OLAĞANÜSTÜ
HAL KAPSAMINDA ALINMASI GEREKEN TEDBİRLER İLE BAZI KURUM VE
KURULUŞLARA
DAİR DÜZENLEME YAPILMASI HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE
KARARNAMENİN
DEĞİŞTİRİLEREK KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN
Kanun
No. 6755 Kabul
Tarihi: 08/11/2016
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
Amaç ve kapsam
MADDE 1-
(1) Bu Kanun ile 20/7/2016 tarihli ve 2016/9064 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla ülke genelinde ilan edilen olağanüstü hal kapsamında, darbe
teşebbüsü ve terörle mücadele çerçevesinde alınması gereken tedbirlere
ilişkin usul ve esasların belirlenmesi ve bazı kurum ve kuruluşlara dair
düzenleme yapılması amaçlanmaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Olağanüstü Hal Kapsamında Alınan Tedbirler
Alınan tedbirler
MADDE 2-
(1) Milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen Fethullahçı Terör
Örgütüne (FETÖ/PDY) aidiyeti, iltisakı veya irtibatı olan;
a) Ekli (1) sayılı listede yer alan asker kişiler
Türk Silahlı Kuvvetlerinden çıkarılmıştır. Haklarında ayrıca özel kanun
hükümlerine göre işlem tesis edilir.
b) Ekli (2) sayılı listede yer alan özel radyo ve
televizyon kuruluşları kapatılmıştır.
c) Ekli (3) sayılı listede yer alan gazete ve
dergiler ile yayınevi ve dağıtım kanalları kapatılmıştır.
(2) Birinci fıkranın (a) bendi gereğince Türk
Silahlı Kuvvetlerinden çıkarılan asker kişilerin, mahkûmiyet kararı
aranmaksızın, askeri rütbe ve memuriyetleri alınır ve bu kişiler yeniden
Türk Silahlı Kuvvetlerine kabul edilmezler; bir daha kamu hizmetinde
istihdam edilemez, doğrudan veya dolaylı olarak görevlendirilemezler;
bunların uhdelerinde bulunan her türlü mütevelli heyet, kurul, komisyon,
yönetim kurulu, denetim kurulu, tasfiye kurulu üyeliği ve sair görevleri de
sona ermiş sayılır. Bunların silah ruhsatları, gemi adamlığına ilişkin
belgeleri ve pilot lisansları iptal edilir ve bu kişiler oturdukları kamu
konutlarından veya vakıf lojmanlarından on beş gün içinde tahliye edilir.
Bu kişiler özel güvenlik şirketlerinin kurucusu, ortağı ve çalışanı
olamazlar. Bu kişiler hakkında Milli Savunma Bakanlığınca ilgili pasaport
birimine derhal bildirimde bulunulur. Bu bildirim üzerine ilgili pasaport
birimlerince pasaportlar iptal edilir.
(3) Kapatılan gazete ve dergiler, yayınevi ve
dağıtım kanalları ile özel radyo ve televizyon kuruluşlarına ait olan
taşınırlar ve her türlü mal varlığı, alacak ve haklar, belge ve evrak Hazineye
bedelsiz olarak devredilmiş sayılır, bunlara ait taşınmazlar tapuda resen
Hazine adına her türlü kısıtlama ve taşınmaz yükünden ari olarak tescil
edilir. Bunların her türlü borçlarından dolayı hiçbir şekilde Hazineden bir
hak ve talepte bulunulamaz. Devre ilişkin işlemler ilgili tüm kurumlardan
gerekli yardımı almak suretiyle Maliye Bakanlığı tarafından yerine
getirilir.
(4) Milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit
edilen yapı, oluşum veya gruplara ya da terör örgütlerine aidiyeti veya
iltisakı ya da bunlarla irtibatı olan ve ekli (2) ve (3) sayılı listelerde
yer almayan özel radyo ve televizyon kuruluşları ile gazete ve dergiler,
yayınevi ve dağıtım kanalları, ilgili bakan tarafından oluşturulacak
komisyonun teklifi üzerine ilgili bakan onayı ile kapatılır. Bu fıkra
kapsamında kapatılan kurum ve kuruluşlar hakkında da üçüncü fıkra hükümleri
uygulanır.
Soruşturma ve kovuşturma işlemleri
MADDE 3-
(1) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap
Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan
suçlar, 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına
giren suçlar ve toplu işlenen suçlar bakımından, olağanüstü halin devamı
süresince;
a) Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet
savcısı tarafından da yakalama emri düzenlenebilir. Hâkim veya Cumhuriyet
savcısı tarafından verilen yakalama emri üzerine yakalanan şüpheli hakkında
verilen gözaltı süresi otuz günü geçemez.
b) Hakkında yürütülen soruşturmanın sonuçsuz
kalmasını sağlamak amacıyla yurtiçinde saklanan veya yabancı ülkede bulunan
ve bu nedenle Cumhuriyet savcılığı tarafından kendisine ulaşılamayan
şüpheliye de kaçak denir. Bu kişiler hakkında 4/12/2004 tarihli ve 5271
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 247 nci ve 248 inci maddelerinin ikinci
fıkraları uygulanmaz.
c) Tutukluluk kararına itiraz edilen sulh ceza
hâkimliği veya mahkeme, itirazı yerinde görürse kararını düzeltir; yerinde
görmezse en çok on gün içinde, itirazı incelemeye yetkili olan mercie
gönderir.
