OLAĞANÜSTÜ HAL KAPSAMINDA ALINMASI
GEREKEN TEDBİRLER İLE BAZI KURUM
VE KURULUŞLARA DAİR DÜZENLEME YAPILMASI HAKKINDA
KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME
Karar Sayısı: KHK/668
Olağanüstü
hal kapsamında bazı tedbirler alınması ile bazı kurum ve kuruluşlara dair
düzenleme yapılması; Anayasanın 121 inci maddesi ile 25/10/1983 tarihli ve
2935 sayılı Olağanüstü Hal Kanununun 4 üncü maddesine göre,
Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu’nca 25/7/2016
tarihinde kararlaştırılmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
Amaç ve kapsam
MADDE 1-
(1) Bu Kanun Hükmünde Kararname ile 20/7/2016 tarihli ve 2016/9064 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararıyla ülke genelinde ilan edilen olağanüstü hal
kapsamında, darbe teşebbüsü ve terörle mücadele çerçevesinde alınması
gereken tedbirlere ilişkin usul ve esasların belirlenmesi ve bazı kurum ve
kuruluşlara dair düzenleme yapılması amaçlanmaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Olağanüstü Hal Kapsamında Alınan Tedbirler
Alınan tedbirler
MADDE 2-
(1) Milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen Fethullahçı Terör
Örgütüne (FETÖ/PDY) aidiyeti, iltisakı veya irtibatı olan;
a) Ekli
(1) sayılı listede yer alan asker kişiler Türk Silahlı Kuvvetlerinden
çıkarılmıştır. Haklarında ayrıca özel kanun hükümlerine göre işlem tesis
edilir.
b) Ekli
(2) sayılı listede yer alan özel radyo ve televizyon kuruluşları
kapatılmıştır.
c) Ekli
(3) sayılı listede yer alan gazete ve dergiler ile yayınevi ve dağıtım
kanalları kapatılmıştır.
(2)
Birinci fıkranın (a) bendi gereğince Türk Silahlı Kuvvetlerinden çıkarılan
asker kişilerin, mahkumiyet kararı aranmaksızın, askeri rütbe ve
memuriyetleri alınır ve bu kişiler yeniden Türk Silahlı Kuvvetlerine kabul
edilmezler; bir daha kamu hizmetinde istihdam edilemez, doğrudan veya
dolaylı olarak görevlendirilemezler; bunların uhdelerinde bulunan her türlü
mütevelli heyet, kurul, komisyon, yönetim kurulu, denetim kurulu, tasfiye
kurulu üyeliği ve sair görevleri de sona ermiş sayılır. Bunların silah
ruhsatları ve pilot lisansları iptal edilir ve bu kişiler oturdukları kamu
konutlarından veya vakıf lojmanlarından onbeş gün içinde tahliye edilir. Bu
kişiler özel güvenlik şirketlerinin kurucusu, ortağı ve çalışanı olamazlar.
Bu kişiler hakkında Milli Savunma Bakanlığınca ilgili pasaport birimine
derhal bildirimde bulunulur. Bu bildirim üzerine ilgili pasaport birimlerince
pasaportlar iptal edilir.
(3)
Kapatılan gazete ve dergiler, yayınevi ve dağıtım kanalları ile özel radyo
ve televizyon kuruluşlarına ait olan taşınırlar ve her türlü mal varlığı,
alacak ve haklar, belge ve evrak Hazineye bedelsiz olarak devredilmiş
sayılır, bunlara ait taşınmazlar tapuda resen Hazine adına her türlü
kısıtlama ve taşınmaz yükünden ari olarak tescil edilir. Bunların her türlü
borçlarından dolayı hiçbir şekilde Hazineden bir hak ve talepte
bulunulamaz. Devre ilişkin işlemler ilgili tüm kurumlardan gerekli yardımı
almak suretiyle Maliye Bakanlığı tarafından yerine getirilir.
(4)
Milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen yapı, oluşum veya gruplara
ya da terör örgütlerine aidiyeti veya iltisakı ya da bunlarla irtibatı olan
ve ekli (2) ve (3) sayılı listelerde yer almayan özel radyo ve televizyon
kuruluşları ile gazete ve dergiler, yayınevi ve dağıtım kanalları, ilgili
bakan tarafından oluşturulacak komisyonun teklifi üzerine ilgili bakan
onayı ile kapatılır. Bu fıkra kapsamında kapatılan kurum ve kuruluşlar
hakkında da üçüncü fıkra hükümleri uygulanır.
Soruşturma ve kovuşturma işlemleri
MADDE 3-
(1) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap
Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan
suçlar, 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına
giren suçlar ve toplu işlenen suçlar bakımından, olağanüstü halin devamı
süresince;
a)
Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı tarafından da
yakalama emri düzenlenebilir. Hâkim veya Cumhuriyet savcısı tarafından
verilen yakalama emri üzerine yakalanan şüpheli hakkında verilen gözaltı
süresi otuz günü geçemez.
b)
Hakkında yürütülen soruşturmanın sonuçsuz kalmasını sağlamak amacıyla
yurtiçinde saklanan veya yabancı ülkede bulunan ve bu nedenle Cumhuriyet
savcılığı tarafından kendisine ulaşılamayan şüpheliye de kaçak denir. Bu
kişiler hakkında 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun
247 nci ve 248 inci maddelerinin ikinci fıkraları uygulanmaz.
c)
Tutukluluk kararına itiraz edilen sulh ceza hâkimliği veya mahkeme, itirazı
yerinde görürse kararını düzeltir; yerinde görmezse en çok on gün içinde,
itirazı incelemeye yetkili olan mercie gönderir.
ç)
Tahliye talepleri en geç otuzar günlük sürelerle tutukluluğun incelenmesi
ile birlikte dosya üzerinden karara bağlanır.
d)
Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde konutta, işyerinde ve kamuya açık
olmayan kapalı alanlarda Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle arama
yapılabilir.
e)
Cumhuriyet savcısı hazır olmaksızın konut, işyeri veya diğer kapalı
yerlerde arama yapabilmek için o yer ihtiyar heyetinden veya komşulardan
bir kişi bulundurulur.
f)
Askerî mahallerde hâkim kararıyla veya gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle, Cumhuriyet savcısının
katılımı olmaksızın, adli kolluk görevlileri tarafından arama ve elkoyma
yapılabilir.
g)
Hakkında arama işlemi uygulanan kimsenin belge veya kâğıtları adli kolluk
görevlileri tarafından da incelenebilir.
