Millî
Eğitim Bakanlığından:
ÖZEL EĞİTİM
HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 31/5/2006
tarihli ve 26184 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri
Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (m), (aa) ve (cc) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın (r) ve (s) bentleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
“m) Genel Müdürlük: Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim
ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,”
“aa) Özel eğitime ihtiyacı
olan bireyler için zorunlu öğrenim: Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler
için okul öncesi eğitim döneminde başlayıp ortaöğretim süresini de kapsayan
eğitim ve öğretim sürecini,”
“cc) RAM: Rehberlik ve
Araştırma Merkezini,”
MADDE 2 – Aynı
Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(i) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“i) Özel eğitim uygulama merkezleri (okulları) ve özel
eğitim iş uygulama merkezlerinde (okullarında) grup eğitimine uyum sağlayamayan ve bire
bir eğitim alması gereken öğrenciler ile zorunlu öğrenim çağındaki birden
fazla yetersizliği olan öğrencilerin eğitimini haftada toplam 10 saatten az
olmamak üzere planlamak.”
MADDE 3 – Aynı
Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (l) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 4 – Aynı
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“g) İşitme ve hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan
öğrenciler ilköğretim ve ortaöğretimde, istekleri doğrultusunda yabancı dil
programlarındaki bazı bilgi ve becerilerin öğretiminden veya dersin
tamamından muaf tutulurlar.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin
26 ncı maddesinin birinci fıkrasının birinci
cümlesi ile aynı fıkranın (c) ve (ç)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (d) bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Zorunlu
öğrenim çağındaki bireylerden ilköğretim kurumları programlarını veya ortaöğretim
kurumları programlarını takip edebilecek durumda olan bireyler için açılan
özel eğitim sınıflarında, eğitim ve öğretim hizmetlerinin yürütülmesinde
aşağıdaki hususlar dikkate alınır:”
“c) Görme ve işitme yetersizliği olan öğrenciler için
açılan sınıflarda birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılır ve bu
öğrencilerin 5 inci sınıftan itibaren akranlarıyla aynı sınıfta eğitim
görmeleri sağlanır. 1-4’üncü sınıflarda dersler sınıf öğretmenleri
tarafından okutulur. Ancak, yabancı dil ile din kültürü ve ahlak bilgisi
dersinin alan öğretmenlerince okutulması esastır. Alan öğretmeni tarafından
okutulan derslere sınıf öğretmeni de katılır.”
“ç) Zihinsel yetersizliği veya otizmi olan öğrenciler
için açılan 1-4 ve 5-8 inci sınıflarda birleştirilmiş sınıf uygulaması
yapılır. 1-4 ve 5-8 inci sınıflarda dersler sınıf öğretmenleri tarafından
okutulur. Ancak, özel yetenek gerektiren dersler ile din kültürü ve ahlak
bilgisi ve yabancı dil derslerinin alan öğretmenleri tarafından okutulması
esastır. Alan öğretmeni tarafından okutulan derslere sınıf öğretmeni de
katılır.”
MADDE 6 – Aynı
Yönetmeliğin 27 nci maddesinin birinci fıkrasının
birinci cümlesi ile (e) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Zorunlu
öğrenim çağındaki bireylerden ilköğretim veya ortaöğretim kurumları
programlarını takip edemeyecek durumda olan bireyler için açılan özel
eğitim sınıflarında eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütülmesinde, aynı
yetersizliği olan bireyler için açılan özel eğitim okul ve kurumlarının
mevzuat hükümlerinin yanı sıra aşağıdaki hususlar da dikkate alınır:”
“e) Dersler 1-4, 5-8 ve 9-12 nci
sınıflarda sınıf öğretmenleri tarafından okutulur. Ancak, özel yetenek
gerektiren dersler ve meslek dersleri ile din kültürü ve ahlak bilgisi
dersinin alan öğretmenleri tarafından okutulması esastır. Alan öğretmeni
tarafından okutulan derslere sınıf öğretmeni de katılır.”
MADDE 7 – Aynı
Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(1) 37-66 ay arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan
bireylerin okul öncesi eğitimi zorunludur. Ancak, bu bireyler için okul
öncesi eğitim Özel Eğitim Değerlendirme Kurul Raporu ile velisinin yazılı
onayı doğrultusunda eylül ayı sonu esas alınarak 78 aya kadar uzatılabilir.
e-Okul sistemi üzerinden kaydı yapılan ve okul
öncesi eğitim süresi uzatılan çocuklar velisinin resmi başvurusu ve il/ilçe
özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile uygun kuruma yerleştirilir.”
