Eğitim Bir Sen resmi internet sitesinde 4+4+4 istemi ile ilgili bir değerlendirme yazısı yayınladı. Yazının bir bölümü sınıf öğretmenlerinin durumu ile ilgilidir. Bu yazı dikkatle incelendiğinde Eğitim Bir Sen’in sınıf öğretmenlerinin norm kadro fazlası olup olmayacağı konusunda bir kafa karışıklığı ve telaş içinde oldukları görünmektedir. Yazıdaki bu değerlendirme kendi içinde çelişmektedir. Önce yazıyı okuyarak Eğitim Bir Sen’in ne demeye çalıştığını anlamaya çalışalım.
EĞİTİM BİR SEN’İN SINIF ÖĞRETMENLERİ İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRMESİ
3-Yeni Sistemde Sınıf Öğretmenlerinin Durumu
Yeni sistemin, sınıf öğretmenlerinin görev yaptığı ilkokul sürecini 5 yıldan 4 yıla indirmesinin, diğer parametreler dikkate alınmadan sınıf öğretmenleri bakımından norm kadro fazlası olmak yönüyle olumsuz sonuç doğuracağı şeklinde yanlış bir algı oluşturulmaktadır.
Halen 4. sınıfa devam etmekte olan öğrencilerin 5. sınıfa devam edecekleri, bu yönüyle gelecek yıl sınıf öğretmenleriyle beraber olma algısına sahip olacakları da dikkate alınarak, yeni sistemin tam anlamıyla uygulanmasına ilişkin süre göz önünde bulundurularak, geçici bir süre için (örneğin 3 yıl süreyle) ortaokulun birinci sınıfında ihtiyaç olması ve sınıf öğretmeninin rızası alınmak suretiyle bazı derslerin sınıf öğretmenleri tarafından okutulmasına imkân sağlanmalıdır.
Diğer taraftan, ilkokulun birinci sınıfına kaydolan öğrenci sayısına ilişkin değişikliklerin yerleşim alanları itibariyle farklılık göstermesine bağlı olarak, sınıf öğretmeni norm kadro sayısına ilişkin kısmi değişiklikler olabileceği ihtimali göz önünde bulundurularak aşağıdaki tedbirlerin alınması uygun olacaktır.
Sistemin yeni oluşacağı ve bu süreçte özellikle öğretmenlerin desteğine ihtiyaç duyulacağı açıktır. Sistemin sağlıklı bir şekilde uygulamaya geçmesi ve sürdürülebilir hale gelmesi, uygulama açısından ana taşıyıcı unsur olan öğretmenlerin sistem dolayısıyla olumsuz etkilere maruz kalmamasıyla doğrudan ilgilidir. Bu amaçla, olası norm kadro değişiklikleriyle öğretmenlerin eğitim kurumu, eğitim bölgesi veya hizmet alanı noktasında yer değişikliğiyle karşı karşıya kalma riskine fırsat vermemek için, norm kadroyla ilgili yönetmeliğe “Öğretmenlerin, 2011-2012 öğretim yılındaki norm kadro bakımından durumlarında istekleri dışında üç yıl süreyle herhangi bir değişiklik yapılmaz” hükmünü içeren bir geçici madde eklenmelidir.
Ayrıca, mevcut sınıf öğretmenlerinden, mezun oldukları yükseköğretim programları itibariyle branş öğretmenliğiyle ilişkilendirilmesi mümkün olanların, (ortaokulların dört yıl olması kaynaklı branş öğretmeni ihtiyacı da dikkate alınarak) istekleri çerçevesinde branş değişikliği yapmaları da ivedilikle sağlanmalıdır. Diğer taraftan, yeni sınıf açma imkânı bulunan ilkokullarda mevcut durum itibariyle öğrenci mevcudu 30’dan fazla olan sınıflar bölünmelidir.
Eğitim Bir Sen hangi değerlendirmeleri yapmış, sırayla bakalım.
1- Yeni sistemin, sınıf öğretmenlerinin görev yaptığı ilkokul sürecini 5 yıldan 4 yıla indirmesinin, diğer parametreler dikkate alınmadan sınıf öğretmenleri bakımından norm kadro fazlası olmak yönüyle olumsuz sonuç doğuracağı şeklinde yanlış bir algı oluşturulmaktadır.
2- yeni sistemin tam anlamıyla uygulanmasına ilişkin süre göz önünde bulundurularak, geçici bir süre için (örneğin 3 yıl süreyle) ortaokulun birinci sınıfında ihtiyaç olması ve sınıf öğretmeninin rızası alınmak suretiyle bazı derslerin sınıf öğretmenleri tarafından okutulmasına imkân sağlanmalıdır.