ğ)
Şüpheli veya sanık ile 5271 sayılı Kanunun 45 inci ve 46 ncı maddelerine
göre tanıklıktan çekinebilecek kimseler arasındaki mektup ve belgelere, bu
kimselerin nezdinde bulunsa bile elkonulabilir.
h) Hâkim
kararı olmaksızın yapılan elkoyma işlemi, beş gün içinde görevli hâkimin
onayına sunulur. Hâkim, kararını elkoymadan itibaren on gün içinde açıklar;
aksi halde elkoyma kendiliğinden kalkar.
ı) 5271
sayılı Kanunun 128 inci maddesi uyarınca yapılacak elkoymaya, maddenin
birinci fıkrasında belirtilen rapor alınmadan, sulh ceza hâkimliğince karar
verilebilir. Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı da
elkoymaya karar verebilir. Hâkim kararı olmaksızın yapılan elkoyma işlemi,
beş gün içinde görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını elkoymadan
itibaren on gün içinde açıklar; aksi halde elkoyma kendiliğinden kalkar.
i)
Avukat bürolarında hâkim kararıyla veya gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle, Cumhuriyet savcısının
katılımı olmaksızın, adli kolluk görevlileri tarafından arama ve elkoyma
yapılabilir. Arama ve elkoyma işlemi sırasında baro başkanı veya onu temsil
eden bir avukat hazır bulundurulur; ancak, 5271 sayılı Kanunun 130 uncu
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları uygulanmaz.
j) 5271
sayılı Kanunun 134 üncü maddesi uyarınca bilgisayarlarda, bilgisayar
programlarında ve kütüklerinde yapılacak arama, kopyalama ve elkoyma
işlemlerine, gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı
tarafından da karar verilebilir. Bu karar, beş gün içinde görevli hâkimin
onayına sunulur. Hâkim, kararını elkoymadan itibaren on gün içinde açıklar;
aksi halde elkoyma kendiliğinden kalkar. Kopyalama ve yedekleme işleminin
uzun sürecek olması halinde bu araç ve gereçlere elkonulabilir. İşlemlerin
tamamlanması üzerine elkonulan cihazlar gecikme olmaksızın iade edilir.
k) 5271
sayılı Kanunun 135 inci, 139 uncu ve 140 ıncı maddeleri uyarınca yapılacak
olan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması, gizli soruşturmacı
görevlendirilmesi ve teknik araçlarla izleme tedbirlerine hâkim veya
gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısı tarafından karar
verilebilir. Cumhuriyet savcısı, kararını beş gün içinde görevli hâkimin
onayına sunar. Hâkim, kararını beş gün içinde açıklar; aksi halde tedbirler
kendiliğinden kalkar.
l)
Müdafiin dosya içeriğini inceleme veya belgelerden örnek alma yetkisi,
soruşturmanın amacını tehlikeye düşürebilecek ise Cumhuriyet savcısının
kararıyla kısıtlanabilir.
m)
Gözaltındaki şüphelinin müdafii ile görüşme hakkı Cumhuriyet savcısının
kararıyla beş gün süreyle kısıtlanabilir. Bu zaman zarfında ifade alınamaz.
n)
Yürütülen soruşturmalarda Cumhuriyet savcısı bir soruşturma işlemine gerek
görmesi halinde soruşturmanın yapıldığı yer sulh ceza hâkiminden de karar
alabilir.
o)
Cumhuriyet başsavcılıkları, soruşturmanın gerekli kılması halinde yargı
çevresi içindeki mülki idare amirliklerinden bina, araç, gereç ve personel
talebinde bulunabilir.
ö) Bu
maddede sayılan suçlarla ilgili olarak, alınan bilgilerin doğruluğunun
araştırılması bakımından zorunlu görülen hallerde, tutuklu veya hükümlüler
yetkili Cumhuriyet savcısının talebi ve sulh ceza hâkimliğinin kararı ile
geçici sürelerle ceza infaz kurumundan alınabilirler.
Değiştirilen ve yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 4-
(1) 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve
Yargılama Usulü Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“Türk
Milleti adına yargı yetkisini kullanacak askeri mahkemeler, askeri
birliklerin teşkilat yapıları ve bulundukları yerlerin coğrafi durumu ile
mahkemelerin iş yoğunluğu gözönünde tutulmak suretiyle, Kuvvet Komutanlıklarının
görüşü alınarak Milli Savunma Bakanlığınca kurulur ve aynı yolla
kaldırılır.”
(2) 26/10/1963
tarihli ve 357 sayılı Askeri Hakimler Kanununun 40 ıncı maddesine ikinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Adli
müşavirlik, disiplin subaylığı, hukuk müşavirliği, hukuk işleri şube
müdürlüğü, yüksek yargı organlarındaki raportör ve askeri savcı kadroları
ile askeri yargı ile ilgili diğer kadrolarda görevli askeri hakimlere de
birinci fıkra kapsamında geçici yetki verilebilir.”
(3)
27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun
54 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiş, aynı Kanunun
geçici 39 uncu maddesi yürürlükten kaldırılmış ve aynı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“Ancak, Yüksek Askerî Şûra Başkanı
tarafından bir üst rütbede hizmetine ihtiyaç duyulanlar da rütbe bekleme
süresine bakılmaksızın ve 47 nci maddenin birinci fıkrasındaki sicil şartı
aranmaksızın Yüksek Askerî Şûra değerlendirmesine alınırlar.”
“GEÇİCİ
MADDE 41- 2016 yılı Temmuz ayında yapılacak Yüksek Askerî Şûrada alınacak
kararlar ile bu Kanun uyarınca yapılacak olan terfi, atama, nasıp,
kadroların kullanılması, emekliye sevk ve ilişik kesme işlemleri 29 Temmuz
2016 tarihi itibarıyla uygulanır.”
(4)
17/7/1972 tarihli ve 1612 sayılı Yüksek Askerî Şûranın Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“MADDE
4- Yüksek Askerî Şûra, Başkanın çağrısı ile yılda en az bir kez toplanır.”
“GEÇİCİ
MADDE 2- 2016 yılı Ağustos ayında yapılacak Yüksek Askerî Şûra toplantısı,
aynı yılın Temmuz ayı içinde yapılır.”
