Millî
Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ
EĞİTİM BAKANLIĞI İLKÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 27/8/2003 tarihli ve
25212 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim
Kurumları Yönetmeliğinin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3 – Bu
Yönetmelik, 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı
İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim
Temel Kanunu, 30/5/1997 tarihli ve 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname, 8/2//2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları
Kanunu ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci ve 27 nci maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 2 – Aynı
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g), (t), (ü), (y), (z)
ve (aa) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“g) İlköğretim kurumları: Resmî ve özel ilkokul,
ortaokul ve imam-hatip ortaokullarını,”
“t) Şube öğretmenler kurulu: Ortaokul ve imam-hatip
ortaokullarında aynı şubede ders okutan öğretmenlerden oluşan kurulu,”
“ü) Yatılı bölge ortaokulu: Nüfusu az, dağınık ve okulu
bulunmayan yerleşim yerlerindeki ortaokul öğrencilerinin parasız yatılı, bu
okulun bulunduğu çevresindeki ilköğretim öğrencilerinin de gündüzlü olarak
eğitim ve öğretim gördükleri ortaokulu veya imam-hatip ortaokulunu,”
“y) Zümre öğretmenler kurulu: İlköğretim kurumlarında
aynı sınıfı veya aynı dersi okutan öğretmenlerden oluşan kurulu,
“z) Mecburi ilköğretim çağı: 6-13 yaş grubundaki
çocukların eğitim ve öğretim süresini kapsayan yaş aralığını,”
“aa) Seviye belirleme sınavı:
Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarının son sınıfında Görsel Sanatlar,
Teknoloji ve Tasarım, Müzik ve Beden Eğitimi dersleri dışındaki zorunlu
derslerin eğitim ve öğretim programlarından merkezi olarak yapılan sınavı,”
MADDE 3 – Aynı
Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) İlköğretim, mecburi ilköğretim çağındaki her Türk
vatandaşının hakkıdır ve zorunludur.”
MADDE 4 – Aynı
Yönetmeliğin 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ilköğretim
okullarında” ibaresi, “ ilköğretim kurumlarında” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 5 – Aynı
Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “yatılı
ilköğretim bölge okullarında” ibaresi, “yatılı bölge ortaokullarında”
olarak değiştirilmiştir.
MADDE 6 – Aynı
Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan “ilköğretim okullarında” ibaresi, “ilkokullarda” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 7 – Aynı
Yönetmeliğin 15 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15 –
İlkokulların birinci sınıfına, kayıtların yapıldığı yılın eylül ayı sonu
itibarıyla 66 ayını dolduran çocukların kaydı yapılır. Gelişim yönünden
ilkokula hazır olduğu anlaşılan 60-66 ay arası çocuklardan, velisinin
yazılı isteği bulunanlar da ilkokul birinci sınıfa kaydedilir.
Yaşça kayıt hakkını elde eden, ancak bedenen veya zihnen
yeterince gelişmemiş olup okula uyum sağlayamayan 66 ay ve üzeri çocuklar
da kasım ayı sonuna kadar sağlık kurumlarından verilen bedenen veya zihnen
gelişmemiş tıbbi tanılı rapor üzerine okul öncesi eğitime yönlendirilebilir
veya kayıtları bir yıl ertelenebilir.”
MADDE 8 – Aynı
Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Öğrencilerin, ulusal adres veri tabanında belirtilen ikametgâhlarına
en yakın ilkokul ve ortaokula kaydedilmeleri esastır. İmam-hatip
ortaokuluna kayıtlar velinin başvurusu üzerine okul yönetimince yapılır.”
MADDE 9 – Aynı
Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İlkokul ve ortaokula kayıt-kabul işlemleri aşağıdaki
esaslara göre yapılır:”
MADDE 10 – Aynı
Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (d), (e), (f) ve (g)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Taşımalı eğitim kapsamına alınan okullarda öğrenim
gören öğrenciler, e-okul sistemi üzerinden taşıma merkezi olarak belirlenen
ilköğretim kurumlarına naklen kaydedilir.”
“e) Öğrencisinin tamamı taşınan okullarda, elektronik
ortamda tutulanlar dâhil her türlü defter, dosya, kayıtlar ve resmî
belgeler, taşıma merkezi ilköğretim kurumuna teslim edilerek saklanır ve
okuldaki taşınır malların listesi millî eğitim müdürlüğüne yazılı olarak
bildirilir.”