ç) Tahliye talepleri en geç otuzar günlük sürelerle
tutukluluğun incelenmesi ile birlikte dosya üzerinden karara bağlanır.
d) Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde konutta,
işyerinde ve kamuya açık olmayan kapalı alanlarda Cumhuriyet savcısının
yazılı emriyle arama yapılabilir.
e) Cumhuriyet savcısı hazır olmaksızın konut,
işyeri veya diğer kapalı yerlerde arama yapabilmek için o yer ihtiyar
heyetinden veya komşulardan bir kişi bulundurulur.
f) Askerî mahallerde hâkim kararıyla veya
gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle,
Cumhuriyet savcısının katılımı olmaksızın, adli kolluk görevlileri
tarafından arama ve elkoyma yapılabilir.
g) Hakkında arama işlemi uygulanan kimsenin belge
veya kâğıtları adli kolluk görevlileri tarafından da incelenebilir.
ğ) Şüpheli veya sanık ile 5271 sayılı Kanunun 45
inci ve 46 ncı maddelerine göre tanıklıktan çekinebilecek kimseler
arasındaki mektup ve belgelere, bu kimselerin nezdinde bulunsa bile
elkonulabilir.
h) Hâkim kararı olmaksızın yapılan elkoyma işlemi,
beş gün içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını elkoymadan
itibaren on gün içinde açıklar; aksi halde elkoyma kendiliğinden kalkar.
ı) 5271 sayılı Kanunun 128 inci maddesi uyarınca
yapılacak elkoymaya, maddenin birinci fıkrasında belirtilen rapor alınmadan,
sulh ceza hâkimliğince karar verilebilir. Gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde Cumhuriyet savcısı da elkoymaya karar verebilir. Hâkim kararı
olmaksızın yapılan elkoyma işlemi, beş gün içinde görevli hâkimin onayına
sunulur. Hâkim, kararını elkoymadan itibaren on gün içinde açıklar; aksi
halde elkoyma kendiliğinden kalkar.
i) Avukat bürolarında hâkim kararıyla veya
gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle,
Cumhuriyet savcısının katılımı olmaksızın, adli kolluk görevlileri
tarafından arama ve elkoyma yapılabilir. Arama ve elkoyma işlemi sırasında
baro başkanı veya onu temsil eden bir avukat hazır bulundurulur; ancak,
5271 sayılı Kanunun 130 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları
uygulanmaz.
j) 5271 sayılı Kanunun 134 üncü maddesi uyarınca
bilgisayarlarda, bilgisayar programlarında ve kütüklerinde yapılacak arama,
kopyalama ve elkoyma işlemlerine, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde
Cumhuriyet savcısı tarafından da karar verilebilir. Bu karar, beş gün
içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını elkoymadan itibaren
on gün içinde açıklar; aksi halde elkoyma kendiliğinden kalkar. Kopyalama
ve yedekleme işleminin uzun sürecek olması halinde bu araç ve gereçlere
elkonulabilir. İşlemlerin tamamlanması üzerine elkonulan cihazlar gecikme
olmaksızın iade edilir.
k) 5271 sayılı Kanunun 135 inci, 139 uncu ve 140
ıncı maddeleri uyarınca yapılacak olan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve
kayda alınması, gizli soruşturmacı görevlendirilmesi ve teknik araçlarla
izleme tedbirlerine hâkim veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde
Cumhuriyet savcısı tarafından karar verilebilir. Cumhuriyet savcısı,
kararını beş gün içinde görevli hâkimin onayına sunar. Hâkim, kararını beş
gün içinde açıklar; aksi halde tedbirler kendiliğinden kalkar.
l) Müdafiin dosya içeriğini inceleme veya
belgelerden örnek alma yetkisi, soruşturmanın amacını tehlikeye
düşürebilecek ise Cumhuriyet savcısının kararıyla kısıtlanabilir.
m) Gözaltındaki şüphelinin müdafii ile görüşme
hakkı Cumhuriyet savcısının kararıyla beş gün süreyle kısıtlanabilir. Bu
zaman zarfında ifade alınamaz.
n) Yürütülen soruşturmalarda Cumhuriyet savcısı bir
soruşturma işlemine gerek görmesi halinde soruşturmanın yapıldığı yer sulh
ceza hâkiminden de karar alabilir.
o) Cumhuriyet başsavcılıkları, soruşturmanın
gerekli kılması halinde yargı çevresi içindeki mülki idare amirliklerinden
bina, araç, gereç ve personel talebinde bulunabilir.
ö) Bu maddede sayılan suçlarla ilgili olarak,
alınan bilgilerin doğruluğunun araştırılması bakımından zorunlu görülen
hallerde, tutuklu veya hükümlüler yetkili Cumhuriyet savcısının talebi ve
sulh ceza hâkimliğinin kararı ile geçici sürelerle ceza infaz kurumundan
alınabilirler.
Değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 4-
(1) 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve
Yargılama Usulü Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“Türk Milleti adına yargı yetkisini kullanacak
askeri mahkemeler, askeri birliklerin teşkilat yapıları ve bulundukları
yerlerin coğrafi durumu ile mahkemelerin iş yoğunluğu göz önünde tutulmak
suretiyle, Kuvvet Komutanlıklarının görüşü alınarak Milli Savunma
Bakanlığınca kurulur ve aynı yolla kaldırılır.”
(2) 26/10/1963 tarihli ve 357 sayılı Askeri
Hakimler Kanununun 40 ıncı maddesine ikinci fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Adli müşavirlik, disiplin subaylığı, hukuk
müşavirliği, hukuk işleri şube müdürlüğü, yüksek yargı organlarındaki
raportör ve askeri savcı kadroları ile askeri yargı ile ilgili diğer
kadrolarda görevli askeri hakimlere de birinci fıkra kapsamında geçici
yetki verilebilir.”