(5)
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun;
a) Ek 1
inci maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Hak
sahiplerinden ilköğretim, ortaokul, ilkokul mezunu olanların hizmetli unvanlı
kadro ve pozisyonlara; ortaöğretim ve yükseköğretim mezunu olanların, atama
teklifinin yapıldığı tarihte öğrenim durumları itibarıyla ihraz ettikleri
unvanın 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerde yer alması
koşuluyla ihraz etmiş bulundukları unvanlara, bunların dışında kalan
ortaöğretim ve yükseköğretim mezunlarının ise memur unvanlı kadro ve
pozisyonlara atama teklifleri Devlet Personel Başkanlığınca yapılır. İşçi
kadrolarına yapılacak atama teklifleri sürekli işçi unvanlı kadroya yapılır.”
b) Ek 1
inci maddesinin yedinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
c) Ek 1
inci maddesinin sekizinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “her yılın
mart ve eylül aylarının son gününe kadar” ibaresi ve ikinci cümlesinde yer
alan “kırk beş gün içinde” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, aynı fıkraya
ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Kamu kurum ve kuruluşları bu madde
kapsamındaki taleplerini her yılın ocak ve temmuz aylarının son gününe
kadar DPB e-uygulama üzerinden iletirler. Devlet Personel Başkanlığınca
atama teklifleri, bu talepler esas alınarak gerçekleştirilir. Söz konusu
taleplerin yeterli olmaması halinde Başkanlıkça resen atama teklifi
yapılır.”
ç)
Geçici 14 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 15- Bu maddenin yürürlük tarihinden önce, ek 1 inci madde kapsamında
göreve başlayan personelden, Devlet Personel Başkanlığı tarafından atama
teklifinin yapıldığı tarihte öğrenim durumları itibarıyla ihraz ettikleri
unvanları 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerde yer
alanlar, bu unvanlara ilişkin kadro veya pozisyonlara kamu kurum ve
kuruluşlarınca sınava tabi olmaksızın atanırlar. İhraz etmiş bulundukları
kadroların atandıkları kamu kurumlarında olmaması halinde ilgililer asli
memurluğa atandıktan sonra bir defaya mahsus olmak üzere diğer kanunlarda
yer alan herhangi bir kontenjan sınırlamasına tabi olmaksızın kamu kurum ve
kuruluşlarına naklen atanabilir.”
(6)
25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek madde
eklenmiştir.
“EK
MADDE 4- (1) Öncelikle kalkınmada birinci derecede öncelikli yörelerde
olmak üzere Bakanlığın boş öğretmen norm kadrosu bulunan örgün ve yaygın
eğitim kurumlarında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin
(B) fıkrası kapsamında sözleşmeli öğretmen istihdam edilebilir.
(2)
Sözleşmeli öğretmenler, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinde öngörülen genel şartlar ile öğretmen kadrosuna atanabilmek için
aranan özel şartları taşıyanlardan Kamu Personel Seçme Sınavı puan sırasına
konulmak kaydıyla alım yapılacak her bir pozisyonun üç katına kadar aday
arasından Bakanlık tarafından yapılacak sözlü sınav başarı sırasına göre atanır.
(3) Bu
madde uyarınca atanan sözleşmeli öğretmenler dört yıl süreyle başka bir
yere atanamaz. Aile birliği mazeretine bağlı yer değiştirmelerde bu madde
uyarınca istihdam edilen öğretmenin eşi bu öğretmene tabidir. Sözleşmeli
öğretmenler, aday öğretmenler için öngörülen adaylık sürecine tabi tutulur.
Sözleşmeli öğretmenlerden sözleşme gereği dört yıllık çalışma süresini
tamamlayanlar talepleri halinde bulundukları yerde öğretmen kadrolarına
atanır. Öğretmen kadrolarına atananlar, aynı yerde en az iki yıl daha görev
yapar, bunlar hakkında adaylık hükümleri uygulanmaz.
(4) Bu
madde hükümlerine göre öğretmen kadrolarına atananların, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası uyarınca sözleşmeli
öğretmen pozisyonlarında geçirdikleri hizmet süreleri, öğrenim durumlarına
göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık
derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilir. Bunlar, atandıkları
kadronun mali ve sosyal haklarına göreve başladığı tarihi takip eden aybaşından
itibaren hak kazanır ve önceki pozisyonlarında aldıkları mali ve sosyal
haklar hakkında herhangi bir mahsuplaşma yapılmaz.
(5) Bu
madde kapsamında öğretmen kadrolarına atananlara iş sonu tazminatı ödenmez.
Bu personelin önceden iş sonu tazminatı ödenmiş süreleri hariç, iş sonu
tazminatına esas olan toplam hizmet süreleri, 8/6/1949 tarihli ve 5434
sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu uyarınca ödenecek emekli
ikramiyesine esas toplam hizmet süresinin hesabında dikkate alınır.
(6) Bu
madde kapsamında sözleşmeli öğretmenlerin atanacağı öğretmen kadroları, 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde yer alan sınıf, unvan ve
derecelerine uygun olmak şartıyla, başka bir işleme gerek kalmaksızın atama
işleminin yapıldığı tarih itibarıyla ihdas edilerek Millî Eğitim
Bakanlığının 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerinin
ilgili bölümlerine eklenmiş ve öğretmen kadrolarına atananların
pozisyonları başka bir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
İhdas edilen kadrolar ile iptal edilen pozisyonlar; unvanı, sınıfı, adedi,
derecesi, teşkilatı ve birimi belirtilmek suretiyle atama tarihinden
itibaren iki ay içinde Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığına
bildirilir.
(7)
Sözleşmeli öğretmenliğe atanacakların başvuruları, sözlü sınava
alınacakların belirlenmesi, sözlü sınav konuları, sözlü sınavın usul ve
esasları, atanmaları ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar
Millî Eğitim Bakanlığınca yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.”
(7)
31/1/2013 tarihli ve 6413 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Disiplin Kanununun
29 uncu maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İhtiyaç duyulması halinde bu süre,
bu fıkrada yazılı makamlarca bir katına; ilgili bakanın onayı ile de bir yıla
kadar artırılabilir.”