“(2) Özel eğitime ihtiyacı
olan bireylerin okul öncesi eğitimlerini, öncelikle okul öncesi eğitim
kurumlarında kaynaştırma uygulamaları kapsamında yetersizliği olmayan
akranları ile aynı sınıfta veya özel eğitim sınıflarında sürdürmeleri esas
olmakla birlikte 37-66 ay arasındaki çocuklar için özel eğitim anaokulu,
48-66 ay arasındaki çocuklar için okul ve kurumlar bünyesinde özel eğitim
anasınıfları açılabilir.”
MADDE 8 – Aynı
Yönetmeliğin 30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 30 – (1) Özel
eğitime ihtiyacı olan bireyler ilkokul ve ortaokul kademesindeki
eğitimlerini öncelikle kaynaştırma uygulamaları yoluyla akranları ile bir
arada sürdürebilecekleri gibi özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için
açılan ilkokul ve ortaokullarda da sürdürebilirler.
(2) İlkokul ve ortaokul kademesindeki genel eğitim
programlarının amaçlarını gerçekleştiremeyecek durumda olan bireyler ise
eğitimlerini, gelişim alanlarındaki performans düzeylerine göre hazırlanmış
eğitim programlarının uygulandığı özel eğitim okul ve kurumlarında
sürdürürler.
(3) Ortaokulları tamamlayan öğrenciler genel, mesleki ve
teknik ortaöğretim okullarına, özel eğitim programı uygulayan özel eğitim
okul/kurumlarını tamamlayan öğrenciler özelliklerine uygun okul ve
kurumlara yönlendirilirler.
(4) Çeşitli nedenlerle ilköğretim kurumlarını
tamamlayamayan ve mecburi ilköğretim çağı dışına çıkan bireyler Millî
Eğitim Bakanlığı Açık Öğretim Ortaokulunda eğitimlerini sürdürebilirler.
Özel eğitime ihtiyacı olduğunu Özel Eğitim Hizmetleri Kurulundan alınacak
belge ile belgelendirenlerde yaş kaydı aranmaz. Özel eğitime ihtiyacı olan
bireylerin eğitim sürecinde ve başarılarının değerlendirilmesinde bu
Yönetmeliğin 24 üncü maddesindeki hükümler doğrultusunda özel tedbirler
alınarak düzenlemeler yapılır.”
MADDE 9 – Aynı
Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi ile (b) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Okul
öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel eğitime ihtiyacı olan
bireylerden eğitim ve öğretim kurumlarından doğrudan yararlanamayacak
durumda olanlara evde eğitim hizmeti verilmesi esastır.”
“b) Özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından evde eğitim
hizmeti almasına karar verilen bireylerin kaydı ilköğretim kurumuna,
ortaöğretim kurumuna veya özel eğitim merkezi (okul) yapılır. Bu öğrenciler
için okula/merkeze (okul) devam etme şartı aranmaz.”
MADDE 10 – Aynı
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Erken çocukluk dönemi eğitimi, 0-36 ay arasındaki
bireyleri kapsayan eğitimdir. Özel eğitim merkezleri (okul) bünyesinde bu
aylar arasındaki özel eğitime ihtiyacı olan çocuklara eğitim hizmeti sunmak
üzere özel eğitim hizmetleri kurulunun önerisi doğrultusunda millî eğitim
müdürlükleri tarafından özel eğitim erken çocukluk eğitim birimleri
açılır.”
MADDE 11 – Aynı
Yönetmeliğin 38 inci maddesinin birinci fıkrası ile ikinci fıkrasının (ç)
ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) İşitme, görme ve ortopedik yetersizliği olan
bireyler, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte her tür ve kademede
kaynaştırma yoluyla eğitim alabilecekleri gibi bu bireyler için her tür ve
kademede, resmî ve özel gündüzlü ve/veya yatılı özel eğitim okul ve kurumu
açılabilir. Bu bireylerin birinci 4 yıllık (1, 2, 3 ve 4
üncü sınıflar) eğitimlerini sürdürecekleri ilkokullar; ikinci 4 yıllık (5,
6, 7 ve 8 inci sınıflar) eğitimlerini sürdürecekleri ortaokullar ile işitme
ve ortopedik engellilerin eğitimlerini sürdürecekleri üçüncü 4 yıllık (9,
10, 11 ve 12 nci sınıflar) özel eğitim meslek
liseleri açılabilir.”
