KAMU
GÖREVLİLERİ SENDİKALARI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
DAİR KANUN
Kanun No. 6289 Kabul
Tarihi: 4/4/2012
MADDE 1 – 25/6/2001 tarihli ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları
Kanununun adı “Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2 – 4688 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “her hizmet kolunda yetkili kamu görevlileri
sendikaları ve bunların bağlı bulundukları konfederasyonlar ile Kamu
İşveren Kurulu arasında yürütülecek toplu görüşmelere ilişkin esasları
düzenlemektir” ibaresi “toplu sözleşme yapılmasına ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3 – 4688 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a), (h), (ı), (j) ve (k) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Kamu görevlisi: Bu Kanun kapsamında yer alan
kurum ve kuruluşların kadro veya pozisyonlarında istihdam edilenlerden işçi
statüsü dışında çalışan kamu görevlilerini,”
“h) Toplu sözleşme: Bu Kanunda belirtilen esaslar
çerçevesinde kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarını belirlemek üzere
yürütülen toplu sözleşme görüşmeleri sonucunda mutabık kalınması durumunda
taraflarca imzalanan sözleşmeyi,
ı) Toplantı tutanağı: Toplu sözleşme görüşmeleri
sonucunda toplu sözleşme imzalanamaması halinde, tarafların uzlaştığı ve
uzlaşamadığı konuların yer aldığı tutanağı,
j) İşyeri sendika temsilcisi: Bir işyerinde en çok
üye kaydetmiş sendikaca o işyerinden seçilen kamu görevlisini,
k) Sendika işyeri temsilcisi: Bir işyerinde en çok
üye kaydetmiş sendika dışındaki her bir sendika tarafından o işyerinden
seçilen kamu görevlisini,”
MADDE 4 – 4688 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “en az iki yıldan beri” ibaresi madde metninden
çıkarılmış, üçüncü, dördüncü ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve yedinci fıkrasına “durdurulması için” ibaresinden sonra
gelmek üzere “ilgili valilik bir ay içinde” ibaresi eklenmiştir.
“Sendikanın kurucuları; sendika tüzüğü ve kamu
görevlisi olduklarını gösterir belge ile sendikayı ilk genel kurula kadar
sevk ve idare edeceklerin isimlerini kuruluş dilekçelerinin ekinde sendika
merkezinin bulunacağı ilin valiliğine vermek zorundadırlar.
Konfederasyon kurucuları, konfederasyon tüzüğü ile
sendikaların konfederasyon kurulmasına ilişkin kurucular kurulu kararını ve
konfederasyonu ilk genel kurula kadar sevk ve idare edeceklerin isimlerini
konfederasyon merkezinin bulunacağı ilin valiliğine vermek zorundadırlar.
Konfederasyonu ilk genel kurula kadar sevk ve idare edecekler, üyesi
oldukları sendikaların zorunlu organlarına seçilmemişlerse, kamu görevlisi
olduklarını gösterir belgeyi eklemekle yükümlüdürler.”
“Valilik, tüzük ve belgelerin birer örneğini, onbeş
işgünü içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına gönderir.”
MADDE 5 – 4688 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (g), (k) ve (n) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“g) Genel kurulun görev ve yetkileri, oy kullanma
ve karar alma usul ve yeter sayıları ile yönetim, denetleme ve disiplin
kurullarının oluşumu, bu kurulların görevleri ve toplantı usulü.”
“k) Üyelik ödentisinin oranı.”
“n) Tüzüğün değiştirilmesi usulü, yapılacak ilk
genel kurula sunulması ve geçmişe etkili olmaması kaydıyla ilgili
makamlarca veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi istenen
tüzük hükümlerinin değiştirilmesi için yönetim kuruluna yetki
verilebilmesi.”
MADDE 6 – 4688 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve üçüncü fıkrasında yer alan “,
Devlet Personel Başkanlığına” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
“Sendika ve konfederasyonlar, birinci fıkrada
belirtilen organların dışında da organlar kurabilir. Tüzüklerinde
belirtilmesi kaydıyla genel kurul dışındaki organlar, görev, yetki ve
sorumluluklarını kurulacak bu organlara devredebilir.”
MADDE 7 – 4688 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin ikinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sendika şubesi genel kurulları ve üye sayısı bini
aşan sendikaların genel kurulları delegelerle yapılabilir.”
MADDE 8 – 4688 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve sekizinci fıkrasına
“tüzük hükümleri gereğince” ibaresinden sonra gelmek üzere “altmış günü geçmemek
kaydıyla” ibaresi eklenmiştir.
“Olağan genel kurul toplantıları dört yılı aşmamak
üzere tüzüklerde belirtilen sürede yapılır.