(8)
22/7/2016 tarihli ve 667 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Alınan Tedbirlere
İlişkin Kanun Hükmünde Kararnamenin;
a) 2 nci
maddesinin ikinci fıkrasının üçüncü cümlesine “Hazineden” ibaresinden sonra
gelmek üzere “veya Vakıflar Genel Müdürlüğünden” ibaresi eklenmiştir.
b) 3
üncü maddesinin birinci fıkrasına, “Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu
Genel Kurulunca” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Askeri Yüksek İdare
Mahkemesi daire başkanı ve üyeleri hakkında Başkanlar Kurulunca; Askeri
Yargıtay daire başkanı ve üyeleri hakkında Başkanlar Kurulunca; askeri
hakimler hakkında Milli Savunma Bakanının başkanlığında, Milli Savunma
Bakanı tarafından birinci sınıf askeri hakimler arasından seçilecek iki
askeri hakimden oluşan komisyonca” ibaresi eklenmiştir.
c) 3
üncü maddesinin birinci fıkrasının son cümlesinde yer alan “Görevlerine”
ibaresi “Görevden uzaklaştırılanlar veya görevlerine” şeklinde
değiştirilmiş, aynı cümlede yer alan “hususi damgalı” ibaresi yürürlükten
kaldırılmış ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3)
Birinci fıkra uyarınca görevine son verilenler hakkında da 4 üncü maddenin
ikinci fıkrası hükümleri uygulanır.”
ç) 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (d) ve (f) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı fıkraya (g) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
bentler eklenmiştir.
“d)
11/10/1983 tarihli ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununa tabi
personel, Yükseköğretim Kurulu Başkanının teklifi üzerine Yükseköğretim
Kurulunun kararıyla; yükseköğretim kurumları ile yükseköğretim üst kuruluşlarındaki
657 sayılı Kanuna tabi personel bakımından ise yükseköğretim kurumları ile
yükseköğretim üst kuruluşlarının en üst yöneticisinin teklifi üzerine,
yükseköğretim kurumlarında Üniversite Yönetim Kurulunun, yükseköğretim üst
kuruluşlarında ise Yükseköğretim Kurulunun kararıyla kamu görevinden
çıkarılır,”
“f)
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa ve diğer mevzuata
tabi her türlü kadro, pozisyon ve statüde (işçi dahil) istihdam edilen
personel, ilgili kurum veya kuruluşun en üst yöneticisi başkanlığında
bağlı, ilgili veya ilişkili olunan bakan tarafından oluşturulan kurulun
teklifi üzerine ilgili bakan onayıyla kamu görevinden çıkarılır. Bu Kanun
Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesinde belirtilenlerin işlemleri ise söz
konusu maddedeki usule göre yapılır,”
“ğ)
18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa tabi personel, ilgili
Kuvvet Komutanının teklifi, Milli Savunma Bakanının onayı ile kamu
görevinden çıkarılır,
h)
13/6/2001 tarihli ve 4678 sayılı Türk Silahlı Kuvvetlerinde İstihdam
Edilecek Sözleşmeli Subay ve Astsubaylar Hakkında Kanuna tabi personel,
ilgili Kuvvet Komutanının teklifi, Milli Savunma Bakanının onayı ile kamu
görevinden çıkarılır.”
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununda
Yapılan Değişiklikler
MADDE 5- 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı
Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununun 3 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
3- Türkiye Cumhuriyeti Jandarması, emniyet ve asayiş ile kamu
düzeninin korunmasını sağlayan ve diğer kanunların verdiği görevleri yerine
getiren silahlı genel kolluk kuvvetidir.”
MADDE 6- 2803 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4- Jandarma
Genel Komutanlığı İçişleri Bakanlığına bağlıdır.”
MADDE 7- 2803 sayılı Kanunun 5 inci maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kuruluş ve Teşkilat:
MADDE 5- Jandarma Genel Komutanlığının kuruluş ve
kadrolarıyla konuş yerleri, İçişleri Bakanlığınca düzenlenir. Ancak
sıkıyönetim, seferberlik ve savaşta Kuvvet Komutanlıkları emrine girecek
birliklerin kuruluş ve kadrolarıyla konuş yerlerinin düzenlenmesinde Genelkurmay
Başkanlığının görüşü alınır.
Jandarma birliklerinin
kuruluş ve konuşlarının düzenlenmesinde mülki taksimat esas alınır. Ancak
geçici olarak birden çok ili içine alan bölge teşkilatı da kurulabilir.
Bölge komutanı, bölge teşkilatının konuşlu bulunduğu ilin valisine karşı
sorumlu olarak görev yapar.”
MADDE 8- 2803 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Jandarma Genel Komutanı:
MADDE 6- Jandarma Genel Komutanı tüm Jandarma
Teşkilatının komutanıdır. Jandarma Genel Komutanı general rütbesini haiz
olanlar arasından atanır.
Jandarma Genel Komutanı, Teşkilatın sevk ve
idaresinden, kanun ve nizam hükümlerinin icrasını sağlamaktan, bunlara
dayalı olarak verilen emir ve kararların uygulanmasından sorumludur.”
MADDE 9- 2803 sayılı Kanunun 7 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 7- Jandarmanın
sorumluluk alanlarında genel olarak görevleri şunlardır.
a) Mülki görevleri;
Emniyet ve asayiş ile
kamu düzenini sağlamak, korumak ve kollamak, kaçakçılığı men, takip ve
tahkik etmek, suç işlenmesini önlemek için gerekli tedbirleri almak ve
uygulamak, ceza infaz kurumları ve tutukevlerinin dış korunmalarını yapmak,
(b) ve (c) bentlerinde belirtilen görevler dışında kalan ve diğer kanun ve
nizam hükümlerinin icrası ile bunlara dayalı emir ve kararlarla Jandarmaya
verilen görevleri yapmak.
b) Adli görevleri;
İşlenmiş suçlarla
ilgili olarak kanunlarda belirtilen işlemleri yapmak ve bunlara ilişkin
adli hizmetleri yerine getirmek.
c) Askeri görevleri;
Kanunlarla verilen
askeri hizmetleri yerine getirmek.”
MADDE 10- 2803 sayılı Kanunun 8 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8- Jandarma birlikleri;
sıkıyönetim, seferberlik ve savaş hallerinde, Bakanlar Kurulu kararıyla
belirlenecek bölümleriyle Kuvvet Komutanlıkları emrine girer, kalan
bölümüyle normal görevlerine devam eder.
Ayrıca, Jandarma
birlikleri; Genelkurmay Başkanlığının talebi üzerine İçişleri Bakanının,
illerde ise garnizon komutanının talep etmesi halinde valinin onayıyla
kendilerine verilen askeri görevleri de yaparlar.”
MADDE 11- 2803 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“İçişleri Bakanının
kararıyla bir il veya ilçenin tamamı polis ya da jandarma görev ve
sorumluluk alanı olarak belirlenebilir.”
MADDE 12- 2803 sayılı Kanunun 12 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 12- Lüzum görüldüğü hallerde İçişleri Bakanı
tarafından, Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma
Genel Komutanlığı arasında her kademedeki personel, geçici olarak
görevlendirilebilir. İçişleri Bakanı bu yetkisini il valilerine
devredebilir.
