Millî
Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ
EĞİTİM UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı, Millî Eğitim Uzman Yardımcılarının mesleğe alınmaları, yetiştirilmeleri,
Millî Eğitim Uzmanlığına atanmaları ile Millî Eğitim Uzman Yardımcıları ve
Millî Eğitim Uzmanlarının görev ve sorumlulukları ile çalışma usul ve
esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Millî Eğitim Bakanlığında istihdam edilecek Millî Eğitim Uzman
Yardımcıları ve Millî Eğitim Uzmanlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 40 ıncı maddesi ile
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Birim: Bakanlık hizmet birimlerini,
ç) Genel Müdür: İnsan Kaynakları Genel Müdürünü,
d) Genel Müdürlük: İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğünü,
e) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
f) Müsteşar: Millî Eğitim Bakanlığı Müsteşarını,
g) Uzman: Millî Eğitim Uzmanını,
ğ) Uzman yardımcısı: Millî Eğitim Uzman Yardımcısını,
h) Yarışma sınavı: Millî Eğitim Uzman Yardımcısı
kadrolarına atanacakların seçimi için yapılacak yazılı ve sözlü veya
yalnızca sözlü sınavı,
ı) Yeterlik sınavı: Millî Eğitim Uzmanı kadrolarına
atanacaklar için yapılacak sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yarışma
Sınavı ve Uzman Yardımcısı Kadrolarına Atama
Uzman
yardımcılığı başvuru şartları
MADDE 5 – (1) Uzman
yardımcıları mesleğe özel yarışma sınavı ile alınır.
(2) Yarışma sınavına katılacaklarda aşağıdaki şartlar
aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci
maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak.
b) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlik süresi
dolmamış KPSS’den, yarışma sınavı duyurusunda belirtilen puan türlerine
göre asgarî puanı almış olmak.
c) En az dört yıllık lisans eğitimi veren eğitim,
fen-edebiyat, hukuk, siyasal bilgiler, iktisadî ve idarî bilimler, iktisat,
işletme fakülteleri ile Bakanlığın hizmet birimlerinin görev alanına giren
ve yarışma sınavı duyurusu ile sınav kılavuzunda belirtilen bölümlerden ya
da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen
yurtiçindeki veya yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak.
ç) Sınav tarihi itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış
olmak.
Yarışma
sınavı
MADDE 6 – (1) Yarışma
sınavı, yazılı ve sözlü veya yalnızca sözlü sınavdan oluşur.
(2) Yazılı sınav Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel
Müdürlüğünce; sözlü sınav Yarışma Sınavı Komisyonunca yapılır.
(3) Yazılı sınava, atama yapılacak kadro sayısının en
çok yirmi katı kadar adayın başvurusu kabul edilir.
(4) Sözlü sınava, yetmiş puandan az olmamak kaydıyla en
yüksek puandan başlanarak ilân edilen her KPSS puan türünde başvuran
adaylardan veya yazılı sınavda başarılı olanlardan, atama yapılacak kadro
sayısının en fazla dört katı kadar aday çağrılır. Sınavlarda son sıradaki
aday ile eşit puan alan diğer adayların da başvuruları kabul edilir.
Yarışma sınavı
duyurusu
MADDE 7 – (1)
Yarışma sınavına katılma şartları, atama yapılacak kadro sayısı, KPSS puan
türü ya da türleri, puan sıralamasına göre çağrılacak aday sayısı, öğrenim
alanları, sınav şekli, başvuru tarihleri ve yeri, sınav tarihi ve yeri ile
diğer hususlar ilk başvuru tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de
ve Bakanlığın kurumsal internet sitesi ile Türkiye genelinde yayınlanan
tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde ilan edilir.
Başvuruda
istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 8 – (1)
Yarışma sınavına katılabilmek için, ilânda belirtilen süre içinde
elektronik ortamda doldurulacak EK-1 Millî Eğitim Uzman Yardımcılığı
Yarışma Sınavı Başvuru Formu ile birlikte aşağıda yer alan belgelerin sınav
ilanında belirtilen tarihe kadar Bakanlığa şahsen veya posta yoluyla teslim
edilmesi gerekir.
a) KPSS sonuç belgesinin aslı veya fotokopisi ya da
bilgisayar çıktısı.
b) Yükseköğrenim diplomasının veya geçici mezuniyet
belgesinin aslı veya Bakanlıkça onaylanmış örneği.
c) İki adet vesikalık fotoğraf.
ç) Adayın özgeçmişi.
(2) Başvuruya ilişkin iş ve işlemler Bakanlıkça
yayınlanacak sınav kılavuzuyla duyurulur. Sınav kılavuzu, yarışma sınavı
duyurusu ile aynı tarihte yayımlanır.
