2010 Yılı Öğretmenlerin Yer Değiştirme Kılavuzunuzun “Başvuruda dikkat edilecek hususlar” başlıklı 2. maddesinin ilk paragrafındaki; “Aylıksız izinli olarak, asker öğretmenlik dâhil … ” ibaresinin “Aylıksız izinli olarak, asker öğretmenlik hariç…” şeklinde değiştirilmesi sonucu il dışı yer değiştiremeyen üyemiz adına açtığımız davada Adana 2. İdare Mahkemesi yürütmeyi durdurma kararı verdi.
Osmaniye ili Merkez ilçesi Issızca Şehit Ahmet Çalık İlköğretim Okulunda Türkçe Öğretmenliği alanında görev yapmakta iken iller arası yer değiştirme talebinde bulunan Türk Eğitim Sen üyesi İsmail Şahin; Zorunlu hizmet bölgesi dışında çalışırken, zorunlu hizmet kapsamında olan Şırnak ilinde asker öğretmenlik yapmıştır. Fakat üyemizin asker öğretmenliği ildeki hizmet süresinden sayılmadığı için zorunlu hizmet bölgelerindeki kendisiyle ildeki hizmet süresi aynı veya daha düşük hizmet süresine sahip öğretmenler gibi yer değişikliği talebinde bulunamadığından; üyemiz adına İdare Mahkemesinde açmış olduğumuz davada; Adana 2. İdare Mahkemesi 2010–943 sayılı kararı ile Yedek Subay Öğretmen olarak askerlikte geçen sürenin halen görev yaptığı ilde geçen zorunlu çalışma süresinin hesabında dikkate alınması gerektiğinden, dolayısıyla da birinci hizmet bölgesi olan Osmaniye ili için öngörülen üç yıllık hizmet süresini doldurduğundan, iller arası yer değiştirme başvurusunun kabulü gerekirken aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka ve mevzuata uyarlık bulunmadığından yürütmeyi durdurma kararı vermiştir
Konunun ayrıntısı;
Milli Eğitim Bakanlığı, 06.05.2010 tarih ve 27573 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin uygulanması amacı ile 2010 Yılı Öğretmenlerin Yer Değiştirme Kılavuzunu 21.05.2010 tarihinde resmi internet sitesinde yayınlamıştır.
21.05.2010 tarihinde yayınlanan kılavuzun 6. sayfasında “Başvuruda dikkat edilecek hususlar” başlıklı 2. maddesinin ilk paragrafı; “Aylıksız izinli olarak, asker öğretmenlik hariç askerlikte geçirilen süreler ile eğitim-öğretim kurumları dışındaki kurumlarda geçirilen geçici süreler il içinde yer değiştirmeye esas olan iki, iller arasında üç yıllık sürenin hesabında dikkate alınmayacaktır.” Şeklinde düzenlenmiştir.
Ancak kılavuz 25.05.2010 tarihinde değiştirilerek “Başvuruda dikkat edilecek hususlar” başlıklı 2. maddesinin ilk paragrafı; “Aylıksız izinli olarak, asker öğretmenlik dâhil askerlikte geçirilen süreler ile eğitim-öğretim kurumları dışındaki kurumlarda geçirilen geçici süreler il içinde yer değiştirmeye esas olan iki, iller arasında üç yıllık sürenin hesabında dikkate alınmayacaktır.” şeklinde yeniden düzenlenmiştir.
Yapılan bu tek kelimelik değişiklik il içi ve iller arasında yer değiştirmek isteyen öğretmenlerin mağduriyetine sebep olmuştur.
Şöyle ki; 06.05.2010 tarih ve 27573 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinin “Zorunlu çalışma süresinden sayılacak süreler” başlıklı 31/2. maddesi; “ (2) Bakanlık kadrolarında öğretmen olarak görevli iken askerlik hizmetini yapmak üzere aylıksız izne ayrılanlardan, askerlik hizmetini temel askerlik eğitiminden sonra zorunlu çalışma yükümlülüğü öngörülen hizmet alanlarındaki eğitim kurumlarında öğretmen olarak yerine getirenlerin askerlik süreleri zorunlu çalışma süresinden sayılır.” şeklindedir.
Anılan Yönetmeliğin “İl içi ve iller arası isteğe bağlı yer değiştirmeler” başlıklı 26. maddesi; “(2) Zorunlu çalışma yükümlülüğü bulunmayanlar, bu yükümlülüğünü tamamlayanlar ya da muaf olan öğretmenlerden bulundukları ilde en az üç yıllık çalışma süresini tamamlayanlar iller arasında yer değiştirme isteğinde bulunabilirler.” şeklinde düzenlenmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı Yönetmeliğin 26. maddesinde il içi ve iller arası yer değiştirmek isteyen öğretmenlerin bulundukları kurumda veya ilde en az 3 yıl çalışmış olması zorunluluğunu hükme bağlamıştır. Bu üç yıllık çalışma süresinin tespitine ilişkin ise herhangi bir hüküm Yönetmelikte düzenlememiştir.