Ayrıca, İçişleri Bakanının onayıyla; Emniyet Genel
Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı silah,
mühimmat, teçhizat, taşıt ve diğer taşınırları ile taşınmazlarını
birbirlerine geçici olarak tahsis edebilirler veya bedelsiz olarak
devredebilirler.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
İçişleri Bakanlığınca yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 13- 2803 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13- Jandarma Hizmetleri Sınıfı
personelinin her türlü özlük işlerinde, bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu
uygulanır. Ancak, nasıp ve terfi, aylık ve diğer mali ve sosyal haklar
bakımından statü ve rütbelerine göre 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk
Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 28/5/1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman
Jandarma Kanunu ile 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa
tabi personel hakkındaki hükümler uygulanır.
Subaylığa
ve astsubaylığa nasıp ve terfi işlemleri, İçişleri Bakanlığının onayıyla
yapılır. Ancak, albaylıktan tuğgeneral rütbelerine terfiler ile
generallikte bir üst rütbeye terfiler müşterek kararname ile yapılır.
Rütbelerindeki bekleme süresinin dolması ya da kadrosuzluk nedenleri ile
emekliliğe sevk edilme durumunda olan, ancak hizmetlerine ihtiyaç duyulan
albaylar 60 yaşına, generaller ise 65 yaşına kadar İçişleri Bakanının
onayıyla görevde bırakılabilirler. Nasıp ve terfi yetkilerinin
kullanılmasıyla ilgili olan; 926 sayılı Kanun ve diğer kanunlarla, İçişleri
Bakanlığı dışında, başka mercilere verilmiş inha, seçim, görüş alma ve
benzeri yetkilere dair hükümler Jandarma Genel Komutanlığı personeli
bakımından uygulanmaz. Uzman jandarma ve uzman erbaşların nasıp ve
terfileri Jandarma Genel Komutanlığınca özel kanunlarına göre yapılır.
Jandarma
Genel Komutanlığı personeli hakkında, Türk Silahlı Kuvvetlerinde karşılığı
olan rütbe ve kıdem üzerinden aynı şartlarla, 3/1/1961 tarihli ve 205
sayılı Ordu Yardımlaşma Kurumu Kanunu uygulanır.
İşçilerin işe alınma, işyeri değişikliği, yükselme,
izin, sicil, ödül ve hizmet akdinin feshi işlemleri 22/5/2003 tarihli ve
4857 sayılı İş Kanunu ile varsa geçerli bulunan toplu iş sözleşmesi
hükümlerine göre yapılır.”
MADDE 14- 2803 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 14- General, subay, astsubay ve uzman
jandarmanın atanmaları;
a) Jandarma Genel Komutanının, Jandarma Genel
Komutanı Yardımcılarının, generallerin ve il jandarma komutanlarının
atanmaları müşterek kararnameyle,
b) Diğer subaylar,
astsubaylar ve uzman jandarmaların atanmaları İçişleri Bakanlığınca,
yapılır.
İhtisaslaşma gereği olarak özel eğitim görmüş
personel nokta atamasına tabi tutulabilir. Nokta ataması yapılmayan
subay, astsubay ve uzman jandarmalar valilik emrine atanır ve bunların
istihdam yerleri, il içi yer değiştirmeleri vali tarafından yapılır.
Hizmet gerekleri bakımından uygun görülmesi halinde
il jandarma komutanlıklarına general rütbesindeki subaylar da atanabilir.”
MADDE 15- 2803 sayılı Kanunun 15 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15- Jandarma personeli hakkında disiplin
ve soruşturma işlemleri aşağıdaki usullere göre yapılır.
a) Disiplin işleri özel kanun hükümlerine göre
yürütülür.
b) Jandarma personelinin mülki görevlerinden doğan
suçlarında; özel kanunların hükümleri saklı kalmak şartıyla 2/12/1999
tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.
c) Adli görevlerinden doğan suçlarda; 4/12/2004
tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 161 inci maddesinin
beşinci fıkrası hükmü uygulanır.
d) Jandarma personeline askeri görev verildiği
takdirde bu görevlerden doğan suçlarda 25/10/1963 tarihli ve 353 sayılı
Askeri Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu hükümleri uygulanır.
Bu suçların muhakemesi, Jandarma personelinin emrine verildiği askeri
birlik personelini muhakeme etmekle görevli ve yetkili olan askeri
mahkemede görülür.
e) Jandarma personelinin kişisel suçlarında genel
hükümlere göre işlem yapılır.”
MADDE 16- 2803 sayılı Kanunun 19 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
19- Jandarma Genel Komutanlığı ikmal hizmetleriyle faaliyetlerine ait
her türlü ihtiyacını ve silah ve mühimmatını İçişleri Bakanlığınca
belirlenecek standartlara uygun olarak kendi bütçesinden karşılar. Ancak Jandarma
Genel Komutanlığı, Savunma Sanayi Destekleme Fonundan Türk Silahlı
Kuvvetlerinin tabi olduğu usul ve esaslar dahilinde yararlanır.
Sıkıyönetim, seferberlik ve savaş hallerinde Kuvvet
Komutanlıkları emrine girecek veya İçişleri Bakanı ya da valilerce askeri
görev verilen jandarma birliklerinin her türlü ihtiyacı (sefer stokları
dahil) emrine gireceği Kuvvet Komutanlıklarının standartlarına uygun olarak
Milli Savunma Bakanlığınca sağlanır.”
MADDE 17- 2803 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 24- Bu Kanunla münhasıran yönetmelik
çıkarılması öngörülen hususların yanısıra jandarmanın teşkilat, görev,
yetki ve sorumlulukları, diğer makamlarla ilişkileri, birlikte çalışma ve
işbirliği esasları dahil komuta ve kontrol ilişkileri ile Jandarma
Hizmetleri Sınıfı personelinin terfi işleri, değerlendirme, ödüllendirme,
kılık ve kıyafet ve Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar; İçişleri
Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe
konulan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 18- 2803 sayılı Kanunun ek 1 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “askeri görevleri haricindeki diğer
görevleriyle ilgili” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkradaki
“valiler” ibaresi “mülki idare amirleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 19- 2803 sayılı Kanunun ek 2 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “askerî görevleri haricindeki diğer”
ibaresi ile aynı maddenin üçüncü fıkrasında yer alan “Genelkurmay
Başkanlığının görüşü alınarak” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve aynı
Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Uygulanacak
hükümler:
EK MADDE 7- Diğer
kanunlarda bu Kanuna aykırı hükümler bulunması halinde bu Kanun hükümleri
uygulanır.