“ç) İlkokullarda dersler sınıf öğretmenleri,
ortaokullarda ise alan öğretmenleri tarafından okutulur. Ancak ilkokullarda
yabancı dil ile din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinin alan
öğretmenlerince okutulması esastır. Alan öğretmeni tarafından okutulan
derslere sınıf öğretmeni de katılır,”
“d) Özel eğitim meslek liselerinde uygulamalı meslek
derslerinin yapılacağı atölyeler ve laboratuvarlar
bulunmaması hâlinde öğrenciler bu derslerle ilgili eğitimlerini diğer
mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında sürdürürler.”
MADDE 12 – Aynı
Yönetmeliğin 39 uncu maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13 – Aynı
Yönetmeliğin 40 ıncı maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Zihinsel
yetersizliği olan bireyler ile otizmi olan bireyler için açılan okul ve
kurumlar
MADDE 40 – (1)
Zihinsel yetersizliği olan bireyler ile otizmi olan bireyler yetersizliği
olmayan akranlarıyla birlikte her tür ve kademede kaynaştırma yoluyla
eğitimlerini sürdürebilecekleri gibi bu bireyler için her tür kademede,
resmî ve özel gündüzlü özel eğitim okul ve kurumları açılır.
a) Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler
için açılan okulların ilk dört yılı ilkokul; ikinci dört yılı ortaokul
olarak adlandırılır. Bu bireyler için açılan okul ve kurumlarda
eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütülmesinde aşağıdaki hususlar dikkate
alınır:
1) Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bireyler
için açılan ilköğretim kurumlarında, Bakanlıkça hazırlanan ilköğretim
kurumları programları uygulanır. Bu eğitim programı temel alınarak BEP
hazırlanır ve bireylerin başarılarının değerlendirmesinde BEP'lerinde yer alan amaç ve davranışlar dikkate
alınır. Bu öğrenciler ilköğretimde istekleri doğrultusunda yabancı dil
programlarındaki bazı bilgi ve becerilerin öğretiminden veya dersin
tamamından muaf tutulurlar.
2) Sınıf mevcutları en fazla; okul öncesi ve
ilköğretimde 10 öğrencidir.
3) Bu ilköğretim kurumlarında 1-4 ve 5-8 inci sınıflarda
dersler sınıf öğretmenleri tarafından okutulur. Ancak, özel yetenek
gerektiren dersler ile din kültürü ve ahlak bilgisi dersi ve yabancı dil
dersinin alan öğretmenleri tarafından okutulması esastır. Alan öğretmeni
tarafından okutulan derslere sınıf öğretmeni de katılır.
b) Orta veya ağır düzeyde zihinsel yetersizliği olan
bireyler ile otizmi olan bireyler için açılan özel eğitim uygulama
merkezlerinde birinci 4 yıl (1, 2, 3 ve 4 üncü sınıflar) I. kademe; ikinci
4 yıl ise (5, 6, 7 ve 8 inci sınıflar) II. kademe olarak isimlendirilir. Bu
merkezlerde eğitim-öğretim hizmetlerinin yürütülmesinde aşağıdaki hususlar
dikkate alınır:
1) İlköğretim kurumlarında uygulanan programları takip
edemeyecek durumdaki bireyler için açılan bu merkezlerde öğrencilerin, öz
bakım ve günlük yaşam becerileri ile işlevsel akademik becerilerini
geliştirmek ve topluma uyumlarını sağlamak amacıyla Bakanlıkça hazırlanmış
özel eğitim programı uygulanır. Bu program temel alınarak BEP hazırlanır.
Bu bireylerin başarılarının değerlendirilmesinde BEP'lerinde
yer alan amaç ve davranışlar dikkate alınır.
2) Bu merkezlerde; tuvalet eğitimini kazanamamış, yoğun
davranış problemleri gösteren ve grup eğitimine uyum sağlayamayan öğrencilerin
grup eğitimine hazırlanması amacıyla bire bir eğitim uygulaması yapılır.