İki genel kurul toplantısı arasındaki döneme
ilişkin faaliyet ve hesap raporu, denetleme kurulu veya denetçi raporu ile
gelecek döneme ilişkin bütçe önerisi, genel kurula katılacaklara toplantı
tarihinden en az onbeş gün önce yazılı veya elektronik ortamda gönderilir
ve internet sitesinde ilan edilir.”
MADDE 9 – 4688 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci
fıkrasının (h) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“h) Sendika şubesi açma, şubeleri birleştirme veya
kapatma; sendika şubesi açma ve başlangıçtaki kuruluş şartlarını kaybeden
şubeleri kapatma konularında yönetim kuruluna yetki verme.”
MADDE 10 – 4688 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin ikinci
fıkrasının birinci cümlesine “denetçiden oluşur” ibaresinden önce gelmek
üzere “, en çok beş” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 11 – 4688 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin beşinci
fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Çekilme, göreve son verilmesi veya sair nedenlerle
kamu görevinden ayrılanların üyelikleri, sendika şubesi, sendika veya
konfederasyon organlarındaki görevleri, farklı bir hizmet koluna giren
kuruma atananlardan sendika üyesi olanların ise üyelikleri, varsa sendika
şubesi ve sendika organlarındaki görevleri sona erer, ancak varsa konfederasyon
organlarındaki görevleri devam eder.”
MADDE 12 – 4688 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sendika veya konfederasyonlar, tüzüklerinde
gösterilen amaçlarını gerçekleştirmek üzere uluslararası kuruluş kurabilir,
amaçlarına uyan uluslararası kuruluşlara üye olabilir ve üyelikten
çekilebilirler.
Sendika ve konfederasyonlar ikinci fıkra kapsamına
giren üyelik işlemlerini ve faaliyetlerini gerçekleşme tarihinden itibaren
onbeş gün içinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirir. Bildirime
ilgili kuruluş tüzüğünün bir örneği de eklenir.”
MADDE 13
– 4688 sayılı Kanunun 18 inci
maddesinin ikinci fıkrasına “işyeri sendika temsilcisi” ibaresinden sonra
gelmek üzere “, sendika işyeri temsilcisi, sendika il ve ilçe temsilcisi”
ibaresi eklenmiş, aynı fıkrada yer alan “haklı bir sebep olmadıkça ve”
ibaresi ile dördüncü fıkrasında yer alan “seçildikleri tarihten itibaren
otuz gün içerisinde” ibaresi madde metninden çıkarılmış, dördüncü ve
beşinci fıkralarına sırasıyla aşağıdaki cümleler eklenmiş ve altıncı
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“Sendika yönetim
kurulu üyelerinin, bu fıkrada belirtilen haklardan yararlanabilmesi için
bağlı bulundukları sendikanın şube kurulması için öngörülen üye sayısına
ulaşması, konfederasyon yönetim kurulu üyelerinin bu fıkrada belirtilen
haklardan yararlanabilmesi için ise konfederasyona bağlı sendikaların toplam
üye sayısının genel kurullarını delegelerle yapabilecek sendika üye
sayısına ulaşması gerekir.”
“Sendika şubesi
bulunmayan il ve ilçelerde il ve ilçe temsilciliği kurulabilir. İldeki üye
sayısı 100 ve daha fazla olan sendikanın il temsilcisi ile ilçedeki üye
sayısı 50 ve daha fazla olan sendikanın ilçe temsilcisi haftada dört saat
izinli sayılır.”
MADDE 14
– 4688 sayılı Kanunun Dördüncü
Kısım başlığında yer alan “İdarî Kurullar” ibaresi “Yönetime Katılma”
şeklinde değiştirilmiş, 19 uncu maddesinin birinci fıkrası ve ikinci
fıkrasının (a) ve (h) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (g) bendine
“dinlenme yerleri,” ibaresinden sonra gelmek üzere “misafirhane”; ikinci
fıkrasında yer alan “doğrultusunda” ibaresinden sonra gelmek üzere
“toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeterek” ibaresi eklenmiştir.
“Kamu görevlileri sendikaları ile konfederasyonlar,
bu Kanundaki hükümler çerçevesinde, toplu sözleşme görüşmelerinde taraf
olmaya yetkilidir.”
“a) Genel olarak kamu personelinin hak ve ödevleri,
çalışma koşulları, yükümlülükleri, iş güvenlikleri ile sağlık koşullarının
geliştirilmesi konularında görüş bildirmek ve toplu sözleşmenin
uygulanmasını izlemek üzere yapılacak çalışmalara temsilciler göndermek.”