Bu Kanunun
uygulanmasıyla ilgili tereddütleri gidermeye ve bu yönde düzenleyici ve
yönlendirici işlemler yapmaya İçişleri Bakanlığı yetkilidir.
Bu Kanunda bu maddeyi
ihdas eden Kanun Hükmünde Kararname ile yapılan düzenlemeler sebebiyle
teşkilat, personel, eğitim ve diğer hususlarla ilgili olarak yeni
ihtiyaçların ortaya çıkması halinde, buna ilişkin düzenleme yapmaya İçişleri
Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.”
MADDE 20- 2803 sayılı Kanunun 16 ncı, 17 nci ve
25 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 21- 2803 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 4- a) Disiplin işlerine ilişkin özel
kanun çıkarılana kadar jandarma personelinin disiplin suç ve cezaları
Emniyet Teşkilatı disiplin mevzuatına göre belirlenir. Diğer hususlarda 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır.
b)
Jandarma Teşkilatının tüm personeli başka hiçbir işleme gerek olmaksızın,
yeni durumlarına göre görevlerine devam ederler. Mevcut fiili kadrolardan
öğretim elemanlarına ilişkin olanlar bu Kanuna, diğerleri 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin eki (1) sayılı cetveline İçişleri Bakanlığı bünyesinde
Jandarma Genel Komutanlığı bölümü olarak eklenmiştir. Bu şekilde 190 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnameye eklenmiş olan kadro cetvellerini anılan Kanun
Hükmünde Kararname esas ve usullerine uygun olarak yeniden düzenlemeye
Devlet Personel Başkanlığı ile Maliye Bakanlığının görüşü ve İçişleri
Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir. Bu Kanuna eklenen
öğretim elemanı kadrolarında 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümleri
çerçevesinde Bakanlar Kurulunca unvan ve derece değişikliği yapılabilir.
Ayrıca Jandarma Hizmetleri Sınıfından bir adet Orgeneral kadrosu ile dört
adet Jandarma Genel Komutan Yardımcısı kadrosu ihdas edilmiştir.”
MADDE 22- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 36 ncı maddesine “VII - EMNİYET HİZMETLERİ SINIFI” başlıklı
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve sonraki bentler
buna göre teselsül ettirilmiştir.
“VIII - JANDARMA
HİZMETLERİ SINIFI
Bu sınıf Jandarma
Genel Komutanlığı kadrolarında bulunan subay, astsubay ve uzman
jandarmaları kapsar.”
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sahil Güvenlik
Komutanlığı Kanununda Yapılan Değişiklikler
MADDE 23- 9/7/1982 tarihli ve 2692 sayılı Sahil
Güvenlik Komutanlığı Kanununun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 2- Bu Kanunda
belirtilen görev ve hizmetleri yapmak üzere silahlı bir genel kolluk
kuvveti olan Sahil Güvenlik Komutanlığı kurulmuştur.
Bu Komutanlık
İçişleri Bakanlığına bağlıdır.
Sıkıyönetim,
seferberlik ve savaş hallerinde, Sahil Güvenlik Komutanlığının Bakanlar
Kurulu kararıyla belirlenecek bölümleri Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine
girer, kalan bölümü normal görevlerine devam eder.”
MADDE 24- 2692 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sahil Güvenlik
Komutanlığının görev alanları, üsleri, kadrolarıyla yerleşme yerleri,
İçişleri Bakanlığınca düzenlenir. Ancak sıkıyönetim, seferberlik ve savaş
hallerinde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı emrine girecek birliklerin kuruluş
ve kadrolarıyla konuş yerlerinin düzenlenmesinde Genelkurmay Başkanlığının
görüşü alınır.”
MADDE 25- 657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesine
“VIII- JANDARMA HİZMETLERİ SINIFI” başlıklı bendinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki bent eklenmiş ve sonraki bentler buna göre teselsül
ettirilmiştir.
“IX - SAHİL GÜVENLİK
HİZMETLERİ SINIFI
Bu sınıf Sahil
Güvenlik Komutanlığı kadrolarında bulunan subay ve astsubayları kapsar.”
MADDE 26-
2692 sayılı Kanunun 7 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 7- Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli;
subay, astsubay, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve er, öğrenci, erbaş ve
erler ile Devlet memuru ve işçileri kapsar. Sahil Güvenlik Hizmetleri
Sınıfı personelinin her türlü özlük işlerinde, bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu uygulanır.
Ancak, nasıp ve terfi, aylık ve diğer mali ve sosyal haklar bakımından
statü ve rütbelerine göre 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanunu, 28/5/1988 tarihli ve 3466 sayılı Uzman Jandarma
Kanunu ile 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa tabi
personel hakkındaki hükümler uygulanır.
Subaylığa ve astsubaylığa nasıp ve terfi işlemleri,
İçişleri Bakanlığının onayıyla yapılır. Ancak, albaylıktan tuğamiral
rütbelerine terfiler ile amirallikte bir üst rütbeye terfiler müşterek
kararname ile yapılır. Sahil Güvenlik Komutanı amiraller arasından atanır.
Rütbelerindeki bekleme süresi dolması ya da kadrosuzluk nedenleri ile
emekliliğe sevk edilme durumunda olan, ancak hizmetlerine ihtiyaç duyulan
albaylar 60 yaşına, amiraller ise 65 yaşına kadar İçişleri Bakanının
onayıyla görevde bırakılabilirler. Nasıp ve terfi yetkilerinin
kullanılmasıyla ilgili olan; 926 sayılı Kanun ve diğer kanunlarla, İçişleri
Bakanlığı dışında, başka mercilere verilmiş inha, seçim, görüş alma ve
benzeri yetkilere dair hükümler Sahil Güvenlik Komutanlığı personeli
bakımından uygulanmaz. Uzman erbaşların nasıp ve terfileri Sahil Güvenlik
Komutanlığınca özel kanunlarına göre yapılır.
Sahil
Güvenlik Komutanlığı personeli hakkında, Türk Silahlı Kuvvetlerinde
karşılığı olan rütbe ve kıdem üzerinden aynı şartlarla, 3/1/1961 tarihli ve
205 sayılı Ordu Yardımlaşma Kurumu Kanunu uygulanır.