“f) Üniversiteler bünyesinde güzel sanatlar eğitimi
veren ilköğretim kurumlarında meslek derslerinden sınıf tekrarına kalan
öğrencilerin, meslek dersleri dışındaki derslerden başarılı olmaları
hâlinde, başka bir ilköğretim kurumundaki bir üst sınıfa nakilleri
yapılır.”
“g) Şehit ve muharip gazi çocukları ile özel eğitime
ihtiyacı olan çocukların nakilleri durumlarını belgelendirmeleri şartıyla
istedikleri ilköğretim kurumuna yapılır.”
MADDE 11 – Aynı
Yönetmeliğin 21 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 21 – Mecburi
ilköğretim çağında olup yurt dışında bulunması, tutuklu olması, oturduğu
yerde okul bulunmaması ve sağlık durumu nedeniyle hiç okula gidememiş veya
öğrenime ara vermiş çocuklardan özel bir şekilde kendini yetiştirmiş
olanlar, sınavla tespit edilecek bilgi düzeyine ve yaşlarına göre uygun
sınıflara kaydedilir.
Bu sınavlar, ilkokullarda okul müdürünün başkanlığında
en az iki öğretmenin ve okul rehber öğretmeninin; ortaokul ve imam-hatip
ortaokullarında ise alan öğretmenleri ile okul rehber öğretmeninin
katılacağı bir komisyon tarafından yapılır. Okulda komisyon oluşturulacak
sayıda öğretmenin bulunmaması durumunda il veya ilçe millî eğitim
müdürlüğüne başvurulur. Gerekli işlemler bu makamlarca tespit edilen
okullarda yapılır.”
MADDE 12 – Aynı
Yönetmeliğin 22 nci maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yatılı bölge
ortaokuluna kayıt
MADDE 22 – Yatılı
bölge ortaokuluna kayıtta aşağıdaki esaslara uyulur:
a) Yatılı bölge ortaokulunun öğrenci alacağı bölge ve
öğrenci sayısı, kayıtlar başlamadan en az bir ay önce il millî eğitim
müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında, ilçe millî
eğitim müdürleri ve yatılı bölge ortaokulu müdürlerinden oluşan bir
komisyon tarafından 16 ncı maddede belirtilen
planlama da dikkate alınarak tespit edilir.
b) Okulu bulunmayan veya öğrenci yetersizliği nedeniyle
okulu kapatılan yerleşim birimlerindeki öğrenciler ile birleştirilmiş
sınıfları bulunan ilkokullarda 4 üncü sınıfı tamamlayan ve taşımalı
ilköğretim kapsamına alınamayan mecburi ilköğretim çağındaki öğrenciler de
yatılı bölge ortaokullarına alınırlar. Bulunduğu ilde yatılı bölge
ortaokulu bulunmayan öğrenciler, kontenjanlarının bulunması durumunda diğer
illerdeki yatılı bölge ortaokullarına yerleştirilir.
c) Olağanüstü durumlarda ve özel durumu olan
öğrencilerin kayıtları ise millî eğitim müdürlüklerince belirlenen yatılı
bölge ortaokullarına yapılır.”
MADDE 13 – Aynı
Yönetmeliğin 25 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 25 –
İlköğretim kurumlarına kaydedilen mecburi ilköğretim çağındaki öğrencilerin
velileri öğrencilerin okula devamını sağlamakla yükümlüdürler. Okul
yönetimleri, millî eğitim müdürlükleri, il eğitim denetmenleri,
muhtarlar ve mülkî amirler 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununun ilgili
hükümleri gereğince çocukların okula devamını sağlamakla yükümlüdürler.”
MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin
27 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İlköğretim kurumlarındaki öğrencilerden, okulun
bulunduğu yerleşim biriminin dışına çıkan, adresi bulunmayan ve okulu
olmayan bir yere gidenlerin durumu, okul yönetimince e-okuldaki devam
bölümüne zamanında işlenir. Öğrencilerin devamsızlıkları, e-okul sistemi
üzerinden okul yönetimlerince sürekli takip edilir.”