Bire bir eğitim uygulaması kapsamındaki öğrenciler grup eğitimine
katılmazlar. Bu öğrencilere verilecek eğitimin süresi ve haftalık ders
saati sayısı özel eğitim hizmetleri kurulu tarafından belirlenir.
3) Bir ders saati 40 dakika olup, ders saati ve
derslerin dağılımı, Talim ve Terbiye Kurulunca kabul edilen haftalık ders
dağıtım çizelgesine göre uygulanır.
4) Orta veya ağır düzeyde zihinsel yetersizliği olan
bireyler için açılan sınıfların mevcudu en fazla; okul öncesinde 6, diğer
sınıflarda ise 8 öğrencidir. Otizmi olan bireyler için açılan sınıfların
mevcudu ise en fazla 4 öğrenciden oluşur.
5) Bu merkezlerde 1-4 ve 5-8 inci sınıflarda dersler
sınıf öğretmenleri tarafından okutulur. Ancak özel yetenek gerektiren
dersler ile din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin alan öğretmenleri
tarafından okutulması esastır. Alan öğretmeni tarafından okutulan derslere
sınıf öğretmeni de katılır.
6) Bu merkezlerde; I. kademeyi tamamlayan öğrencilere
tamamladıkları kademeyi belirten EK-2’de yer alan öğrenim belgesi; II.
kademeyi tamamlayan öğrencilere ise EK-2a’da yer alan öğrenim belgesi
düzenlenir.”
MADDE 14 – Aynı
Yönetmeliğin 41 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin
42 nci maddesinin birinci fıkrası ile ikinci
fıkrasının birinci cümlesi ve (c), (e), (g) ve (j) bentleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Resmî ve özel sağlık kuruluşlarında yatarak tedavi
gören ve/veya süreğen hastalığı olan okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise
çağındaki özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitimlerini sürdürmeleri
için Bakanlık, Sağlık Bakanlığı veya üniversiteler arasında imzalanan
protokole göre hastaneler bünyesinde hastane sınıfları açılır.”
“ Bu
sınıflarda eğitim ve öğretim hizmetlerinin yürütülmesinde aşağıdaki
hususlar dikkate alınır:”
“c) Hastane sınıfında eğitim alan her birey için geçici
kayıt formu düzenlenerek bu sınıfa geçici kaydı yapılır.”
“e) Sınıf mevcudu en fazla; okul öncesi, ilkokul,
ortaokul ve lisede 10 öğrenciden oluşur.”
“g) Sınıf ile ilgili idari işler öğrencilerin kayıtlı
bulundukları okul/kurum müdürlüklerince yürütülür.”
“j) Millî eğitim müdürlüğü bu okullara okul öncesi,
sınıf ve alan öğretmenleri ile gezerek özel eğitim görevi yapan öğretmen
görevlendirir.”
MADDE 16 – Aynı
Yönetmeliğin 44 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Öğrenciler ilköğretim, ortaöğretim kurumları
programlarını veya yetersizlik türüne göre hazırlanan özel eğitim programını
takip ederler. Öğrencilerin BEP'leri, takip
ettikleri eğitim programı temel alınarak hazırlanır. Bu bireylerin
başarılarının değerlendirilmesinde BEP'lerinde
yer alan amaç ve davranışlar dikkate alınır.”
“b) Öğrencilere tamamladıkları programa uygun öğrenim
belgesi veya diploma verilir.”
MADDE 17 – Aynı
Yönetmeliğin 45 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Özel
eğitim mesleki eğitim merkezi (okulu)
MADDE
45 –
(1) İlköğretimlerini tamamlayan, genel ve mesleki ortaöğretim programlarına
devam edemeyecek durumda olan ve 23 yaşından gün almamış özel eğitime
ihtiyacı olan bireylerin temel yaşam becerilerini geliştirmek, topluma
uyumlarını sağlamak, iş ve mesleğe yönelik bilgi ve beceriler kazandırmak
amacıyla resmî ve özel, özel eğitim mesleki eğitim merkezi (okulu) açılır.