“h) Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin
vukuunda, gerektiğinde üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun yüzde
onunu aşmamak kaydıyla afete uğrayan bölgelerde konut, sağlık ve eğitim
tesisleri yapılması amacıyla kamu yararına çalışan dernekler ve Bakanlar
Kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflar ile kamu kurum ve kuruluşlarına
aynî ve nakdî yardımda bulunmak, afete uğrayan bölgelerde konut ve sağlık
tesisleri yapmak.”
MADDE 15 – 4688 sayılı Kanunun Dördüncü Kısım İkinci Bölüm
başlığı “Yönetime Katılma” şeklinde ve 21 inci maddesi başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kamu Personeli Danışma Kurulu
MADDE 21 – Kamu Personeli Danışma Kurulu, kamu
görevlileri sendikaları ve konfederasyonları ile kamu idareleri arasında
sosyal diyaloğun geliştirilmesi, kamu personel mevzuatının ve kamu yönetimi
uygulamalarının değerlendirilmesi, yönetimin daha iyi işleyen bir yapıya
kavuşturulması için ortak çalışmalar yürütülmesi, kamu görevlilerinin
yönetime katılımının sağlanması ve kamu yönetiminin karşılaştığı sorunlara
çözümler geliştirilmesi amacıyla; Devlet Personel Başkanlığının bağlı
olduğu Bakanın başkanlığında, en çok üyeye sahip üç konfederasyonun genel
başkanı ile her bir hizmet kolunda en çok üyeye sahip kamu görevlileri
sendikasının başkanı ve Devlet Personel Başkanından oluşur. Kurula gündemde yer alan konulara göre diğer kamu
kurum ve kuruluşlarının yetkilileri de davet edilebilir.
28 inci maddede belirtilen toplu sözleşme konuları
ile kurumsal konular dışında kalan ve kamu personel sistemini ilgilendiren
genel nitelikli konular, Kurulda değerlendirilir.
Kurul, her yıl mart ve kasım aylarında toplanır.
Kurulun sekretarya hizmetleri Devlet Personel Başkanlığınca yürütülür.”
MADDE 16 – 4688 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İşyeri sendika temsilcileri ve sendika işyeri
temsilcileri
MADDE 23 – İşyerlerinde
30 uncu madde uyarınca yapılan tespite göre kamu görevlilerinden en çok üye
kaydetmiş sendika, işyeri sendika temsilcisi seçmeye yetkilidir.
İşyerindeki kamu görevlisi sayısı 200’e kadar ise bir, 201-600 arasında ise
en çok iki, 601-1000 arasında ise en çok üç, 1001-2000 arasında ise en çok
dört, 2000’den fazla ise en çok beş işyeri sendika temsilcisi seçilebilir.
Bu temsilcilerden biri ilgili sendika tarafından baştemsilci olarak görevlendirilebilir.
İşyeri sendika temsilcileri, işyerlerinde kamu
görevlilerinin işveren veya işyeri ile ilgili sorunlarını dinlemek, ilgili
yerlere iletmek ve kamu görevlileri ile işveren arasında iletişim sağlamak
amacıyla işyerinden seçilir. İşyeri sendika temsilcileri bu görevlerini
işyerinde, haftada dört saat olmak üzere yerine getirirler ve bu sürede
izinli sayılırlar.
Bir işyerinde en çok üye kaydetmiş sendikanın
dışında faaliyette bulunan sendikalar da, bu Kanun kapsamına giren sendikal
faaliyetlerin yürütülmesi açısından koordinasyon görevini yürütmek üzere o
işyerinden sendika işyeri temsilcisi belirleyebilirler.
Kamu işvereni, yönetim ve hizmetin işleyişini
engellemeyecek biçimde sendika temsilcilerine çalışma saatleri içinde ve
dışında görevlerini yapabilmeleri için imkânlar ölçüsünde kolaylıklar
sağlar.”
MADDE 17 – 4688 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci
fıkrasına “işyerinde herkesin görebileceği yerde” ibaresinden sonra gelmek
üzere “ve kurumsal düzeyde duyurulabilecek diğer araçlarla” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 18 – 4688 sayılı Kanunun Altıncı Kısım başlığı “Toplu
Sözleşme” şeklinde ve 28 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Toplu sözleşmenin kapsamı
MADDE 28 – Toplu sözleşme; kamu görevlilerinin mali
ve sosyal haklarını düzenleyen mevcut mevzuat hükümleri dikkate alınarak
kamu görevlilerine uygulanacak katsayı ve göstergeler, aylık ve ücretler,
her türlü zam ve tazminatlar, ek ödeme, toplu sözleşme ikramiyesi, fazla
çalışma ücreti, harcırah, ikramiye, doğum, ölüm ve aile yardımı ödenekleri,
cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek yardımları ve diğer mali ve sosyal
hakları kapsar.