Yarışma
Sınavı Komisyonu
MADDE 9 – (1)
Yarışma Sınavı Komisyonu, Müsteşar veya görevlendireceği müsteşar
yardımcısının başkanlığında, Genel Müdür ile Müsteşar tarafından diğer
birim amirleri ve grup başkanları arasından belirlenecek başkan dâhil beş
asıl ve üç yedek üyeden oluşturulur. Gerek görüldüğünde yükseköğretim kurumları
öğretim üyeleri arasından en çok iki üye seçilebilir.
(2) Komisyon üye tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğu
ile karar alır.
(3) Komisyonun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlükçe
yürütülür.
(4) Yarışma sınav komisyonu üyeleri kendilerinin,
boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil)
kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavda görev
alamazlar.
Yazılı
sınav
MADDE 10 – (1) Yazılı
sınav, genel kültür ve genel yetenek ile ihtiyaç duyulan uzmanlık alanları arasından
Yarışma Sınavı Komisyonunca belirlenecek alan bilgisi konularından oluşur.
Yazılı sınav, test ve/veya klasik usulde düzenlenebilir.
(2) Sınav sorularının yüzde 30’unu genel kültür ve genel
yetenek, yüzde 70’ini alan bilgisi oluşturur.
(3) Yazılı sınav 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.
Yazılı sınavda başarılı sayılmak için en az 70 puan almak gerekir. Yazılı
sınav sonuçları Bakanlığın kurumsal internet sitesinde sınavın yapıldığı
tarihten itibaren en geç otuz gün içerisinde ilân edilir.
Sözlü sınav
MADDE 11 – (1) Sözlü
sınavda adaylar, EK-2 Millî Eğitim Uzman Yardımcılığı Yarışma Sınavı
Değerlendirme Formu üzerinden;
a) Alan bilgisi konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin
mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilir.
(2) Adaylar, Yarışma Sınavı Komisyonu tarafından birinci
fıkranın (a) bendi için 50, diğer bentlerinde yazılı özelliklerin her biri
için 10 puan üzerinden değerlendirilir. Sözlü sınavda başarılı sayılmak
için alınan puanların aritmetik ortalamasının en az 70 olması şarttır.
(3) Sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi
kullanılmaz.
Yarışma
sınavının değerlendirilmesi ve ilânı
MADDE 12 – (1) Yarışma
sınavı sonucu; yazılı ve sözlü sınav puanlarının, yalnızca sözlü sınav
yapılması durumunda ise adayın KPSS puanı ile sözlü sınavının aritmetik
ortalaması alınarak puanı en yüksek adaydan başlanarak atama yapılacak
kadro sayısı kadar asıl, asıl aday sayısının yarısı kadar da yedek aday
belirlenir. Yedek listede yer alan adayların hakları, ilân tarihini takip
eden üç ay için geçerlidir ve daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya
herhangi bir öncelik teşkil etmez.
(2) Sınav puanlarının eşitliği halinde sırasıyla yazılı
sınav yapılmışsa yazılı sınav puanı, yapılmamışsa sözlü sınav puanı, KPSS
puanı, diploma notu yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır.
Yarışma
sınavı sonuçlarına itiraz
MADDE 13 – (1) Sınav
sonuçlarının ilânını takip eden beş iş günü içinde Komisyona itiraz
edilebilir. İtirazlar Komisyonca en geç on iş günü içinde karara bağlanır.
Ataması
yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 14 – (1)
Sınavda başarılı olan adaylar;
a) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl
hastalığı olmadığına dair yazılı beyanını,
b) Adli sicil kaydı yazılı beyanını,
c) Erkek adaylar için askerlikle ilişiği olmadığına dair
yazılı beyanını,
ç) 4 adet vesikalık fotoğrafını,
sınav sonucunun yazılı olarak bildirildiği tarihi takip
eden onbeş gün içerisinde İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğüne teslim
ederler.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin
sınavları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa
dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemezler ve haklarında Türk
Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına
suç duyurusunda bulunulur.
Uzman
yardımcısı kadrolarına atama
MADDE 15 – (1)
Yarışma sınavını kazananların atama işlemleri 652 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile 657 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır. Süresi içinde
belgelerini teslim etmeyenlerin atamaları yapılmaz.
(2) Yarışma sınavında başarılı olanlardan yasal süresi
içinde göreve başlamayanlar, ataması yapılıp da herhangi bir sebeple
görevden ayrılanlar ile atama şartlarını taşımadığı anlaşılanların
yerlerine yedek adayların ataması puan üstünlüğüne göre yapılır.
Uzman
yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmeleri
MADDE 16 – (1) Uzman
yardımcılığı süresi en az üç yıldır.