İşçilerin işe alınma, işyeri değişikliği, yükselme,
izin, sicil, ödül ve hizmet akdinin feshi işlemleri 22/5/2003 tarihli ve
4857 sayılı İş Kanunu ile varsa geçerli bulunan toplu iş sözleşmesi
hükümlerine göre yapılır.
Sahil
Güvenlik Komutanlığında görevli sivil memurlar 22/6/1978 tarih ve 2155
sayılı Bazı Kamu Personeline Tayın Bedeli Verilmesi Hakkında Kanun
hükümlerinden yararlanırlar.
657
sayılı Devlet Memurları Kanununda belirtilen en yüksek Devlet Memuru
aylığının (ek gösterge dahil);
a) Botlarda görevli subay, astsubay ve uzman
erbaşlara %52,
b) Diğer
karargâh, birlik ve kurumlarda görevli subay, astsubay ve uzman erbaşlara
%40,
tutarını geçmemek üzere
İçişleri Bakanlığınca belirlenecek usul ve esaslara göre fazla çalışma
karşılığı asayiş tazminatı ödenir. Bu tazminattan damga vergisi hariç
herhangi bir vergi ve kesinti yapılmaz.
Jandarma
Genel Komutanlığı ve diğer kuruluşlardaki emsaline yapılan nakdi ve ayni
ödemeler aynı şartlar altında ve aynı hükümlere tabi olarak, Sahil Güvenlik
Komutanlığı personeline de verilir.
Lüzum görüldüğü hallerde İçişleri Bakanı tarafından,
Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel
Komutanlığı arasında her kademedeki personel, geçici olarak
görevlendirilebilir. İçişleri Bakanı bu yetkisini il valilerine
devredebilir. Bu şekilde geçici görevlendirilen personel görevlendirildiği
teşkilattaki personele sağlanan ilave mali haklardan görevlendirme
süresince yararlandırılır.
Ayrıca, İçişleri Bakanının onayıyla; Emniyet Genel
Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı silah,
mühimmat, teçhizat, taşıt ve diğer taşınırları ile taşınmazlarını
birbirlerine geçici olarak tahsis edebilirler veya bedelsiz olarak
devredebilirler.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
İçişleri Bakanlığınca yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 27-
2692 sayılı Kanunun 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8- Sahil Güvenlik personelinin atanmaları;
a) Sahil Güvenlik Komutanı, Sahil Güvenlik komutan
yardımcıları, Sahil Güvenlik bölge komutanları ve amirallerin atanmaları
müşterek kararname ile,
b)
Amiraller haricinde, Sahil Güvenlik Komutanlığı Kurmay Başkanı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığı karargâhında görevli başkanların atanmaları İçişleri
Bakanınca,
c) Diğer
subayların ve astsubayların, Devlet memurlarının, uzman erbaşların ve
sözleşmeli erbaş ve erlerin atanmaları ile dağıtımları, İçişleri
Bakanlığınca,
yapılır.
Sahil
Güvenlik Komutanlığında görevli Sahil Güvenlik mensubu subay, astsubay,
sivil personel, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve erlerin hizmet gerekleri
veya sağlık yahut diğer nedenlerle görev ve hizmet yerlerinin değiştirilmesi,
bu maddedeki usul ve esaslara göre yapılır.”
MADDE 28-
2692 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine “tatbikatlara” ibaresinden sonra
gelmek üzere “İçişleri Bakanının izni ile” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 29- 2692 sayılı Kanunun 15 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
15- Sahil Güvenlik Komutanlığı ikmal hizmetleriyle faaliyetlerine ait
her türlü ihtiyacını ve silah ve mühimmatını İçişleri Bakanlığınca
belirlenecek standartlara uygun olarak kendi bütçesinden karşılar. Ancak Sahil Güvenlik Teşkilatı,
Savunma Sanayi Destekleme Fonundan Türk Silahlı Kuvvetlerinin tabi olduğu
usul ve esaslar dahilinde yararlanır.
Sahil
Güvenlik Komutanlığının silah araç ve gereçlerinin kendi imkanları dışında
kalan bakım, onarım ve tadilat hizmetleri öncelikle Milli Savunma
Bakanlığının bakım ve onarım tesisleriyle yapılır. Bu hizmet bedelleri Komutanlık
bütçesinden karşılanır.
Bütçe
kanunları ve diğer kanunlarla Milli Savunma Bakanlığı ile Jandarma Genel
Komutanlığına tanınan gümrük, her türlü vergi, resim, harç ve ardiye
ücretlerine ilişkin muafiyet ve istisna hükümleri Sahil Güvenlik
Komutanlığı hakkında da uygulanır.
Sıkıyönetim, seferberlik ve savaş hallerinde Kuvvet
Komutanlıkları emrine girecek sahil güvenlik birliklerinin her türlü
ihtiyacı (sefer stokları dahil) emrine gireceği Kuvvet Komutanlıklarının
standartlarına uygun olarak Milli Savunma Bakanlığınca sağlanır.”
MADDE 30- 2692 sayılı Kanunun 18 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Değerlendirme raporu
MADDE 18- Sahil güvenlik bölge komutanları hakkında mülki görevleri
açısından konuşlu bulundukları yerin valisi tarafından her yıl sonunda,
görevleri ile ilgili olarak değerlendirme raporu düzenlenir. Değerlendirme
raporları personelin terfi, ödüllendirme, atama ve yer değiştirmesinde
dikkate alınır. Değerlendirme raporlarının içeriği ve düzenlenme esasları,
İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 31- 2692 sayılı Kanunun 21 inci maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Disiplin ve soruşturma usulleri
MADDE 21- Sahil Güvenlik personeli hakkında
disiplin ve soruşturma işlemleri aşağıdaki usullere göre yapılır.
a) Disiplin işleri özel kanun hükümlerine göre
yürütülür.
b) Sahil Güvenlik personelinin idari görevlerinden
doğan suçlarında; özel kanunların hükümleri saklı kalmak şartıyla 2/12/1999
tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması
Hakkında Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.
c) Sahil Güvenlik personelinin adli görevlerinden
doğan suçlarda; 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun
161 inci maddesinin beşinci fıkrası hükmü uygulanır.
d) Sahil Güvenlik personelinin kişisel suçlarında
genel hükümlere göre işlem yapılır.
e) Sahil Güvenlik personeline askeri görev verildiği
takdirde bu görevlerden doğan suçlarda 353 sayılı Askeri Mahkemeler
Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanunu hükümleri uygulanır. Bu suçların
muhakemesi, Sahil Güvenlik personelinin emrine verildiği askeri birlik
personelini muhakeme etmekle görevli ve yetkili olan askeri mahkemede
görülür.”