Toplu sözleşme ikramiyesi hariç olmak üzere toplu
sözleşme hükümlerinin uygulanmasında sendika üyesi olan ve sendika üyesi
olmayan kamu görevlileri arasında ayrım yapılamaz.
Toplu sözleşme hükümleri, sözleşmenin yapıldığı
tarihi takip eden iki mali yıl için geçerlidir.
8/6/1949
tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununa göre
aylık ödenmekte olanların aylıklarının hesabında da toplu sözleşme
hükümlerine göre belirlenen aylık ve taban aylık katsayıları esas alınır. 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendi kapsamındaki sigortalılık hali esas alınarak bağlanan yaşlılık,
malullük veya ölüm aylıklarında yapılacak artışlar hakkında 5510 sayılı
Kanunun 55 inci maddesinin ikinci fıkrası uygulanmaz ve bu aylıklar toplu
sözleşme hükümlerine göre belirlenen aylık ve taban aylık katsayılarındaki
artış dikkate alınarak artırılır.”
MADDE 19 – 4688 sayılı Kanunun 29 uncu maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Toplu sözleşmenin tarafları ve imza yetkisi
MADDE 29 – Toplu sözleşme görüşmelerine kamu
idaresi adına Kamu İşveren Heyeti, kamu görevlileri adına Kamu Görevlileri
Sendikaları Heyeti katılır.
Kamu İşveren Heyeti, Devlet Personel Başkanlığının
bağlı olduğu Bakanın başkanlığında, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı,
Kalkınma Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve heyet
başkanınca uygun görülen bakanlık temsilcileri ile Hazine Müsteşarlığı ve
Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinden oluşur.
Kamu Görevlileri Sendikaları Heyeti, bağlı
sendikaların toplam üye sayısı itibarıyla en fazla üyesi bulunan
konfederasyonun Heyet Başkanı olarak belirleyeceği bir temsilci ile her bir
hizmet kolunda en fazla üyeye sahip kamu görevlileri sendikaları tarafından
belirlenecek birer temsilci, bağlı sendikaların üye sayıları esas alınmak
kaydıyla toplam üye sayıları itibarıyla birinci, ikinci ve üçüncü sırada
bulunan konfederasyonlar tarafından belirlenecek birer temsilci olmak üzere
onbeş üyeden oluşur. Heyet
Başkanı ve temsilciler, toplu sözleşme görüşmelerinin başlamasından onbeş
gün önce konfederasyonlar tarafından Devlet Personel Başkanlığına
bildirilir. Heyet Başkanlığı sıfatını haiz konfederasyon temsilcisinin
toplu sözleşme görüşmelerine katılmaması veya görüşmelerden çekilmesi
halinde Heyet Başkanlığı yetkisi, en çok üyeye sahip ikinci sırada bulunan
konfederasyon temsilcisi tarafından kullanılır. Her bir hizmet kolunda en
fazla üyeye sahip kamu görevlileri sendikaları tarafından belirlenecek
temsilcinin toplu sözleşme görüşmelerine katılmaması veya görüşmelerden
çekilmesi halinde aynı hizmet kolunda en fazla üyeye sahip ikinci sırada
bulunan kamu görevlileri sendikası temsilcisi Kamu Görevlileri Sendikaları
Heyetine dahil edilir.
Toplu sözleşmeyi imzalamaya kamu idaresi adına Kamu
İşveren Heyeti Başkanı, kamu görevlileri adına sözleşmenin kamu
görevlilerinin geneline yönelik bölümü için Kamu Görevlileri Sendikaları
Heyeti Başkanı ve hizmet kollarına yönelik bölümleri için ilgili sendika
temsilcisi yetkilidir.
Bu madde hükümlerine göre toplu sözleşmenin
imzalanan bölümlerine ilişkin Kamu Görevlileri Hakem Kuruluna
başvurulamaz.”
MADDE 20
– 4688 sayılı Kanunun Altıncı
Kısım İkinci Bölüm başlığı “Üye Sayılarının Tespiti ve Toplu Sözleşme
Görüşmeleri”, 30 uncu maddesinin başlığı “Üye sayılarının tespiti” şeklinde
değiştirilmiş, aynı maddenin birinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış,
ikinci fıkrasında yer alan “Yetkili sendika ve konfederasyonların” ibaresi
“Sendika ve konfederasyonların üye sayılarının” şeklinde değiştirilmiş,
aynı fıkranın son paragrafında yer alan “her hizmet kolundaki yetkili”
ibaresi madde metninden çıkarılmış ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Sonuçların yayımı tarihinden itibaren beş işgünü
içinde kamu görevlileri sendikaları ile konfederasyonlarının üye
sayılarının yanlışlığı iddiasıyla sendika ve konfederasyonlarca Ankara İş
Mahkemesine itiraz edilebilir. Mahkeme itirazı onbeş gün içinde karara
bağlar.”