MADDE 15 – Aynı
Yönetmeliğin 31 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi yürürlükten
kaldırılmış, (a) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Sağlık durumu nedeniyle okula devam etmesinin uygun
olmadığına ilişkin sağlık kurulu raporu alanlar ile imam-hatip ortaokuluna
kayıt yaptıran veya devam eden ve hafızlık eğitimine başladığını
belgelendirenlerden o eğitim ve öğretim yılı için devam zorunluluğu
aranmaz. Sağlık raporu alanlar raporları süresince, hafızlık eğitimi
alanlar bu eğitimleri süresince eğitim ve öğretim yılı başından itibaren en
fazla bir eğitim ve öğretim yılı okula devam etmeyebilirler. Bu sürenin
bitiminde okula devamları sağlanır. Bu öğrenciler okula döndüklerinde devam
edemedikleri eğitim ve öğretim yılına ait derslerden okul müdürünün
sorumluluğu ve koordinesinde alan öğretmenlerinden oluşturulacak komisyonca
sınava alınırlar. Başarılı olanlar bir üst sınıfa devam ettirilirler.”
“ç) Ancak mecburi ilköğretim çağı dışına çıkan ve iki
yıl daha öğrenim görmesine imkân verilen ortaokul veya imam-hatip ortaokulu
son sınıfındaki öğrencilerin o öğretim yılı sonuna kadar okula devamları
sağlanır. Bu kapsamdaki öğrencilerden başarısız olanlar ile ara sınıflarda
öğrenim çağı dışına çıkan ve iki yıl uzatma hakkını kullanan öğrencilere,
ders yılı sonunda öğrenim belgesi düzenlenir ve bu öğrencilerin kayıtları
e-okul sistemi üzerinden Açık Öğretim Ortaokuluna yapılır.”
MADDE 16 – Aynı
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İlkokul 1, 2 ve 3 üncü sınıflarda öğrencilerin gelişimi
ile öğretmen rehberliğinde gerçekleştirilecek olan proje ve öğrenci performanslarını
belirlemeye yönelik çalışmalar, öğretmen gözlemlerine dayalı olarak
yapılır.”
“İlkokul 4 üncü sınıf ile ortaokul ve imam-hatip
ortaokullarının bütün sınıflarında haftalık ders saati üç ve üçten az olan
derslerde en az iki, üçten fazla olan derslerde ise en az üç sınav
yapılır.”
MADDE 17 – Aynı
Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin yedinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ortaöğretim kurumlarına öğrenci yerleştirmede
değerlendirilmek üzere ortaokul ve imam-hatip ortaokulunun son sınıfında Görsel
Sanatlar, Teknoloji ve Tasarım, Müzik ve Beden Eğitimi dersleri dışındaki
zorunlu derslerin öğretim programlarından Yenilik ve Eğitim Teknolojileri
Genel Müdürlüğünce haziran ayında Seviye Belirleme Sınavı yapılır.”
MADDE 18 – Aynı
Yönetmeliğin 42 nci maddesinin birinci fıkrasının
(a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) İlkokul 1, 2 ve 3 üncü sınıflarda öğrencilerin proje
ve ders içi başarılarını belirlemeye yönelik çalışmalarını temel alan
öğretmen gözlemlerine dayalı olarak belirlenen puanların aritmetik
ortalaması,
“b) İlkokul 4 üncü sınıflar ile ortaokul ve imam-hatip
ortaokullarının bütün sınıflarında öğrencilerin performanslarını
belirlemeye yönelik yaptıkları çalışmalar ve varsa projeden aldıkları
puanların ayrı ayrı ortalamaları ile sınavlardan
alınan puanların toplamının aritmetik ortalaması ile belirlenir.”
MADDE 19 – Aynı
Yönetmeliğin 43 üncü maddesinin birinci, ikinci, dördüncü, altıncı ve
dokuzuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ders yılının 1 ve 2 nci dönemlerinde
her öğrencinin davranışları, belirlenen ölçütler dikkate alınarak ilkokullarda
aynı sınıfta ders okutan diğer öğretmenlerin de görüşleri alınarak sınıf
öğretmeni, ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında ise şubede ders okutan
öğretmenler tarafından değerlendirilir. Bu değerlendirmede EK-6/3-A’da verilen ölçütler ve ölçek kullanılır.”
“Öğrenci davranışları ilkokullarda "(1)
Geliştirilmeli", "(2) İyi", "(3) Çok iyi";
ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında ise "(1) Yetersiz",
"(2) Geliştirilmeli", "(3) Orta", "(4) İyi",
"(5) Çok iyi" şeklinde değerlendirilir.”
“Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında tüm dersler
için, ders okutan öğretmenlerin her bir ölçüte vermiş oldukları notların
aritmetik ortalaması alınarak öğrencinin o ölçüte ait dönem notu elde
edilir. Her bir ölçütün iki döneme ait notlarının aritmetik ortalaması
alınarak ölçütün yılsonu davranış notu bulunur. Tüm ölçütlerin yılsonu
notlarının aritmetik ortalaması alınarak davranış notu; davranış notu 20
(yirmi) ile çarpılarak davranış puanı bulunur. Dönem notu ve davranış notu
belirlenirken bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür.”
“İlkokullarda davranış ölçütlerine göre öğrencilerin
gelişim düzeyleri; ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında ise davranış
ölçütleri, ölçütlerin dönem notları ile davranış notu ve davranış puanı
öğrenci karnelerinde belirtilir. e-Okul sisteminde
davranış ölçütlerinin dönem notu ve yılsonu notu hesaplanırken kesirli
sayılar tama dönüştürülmez. Ölçütlerin dönem notları karneye yazılırken
yarım ve yarımdan büyük kesirler bir üst tam nota çevrilir.”
“Okul yönetimince, ortaokul ve imam-hatip
ortaokullarında öğrencilerin davranış ölçütlerine ait dönem notu, yılsonu
notu ile davranış notu ve davranış puanlarının işlendiği çizelgenin, e-okul
sisteminden çıktısı alınır, ders öğretmenlerine imzalatılarak saklanır.”
MADDE 20 – Aynı
Yönetmeliğin 45 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Velileri bilgilendirmek ve öğrenci gelişimlerini takip
etmek amacıyla ilkokul 1, 2 ve 3 üncü sınıf öğrencilerine, kasım ve nisan
aylarının ikinci haftasının son iş gününde Öğrenci Gelişim Raporu verilir
(EK-15).”
MADDE 21 – Aynı
Yönetmeliğin 46 ncı maddesinin ikinci fıkrasının
(b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) İlkokul 4 üncü sınıf ile ortaokul ve imam-hatip
ortaokullarında herhangi bir dersten iki dönemde de puanı/notu olmayanların
yetiştirme kursunda aldığı puan/notu,”
MADDE 22 – Aynı
Yönetmeliğin 47 nci maddesinin ikinci fıkrasının
(b) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (d) bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
“b) Sınıf seviyesine göre yeterli başarıyı gösteremeyen
öğrenciler için sınıf veya alan öğretmenleri, varsa okul rehber öğretmeni,
okul yönetimi ve velilerle birlikte öğrenci, okul ve çevrenin durumuna göre
alınacak tedbirler belirlenir. Gerektiğinde il eğitim denetmenlerinin
rehberliğinden de yararlanılarak kararlaştırılan önlemler uygulanır ve
uygulama sonuçları ile ilgili rapor düzenlenir.”
“c) İlkokullarda öğrencilere sınıf tekrarı yaptırılmaz.
Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında alınan bütün önlemlere rağmen bir
üst sınıfı başarmada güçlüklerle karşılaşabilecek öğrencilerin sınıf
geçmesi veya sınıf tekrarına ikinci dönemin son haftasında şube öğretmenler
kurulunda karar verilir. Alınan gerekçeli karar, bu Yönetmeliğin ekinde yer
alan Ders Yılı Sonu Şube Öğretmenler Kurulu Öğrenci Kişisel Değerlendirme
Tutanağı (EK-9)’a yazılarak e-okul sisteminin ilgili bölümüne işlenir.
Tutanağın bir örneği ders yılı sonu şube öğretmenler kurulu karar
dosyasında saklanır. Ayrıca veli de bilgilendirilir. Bu kararda, oyların
eşitliği hâlinde başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış
sayılır.”
MADDE 23 – Aynı
Yönetmeliğin 48 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İlköğretim kurumlarında bir üst sınıfa devam etmek için
öğrencinin iki dönem notunun aritmetik ortalaması her ders için 2'den aşağı
olamaz. Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında bir dersin ağırlığı, o
dersin haftalık ders saati sayısına eşittir. Dersin yılsonu puanı ile o
dersin haftalık ders saati sayısının çarpımından elde edilen puan, o dersin
ağırlıklı puanıdır.”
“Yılsonu başarı puanı, notla değerlendirilen derslerin
ağırlıklı puanları toplamının o derslere ait haftalık ders saati toplamına
bölümü ile elde edilen puandır. Yılsonu başarı puanı hesaplanırken bölme
işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Bu puanlar e-okul
sistemindeki sınıf geçme ve öğrenci kayıt defteri bölümünde belirtilir.”