(2) Bu merkezlerde (okullarda) eğitim-öğretim
hizmetlerinin yürütülmesinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Özel eğitim mesleki eğitim merkezlerinde
(okullarında) akademik bilgi ve becerilerin yanında iş eğitimi uygulamalarının
da yer aldığı eğitim programı uygulanır. Bu program temel alınarak BEP
hazırlanır ve bireylerin başarılarının değerlendirilmesinde BEP'lerinde yer alan amaç ve davranışlar dikkate
alınır.
b) Personel ve eğitim ortamının uygun olması durumunda
farklı yetersizlikleri olan bireyler için özel eğitim sınıfları açılır.
c) Sınıf mevcutları en fazla 10 kişiden oluşur.
ç) Merkezlerde (okullarda) dersler görme, işitme ve
zihinsel engelliler sınıf öğretmenleri tarafından okutulur. Ancak, özel
yetenek gerektiren dersler ve meslek dersleri ile din kültürü ve ahlak
bilgisi dersinin alan öğretmenleri tarafından okutulması esastır. Alan
öğretmeni tarafından okutulan derslere sınıf öğretmeni de katılır.
d) Bu kurumlarda bir ders saati 40 dakika olup, ders
saati ve derslerin dağılımı, Talim ve Terbiye Kurulunca kabul edilen
haftalık ders dağıtım çizelgesine göre uygulanır.
e) Programın süresi dört yıldır. Programın birinci
sınıfında bireylere akademik bilgi ve beceriler ile uygulamalı iş eğitimi yoluyla
atölyelerde gerekli olan temel bilgi ve beceriler kazandırılır. İkinci,
üçüncü ve dördüncü sınıflarda ise akademik bilgi ve becerilerin
kazandırıldığı dersler ile uygulamalı atölye dersleri verilir.
f) Meslek dersleri, çevrenin sosyal, kültürel, ekonomik
özellikleri ve şartları ile istihdam imkânları dikkate alınarak belirlenir.
g) İş yerine yerleştirilen bireyler kültür ve meslek
derslerini haftada bir gün okulda, uygulamalı beceri eğitimini ise dört gün
iş yerlerinde eğitim görürler. İş yerine yerleştirilemeyen bireyler ise
okulda eğitimlerine devam ederler.
ğ) İş yerine yerleştirilen bireyler, 5/6/1986
tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununun çırak öğrencilere verdiği
haklardan yararlanırlar.
h) İzleme ve yöneltme kurulu tarafından belirlenen
bireyler, birinci sınıfın sonunda bir iş yerine yerleştirilirler. Ancak
kurul, uygun olan bireyler için birinci sınıftan itibaren de iş yerine
yerleştirme kararı alabilir.
ı) Bireylerin iş yerine yerleştirilmesi kararı bir aylık
deneme süreci sonucunda kesinleşir.
i) Bireylerin iş yerine yerleştirilebilmesi için
velisinden Ek-4'de yer alan İş Yerine Yerleştirilecek Öğrenciler İçin Veli
Muvafakat Belgesi alınır.
j) İş yerine yerleştirilen bireyler; iş yeri koordinatör
öğretmeni tarafından düzenlenen Ek-5'te yer alan Öğrenciyi İş Yerinde
Gözlem ve İzleme Formu ile işveren tarafından düzenlenen Ek-6'da yer alan
İşe Yerleştirilen Öğrencilerin Devam Takip Çizelgesi dikkate alınarak
izleme ve yöneltme kurulunca takip edilir.
k) İşe ya da iş yerine uyum sağlayamayan bireyler için
gerekli düzenlemeler yapılarak tedbirler alınır. Ancak, alınan tüm
tedbirlere rağmen uyum sorunu devam eden bireylerin iş yeri, iş yeri
koordinatör öğretmeninin önerisiyle kurul tarafından değiştirilir veya bu
bireyler eğitimlerine okulda devam ederler.
l) Merkezin (okulların) imkân ve şartları uygun olduğu
takdirde yarıyıl ve yaz tatillerinde de programlara devam edilebilir.
m) Dönem sonlarında bireylere karne verilir. Programı
tamamlayan bireylere EK-7'de yer alan Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi
(Okulu) Öğrenim Belgesi verilir. Bu belge yükseköğretime devam etme hakkı
sağlamaz, ancak bireylerin herhangi bir işte istihdam edilmesi durumunda
ortaöğretim kurumlarından mezun olanlara tanınan özlük haklarından
yararlanmalarını sağlar.
n) Özel eğitim mesleki eğitim merkezini (okulunu)
tamamlayamayan bireyler, yaygın eğitim programlarına, işe ve mesleğe
yönlendirilirler.”