MADDE 21 – 4688 sayılı Kanunun 31 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Toplu sözleşme görüşmeleri
MADDE 31 – Toplu sözleşme görüşmeleri son rakamı
tek olan yıllarda yapılır.
Kamu görevlilerinin geneline yönelik toplu sözleşme
teklifleri Kamu Görevlileri Sendikaları Heyetinin konfederasyon temsilcisi
üyeleri, her bir hizmet koluna ilişkin toplu sözleşme teklifleri ise
Heyetin ilgili sendika temsilcisi üyesi tarafından hazırlanır ve toplu
sözleşme görüşmelerinin başlama tarihinden en az bir hafta önce Kamu
İşveren Heyetine sunulmak üzere Devlet Personel Başkanlığına verilir. Toplu sözleşme görüşmelerinin başlangıcında Kamu
İşveren Heyeti Başkanı ile Kamu Görevlileri Sendikaları Heyeti Başkanı,
Devlet Personel Başkanlığına verilen talepler esas alınmak suretiyle genel
ve hizmet koluna ilişkin toplu sözleşme görüşme gündemini belirler. Toplu
sözleşme görüşmeleri, genel ve hizmet kollarını ilgilendiren taleplerin
topluca görüşülmesi suretiyle yürütülür. Birden fazla hizmet kolunu
ilgilendiren hususlar, kamu görevlilerinin geneline yönelik konular
arasında görüşülür.
Kamu İşveren Heyeti Başkanının belirleyeceği kurum
temsilcileri ile Kamu Görevlileri Sendikaları Heyetinin toplam sayısı
onbeşi geçmemek üzere belirleyeceği temsilciler, toplu sözleşme
görüşmelerine teknik heyet olarak iştirak edebilirler.
Toplu sözleşme görüşmelerine, ağustos ayının ilk
işgünü Kamu İşveren Heyeti Başkanınca belirlenen ve Kamu Görevlileri
Sendikaları Heyetine dahil konfederasyonlara
görüşmelerin başlamasından en az bir hafta önceden bildirilen yerde
başlanır. Toplu sözleşme süreci, Kamu Görevlileri Hakem Kurulu kararının
alınması da dahil olmak üzere en geç ağustos
ayının son işgünü tamamlanır. Hafta sonu tatil günleri hariç olmak üzere
resmî tatil günlerine rastlayan günlerde toplu sözleşme görüşmelerine ara
verilir. Toplu sözleşme görüşmelerinin yürütülmesinde uygulanacak yöntem ve
görüşme takvimi yönetmelikle düzenlenir.
Toplu sözleşme görüşme süreci sonunda, kamu
görevlilerinin geneline yönelik mali ve sosyal haklara ilişkin bölüm ile
her bir hizmet koluna özgü mali ve sosyal haklara ilişkin bölümlerden ve
tek metinden oluşan toplu sözleşme veya toplantı tutanağı imzalanır. Toplu
sözleşmeye kurumsal hiyerarşiyi bozacak ve aynı veya benzer unvanlı kamu
görevlilerinin mali ve sosyal hakları arasında kurumlar arası dengesizliğe
yol açacak hükümler konulamaz.
İmzalanan toplu sözleşme metinleri Resmî Gazetede
yayımlanır.
Toplu sözleşme görüşmelerine katılmaya yetkili
hiçbir konfederasyon temsilcisinin toplu sözleşme görüşmelerine katılmaması
veya toplu sözleşme görüşmelerinin uzlaşmazlıkla sonuçlanmasına rağmen
tarafların Kamu Görevlileri Hakem Kuruluna başvurmaması halinde, kamu
görevlilerine sonraki iki mali yıl boyunca uygulanacak mali ve sosyal
haklar genel hükümlere göre belirlenir.”
MADDE 22 – 4688 sayılı Kanunun 32 nci maddesi başlığıyla
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Mahalli idarelerde sözleşme imzalanması
MADDE 32 – 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 15 inci maddesi
hükümleri çerçevesinde sosyal denge tazminatının ödenmesine belediyelerde
belediye başkanının teklifi üzerine belediye meclisince, il özel idaresinde
valinin teklifi üzerine il genel meclisince karar verilmesi halinde,
sözleşme döneminde verilecek sosyal denge tazminatı tutarını belirlemek
üzere ilgili mahalli idarede en çok üyeye sahip sendikanın genel başkanı
veya sendika yönetim kurulu tarafından yetkilendirilecek bir temsilcisi ile
belediyelerde belediye başkanı, il özel idaresinde vali arasında toplu
sözleşme sürecinin tamamlanmasını izleyen üç ay içerisinde sözleşme
yapılabilir. Bu sözleşme bu Kanunun uygulanması bakımından toplu sözleşme
sayılmaz ve bu kapsamda Kamu Görevlileri Hakem Kuruluna başvurulamaz.