MADDE 24 – Aynı
Yönetmeliğin 49 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İlkokullara devam eden öğrencilerden beden ve zihince
gelişmiş olup bilgi ve beceri bakımından sınıf düzeyinin üstünde olanlar,
sınıf/şube rehber öğretmeni ve varsa okul rehber öğretmeninin önerisi ile
velinin görüşü alınarak öğretim yılının ilk ayı içinde sınıf yükseltme
sınavına alınırlar. Başarılı olanlar bir üst sınıfa yükseltilirler.”
MADDE 25 – Aynı
Yönetmeliğin 50 nci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İlkokul 4 üncü sınıf ile ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında
ders yılı içinde öğretmensizlik, salgın hastalık ve doğal afet gibi
nedenlerle boş geçen dersler için öğretim yılının ikinci döneminde
yetiştirme programları uygulanır.”
MADDE 26 – Aynı
Yönetmeliğin 51 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 51 – Mecburi
ilköğretim çağı dışına çıkmadıkça, öğrencinin okulla ilişiği kesilmez.
Mecburi ilköğretim çağı dışına çıkan ve ortaokul veya
imam-hatip ortaokulunun son sınıfını tamamlayamayan öğrenciye durumunu
gösterir öğrenim belgesi düzenlenir (EK-1).
Öğrenim belgesi ile okulla ilişiği kesilen öğrencilerin
kayıtları, Açık Öğretim Ortaokuluna e-okul sistemi üzerinden yapılır.”
MADDE 27 – Aynı
Yönetmeliğin 58 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Okuldan aldığı nakil belgesini, diplomasını veya
öğrenim belgesini kaybedenler, okul müdürlüğüne bir dilekçe ile
başvururlar. Okul müdürlüğünce, kayıtlara göre dilekçe sahibinin aldığı
belge ve diploma ile başka bir okula yazılmadığı belirlendikten sonra,
dilekçenin altına veya arkasına, örneğine uygun onaylı bir belge verilir.
Durum, öğrenci kayıt defterine de işlenir (EK-4).”
MADDE 28 – Aynı
Yönetmeliğin 59 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Belgelerin
düzenlenmesi
MADDE 59 – Öğrenim ve
nakil belgeleri ile okulda sürekli olarak saklanması gereken defter ve
belgeler silintisiz ve kazıntısız olarak düzenlenir.
Ancak, öğrenim ve nakil belgeleri ile diğer kayıt ve
belgelerin düzenlenmesi sırasında sehven yapılan yanlışlıklar silinti ve
kazıntı yapılmaksızın, yanlışlık okunacak şekilde üzeri tek çizgi ile
çizilip üst kısmına doğrusu yazılır. Mahkeme kararı ile öğrenim belgesi ve
diğer belgelerdeki bilgilerde yapılan değişiklikler, mevcut bilgiler
değiştirilmeden öğrenim belgesi ve diğer belgenin arkasına yeni şekliyle
yazılır. Bu düzeltmede düzeltmenin tarihi, düzeltmeyi yapanın adı, soyadı
yazılır ve imzalanarak onaylanır.”
MADDE 29 – Aynı
Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “İlköğretim okulu” ibaresi, “İlköğretim kurumu” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 30 – Aynı
Yönetmeliğin 63 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 63 – Bağımsız
müdürlüğü bulunmayan ilkokullarda sınıf öğretmenlerinden biri müdür yetkili
öğretmen olarak görevlendirilir. Müdür yetkili öğretmen, müdürün görev,
yetki ve sorumluluklarını üstlenir.”
MADDE 31 – Aynı
Yönetmeliğin 64 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 64 –
Dersler ilkokullarda sınıf, ortaokul ve imam-hatip ortaokulunda alan
öğretmenleri tarafından okutulur.
Öğretmenler, kendilerine verilen sınıfın veya şubenin
derslerini, eğitim ve öğretim programında belirtilen esaslara göre
plânlamak, okutmak, bunlarla ilgili uygulama ve deneyleri yapmak, ders
dışında okulun eğitim ve öğretim ile yönetim işlerine etkin bir biçimde
katılmak ve bu konularda kanun, yönetmelik ve emirlerde belirtilen
görevleri yerine getirmekle yükümlüdürler.
İlkokullarda sınıf öğretmenleri, okuttukları sınıfı bir
üst sınıfta da okuturlar. Ancak isteklerinin yönetimce uygun görülmesi
hâlinde başka bir sınıfı da okutabilirler. Herhangi bir sınıfta başarı
gösteren öğretmenler, isteklerinin yönetimce uygun görülmesi hâlinde aynı
sınıfı okutmaya devam edebilirler.