Bu üç yıllık sürenin tespitinde zorunlu hizmet bölgesi dışında veya zorunlu hizmet bölgesinde çalışırken, askerliğini asker öğretmen olarak zorunlu hizmet bölgesi illerde fiilen aynı kurumda ya da ilde öğretmen olarak görev yapmanın kriter olarak belirlenebileceği Yönetmelikte yer alan hükümlerin yorumlanmasından çıkarılmaktadır.
Çünkü bunun aksi olan bir hüküm Yönetmelikte söz konusu olmadığı gibi bu yorumu destekleyen yukarıda belirttiğimiz 31/2. madde düzenlenmiştir. 31/2. maddede asker öğretmen olarak geçirilen süreler zorunlu çalışma yükümlülüğünden sayılacaktır, denilmektedir. Asker öğretmen olarak zorunlu çalışma yükümlülüğü öngörülen hizmet alanlarındaki eğitim kurumlarında fiilen görev yapan öğretmenlerin bu görev sürelerinin zorunlu çalışma yükümlüğünden sayılması; ancak 25 Mayıstaki kılavuzda ildeki hizmet süresinden sayılmaması hukuken kabul edilemez ve hiçbir hukuk kuralı ile izah edilemez.
Milli Eğitim Bakanlığı yönetmelikte düzenlenmeyen bir kuralı kılavuzla uygulamaya koymuş üyemizin hak mahrumiyetine yol açmıştır.
Üstelik Milli Eğitim Bakanlığı tüm bunlar yetmezmiş gibi 02.06.2010 tarihinde ‘‘İlk atama ya da zorunlu hizmetini tamamlamak üzere atanmış ve 06.05.2010 tarihi itibarıyla ikinci ve üçüncü hizmet bölgesi ile birinci hizmet bölgesinin D ve E sınıfı ilçeleri kapsamındaki eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerden, adaylığı kaldırılmış olanların, bulunduğu ilde çalışılması gereken süre şartı aranmaksızın iller arası yer değiştirme başvuruları da kabul edilecektir. ’’ şeklinde yaptığı basın açıklamasıyla; zorunlu hizmet bölgelerinde görev yaparken ilgili kılavuzdaki asker öğretmenlik dâhil ibaresi yüzünden 3 yıl şartına takılarak İldışı yer değiştirme başvurusu yapamayan öğretmenlere il dışı yer değiştirme başvurusu yapma hakkını vererek iller arası yer değiştirmelerine imkân tanımıştır.
Osmaniye ili Merkez ilçesi Issızca Şehit Ahmet Çalık İlköğretim Okulunda Türkçe Öğretmenliği alanında görev yapmakta iken iller arası yer değiştirme talebinde bulunan üyemiz İsmail Şahin; Zorunlu hizmet bölgesi dışında çalışırken, zorunlu hizmet kapsamında olan Şırnak ilinde asker öğretmenlik yapmıştır.
Fakat üyemizin asker öğretmenliği ildeki hizmet süresinden sayılmadığı için zorunlu hizmet bölgelerindeki kendisiyle ildeki hizmet süresi aynı veya daha düşük hizmet süresine sahip öğretmenler gibi yer değişikliği talebinde bulunamamıştır. Bir zümreye verilen hak, üyemize tanınmamıştır.
Milli Eğitim Bakanlığı, Yönetmelik ile getirmediği bir kısıtlamayı, sınırlamayı normlar hiyerarşisinde Yönetmeliklerin altında olan, sadece Yönetmelikleri açıklamak ve detaylandırmak için çıkardığı Kılavuzlar ile uygulamaya sokamaz. Kılavuzda yapmış olduğu yanlışlığı basın açıklaması ile geri çekip yönetmelik değişikliğine gitmeden il içi ve il dışı yer değişiklikleri basın açıklaması ile yürütemez.
Yönetmelikte olmayan bir hükmü Kılavuzda düzenlemeye kalkarsa ve 25 Mayıs’ta değiştirerek çıkardığı kılavuzdaki asker öğretmenlik dâhil ibaresinden doğan 3 yıl şartını sadece bölge ayrımına giderek basın açıklaması ile kaldırırsa normlar hiyerarşisi kuramına aykırı hareket etmiş olur.
Üyemiz İsmail Şahin yine de tercihlerini
TÜRK EĞİTİM SEN GENEL MERKEZİ