(3) 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanununun 54 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki
cümle eklenmiş, aynı Kanunun geçici 39 uncu maddesi yürürlükten kaldırılmış
ve aynı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Ancak, Yüksek
Askerî Şûra Başkanı tarafından bir üst rütbede hizmetine ihtiyaç duyulanlar
da rütbe bekleme süresine bakılmaksızın ve 47 nci maddenin birinci
fıkrasındaki sicil şartı aranmaksızın Yüksek Askerî Şûra değerlendirmesine
alınırlar.”
“GEÇİCİ MADDE 41- 2016 yılı Temmuz ayında yapılacak
Yüksek Askerî Şûrada alınacak kararlar ile bu Kanun uyarınca yapılacak olan
terfi, atama, nasıp, kadroların kullanılması, emekliye sevk ve ilişik kesme
işlemleri 29 Temmuz 2016 tarihi itibarıyla uygulanır.”
(4) 17/7/1972 tarihli ve 1612 sayılı Yüksek Askerî
Şûranın Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“MADDE 4- Yüksek Askerî Şûra, Başkanın çağrısı ile
yılda en az bir kez toplanır.”
“GEÇİCİ MADDE 2- 2016 yılı Ağustos ayında yapılacak
Yüksek Askerî Şûra toplantısı, aynı yılın Temmuz ayı içinde yapılır.”
(5) 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanununun;
a) Ek 1 inci maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Hak sahiplerinden ilköğretim, ortaokul, ilkokul
mezunu olanların hizmetli unvanlı kadro ve pozisyonlara; ortaöğretim ve
yükseköğretim mezunu olanların, atama teklifinin yapıldığı tarihte öğrenim
durumları itibarıyla ihraz ettikleri unvanın 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki cetvellerde yer alması koşuluyla ihraz etmiş bulundukları
unvanlara, bunların dışında kalan ortaöğretim ve yükseköğretim mezunlarının
ise memur unvanlı kadro ve pozisyonlara atama teklifleri Devlet Personel
Başkanlığınca yapılır. İşçi kadrolarına yapılacak atama teklifleri sürekli
işçi unvanlı kadroya yapılır.”
b) Ek 1 inci maddesinin yedinci fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
c) Ek 1 inci maddesinin sekizinci fıkrasının
birinci cümlesinde yer alan “her yılın mart ve eylül aylarının son gününe
kadar” ibaresi ve ikinci cümlesinde yer alan “kırk beş gün içinde” ibaresi
yürürlükten kaldırılmış, aynı fıkraya ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Kamu kurum ve
kuruluşları bu madde kapsamındaki taleplerini her yılın ocak ve temmuz
aylarının son gününe kadar DPB e-uygulama üzerinden iletirler. Devlet
Personel Başkanlığınca atama teklifleri, bu talepler esas alınarak gerçekleştirilir.
Söz konusu taleplerin yeterli olmaması halinde Başkanlıkça resen atama
teklifi yapılır.”
ç) Geçici 14 üncü maddesinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 15- Bu maddenin yürürlük tarihinden
önce, ek 1 inci madde kapsamında göreve başlayan personelden, Devlet
Personel Başkanlığı tarafından atama teklifinin yapıldığı tarihte öğrenim
durumları itibarıyla ihraz ettikleri unvanları 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki cetvellerde yer alanlar, bu unvanlara ilişkin kadro veya
pozisyonlara kamu kurum ve kuruluşlarınca sınava tabi olmaksızın atanırlar.
İhraz etmiş bulundukları kadroların atandıkları kamu kurumlarında olmaması
halinde ilgililer asli memurluğa atandıktan sonra bir defaya mahsus olmak
üzere diğer kanunlarda yer alan herhangi bir kontenjan sınırlamasına tabi
olmaksızın kamu kurum ve kuruluşlarına naklen atanabilir.”
(6) 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 4- (1) Öncelikle kalkınmada birinci
derecede öncelikli yörelerde olmak üzere Bakanlığın boş öğretmen norm
kadrosu bulunan örgün ve yaygın eğitim kurumlarında 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası kapsamında sözleşmeli
öğretmen istihdam edilebilir.
(2) Sözleşmeli öğretmenler, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 48 inci maddesinde öngörülen genel şartlar ile öğretmen
kadrosuna atanabilmek için aranan özel şartları taşıyanlardan Kamu Personel
Seçme Sınavı puan sırasına konulmak kaydıyla alım yapılacak her bir
pozisyonun üç katına kadar aday arasından Bakanlık tarafından yapılacak
sözlü sınav başarı sırasına göre atanır. Sözleşmeli öğretmenliğe yapılan
atama, sözleşmenin imzalanmasıyla geçerlilik kazanır. Sözleşme,
imzalanmadan herhangi bir hak doğurmaz.
(3) Bu madde uyarınca atanan sözleşmeli öğretmenler
dört yıl süreyle başka bir yere atanamaz. Aile birliği mazeretine bağlı yer
değiştirmelerde bu madde uyarınca istihdam edilen öğretmenin eşi bu
öğretmene tabidir. Sözleşmeli öğretmenler, aday öğretmenler için öngörülen
adaylık sürecine tabi tutulur. Sözleşmeli öğretmenlerden sözleşme gereği
dört yıllık çalışma süresini tamamlayanlar talepleri halinde bulundukları
yerde öğretmen kadrolarına atanır. Öğretmen kadrolarına atananlar, aynı
yerde en az iki yıl daha görev yapar, bunlar hakkında adaylık hükümleri uygulanmaz.
(4) Bu madde hükümlerine göre öğretmen kadrolarına
atananların, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B)
fıkrası uyarınca sözleşmeli öğretmen pozisyonlarında geçirdikleri hizmet
süreleri, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak
kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde
değerlendirilir. Bunlar, atandıkları kadronun mali ve sosyal haklarına
göreve başladığı tarihi takip eden aybaşından itibaren hak kazanır ve
önceki pozisyonlarında aldıkları mali ve sosyal haklar hakkında herhangi
bir mahsuplaşma yapılmaz.