Yapılacak sözleşme, toplu sözleşme dönemi ile
sınırlı olarak uygulanır ve sözleşme süresi hiçbir şekilde izleyen mahalli
idareler genel seçimi tarihini geçemez. Mahalli idareler genel seçim tarihini
izleyen üç ay içerisinde de toplu sözleşme dönemiyle sınırlı olmak üzere
sözleşme yapılabilir. Bu sözleşmeye dayanılarak yapılan ödemeler kazanılmış
hak sayılmaz.
İlgili mahalli idarenin; vadesi geçmiş vergi,
sosyal güvenlik primi ile Hazine Müsteşarlığına olan borç toplamının
gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin yüzde onunu aşması, ödeme süresi
geçtiği halde ödenmemiş aylık ve ücret borcu bulunması veya gerçekleşen en
son yıla ilişkin toplam personel giderinin, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin
belediyelerde yüzde otuzunu, il özel idaresinde yüzde yirmibeşini aşması
hallerinde bu madde kapsamında sözleşme yapılamaz. Sözleşmenin yapılmasından sonra bu koşulların
oluşması durumunda mevcut sözleşme kendiliğinden hükümsüz kalır.”
MADDE 23 – 4688 sayılı Kanunun 32 nci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki bölüm ve başlığı eklenmiş, 33 üncü maddesi başlığı
ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve Altıncı Kısım Üçüncü Bölüm
başlığı yürürlükten kaldırılmıştır.
“ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uyuşmazlıkların
Çözüm Usulleri
Uyuşmazlık hali
MADDE 33 – Toplu sözleşme görüşme süreci sonunda
toplu sözleşme imzalanamaması halinde, üzerinde uzlaşılan ve uzlaşılamayan
konuları içeren toplantı tutanağı, tutanağın kamu görevlilerinin geneline
yönelik bölümü Kamu Görevlileri Sendikaları Heyeti Başkanı ve hizmet
kollarına yönelik bölümleri ilgili sendika temsilcisi ile Kamu İşveren
Heyeti Başkanı tarafından imzalanır.
Toplu sözleşme görüşmelerinin uzlaşmazlıkla
sonuçlanması ve toplantı tutanağı imzalanamaması halinde Devlet Personel
Başkanlığı tarafından görüşmelerin uzlaşmazlıkla sonuçlandığına dair tespit
tutanağı tutulur.
Toplantı tutanağı imzalanmasından veya görüşmelerin
uzlaşmazlıkla sonuçlandığının tespit tutanağı ile belirlenmesinden itibaren
üç işgünü içerisinde sözleşmenin ilgili bölümlerini imzalamaya yetkili
olanlar tarafından imzalamaya yetkili oldukları bölümler için Kamu
Görevlileri Hakem Kuruluna başvurulabilir.
Toplu sözleşme kapsamına girmeyen konulara ilişkin
olarak Kamu Görevlileri Hakem Kuruluna başvurulamaz.”
MADDE 24 – 4688 sayılı Kanunun 34 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kamu Görevlileri Hakem Kurulu
MADDE 34 – Kamu Görevlileri Hakem Kurulu her toplu
sözleşme dönemi için;
a) Yargıtay, Danıştay ve Sayıştay Başkan,
Başkanvekili, Başkan Yardımcısı veya Daire Başkanları arasından Bakanlar
Kurulunca Başkan olarak seçilecek bir üye,
b) Kamu İşveren Heyeti Başkanınca Kalkınma
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Personel
Başkanlığından görevlendirilecek birer üye,
c) Bağlı sendikaların üye sayısı itibarıyla en
fazla üyeye sahip konfederasyon tarafından belirlenecek iki, bağlı
sendikaların üye sayısı açısından ikinci ve üçüncü sırada bulunan
konfederasyonlardan birer üye,
d) Üniversitelerin kamu yönetimi, iş hukuku, kamu
maliyesi, çalışma ekonomisi, iktisat ve işletme bilim dallarından en az
Doçent unvanını taşıyanlar arasından Bakanlar Kurulunca seçilecek bir üye,
e) Bağlı sendikaların üye sayısı itibarıyla en
fazla üyeye sahip konfederasyon tarafından üç, bağlı sendikaların üye
sayısı açısından ikinci ve üçüncü sırada bulunan konfederasyonlar
tarafından ikişer olmak üzere (d) bendinde belirtilen bilim dallarından en
az Doçent unvanını taşımak kaydıyla, önerilecek toplam yedi öğretim üyesi
arasından Bakanlar Kurulunca seçilecek bir üye,
olmak
üzere onbir üyeden oluşur.