İlkokullarda yabancı dil dersi ile din kültürü ve ahlak
bilgisi dersinin alan öğretmenlerince okutulması esastır. Ancak, ihtiyacın
alan öğretmenlerince karşılanamaması durumunda bu dersler, yüksek
öğrenimlerini söz konusu alanlarda yapan sınıf öğretmenleri veya sınıf
öğretmeni olup bu alanda hizmet içi eğitim sertifikası almış öğretmenler
tarafından ders değişimi yolu ile okutulabilir. Bunun da mümkün olmadığı
durumlarda bu dersler sınıf öğretmenince okutulmaya devam edilir.
Derslerini alan öğretmeni okutan sınıf öğretmeni, bu
ders saatlerinde yönetimce verilen eğitim ve öğretim görevlerini yapar.
Öğretmenler, e-Okul sisteminde yetkilendirildikleri
bölümlere ait iş ve işlemleri süresi içerisinde yapar.”
MADDE 32 – Aynı
Yönetmeliğin 74 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 74 – Yatılı
öğrencilerin ders saatleri dışında eğitimleri ile ilgilenmek, etütlerde
ders çalışmalarını sağlamak ve çalışmaları sırasında karşılaştıkları
güçlüklerin çözümüne yardımcı olmak üzere okulun öğretmenlerinden ya da
diğer okullarda görev yapan öğretmenlerden okul müdürünün önerisi ve
il/ilçe millî eğitim müdürünün onayı ile belletici öğretmenler
görevlendirilir. Sadece kız öğrencilerinin yatılı olarak kaldığı yerlerde
belletici öğretmenler öncelikle bayan öğretmenler arasından seçilir.
Belletici öğretmen ihtiyacı;
a) Öncelikle aynı okulda görevli istekli öğretmenler
arasından,
b) Okulda istekli öğretmen bulunmaması durumunda aynı
yerleşim birimindeki diğer eğitim kurumlarında görevli istekli öğretmenler
arasından,
c) Her iki durumda da yeterli sayıda istekli öğretmenin
bulunmaması hâlinde aynı okulda görevli durumu uygun öğretmenler arasından,
kur’a ile
yeterli sayıda görevlendirme yapılarak karşılanır.
İhtiyaç duyulması hâlinde yerleşim biriminden uzakta
bulunan yatılı bölge ortaokullarının özelliği de dikkate alınarak bu
okullarda görevli okul öncesi öğretmenleri de belletici öğretmen olarak
görevlendirilir.”
MADDE 33 – Aynı
Yönetmeliğin 75 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ilköğretim
okullarında” ibaresi, “ilköğretim kurumlarında” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 34 – Aynı
Yönetmeliğin 76 ncı maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Okul müdürlüğünce öğretim yılı başında ortaokulların
her şubesinde bir şube rehber öğretmeni görevlendirilir. İlkokullarda bu
görevi sınıf öğretmenleri yürütür.”
MADDE 35 – Aynı
Yönetmeliğin 93 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 93 – Yatılı
bölge ortaokullarında bütün hafta çalışanların haftalık izinleri,
görevlerini aksatmayacak şekilde toplu olarak veya belli süreler hâlinde
verilir.”
MADDE 36 – Aynı
Yönetmeliğin 95 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Zümre öğretmenler kurulu ilkokullarda aynı sınıfı
okutan sınıf öğretmenleri ve varsa alan öğretmenlerinden, ortaokul ve
imam-hatip ortaokullarında ise alan öğretmenlerinden oluşur.”
MADDE 37 – Aynı
Yönetmeliğin 96 ncı maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Şube öğretmenler kurulu, ilkokul 4 üncü sınıf ile
ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında aynı şubede ders okutan öğretmenler
ile okul rehber öğretmeninden oluşur. Kurula, gerek görülürse öğrenci
velileri, sınıfın başkanı ve öğrencilerce seçilen öğrenci temsilcileri de
çağrılabilir.”
MADDE 38 – Aynı Yönetmeliğin 97 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 97 – Öğrenci
kurulu ilkokul, ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında okulun tüm
öğrencileri tarafından kendi aralarından seçilen başkan ve ikinci başkan
ile şubelerden seçilen birer temsilciden oluşur. Bu kurula, öğretmenler
kurulu tarafından seçilen bir öğretmen rehberlik eder.