(5) Bu madde kapsamında öğretmen kadrolarına
atananlara iş sonu tazminatı ödenmez. Bu personelin önceden iş sonu
tazminatı ödenmiş süreleri hariç, iş sonu tazminatına esas olan toplam
hizmet süreleri, 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli
Sandığı Kanunu uyarınca ödenecek emekli ikramiyesine esas toplam hizmet süresinin
hesabında dikkate alınır.
(6) Bu madde kapsamında sözleşmeli öğretmenlerin
atanacağı öğretmen kadroları, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli
cetvellerde yer alan sınıf, unvan ve derecelerine uygun olmak şartıyla,
başka bir işleme gerek kalmaksızın atama işleminin yapıldığı tarih
itibarıyla ihdas edilerek Millî Eğitim Bakanlığının 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ekli cetvellerinin ilgili bölümlerine eklenmiş ve öğretmen
kadrolarına atananların pozisyonları başka bir işleme gerek kalmaksızın
iptal edilmiş sayılır. İhdas edilen kadrolar ile iptal edilen pozisyonlar;
unvanı, sınıfı, adedi, derecesi, teşkilatı ve birimi belirtilmek suretiyle
atama tarihinden itibaren iki ay içinde Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel
Başkanlığına bildirilir.
(7) Sözleşmeli öğretmenliğe atanacakların
başvuruları, sözlü sınava alınacakların belirlenmesi, sözlü sınav konuları,
sözlü sınavın usul ve esasları, atanmaları ve bu maddenin uygulanmasına
ilişkin diğer hususlar Millî Eğitim Bakanlığınca yürürlüğe konulan
yönetmelikle düzenlenir.”
(7) 31/1/2013 tarihli ve 6413 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Disiplin Kanununun 29 uncu maddesinin ikinci fıkrasının son
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İhtiyaç
duyulması halinde bu süre, bu fıkrada yazılı makamlarca bir katına; ilgili
bakanın onayı ile de bir yıla kadar artırılabilir.”
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununda
Yapılan Değişiklikler
MADDE 5- 10/3/1983
tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 3
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3- Türkiye Cumhuriyeti Jandarması,
emniyet ve asayiş ile kamu düzeninin korunmasını sağlayan ve diğer
kanunların verdiği görevleri yerine getiren silahlı genel kolluk
kuvvetidir.”
MADDE 6-
2803 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4- Jandarma Genel Komutanlığı
İçişleri Bakanlığına bağlıdır.”
MADDE 7-
2803 sayılı Kanunun 5 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kuruluş ve Teşkilat:
MADDE 5- Jandarma Genel Komutanlığının kuruluş
ve kadrolarıyla konuş yerleri, İçişleri Bakanlığınca düzenlenir. Ancak
seferberlik ve savaşta Kuvvet Komutanlıkları emrine girecek birliklerin
kuruluş ve kadrolarıyla konuş yerlerinin düzenlenmesinde Genelkurmay
Başkanlığının görüşü alınır.
Jandarma birliklerinin kuruluş ve konuşlarının
düzenlenmesinde mülki taksimat esas alınır. Ancak geçici olarak birden çok
ili içine alan bölge teşkilatı da kurulabilir. Bölge komutanı, bölge
teşkilatının konuşlu bulunduğu ilin valisine karşı sorumlu olarak görev
yapar.”
MADDE 8-
2803 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Jandarma Genel Komutanı:
MADDE 6- Jandarma Genel Komutanı tüm Jandarma
Teşkilatının komutanıdır. Jandarma Genel Komutanı general rütbesini haiz
olanlar arasından atanır.
Jandarma Genel Komutanı, Teşkilatın sevk ve
idaresinden, kanun ve nizam hükümlerinin icrasını sağlamaktan, bunlara dayalı
olarak verilen emir ve kararların uygulanmasından sorumludur.”
MADDE 9-
2803 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 7- Jandarmanın, sorumluluk alanlarında genel
olarak görevleri şunlardır.
a) Mülki görevleri;
Emniyet ve asayiş ile kamu düzenini sağlamak,
korumak ve kollamak, kaçakçılığı men, takip ve tahkik etmek, suç
işlenmesini önlemek için gerekli tedbirleri almak ve uygulamak, ceza infaz
kurumları ve tutukevlerinin dış korunmalarını yapmak, (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen görevler dışında kalan ve diğer kanun ve nizam
hükümlerinin icrası ile bunlara dayalı emir ve kararlarla Jandarmaya
verilen görevleri yapmak.
b) Adli görevleri;
İşlenmiş suçlarla ilgili olarak kanunlarda
belirtilen işlemleri yapmak ve bunlara ilişkin adli hizmetleri yerine
getirmek.
c) Askeri görevleri;
Kanunlarla verilen askeri hizmetleri yerine
getirmek.”
MADDE 10-
2803 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8- Jandarma birlikleri; seferberlik ve savaş
hallerinde, Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek bölümleriyle Kuvvet
Komutanlıkları emrine girer, kalan bölümüyle normal görevlerine devam eder.
Ayrıca, Jandarma birlikleri; Genelkurmay
Başkanlığının talebi üzerine İçişleri Bakanının, illerde ise garnizon komutanının
talep etmesi halinde valinin onayıyla kendilerine verilen askeri görevleri
de yaparlar.”
MADDE 11-
2803 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“İçişleri
Bakanının kararıyla bir il veya ilçenin tamamı polis ya da jandarma görev
ve sorumluluk alanı olarak belirlenebilir.”
MADDE 12-
2803 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 12- Lüzum görüldüğü hallerde İçişleri Bakanı
tarafından, Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma
Genel Komutanlığı arasında her kademedeki personel, geçici olarak
görevlendirilebilir. İçişleri Bakanı bu yetkisini il valilerine
devredebilir.