Kamu İşveren Heyeti Başkanınca görevlendirilen
üyeler, konfederasyonlarca belirlenen üyeler ile öğretim üyeleri, toplu
sözleşme görüşmelerinin başlamasından iki hafta önce Devlet Personel
Başkanlığına bildirilir. Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun Başkan ve diğer
üyeleri, toplu sözleşme görüşmeleri başlamadan önce belirlenir. Kamu Görevlileri
Hakem Kurulu Başkanı ve her bir üyesi için aynı usul ve esaslar
çerçevesinde birer yedek üye görevlendirilir.
Kamu Görevlileri Hakem Kurulu, Başkanın çağrısı
üzerine Başkan dahil en az sekiz üyenin katılımı
ile toplanır. Mazereti nedeniyle toplantıya katılamayacak üyelerin yerine
yedekleri çağrılır. Çalışma programı, toplantı gündemi, toplantı veya
tespit tutanağının inceleme usul ve esasları ile toplantıya ilişkin diğer
hususlar Başkan tarafından belirlenir. Kamu Görevlileri Hakem Kurulu,
tarafların başvuru tarihinden itibaren beş gün içinde kararını verir.
Kamu Görevlileri Hakem Kurulu, toplantıya
katılanların çoğunluğu ile karar alır. Kurul üyeleri çekimser oy
kullanamazlar. Oyların eşitliği halinde Başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu
sağlamış sayılır.
Karara katılmayan üyeler, ayrı ayrı veya birlikte,
karşı oy şerhini ve gerekçesini tutanağa yazdırır.
Kurul kararları kesindir ve toplu sözleşme
hükmündedir.
Kurul kararları taraflara üç gün içerisinde yazılı
olarak bildirilir ve Resmî Gazetede yayımlanır.
Her toplantı günü için toplantıya katılan Kamu Görevlileri
Hakem Kurulu Başkanına (5000), üyelere (4500) gösterge rakamının memur
aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda toplantı ücreti
ödenir.
Kamu Görevlileri Hakem Kurulunun sekretarya
hizmetleri Devlet Personel Başkanlığınca yürütülür. Toplu sözleşme
görüşmeleri ile Kamu Görevlileri Hakem Kurulu çalışmalarına katılacak
olanların ağırlama, konaklama, yolluk ve gündelikleri ile diğer her türlü
giderleri Devlet Personel Başkanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.”
MADDE 25 – 4688 sayılı Kanunun 41 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (f) bendi
yürürlükten kaldırılmıştır.
“c) Kamu Personeli Danışma Kurulu ve Kamu
Görevlileri Hakem Kurulunun çalışma usul ve esasları, toplu sözleşme
görüşmelerinin yapılma usul ve esasları ile bu Kanunun uygulanmasını
göstermek üzere ihtiyaç duyulacak diğer hususlar,
d) Sendika üye sayıları ve bunların bağlı
bulundukları konfederasyonların belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar,”
MADDE 26 – 4688 sayılı Kanunun 42 nci maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “Yüksek İdarî Kurula” ibaresi “Kamu Personeli Danışma
Kuruluna” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 27 – 4688 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 11 – 2012 ve 2013 yıllarına ilişkin
mali ve sosyal hakları belirlemek üzere yapılacak toplu sözleşme
görüşmelerine, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay
içerisinde başlanır. Kamu Görevlileri Sendikaları Heyet üyelerinin
bildirimi, toplu sözleşme tekliflerinin verilmesi ve görüşmelerin başlama
tarihinin bildirimi ile Kamu Görevlileri Hakem Kurulu üyelerinin
belirlenmesine ilişkin 29, 31 ve 34 üncü maddelerde öngörülen süreler
dikkate alınmaz. Bu toplu sözleşme görüşmelerine katılacak sendika ve
konfederasyonların belirlenmesinde 7/7/2011
tarihli ve 27987 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 4688 sayılı Kamu
Görevlileri Sendikaları Kanunu Gereğince Kamu Görevlileri Sendikaları ile
Konfederasyonların Üye Sayılarına İlişkin 2011 Temmuz İstatistikleri Hakkında
Tebliğ hükümleri esas alınır.”