Okul öğrenci kurulu, öğretmenler kurulu tarafından
seçilen öğretmenin veya öğrenci başkanının çağrısı ile toplanır. İlk
toplantıda yıllık çalışma programını hazırlar, okul müdürünün onayına
sunar. Çalışma programında eğitim ve öğretim ortamının daha uygun duruma
getirilmesi, öğrenci sorunlarının giderilmesi ve sosyal etkinliklerin
düzenlenmesi gibi hususlara yer verilir.
Öğrenci meclisi, birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılan
ilkokulların dışındaki ilkokul, ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında
kurulur. Meclis, şube temsilcilerinden oluşur. Meclisin ilk toplantısında
üyeler arasından okul meclisi temsilcisi seçilir. Öğrenci kurul başkanının
katıldığı kurullara bu temsilci de katılır.
Öğrenci kurulu ve okul meclisleri seçimleri aynı zamanda
yapılabilir.”
MADDE 39 – Aynı
Yönetmeliğin 98 inci maddesinin birinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“İlköğretim kurumlarında görevli yönetici ve
öğretmenlerin genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon alanlarında, bilgi ve görgülerini artırmak,
yeni beceriler kazandırmak, eğitim ve öğretimde karşılaşılan problemlere
çözüm yolları bulmak, öğrencinin ve çevrenin ihtiyaçlarına göre plan ve
programları hazırlamak ve uygulamak amacıyla derslerin kesiminden temmuz
ayının ilk işgününe, eylül ayının ilk işgününden derslerin başlangıcına
kadar; yıl içinde ise yıllık çalışma programında belirtilen sürelerde
meslekî çalışma yapılır.”
“Birleştirilmiş sınıflı ilkokullarda görevli
öğretmenler, derslerin kesiminden 1 Temmuza kadar yapılacak meslekî
çalışmalarını, okul yönetimi veya millî eğitim müdürlüğünün bilgisi
dâhilinde yaz tatilini geçirecekleri yerdeki bir ilkokulda yapabilirler.
Meslekî çalışmalarını tatil adreslerinde tamamlayan öğretmenler, çalışma
yaptıkları okul müdüründen aldıkları bu çalışmalara katıldıklarını gösterir
yazıyı, eylül ayının ilk işgününde bağlı bulundukları millî eğitim
müdürlüğüne teslim ederler. Bir örneği de okul müdürlüğünce saklanır.”
MADDE 40 – Aynı
Yönetmeliğin 99 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İlköğretim kurumlarında, paylaşımcı ve işbirliğine
dayalı yönetim anlayışıyla eğitim ve öğretimin niteliğini ve öğrenci
başarısını artırmak, okulun fizikî ve insan kaynaklarını geliştirmek,
öğrenci merkezli eğitim yapmak, eğitimde planlı ve sürekli gelişim sağlamak
amacıyla Okul Gelişim Yönetim Ekibi kurulur. Ekip, çalışmalarını ilgili
Yönerge hükümlerine göre yerine getirir.”
MADDE 41 – Aynı
Yönetmeliğin 102 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “diploma defteri” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 42 – Aynı
Yönetmeliğin 107 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi ile ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarının bütün
sınıflarında puan ortalaması Türkçe dersinden 55.00, diğer derslerin her
birinden 45.00 puandan aşağı olmamak şartı ile tüm derslerin dönem
ağırlıklı puan ortalaması 70.00-84.99 olanlar "Teşekkür,"”
“Ayrıca, ilköğretim kurumlarının tüm sınıflarında
derslerindeki başarı durumuna bakılmaksızın;
a) Ulusal ve uluslararası yarışmalara katılarak ilk beş
dereceye giren,
b) Çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklerde
üstün başarı gösteren
öğrenciler "Onur
Belgesi" (EK-8) ile ödüllendirilir. Bu ödüller, e-okul sisteminin
ilgili bölümüne işlenir. Öğrenci Davranışları Değerlendirme Kurulunun toplantı
tarih ve karar numarası ödül belgesinin tarih ve numarası olarak kabul
edilir.”
MADDE 43 – Aynı
Yönetmeliğin 108 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Ortaokul ve imam-hatip ortaokulu öğrencilerine, gelişim
özellikleri dışındaki olumsuz davranışlarının özelliğine göre uyarma,
kınama ve okul değiştirme yaptırımlarından biri uygulanır.”