Ayrıca, İçişleri Bakanının
onayıyla; Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma
Genel Komutanlığı silah, mühimmat, teçhizat, taşıt ve diğer taşınırları ile
taşınmazlarını birbirlerine geçici olarak tahsis edebilirler veya bedelsiz
olarak devredebilirler.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar İçişleri Bakanlığınca yürürlüğe konulan
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 13-
2803 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13- Jandarma Hizmetleri Sınıfı
personelinin her türlü özlük işlerinde, bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu
uygulanır. Ancak, nasıp ve terfi, aylık ve diğer mali ve sosyal haklar
bakımından statü ve rütbelerine göre 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 28/5/1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman
Jandarma Kanunu ile 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa
tabi personel hakkındaki hükümler uygulanır. Jandarma Hizmetleri Sınıfı
hariç olmak üzere Jandarma Genel Komutanlığının diğer hizmet sınıflarındaki
kadrolarında bulunan Devlet memurları, Türk Silahlı Kuvvetleri
kadrolarındaki emsallerinin yararlandığı mali ve sosyal haklardan aynı
şekilde yararlanırlar.
Subaylığa ve astsubaylığa nasıp ve terfi işlemleri,
İçişleri Bakanlığının onayıyla yapılır. Ancak, albaylıktan tuğgeneral
rütbelerine terfiler ile generallikte bir üst rütbeye terfiler müşterek
kararname ile yapılır. Rütbelerindeki bekleme süresinin dolması ya da
kadrosuzluk nedenleri ile emekliliğe sevk edilme durumunda olan, ancak
hizmetlerine ihtiyaç duyulan albaylar 60 yaşına, generaller ise 65 yaşına
kadar İçişleri Bakanının onayıyla görevde bırakılabilirler. Nasıp ve terfi
yetkilerinin kullanılmasıyla ilgili olan; 926 sayılı Kanun ve diğer
kanunlarla, İçişleri Bakanlığı dışında, başka mercilere verilmiş inha,
seçim, görüş alma ve benzeri yetkilere dair hükümler Jandarma Genel Komutanlığı
personeli bakımından uygulanmaz. Uzman jandarma ve uzman erbaşların nasıp
ve terfileri Jandarma Genel Komutanlığınca özel kanunlarına göre yapılır.
Jandarma Genel Komutanlığı personeli hakkında, Türk
Silahlı Kuvvetlerinde karşılığı olan rütbe ve kıdem üzerinden aynı
şartlarla, 3/1/1961 tarihli ve 205 sayılı Ordu Yardımlaşma Kurumu Kanunu
uygulanır.
İşçilerin işe alınma, işyeri değişikliği, yükselme,
izin, sicil, ödül ve hizmet akdinin feshi işlemleri 22/5/2003 tarihli ve
4857 sayılı İş Kanunu ile varsa geçerli bulunan toplu iş sözleşmesi
hükümlerine göre yapılır.”
MADDE 14-
2803 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 14- General, subay, astsubay ve uzman
jandarmanın atanmaları;
a) Jandarma Genel Komutanının, Jandarma Genel
Komutanı Yardımcılarının, generallerin ve il jandarma komutanlarının
atanmaları müşterek kararnameyle,
b) Diğer subaylar, astsubaylar ve uzman
jandarmaların atanmaları İçişleri Bakanlığınca,
yapılır.
İhtisaslaşma gereği olarak özel eğitim görmüş
personel nokta atamasına tabi tutulabilir. Nokta ataması yapılmayan
subay, astsubay ve uzman jandarmalar valilik emrine atanır ve bunların
istihdam yerleri, il içi yer değiştirmeleri vali tarafından yapılır.
Hizmet gerekleri bakımından uygun görülmesi halinde
il jandarma komutanlıklarına general rütbesindeki subaylar da atanabilir.”
MADDE 15-
2803 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15- Jandarma personeli hakkında
disiplin ve soruşturma işlemleri aşağıdaki usullere göre yapılır.
a) Disiplin işleri özel kanun hükümlerine göre
yürütülür.
b) Jandarma personelinin mülki görevlerinden doğan
suçlarında; özel kanunların hükümleri saklı kalmak şartıyla 2/12/1999
tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.
c) Adli görevlerinden doğan suçlarda; 4/12/2004
tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 161 inci maddesinin
beşinci fıkrası hükmü uygulanır.
d) Jandarma personeline askeri görev verildiği
takdirde bu görevlerden doğan suçlarda 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı
Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu hükümleri uygulanır.
Bu suçların muhakemesi, Jandarma personelinin emrine verildiği askeri
birlik personelini muhakeme etmekle görevli ve yetkili olan askeri
mahkemede görülür.
e) Jandarma personelinin kişisel suçlarında genel
hükümlere göre işlem yapılır.”
MADDE 16-
2803 sayılı Kanunun 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 19- Jandarma Genel Komutanlığı ikmal
hizmetleriyle faaliyetlerine ait her türlü ihtiyacını ve silah ve
mühimmatını İçişleri Bakanlığınca belirlenecek standartlara uygun olarak
kendi bütçesinden karşılar. Ancak Jandarma Genel Komutanlığı, Savunma
Sanayi Destekleme Fonundan Türk Silahlı Kuvvetlerinin tabi olduğu usul ve
esaslar dahilinde yararlanır. Jandarma Genel Komutanlığının ihtiyaçları,
İçişleri Bakanlığı tarafından Milli Savunma Bakanlığına doğrudan teklif
edilir. Bu ihtiyaçlar İçişleri Bakanlığının güvenlik önceliklerine göre
değerlendirilir.