(2) Uzman yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda
bulundukları sürece, uzmanlığın gerektirdiği bilgi, beceri ve etik
değerleri kazanmaları maksadıyla verilecek görevlerin yanı sıra;
a) Bakanlığın teşkilât yapısı, görevleri ve çalışma usûl
ve esasları hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b) Bakanlığın hizmet sahasına giren konulara ilişkin
mevzuata ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri
kazanmaya,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma
teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneği kazanmaya,
ç) Meslekî konularda ilmî ve teknik çalışma ve araştırma
alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e) Bakanlığın hizmet sahası ile ilgili olarak, millî ve
milletlerarası konferans, seminer ve eğitim programlarına iştirake ve
temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yönelik çalışmalarda bulunurlar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Uzman
Kadrolarına Atama
Tez jürisi
ve görevleri
MADDE 17 – (1) Uzman
yardımcılarının uzmanlık tezini değerlendirmek üzere, Müsteşar ya da
görevlendireceği bir müsteşar yardımcısının başkanlığında, ilgili birim
amirleri ve grup başkanları arasından belirlenecek başkan dâhil beş asıl ve
üç yedek üyeden tez jürisi oluşturulur. Gerek görüldüğünde yükseköğretim
kurumları öğretim üyeleri arasından da üye seçilebilir. Tez jürisinin
sekreterya hizmetleri Genel Müdürlükçe yürütülür.
(2) Tez jürisi, tezi değerlendirmek üzere üye tam sayısı
ile toplanır ve oy çokluğu ile karar alır.
Tez konusunun
belirlenmesi ve tez hazırlama
MADDE 18 – (1)
Strateji Geliştirme Başkanlığı tarafından diğer birimlerin görüşleri de
alınmak kaydıyla Bakanlığın ihtiyaçlarına göre tez konuları listesi
oluşturulur ve Bakanlığın internet sayfasında yayımlanır. Liste, Strateji
Geliştirme Başkanlığı tarafından güncellenir.
(2) Birim amiri, tez konuları listesinden uzman
yardımcısının tercih ettiği üç konudan birini en geç ikinci yılın sonunda
belirler. Tez; öğretim üyesi, grup başkanı veya uzmanlar arasından ilgili
birim amirince seçilecek tez danışmanının gözetiminde bilimsel esaslara
uygun olarak hazırlanır.
(3) Belirlenen tez konusu ilk bir ay içinde, uzman
yardımcısının talebi ve birim amirinin uygun görmesi hâlinde bir defaya
mahsus olmak üzere değiştirilebilir. Tez konusunun değiştirilmesi tezin
teslim süresini uzatmaz.
(4) Hazırlanacak tezin uzman yardımcısının görüş,
değerlendirme ve önerilerini içeren bilimsel çalışma etiğine uygun özgün
bir eser olması gerekir. Tezin daha önce yüksek lisans, doktora tezi veya
başka bir amaçla benzer tarzda hazırlanmamış ve kullanılmamış olması
esastır. Aksi durumun tespiti halinde tez geçersiz sayılır ve ilgililer
hakkında disiplin hükümleri ve cezaî işlemler uygulanır.
(5) Tez hazırlama süresinin son iki ayında uzman
yardımcısına gerekli kolaylık sağlanır.
(6) Tez; aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni hariç olmak üzere, adaylıkta geçen süre dâhil üç yıl
içerisinde hazırlanır.
Tezin
teslimi
MADDE 19 – (1) Uzman
yardımcısı tez konusunun kesinleşmesini takip eden en geç bir yılın sonunda
hazırladığı tez ve tez danışmanının değerlendirme raporunu, on gün içinde
tez jürisindeki üye sayısı kadar çoğaltarak bağlı olduğu birim amirine
teslim eder. Birim amirleri tezleri beş gün içinde Genel Müdürlüğe gönderir
ve Genel Müdürlük en kısa sürede jüri üyelerine teslim eder.
(2) Süresi içinde tezlerini sunamayan uzman
yardımcılarına altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir.
Tezin
değerlendirilmesi ve kabulü
MADDE 20 – (1) Tez jürisi,
teslim aldığı tezleri en geç iki ay içinde inceler. Tezi uygun görülen
uzman yardımcısı tezini savunmak üzere bir ay içerisinde çağrılır. Tez
jürisi, gerek görmesi halinde tez danışmanını dinlemek üzere davet
edebilir.
(2) Uzman yardımcısı tez jürisi önünde tezini sözlü
olarak savunur ve tez konusu ile ilgili soruları cevaplandırır.
(3) Uzman yardımcısının sözlü savunmasından sonra tez
jürisi üyeleri oylarını başarılı veya başarısız şeklinde kullanır ve karar
oy çokluğu ile alınır.