MADDE 18 – Aynı
Yönetmeliğin 46 ncı maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Özel
eğitim iş uygulama merkezi (okulu)
MADDE 46 – (1) Genel
ve mesleki ortaöğretim eğitim programlarından yararlanamayacak durumda ve
23 yaşından gün almamış olan özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin; temel
yaşam becerilerini geliştirmek, topluma uyumlarını sağlamak ve iş ve mesleğe
yönelik beceriler kazandırmak amacıyla resmî ve özel, özel eğitim iş
uygulama merkezleri (okulları) açılır.
(2) Bu merkezlerde (okullarda) eğitim-öğretim
hizmetlerinin yürütülmesinde aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Özel eğitim iş uygulama merkezlerinde (okullarında)
akademik bilgi ve becerilerin yanında iş eğitimi uygulamalarının da yer
aldığı eğitim programı uygulanır. Bu program temel alınarak BEP hazırlanır
ve bireylerin başarılarının değerlendirilmesinde BEP'lerinde
yer alan amaç ve davranışlar dikkate alınır.
b) Personel ve eğitim ortamının uygun olması durumunda
farklı yetersizlikleri olan bireyler için özel eğitim sınıfları açılabilir.
c) Bu merkezlerde (okullarda); tuvalet eğitimini
kazanamamış, yoğun davranış problemleri gösteren ve grup eğitimine uyum
sağlayamayan öğrencilerin grup eğitimine hazırlanması amacıyla bire bir
eğitim uygulaması yapılır. Bire bir eğitim uygulaması kapsamındaki
öğrenciler grup eğitimine katılmazlar. Bu öğrencilere verilecek eğitimin
süresi ve haftalık ders saati sayısı özel eğitim hizmetleri kurulu
tarafından belirlenir.
ç) Bu kurumlarda sınıf mevcutları en fazla 10 kişiden
oluşur.
d) Merkezlerde (okullarda) dersler görme, işitme ve
zihinsel engelliler sınıf öğretmenleri tarafından okutulur. Ancak özel
yetenek gerektiren dersler ve meslek dersleri ile din kültürü ve ahlak
bilgisi dersinin alan öğretmenleri tarafından okutulması esastır. Alan
öğretmeni tarafından okutulan derslere sınıf öğretmeni de katılır.
e) Programın süresi dört yıldır. İş ve uygulama dersleri,
çevrenin sosyal, kültürel, ekonomik özellikleri ve şartları ile istihdam
imkânları dikkate alınarak açılır.
f) Kurumun imkân ve şartları uygun olduğu takdirde
yarıyıl ve yaz tatillerinde de programlara devam edilebilir.
g) Bu kurumlarda bir ders saati 40 dakika olup, ders
saati ve derslerin dağılımı, Talim ve Terbiye Kurulunca kabul edilen
haftalık ders dağıtım çizelgesine göre uygulanır. Günlük çalışma süresinin
ders, dinlenme, yemek ve diğer etkinliklere dağılımı okul yönetimince
belirlenir.
ğ) Özel eğitim iş uygulama merkezlerini (okullarını)
tamamlayan bireylere EK-8’de yer alan Özel Eğitim İş Uygulama Merkezi
(Okulu) Öğrenim Belgesi verilir. Ancak, bu belge mesleki eğitim
merkezlerince verilen belgeye denk değildir.
h) Özel eğitim iş uygulama merkezlerini (okullarını)
tamamlayan bireyler diğer yaygın eğitim programlarına, işe ve mesleğe
yönlendirilirler.”
MADDE 19 – Aynı
Yönetmeliğin 57 nci maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 20 – Aynı
Yönetmeliğin 70 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Özel eğitim mesleki eğitim merkezlerine
(okullarına) ve özel eğitim iş uygulama merkezlerine (okullarına)
yerleştirilen öğrencilerin eğitim hizmetlerini planlamak, öğrencilerin
gelişimlerini izlemek ve değerlendirmek amacıyla bu okul ve kurumlarda
izleme ve yöneltme kurulu oluşturulur.”