MADDE 44 – Aynı
Yönetmeliğin 109 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (3)
numaralı alt bendi, (b) bendinin (13) numaralı alt bendi ile (c) bendinin
(13) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“3) Yatılı bölge ortaokullarında öğrenci dolaplarını
farklı amaçlarla kullanmak, yasaklanmış malzemeyi dolapta bulundurmak ve
yönetime bilgi vermeden dolabını bir başkasına devretmek.”
“13) Yatılı bölge ortaokullarında gece izinsiz olarak
dışarıda kalmak.”
“13) Yatılı bölge ortaokullarında gece izinsiz olarak
dışarıda kalmayı alışkanlık hâline getirmek.”
MADDE 45 – Aynı
Yönetmeliğin 112 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 112 –
Ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında öğrencilerin ilgi, istek, yetenek ve
ihtiyaçlarını belirleyerek olumlu davranışlar kazanmaları ve olumsuz
davranışların önlenmesi için Öğrenci Davranışlarını Değerlendirme Kurulu
oluşturulur.”
MADDE 46 – Aynı
Yönetmeliğin 128 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 128 –
İlçe öğrenci davranışlarını değerlendirme kurulu, ilçe millî eğitim
müdürünün görevlendireceği bir şube müdürünün başkanlığında, ilçe
merkezindeki resmî ve özel ortaokullar ile imam-hatip ortaokullarındaki
öğrenci davranışlarını değerlendirme kurulu başkanlarının arasından
seçilecek iki üyenin katılımı ile oluşur. İllerin merkez ilçelerinde ise
ilçe öğrenci davranışlarını değerlendirme kurulu, il millî eğitim müdürünün
görevlendireceği bir şube müdürünün başkanlığında yukarıda belirtilen
esaslar doğrultusunda oluşur.
Bir ortaokul bulunan ilçelerde ise ilçe millî eğitim
müdürünün görevlendireceği biri başkan olmak üzere iki şube müdürü ile
ortaokul veya imam-hatip ortaokulu öğrenci davranışlarını değerlendirme
kurulu başkanından oluşur.”
MADDE 47 – Aynı
Yönetmeliğin 138 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Küçük yaşlardan itibaren görev ve sorumluluk
duygularını geliştirmek, okulun yönetim işlerinde görev almalarını sağlamak
amacıyla ortaokul ve imam-hatip ortaokulu öğrencileri, okul yerleşim alanı
içinde nöbet görevlerini yürütürler.”
MADDE 48 – Aynı
Yönetmeliğin 142 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bunun için okul-aile birliği ve okul gelişim yönetim
ekibi kurulur ve işlerliği sağlanır. Köylerdeki ilköğretim kurumlarında da
bunlardan olabilenleri kurulur.”
MADDE 49 – Aynı
Yönetmeliğin 147 nci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) İlköğretim kurumları eğitim ve öğretim programları.”
MADDE 50 – Aynı
Yönetmeliğin 154 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 154
–
Bahçesi elverişli olan okullarda tarım çalışmaları ve denemeleri yapılır,
süs bitkileri ve ağaçlar dikilir, çim alanları düzenlenir. Köylerdeki
ilköğretim kurumlarının uygulama bahçelerinde uygun olan yerlere meyve
ağaçları dikilir, arıcılık ve tavukçuluk yapılabilir.”
MADDE 51 – Aynı
Yönetmeliğin 157 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 157
–
İlköğretim kurumlarının denetimi il eğitim denetmenlerince
ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.”
MADDE 52 – Aynı
Yönetmeliğe aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 1
–
İlkokul ile ortaokulun veya ortaokul ile lisenin aynı bina içerisinde
birlikte bulunması durumunda, okula giriş çıkış kapıları, bahçe ve diğer
ortak kullanım alanları öğrencilerin yaş seviyeleri dikkate alınarak ayrı ayrı düzenlenir.”
MADDE 53 – Aynı
Yönetmeliğin Geçici 1 inci maddesinde yer alan “ilköğretim okullarında” ibaresi
“ilkokullarda” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 54 – Aynı
Yönetmeliğin ekindeki Ek-1 Öğrenim Belgesi ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 55 – Aynı
Yönetmeliğin 52, 53, 54, 55 ve 56 ncı maddeleri
ile aynı Yönetmeliğin ekinden yer alan Ek-1/1 Öğrenci Durum Belgesi ile
Ek-3 yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 56 – Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 57 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Eki için tıklayınız.
|