MADDE 28 – 4688 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 12 – 30 uncu maddenin ikinci
fıkrasının (a) bendinde öngörülen tespit 2012 yılı için 15 Haziran 2012
tarihi esas alınarak gerçekleştirilir ve en geç 29 Haziran 2012 tarihine
kadar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına gönderilir. Aynı fıkranın (b)
bendi uyarınca yapılacak tespit ise 15 Haziran 2012 tarihi esas alınarak
yapılır ve 10 Ağustos 2012 tarihine kadar Resmî Gazetede yayımlanır.”
MADDE 29 – 4688 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 13 – 41 inci maddenin birinci
fıkrasının (c) bendinde belirtilen yönetmelik bir ay içinde yürürlüğe
konulur.”
MADDE 30 – 4688 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 14 – 15/3/2012
tarihinden önce 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 15 inci maddesi
kapsamındaki idareler ile ilgili sendikalar arasında toplu iş sözleşmesi,
toplu sözleşme, sosyal denge sözleşmesi ve benzeri adlar altında imzalanan
sözleşmelerin uygulanmasına, söz konusu sözleşmelerde öngörülen sürelerin
sonuna kadar devam edilebilir. Anılan sözleşmelerin uygulanmasına devam
edildiği dönem için 32 nci madde hükümleri çerçevesinde ayrıca sözleşme
yapılamaz. Söz konusu sözleşmeleri 31/12/2015 tarihinden önce sona eren
veya mevcut sözleşmeleri bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
karşılıklı olarak feshedilen kapsama dahil
idareler, sözleşmelerinin sona eriş veya fesih tarihini izleyen bir ay
içinde sözleşmelerin sona erdiği veya feshedildiği tarih ile bu Kanunda
öngörülen toplu sözleşme dönemi sonuna kadarki dönemle sınırlı olmak üzere
üçüncü fıkra hükümleri dikkate alınmaksızın 32 nci madde hükümleri
çerçevesinde sözleşme yapabilir. Ancak 32 nci madde uyarınca toplu
sözleşmede belirlenen tavan tutarın, unvanlar itibarıyla ilgili personele
söz konusu sözleşmeler uyarınca yapılmakta olan ortalama aylık ödemenin
altında kalması halinde; üçüncü fıkra hükümleri dikkate alınmaksızın 32 nci
madde hükümleri esas alınarak 31/12/2015 tarihine
kadar uygulanabilecek sözleşmelerde bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte
uygulanan sözleşme uyarınca unvanlar itibarıyla ilgili personele ödenen
ortalama aylık tutar tavan olarak esas alınabilir. Bu şekilde yapılacak
ödemeler kazanılmış hak sayılmaz.
Konusu suç teşkil etmemek ve kesinleşmiş bir yargı
kararına müstenit olmamak kaydıyla, 15/3/2012
tarihine kadar, memur temsilcileri ile toplu iş sözleşmesi akdederek veya
başka bir tasarrufta bulunarak 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 15
inci maddesi kapsamındaki idarelerde çalışan kamu personeline her ne ad
altında olursa olsun ek ödemede bulunmaları nedeniyle kamu görevlileri
hakkında idari veya mali takibat ve yargılama yapılamaz, başlatılanlar
işlemden kaldırılır.”
MADDE 31 – 4688 sayılı Kanunun;
a) 5 inci maddesinin ikinci fıkrası ile 35 inci
maddesi yürürlükten kaldırılmış,
b) 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinde yer alan “100 ve daha fazla kamu görevlisinin çalıştığı işyerlerinin
en üst amirleri ile yardımcıları,” ile (j)
bendinde yer alan “ile kamu kurum ve kuruluşlarının özel güvenlik
personeli” ibareleri madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 32 – 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
ek 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “toplu sözleşme primi”
ibaresi “toplu sözleşme ikramiyesi” şeklinde değiştirilmiş ve ek 10 uncu
maddesinin ikinci fıkrasına “28 inci” ibaresinden sonra gelmek üzere “, ek
1 inci, ek 4 üncü” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 33 – 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“EK MADDE 15 – Belediyeler ve bağlı kuruluşları ile
il özel idarelerinin kadro ve pozisyonlarında istihdam edilen kamu
görevlilerine sosyal denge tazminatı ödenebilir. Sosyal
denge tazminatının ödenebilecek aylık tutarı, 4688 sayılı Kamu Görevlileri
Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununa göre yapılan toplu sözleşmede
belirlenen tavan tutarı geçmemek üzere ilgili belediye ve il özel idaresi
ile ilgili belediye ve il özel idaresinde en çok üyeye sahip kamu
görevlileri sendikası arasında anılan Kanunda öngörülen hükümler çerçevesinde
yapılabilecek sözleşmeyle belirlenir.”
MADDE 34 – Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 35 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
10/4/2012
|