Seferberlik ve savaş hallerinde Kuvvet
Komutanlıkları emrine girecek veya İçişleri Bakanı ya da valilerce askeri
görev verilen jandarma birliklerinin her türlü ihtiyacı (sefer stokları
dahil) emrine gireceği Kuvvet Komutanlıklarının standartlarına uygun olarak
Milli Savunma Bakanlığınca sağlanır.”
MADDE 17-
2803 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 24- Bu Kanunla
münhasıran yönetmelik çıkarılması öngörülen hususların yanısıra jandarmanın teşkilat, görev, yetki ve
sorumlulukları, diğer makamlarla ilişkileri, birlikte çalışma ve işbirliği
esasları dahil komuta ve kontrol ilişkileri ile Jandarma Hizmetleri Sınıfı
personelinin terfi işleri, değerlendirme, ödüllendirme, kılık ve kıyafet ve
Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer
hususlar; İçişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulu
kararıyla yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 18-
2803 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“askeri görevleri haricindeki diğer görevleriyle ilgili” ibaresi
yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkradaki “valiler” ibaresi “mülki idare
amirleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 19- 2803
sayılı Kanunun ek 2 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “askerî
görevleri haricindeki diğer” ibaresi ile aynı maddenin üçüncü fıkrasında
yer alan “Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınarak” ibaresi yürürlükten
kaldırılmış ve aynı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Uygulanacak hükümler:
EK MADDE 7- Diğer kanunlarda bu Kanuna aykırı
hükümler bulunması halinde bu Kanun hükümleri uygulanır.
Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili tereddütleri
gidermeye ve bu yönde düzenleyici ve yönlendirici işlemler yapmaya İçişleri
Bakanlığı yetkilidir.
Bu Kanunda bu maddeyi ihdas eden Kanun ile yapılan
düzenlemeler sebebiyle teşkilat, personel, eğitim ve diğer hususlarla
ilgili olarak yeni ihtiyaçların ortaya çıkması halinde, buna ilişkin
düzenleme yapmaya İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
yetkilidir.”
MADDE 20- 2803
sayılı Kanunun 16 ncı, 17 nci ve 25 inci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 21- 2803
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 4- a)
Disiplin işlerine ilişkin özel kanun çıkarılana kadar jandarma personelinin
disiplin suç ve cezaları Emniyet Teşkilatı disiplin mevzuatına göre
belirlenir. Diğer hususlarda 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri
uygulanır.
b) Jandarma Hizmetleri Sınıfından bir adet Orgeneral
kadrosu ile dört adet Jandarma Genel Komutan Yardımcısı kadrosu ihdas
edilmiştir.”
MADDE 22- 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 36 ncı maddesine
“VII- EMNİYET HİZMETLERİ SINIFI” başlıklı bendinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki bent eklenmiş ve sonraki bentler buna göre teselsül
ettirilmiştir.
“VIII- JANDARMA HİZMETLERİ SINIFI
Bu sınıf Jandarma Genel Komutanlığı kadrolarında
bulunan subay, astsubay ve uzman jandarmaları kapsar.”
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununda Yapılan
Değişiklikler
MADDE 23- 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik
Komutanlığı Kanununun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 2- Bu Kanunda belirtilen görev ve hizmetleri
yapmak üzere silahlı bir genel kolluk kuvveti olan Sahil Güvenlik
Komutanlığı kurulmuştur.
Bu Komutanlık İçişleri Bakanlığına bağlıdır.
Seferberlik ve savaş hallerinde, Sahil Güvenlik
Komutanlığının Bakanlar Kurulu kararıyla belirlenecek bölümleri Deniz
Kuvvetleri Komutanlığı emrine girer, kalan bölümü normal görevlerine devam
eder.”
MADDE 24-
2692 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Sahil Güvenlik Komutanlığının görev alanları,
üsleri, kadrolarıyla yerleşme yerleri, İçişleri Bakanlığınca düzenlenir.
Ancak seferberlik ve savaş hallerinde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine
girecek birliklerin kuruluş ve kadrolarıyla konuş yerlerinin
düzenlenmesinde Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınır.”
MADDE 25-
657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesine “VIII- JANDARMA HİZMETLERİ SINIFI”
başlıklı bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve sonraki
bentler buna göre teselsül ettirilmiştir.
“IX- SAHİL GÜVENLİK HİZMETLERİ SINIFI
Bu sınıf Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarında
bulunan subay ve astsubayları kapsar.”
MADDE 26-
2692 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 7- Sahil
Güvenlik Komutanlığı personeli; subay, astsubay, uzman erbaş, sözleşmeli
erbaş ve er, öğrenci, erbaş ve erler ile Devlet memuru ve işçileri kapsar.
Sahil Güvenlik Hizmetleri Sınıfı personelinin her türlü özlük işlerinde, bu
Kanunda hüküm bulunmayan hallerde, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu uygulanır. Ancak,
nasıp ve terfi, aylık ve diğer mali ve sosyal haklar bakımından statü ve
rütbelerine göre 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri
Personel Kanununa tabi personel hakkındaki hükümler uygulanır. Uzman
erbaşlar 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa, sözleşmeli
erbaş ve erler 10/3/2011 tarihli ve 6191 sayılı Sözleşmeli Erbaş ve Er
Kanununa tabidir.