3- Diğer taraftan, ilkokulun birinci sınıfına kaydolan öğrenci sayısına ilişkin değişikliklerin yerleşim alanları itibariyle farklılık göstermesine bağlı olarak, sınıf öğretmeni norm kadro sayısına ilişkin kısmi değişiklikler olabileceği ihtimali göz önünde bulundurularak aşağıdaki tedbirlerin alınması uygun olacaktır.
4- …olası norm kadro değişiklikleriyle öğretmenlerin eğitim kurumu, eğitim bölgesi veya hizmet alanı noktasında yer değişikliğiyle karşı karşıya kalma riskine fırsat vermemek için, norm kadroyla ilgili yönetmeliğe “Öğretmenlerin, 2011-2012 öğretim yılındaki norm kadro bakımından durumlarında istekleri dışında üç yıl süreyle herhangi bir değişiklik yapılmaz” hükmünü içeren bir geçici madde eklenmelidir.
5-Ayrıca, mevcut sınıf öğretmenlerinden, mezun oldukları yükseköğretim programları itibariyle branş öğretmenliğiyle ilişkilendirilmesi mümkün olanların, (ortaokulların dört yıl olması kaynaklı branş öğretmeni ihtiyacı da dikkate alınarak) istekleri çerçevesinde branş değişikliği yapmaları da ivedilikle sağlanmalıdır. Diğer taraftan, yeni sınıf açma imkânı bulunan ilkokullarda mevcut durum itibariyle öğrenci mevcudu 30’dan fazla olan sınıflar bölünmelidir.
Yukarda açıkça belirtilen, EBS tarafından söylenen maddeler incelendiğinde, birinci maddede, “öğretmenlerin norm kadro fazlası olacağı konusunda yanlış bir algı oluşturulduğu”, daha sonraki tüm maddelerde ise, sınıf öğretmenlerinin norm kadro fazlası olması ihtimalleri üzerinde yorumlar yapılmıştır. Bunları okuduktan sonra, insan ister istemez hangisi doğru diye düşünüyor.Kendi içinde çelişen bu görüşler, bir sendikaya yakışmakta mıdır, diye de düşünmeden edemiyorsunuz?
4+4+4 sistemi tartışılırken, Türk Eğitim Sen’in öğretmenleri aldattığı, tek bir sınıf öğretmeninin norm kadro fazlası olmayacağını iddia edenlerin, bugün tam tersi ihtimalleri sıralaması nasıl izah edilebilir?
Kanun çıkmadan önce öğretmenler norm kadro fazlası olmayacak, hatta yeni öğretmen ihtiyacı olacak diyenlerin, bugün, “Öğretmenlerin, 2011-2012 öğretim yılındaki norm kadro bakımından durumlarında istekleri dışında üç yıl süreyle herhangi bir değişiklik yapılmaz” hükmünü içeren bir geçici madde eklenmelidir.” demesi ne anlama gelmektedir?
Türk Eğitim Sen, bu ihtimalleri ilk günden bu yana söylerken, EBS’ye göre, öğretmenleri aldatan sendika oluyordu, sınıf öğretmenlerini kandırmak ve üye yapmak için bunları söylüyordu, peki siz neden, bugün bu ihtimalleri söylemek durumunda kalıyorsunuz? Bütün bu söyledikleriniz, Türk Eğitim Sen’in ne kadar haklı olduğunu göstermektedir.
Bu ihtimaller, bir bir gerçekleştiğinde, dün, tek bir öğretmen norm kadro fazlası olmayacaktır, sözünün altında kalmamak için mi, biz de söylemiştik, demek için mi bunları söylüyorsunuz?Sınıf öğretmenlerinin tepkisinden kaçmak için mi, bugün, bunları söylüyorsunuz?
Kıymetli eğitim çalışanları, biz, bizlere söylenen her yalanı sineye çektiğimiz sürece, biz, her yalana bir kılıf bulanların tezgahına düştüğümüz sürece, her zaman bizleri aldatanlar, yanıltanlar olacaktır. Türk Eğitim Sen size hiç yalan söylemedi, sizi hiç aldatmadı, tüm değerlendirmelerimiz, eğitim çalışanlarının hak ve hukuku, milletimizin menfaati gereği olmuştur.
Yalanı ve aldatmayı kendilerine metot olarak seçmiş olanlara, yol almak için her yolu mübah görenlere dikkat edin. Onların her söylediklerini, akıl ve tecrübe süzgecinden geçirerek değerlendirin. Bizden söylemesi.
TÜRK EĞİTİM-SEN GENEL MERKEZİ