MADDE 21 – Aynı
Yönetmeliğin 71 inci maddesinde yer alan “İş okullarında” ibaresi “Özel
Eğitim Mesleki Eğitim Merkezlerinde (Okullarında)” şeklinde, aynı maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinin (9) numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“9) Özel eğitim mesleki eğitim merkezi (okulu)
programını tamamlayan öğrencilerden işe yerleştirilenlerin takibini yapmak,
işe yerleştirilemeyen öğrencilerin yerleştirilmesi amacıyla gerekli iş birliği
ve koordinasyonu sağlayarak tedbirler almak,”
MADDE 22 – Aynı
Yönetmeliğin 74 üncü maddesinin beşinci fıkrasının (f) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve (g) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“f) Özel eğitim uygulama merkezleri (okulları) ve özel
eğitim iş uygulama merkezlerinde (okullarında) öğrencilerin grup eğitimine
hazırlanması amacıyla bire bir eğitim alacak öğrencileri belirlemek.”
MADDE 23 – Aynı
Yönetmeliğin 75 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Okul öncesi eğitim ve mecburi ilköğretim çağında
özel eğitime ihtiyacı olduğu tespit edilen veya tanısı konulmamış ve
yerleştirme kararı alınmamış her bireyin okul ve kurumlara kaydı, yıllık
çalışma takviminde belirlenen süreye bakılmaksızın yapılır.”
MADDE 24 – Aynı
Yönetmeliğin 76 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 76 – (1) 37
ayını dolduran bireylerin kaydı okul öncesi eğitim kurumlarına, 66 ayını
dolduran bireylerin kaydı ise ilkokullara veya mecburi ilköğretim çağındaki
bireylere I. kademe eğitim hizmeti veren özel eğitim okul ve kurumlarına
yapılır. Bu bireyler yaş, gelişim özellikleri ve eğitim performansına göre
uygun sınıfa yerleştirilir.
(2) Özel eğitim mesleki eğitim merkezleri (okullarına)
ile özel eğitim iş uygulama merkezlerine (okullarına) kayıt tarihinde 23 yaşından gün almamış
bireylerin kaydı yapılır.”
MADDE 25 – Aynı
Yönetmeliğin 78 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“d) Ortaöğretim kurumları ile özel eğitim mesleki eğitim
merkezine (okuluna) kayıtta ortaokul öğrenim belgesi.”
MADDE 26 – Aynı
Yönetmeliğin 79 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Özel eğitim uygulama merkezleri (okulları), özel
eğitim iş uygulama merkezleri (okulları) ve özel eğitim mesleki eğitim
merkezlerine (okullarına) devam eden
öğrenciler okul yönetiminin en az iki defa yazılı uyarısına rağmen mazeret
göstermeksizin toplam 60 iş günü devamsızlık yapmaları durumunda bu
öğrencilere devamsızlıklarından dolayı sınıf tekrarı yaptırılır.”
MADDE 27 – Aynı
Yönetmeliğin 80 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 28 – Aynı
Yönetmeliğin 81 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 81 –
(1) Özel eğitim uygulama merkezlerine (okullarına) devam eden öğrencilerden
I. ve II. kademeyi tamamlayamayanlara her bir kademe için en çok 2 yıl daha
okula devam etme hakkı verilir.”
MADDE 29 – Aynı
Yönetmeliğin 82 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 82 –
(1) Özel eğitim iş uygulama merkezlerinde (okullarında) forma giyme
zorunluluğu aranmaz.”
MADDE 30 – Aynı
Yönetmeliğin 83 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Özel eğitim uygulama merkezleri (okulları) ve özel
eğitim mesleki eğitim merkezlerinde (okullarında) öğrencilerin durumlarını
velilere duyurmak amacıyla yarıyıl ve öğretim yılı sonunda olmak üzere iki
defa karne verilir. Karnede öğrencinin derslerdeki başarısı ile davranış
gelişimi değerlendirme sonuçları ve okula devam durumları gösterilir.”
MADDE 31 – Aynı
Yönetmeliğin 84 üncü maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Özel
eğitim uygulama merkezleri (okullarında) ve özel eğitim mesleki eğitim
merkezlerinde (okullarında) öğrenci
başarısının değerlendirilmesi aşağıdaki hususlara göre yapılır.”
MADDE 32 – Aynı
Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-2, EK-4, EK-5, EK-6, EK-7, EK-8, EK-9
ekteki şekilde değiştirilmiş, EK-3 yürürlükten kaldırılmış ve aynı
Yönetmeliğe EK-2a eklenmiştir.
MADDE 33 – Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 34 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|