Subaylığa ve astsubaylığa nasıp ve terfi
işlemleri, İçişleri Bakanlığının onayıyla yapılır. Ancak, albaylıktan
tuğamiral rütbelerine terfiler ile amirallikte bir üst rütbeye terfiler
müşterek kararname ile yapılır. Sahil
Güvenlik Komutanı amiraller arasından atanır. Rütbelerindeki bekleme
süresi dolması ya da kadrosuzluk nedenleri ile emekliliğe sevk edilme
durumunda olan, ancak hizmetlerine ihtiyaç duyulan albaylar 60 yaşına,
amiraller ise 65 yaşına kadar İçişleri Bakanının onayıyla görevde
bırakılabilirler. Nasıp ve terfi yetkilerinin kullanılmasıyla ilgili olan;
926 sayılı Kanun ve diğer kanunlarla, İçişleri Bakanlığı dışında, başka
mercilere verilmiş inha, seçim, görüş alma ve benzeri yetkilere dair
hükümler Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli bakımından uygulanmaz. Uzman
erbaşların nasıp ve terfileri Sahil Güvenlik Komutanlığınca özel
kanunlarına göre yapılır.
Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli hakkında, Türk
Silahlı Kuvvetlerinde karşılığı olan rütbe ve kıdem üzerinden aynı
şartlarla, 3/1/1961 tarihli ve 205 sayılı Ordu Yardımlaşma Kurumu Kanunu
uygulanır.
İşçilerin işe alınma, işyeri değişikliği, yükselme,
izin, sicil, ödül ve hizmet akdinin feshi işlemleri 22/5/2003 tarihli ve
4857 sayılı İş Kanunu ile varsa geçerli bulunan toplu iş sözleşmesi
hükümlerine göre yapılır.
Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli sivil
memurlar 22/6/1978 tarih ve 2155 sayılı Bazı Kamu Personeline Tayın Bedeli
Verilmesi Hakkında Kanun hükümlerinden yararlanırlar.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen en
yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil);
a) Botlarda görevli subay, astsubay ve uzman
erbaşlara %52,
b) Diğer karargâh, birlik ve kurumlarda görevli
subay, astsubay ve uzman erbaşlara %40,
tutarını geçmemek üzere İçişleri Bakanlığınca
belirlenecek usul ve esaslara göre fazla çalışma karşılığı asayiş tazminatı
ödenir. Bu tazminattan damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesinti
yapılmaz.
Jandarma Genel Komutanlığı ve diğer kuruluşlardaki
emsaline yapılan nakdi ve ayni ödemeler aynı şartlar altında ve aynı
hükümlere tabi olarak, Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline de verilir.
Lüzum görüldüğü hallerde
İçişleri Bakanı tarafından, Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik
Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı arasında her kademedeki personel,
geçici olarak görevlendirilebilir. İçişleri Bakanı bu yetkisini il
valilerine devredebilir. Bu şekilde geçici görevlendirilen personel
görevlendirildiği teşkilattaki personele sağlanan ilave mali haklardan
görevlendirme süresince yararlandırılır.
Ayrıca, İçişleri Bakanının
onayıyla; Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma
Genel Komutanlığı silah, mühimmat, teçhizat, taşıt ve diğer taşınırları ile
taşınmazlarını birbirlerine geçici olarak tahsis edebilirler veya bedelsiz
olarak devredebilirler.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar İçişleri Bakanlığınca yürürlüğe konulan
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 27- 2692 sayılı
Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8- Sahil Güvenlik personelinin atanmaları;
a) Sahil Güvenlik Komutanı, Sahil Güvenlik komutan
yardımcıları, Sahil Güvenlik bölge komutanları ve amirallerin atanmaları müşterek kararname ile,
b) Amiraller haricinde, Sahil Güvenlik Komutanlığı
karargâhında görevli başkanların atanmaları İçişleri Bakanınca,
c) Diğer subayların ve astsubayların, Devlet
memurlarının, uzman erbaşların ve sözleşmeli erbaş ve erlerin atanmaları
ile dağıtımları, İçişleri Bakanlığınca,
yapılır.
Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli Sahil
Güvenlik mensubu subay, astsubay, sivil personel, uzman erbaş, sözleşmeli
erbaş ve erlerin hizmet gerekleri veya sağlık yahut diğer nedenlerle görev
ve hizmet yerlerinin değiştirilmesi, bu maddedeki usul ve esaslara göre
yapılır.”
MADDE
28- 2692 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesine “tatbikatlara” ibaresinden sonra gelmek üzere “İçişleri Bakanının
izni ile” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 29-
2692 sayılı Kanunun 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15- Sahil Güvenlik Komutanlığı ikmal
hizmetleriyle faaliyetlerine ait her türlü ihtiyacını ve silah ve
mühimmatını İçişleri Bakanlığınca belirlenecek standartlara uygun olarak
kendi bütçesinden karşılar. Ancak Sahil Güvenlik Teşkilatı, Savunma
Sanayi Destekleme Fonundan Türk Silahlı Kuvvetlerinin tabi olduğu usul ve
esaslar dahilinde yararlanır. Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyaçları,
İçişleri Bakanlığı tarafından Milli Savunma Bakanlığına doğrudan teklif
edilir. Bu ihtiyaçlar İçişleri Bakanlığının güvenlik önceliklerine göre
değerlendirilir.
Sahil Güvenlik
Komutanlığının silah araç ve gereçlerinin kendi imkanları dışında kalan
bakım, onarım ve tadilat hizmetleri öncelikle Milli Savunma Bakanlığının
bakım ve onarım tesisleriyle yapılır. Bu hizmet bedelleri Komutanlık
bütçesinden karşılanır.
Bütçe kanunları ve diğer
kanunlarla Milli Savunma Bakanlığı ile Jandarma Genel Komutanlığına tanınan
gümrük, her türlü vergi, resim, harç ve ardiye ücretlerine ilişkin muafiyet
ve istisna hükümleri Sahil Güvenlik Komutanlığı hakkında da uygulanır.
Seferberlik ve savaş hallerinde Kuvvet
Komutanlıkları emrine girecek sahil güvenlik birliklerinin her türlü ihtiyacı
(sefer stokları dahil) emrine gireceği Kuvvet Komutanlıklarının
standartlarına uygun olarak Milli Savunma Bakanlığınca sağlanır.”