MADDE 32- 2692 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 23- Bu Kanunla
münhasıran yönetmelik çıkarılması öngörülen hususların yanısıra Sahil
Güvenlik Komutanlığının görev, yetki ve sorumlulukları, diğer makamlarla
ilişkileri, birlikte çalışma ve işbirliği esasları dahil komuta ve kontrol
ilişkileri ile Sahil Güvenlik Hizmetleri Sınıfı personelinin terfi işleri,
disiplin amirleri ve kurulları, ödül, değerlendirme, kılık ve kıyafet ve bu
Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar, İçişleri Bakanlığı tarafından
hazırlanarak Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 33- 2692 sayılı Kanunun ek 1 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “askerî görevleri haricindeki diğer
görevleriyle ilgili” ibaresi yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkrada yer
alan “valiler” ibaresi “mülki idare amirleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 34- 2692 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Düzenleme yetkisi
EK MADDE 3- Bu
Kanunun uygulanmasıyla ilgili tereddütleri gidermeye ve bu yönde
düzenleyici ve yönlendirici işlemler yapmaya İçişleri Bakanlığı yetkilidir.
Bu Kanunda bu maddeyi
ihdas eden Kanun Hükmünde Kararname ile yapılan düzenlemeler sebebiyle
teşkilat, personel, eğitim ve diğer hususlarla ilgili olarak yeni
ihtiyaçların ortaya çıkması halinde, buna ilişkin düzenleme yapmaya
İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu yetkilidir.”
MADDE 35- 2692 sayılı Kanunun 6 ncı, 9 uncu, 10
uncu, 11 inci, 16 ncı, 20 nci, 21/A, 21/B ve 22 nci maddeleri yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 36- 2692 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
maddeler eklenmiştir.
“Geçiş hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 7- a) Disiplin işlerine ilişkin özel kanun çıkarılana kadar Sahil
Güvenlik personelinin disiplin suç ve cezaları Emniyet Teşkilatı disiplin
mevzuatına göre belirlenir. Diğer hususlarda 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu hükümleri uygulanır.
Mülki
idare amirleri ile sıralı amirler Sahil Güvenlik personelinin disiplin
amiridir. İçişleri Bakanı, Sahil Güvenlik Komutanlığının her kademesindeki
personeline resen disiplin cezası verebilir.
İşçilerle
sözleşmeli ve geçici personelin cezalandırılmaları ise yürürlükte olan
sözleşme hükümlerine göre yapılır.
b) Mevcut fiili kadrolar 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (1) sayılı cetvelinde İçişleri Bakanlığı bünyesinde Sahil
Güvenlik Komutanlığı kadrolarına eklenmiştir. Ayrıca Sahil Güvenlik
Hizmetleri Sınıfından iki adet tuğamiral/Sahil Güvenlik Komutan Yardımcısı
kadrosu ihdas edilmiştir.
c) Sahil
Güvenlik Teşkilatının tüm personeli başka hiçbir işleme gerek olmaksızın,
yeni durumlarına göre görevlerine devam ederler. Mevcut fiili kadrolar, 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (1) sayılı cetveline İçişleri
Bakanlığı bünyesinde Sahil Güvenlik Komutanlığı bölümü olarak eklenmiştir.
Bu şekilde 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenmiş olan kadro
cetvellerinin anılan Kanun Hükmünde Kararname esas ve usullerine uygun
olarak yeniden düzenlemeye Devlet Personel Başkanlığı ile Maliye
Bakanlığının görüşü ve İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar
Kurulu yetkilidir.
GEÇİCİ
MADDE 8- Sahil Güvenlik Komutanlığı, personel temini ve yetiştirilmesi
konularında yeterli oluncaya kadar, komutanlık kadrolarında görev yapacak
olan amiral, subay, astsubay ihtiyacı İçişleri Bakanlığınca Milli Savunma
Bakanlığından talep edilebilir.”
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sorumluluk
MADDE 37-
(1) 15/7/2016 tarihinde gerçekleştirilen darbe teşebbüsü ve terör eylemleri
ile bunların devamı niteliğindeki eylemlerin bastırılması kapsamında karar
alan, karar veya tedbirleri icra eden, her türlü adli ve idari önlemler
kapsamında görev alan kişiler ile olağanüstü hal süresince yayımlanan kanun
hükmünde kararnameler kapsamında karar alan ve görevleri yerine getiren
kişilerin bu karar, görev ve fiilleri nedeniyle hukuki, idari, mali ve
cezai sorumluluğu doğmaz.
Yürütmenin durdurulması
MADDE 38-
(1) Olağanüstü hal süresince yayımlanan kanun hükmünde kararnameler
kapsamında alınan kararlar ve yapılan işlemler nedeniyle açılan davalarda
yürütmenin durdurulmasına karar verilemez.
Yürürlük
MADDE 39-
(1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin 37 nci maddesi 15/7/2016 tarihinden
geçerli olmak üzere yayımı tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40-
(1) Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Recep
Tayyip ERDOĞAN
CUMHURBAŞKANI
Binali YILDIRIM
Başbakan
N. CANİKLİ M.
ŞİMŞEK N.
KURTULMUŞ N.
KURTULMUŞ
Başbakan Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı V.
V. KAYNAK B.
BOZDAĞ F.
B. SAYAN KAYA Ö.
ÇELİK
Başbakan Yardımcısı Adalet
Bakanı Aile
ve Sosyal Politikalar Bakanı Avrupa
Birliği Bakanı
F. ÖZLÜ S.
SOYLU M.
ÖZHASEKİ M.
ÇAVUŞOĞLU
Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanı Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanı Çevre ve
Şehircilik Bakanı Dışişleri
Bakanı
N. ZEYBEKCİ B.
ALBAYRAK A.
Ç. KILIÇ F.
ÇELİK
Ekonomi Bakanı Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanı Gençlik
ve Spor Bakanı Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanı
B. TÜFENKCİ E.
ALA L.
ELVAN N.
AVCI
Gümrük ve Ticaret Bakanı İçişleri
Bakanı Kalkınma
Bakanı Kültür
ve Turizm Bakanı
N.
AĞBAL İ.
YILMAZ F.
IŞIK
Maliye
Bakanı Millî
Eğitim Bakanı Millî
Savunma Bakanı
V.
EROĞLU R.
AKDAĞ A.
ARSLAN
Orman
ve Su İşleri Bakanı Sağlık
Bakanı Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
Listeler için tıklayınız.
|