(4) Tezini teslim ettiği halde, geçerli bir mazereti
nedeniyle tez savunmasına girememiş olan uzman yardımcısı için ayrı bir
savunma tarihi belirlenir. Geçerli bir mazereti olmaksızın savunma
toplantısına girmeyen uzman yardımcısı başarısız tez vermiş sayılır.
Tezin kabul
edilmemesi
MADDE 21 – (1) Tez
jürisi tarafından tezi başarısız kabul edilen uzman yardımcılarına yeni bir
tez hazırlamaları için altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir. Bu süre
sonunda tezini teslim etmeyen, savunmayan veya ikinci defa tezi başarısız kabul
edilenler hakkında 25 inci madde hükmü uygulanır.
Yeterlik
Sınavı Kurulu
MADDE 22 – (1)
Yeterlik Sınavı Kurulu Müsteşar veya müsteşar yardımcısının başkanlığında,
Müsteşar tarafından belirlenecek birim amirleri, grup başkanları ile
gerekli görülmesi halinde yükseköğretim kurumları öğretim üyeleri arasından
seçilen başkan dâhil beş üyeden oluşur. Aynı usûlle başkan ve üyelerin
yedekleri de seçilir.
(2) Yeterlik Sınavı Kurulu üye tam sayısı ile toplanır.
Kurulun sekreterya hizmetleri Genel Müdürlükçe yürütülür.
Yeterlik
sınavına giriş şartı ve yeterlik sınavı
MADDE 23 – (1)
Aylıksız izin ile toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izni hariç olmak
üzere, uzman yardımcılığında fiilen en az üç yıl görev yapan ve uzmanlık
tezi başarılı kabul edilenler yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik sınavı, Bakanlık tarafından uygun görülen
yer ve tarihte yazılı olarak yapılır.
(3) Yeterlik sınavı, Bakanlığın görev alanına giren ve
sınavdan en az iki ay önce ilan edilen konulardan yapılır. Sınavda 100 tam
puan üzerinden en az 70 puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar veya sınava
girmeye hak kazandığı hâlde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını
kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir. İkinci sınavda
da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar hakkında 25 inci
madde hükmü uygulanır.
Uzmanlığa
atama
MADDE 24 – (1) Uzman
yardımcılarından yeterlik sınavında başarılı olan ve Kamu Personeli Yabancı
Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından asgarî (C) düzeyinde veya dil
yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği
bulunan başka bir belgeye uzman yardımcılığı süresi içerisinde veya
yeterlik sınavından itibaren en geç iki yıl içinde sahip olanlar uzmanlığa
atanır.
Uzman
yardımcısı unvanının sona ermesi
MADDE 25 – (1) Uzman
yardımcılarından;
a) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya
ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,
b) İkinci yeterlik sınavında da başarı gösteremeyen veya
sınav hakkını kullanmayanlar,
c) Süresi içinde yabancı dil yeterliği şartını yerine
getirmeyenler,
Bakanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara
atanırlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Görev ve
sorumluluk
MADDE 26 – (1) Uzman
ve uzman yardımcılarının görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Bakanlığın görev alanına ilişkin olarak politika,
strateji ve hedeflerin tespiti maksadıyla araştırma ve incelemeler yapmak.
b) Uluslararası kurum ve kuruluşlar nezdinde yapılacak
ve Bakanlıkça uygun görülecek toplantı ve çalışmalara katılmak.
c) Eğitim sistemleri ve uygulamaları konusunda
çalışmalarda bulunmak, yeni stratejiler geliştirmek, Bakanlığın hizmet
kapasite ve kalitelerinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak,
hazırlanmakta olan çalışmalara katılmak, eğitim sistemleri ve uygulamaları
konusunda ulusal ve uluslararası çalışmaları takip etmek ve Türkiye’de
uygulanabilir metotlar üzerinde çalışmalarda bulunmak.
ç) Verilen görevleri mevzuat hükümleri çerçevesinde
yerine getirmek.
Yurt
dışında eğitim
MADDE 27 – (1)
Uzmanlar, 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet
Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, staj veya araştırma
yapmak, meslekî bilgi ve görgülerini artırmak veya yurt dışındaki
üniversitelerden kabul belgesi almaları şartıyla akademik çalışma yapmak
üzere yurt dışına gönderilebilir.
Yeniden
atanma
MADDE 28 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine göre uzman unvanını kazandıktan sonra Bakanlıktaki görevlerinden
çeşitli sebeplerle ayrılanlardan yeniden atanmak isteyenler, boş kadro
bulunmak ve mevzuatında öngörülen şartları taşımak kaydıyla uzmanlığa
yeniden atanabilirler.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 29 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 30 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31– (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Bakan yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|