MADDE 30-
2692 sayılı Kanunun 18 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Değerlendirme raporu
MADDE 18- Sahil güvenlik bölge komutanları hakkında
mülki görevleri açısından konuşlu bulundukları yerin valisi tarafından her
yıl sonunda, görevleri ile ilgili olarak değerlendirme raporu düzenlenir.
Değerlendirme raporları personelin terfi, ödüllendirme, atama ve yer
değiştirmesinde dikkate alınır. Değerlendirme raporlarının içeriği ve
düzenlenme esasları, İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılan yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 31-
2692 sayılı Kanunun 21 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Disiplin ve soruşturma usulleri
MADDE 21- Sahil Güvenlik personeli hakkında
disiplin ve soruşturma işlemleri aşağıdaki usullere göre yapılır.
a) Disiplin işleri özel kanun hükümlerine göre
yürütülür.
b) Sahil Güvenlik personelinin idari görevlerinden
doğan suçlarında; özel kanunların hükümleri saklı kalmak şartıyla 2/12/1999
tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.
c) Sahil Güvenlik personelinin adli görevlerinden
doğan suçlarda; 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun
161 inci maddesinin beşinci fıkrası hükmü uygulanır.
d) Sahil Güvenlik personelinin kişisel suçlarında
genel hükümlere göre işlem yapılır.
e) Sahil Güvenlik personeline askeri görev
verildiği takdirde bu görevlerden doğan suçlarda 25/10/1963 tarihli ve 353
sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu hükümleri
uygulanır. Bu suçların muhakemesi, Sahil Güvenlik personelinin emrine
verildiği askeri birlik personelini muhakeme etmekle görevli ve yetkili
olan askeri mahkemede görülür.”
MADDE 32-
2692 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 23- Bu Kanunla münhasıran yönetmelik
çıkarılması öngörülen hususların yanısıra Sahil Güvenlik Komutanlığının
görev, yetki ve sorumlulukları, diğer makamlarla ilişkileri, birlikte
çalışma ve işbirliği esasları dahil komuta ve kontrol ilişkileri ile Sahil
Güvenlik Hizmetleri Sınıfı personelinin terfi işleri, disiplin amirleri ve
kurulları, ödül, değerlendirme, kılık ve kıyafet ve bu Kanunun
uygulanmasına ilişkin diğer hususlar, İçişleri Bakanlığı tarafından
hazırlanarak Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 33-
2692 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“askerî görevleri haricindeki diğer görevleriyle ilgili” ibaresi
yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkrada yer alan “valiler” ibaresi “mülki
idare amirleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 34-
2692 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Düzenleme yetkisi
EK MADDE 3- Bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili
tereddütleri gidermeye ve bu yönde düzenleyici ve yönlendirici işlemler
yapmaya İçişleri Bakanlığı yetkilidir.
Bu Kanunda bu maddeyi ihdas eden Kanun ile yapılan
düzenlemeler sebebiyle teşkilat, personel, eğitim ve diğer hususlarla
ilgili olarak yeni ihtiyaçların ortaya çıkması halinde, buna ilişkin
düzenleme yapmaya İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu
yetkilidir.”
MADDE 35-
2692 sayılı Kanunun 6 ncı, 9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 16 ncı, 20 nci, 21/A,
21/B ve 22 nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 36-
2692 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 7- a) Disiplin işlerine ilişkin özel
kanun çıkarılana kadar Sahil Güvenlik personelinin disiplin suç ve cezaları
Emniyet Teşkilatı disiplin mevzuatına göre belirlenir. Diğer hususlarda 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır.
Mülki idare amirleri ile sıralı amirler Sahil
Güvenlik personelinin disiplin amiridir. İçişleri Bakanı, Sahil Güvenlik
Komutanlığının her kademesindeki personeline resen disiplin cezası
verebilir.
İşçilerle sözleşmeli ve geçici personelin
cezalandırılmaları ise yürürlükte olan sözleşme hükümlerine göre yapılır.
b) Sahil Güvenlik Hizmetleri Sınıfından iki adet
tuğamiral/Sahil Güvenlik Komutan Yardımcısı kadrosu ihdas edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 8- Sahil Güvenlik Komutanlığı, personel
temini ve yetiştirilmesi konularında yeterli oluncaya kadar, komutanlık
kadrolarında görev yapacak olan amiral, subay, astsubay ihtiyacı İçişleri
Bakanlığınca Milli Savunma Bakanlığından talep edilebilir.”
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sorumluluk
MADDE 37-
(1) 15/7/2016 tarihinde gerçekleştirilen darbe teşebbüsü ve terör eylemleri
ile bunların devamı niteliğindeki eylemlerin bastırılması kapsamında karar
alan, karar veya tedbirleri icra eden, her türlü adli ve idari önlemler
kapsamında görev alan kişiler ile olağanüstü hal süresince yayımlanan kanun
hükmünde kararnameler kapsamında karar alan ve görevleri yerine getiren
kişilerin bu karar, görev ve fiilleri nedeniyle hukuki, idari, mali ve
cezai sorumluluğu doğmaz.
Yürütmenin durdurulması
MADDE 38-
(1) Olağanüstü hal süresince yayımlanan kanun hükmünde kararnameler
kapsamında alınan kararlar ve yapılan işlemler nedeniyle açılan davalarda
yürütmenin durdurulmasına karar verilemez.
Yürürlük
MADDE 39-
(1) Bu Kanunun 37 nci maddesi 15/7/2016 tarihinden geçerli olmak üzere
yayımı tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40-
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
23/11/2016
Listeler için tıklayınız.
|