Dan��tay �kinci Daire
Ba�kanl���ndan:
������������ Esas No��� : 2009/1338
������������ Karar
No : 2009/1799
������������ Kanun
Yarar�na
������������ Temyiz
�steminde Bulunan: Dan��tay Ba�savc�l��� - ANKARA
������������ Davac�:
Ahmet Sar�aslan - G�kp�nar
Vergi Dairesi M�d�rl��� Gazi Mustafa Kemal Bulvar� No:104� K:1 - DEN�ZL�
������������ Daval�:
Denizli Vergi Dairesi Ba�kanl��� - DEN�ZL�
������������ �ste�in �zeti: Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin 11.06.2007
tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar� ile bu karar�n d�zeltilmesi
isteminin reddine ili�kin 08.10.2007 tarih ve E:2007/355, K:2007/302 say�l�
karar�n�n Dan��tay Ba�savc�l��� taraf�ndan 2577 say�l� �dari Yarg�lama
Usul� Kanunu'nun 51. maddesi uyar�nca kanun yarar�na bozulmas�
istenilmektedir.
������������ Dan��tay
Tetkik Hakimi: Fetih Say�n
������������ D���ncesi:
Taraf� oldu�umuz uluslararas� s�zle�meler ve i� hukuk kaynaklar�m�zda yer
alan h�k�mler kar��s�nda, 5234 say�l� Yasa ile 657 say�l� yasan�n 209. ve
178 say�l� KHK'nin 10. maddesine eklenen h�k�mler; Anayasan�n 65. maddesi
h�km� do�rultusunda, kamu kaynaklar�n�n etkin ve verimli kullan�lmas�
ama�l� olup, belirtilen hukuk kaynaklar� ile Devlete g�rev olarak y�klenen,
ki�ilerin ya�ama hakk�n� korumak, ya�amlar�n� fiziksel ve ruhsal sa�l�k
i�inde s�rd�rmesini sa�lamak g�revini ortadan kald�r�r �ekilde
yorumlanmas�n�n m�mk�n olmad���; makul bir s�rede di� tedavisi resmi sa�l�k
kurumunca yap�lamad��� i�in serbest di� hekimine sevki yap�lan ki�ilerle
ilgili olarak 3224 say�l� Yasan�n 40. maddesinde belirtildi�i �ekilde
Sa�l�k Bakanl���'n�n onay�ndan ge�irilerek T�rk Di� Hekimleri Birli�i'nce
Resmi Gazete'de yay�mlanarak y�r�rl��e giren "Di� Hekimlerinin
Yapacaklar� Muayene ve Tedavilere Uygulanacak �cretlerin Asgari Hadleri
Hakk�nda Tebli�" ekinde yer alan �cretler baz
al�narak �deme yap�lmas� gerekti�i; Tebli� h�k�mlerinden bahisle eksik
�deme yap�lmas�na ili�kin i�lemin hukuka ve mevzuata ayk�r� oldu�u,
davac�n�n tazminat istemini kabul eden Denizli �dare Mahkemesi
Hakimli�i'nce verilen karar�n bozulmas� ve davan�n reddi y�n�nde B�lge
�dare Mahkemesi'nce verilen karar ile bu karar�n d�zeltilmesi isteminin
reddine ili�kin karar�n kanun yarar�na bozulmas� gerekti�i d���n�lmektedir.
������������ Dan��tay
Ba�savc�s�: Y�lmaz �imen
������������ D���ncesi:
Denizli Vergi Dairesi Ba�kanl��� G�kp�nar Vergi
Dairesi M�d�rl���nde Veri Haz�rlama ve Kontrol ��letmeni olarak g�rev yapan
davac�n�n, kendisi i�in resmi tabip taraf�ndan yap�lan sevk �zerine serbest
tabibe yapt�rm�� oldu�u di� tedavisi sonucu 3.7.2006 tarih ve 058835 nolu fatura ile �demi� oldu�u 580,30 YTL tedavi giderinin
k�smen �denmesi sonucu �denmeyen 329.74 YTL'nin i�leyecek yasal faizi ile
birlikte �denmesine karar verilmesi istemiyle a�t��� davada, Denizli �dare
Mahkemesince verilen ve davan�n kabul�ne ili�kin bulunan 7.2.2007 g�nl�,
E:2006/1486,� K:2007/80� say�l�� karara�
itiraz edilmesi �zerine, daval� idare isteminin kabul edilerek
an�lan karar�n bozulmas�na ve davan�n reddine ili�kin Denizli B�lge �dare
Mahkemesinin 11.6.2007 g�nl�, E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar� ile
karar d�zeltme isteminin reddine dair 8.10.2007 g�nl�, E:2007/355,
K:2007/302 say�l� karar�n�n hukuka ayk�r� oldu�u belirtilerek kanun
yarar�na bozulmas� istemi �zerine konu incelendi.
������������ 2577
say�l� �dari Yarg�lama Usul� Kanununun 51. maddesinde; B�lge �dare Mahkemesi
kararlar� ile idare ve vergi mahkemelerince ve� Dan��tayca
ilk derece mahkemesi olarak verilip temyiz incelemesinden ge�meden kesinle�mi�
bulunan kararlardan niteli�i bak�m�ndan y�r�rl�kteki hukuka ayk�r� bir
sonu� ifade edenlerin, ilgili Bakanl�klar�n g�sterece�i l�zum �zerine veya
kendili�inden Ba�savc� taraf�ndan kanun yarar�na� temyiz olunabilece�i, temyiz iste�i
yerinde g�r�ld��� takdirde karar�n kanun yarar�na bozulaca��, bu bozma
karar�n�n daha �nce kesinle�mi� olan mahkeme veya Dan��tay karar�n�n hukuki
sonu�lar�n� ortadan kald�rmayaca�� h�kme ba�lanm��t�r.
������������ 21.9.2004
g�nl�, 25590 say�l� Resm� Gazete'de yay�mlanan 5234 say�l� Baz� Kanun ve
Kanun H�km�nde Kararnamelerde De�i�iklik Yap�lmas�na Dair Kanun'un 1/f
maddesi ile 657 say�l� Devlet Memurlar� Kanunu'nun 209. maddesinin sonuna
eklenen f�krada, "Tedavi kurum ve kurulu�lar�nda yap�lan tedavilere
(di� tedavileri dahil) ili�kin �cretlerle, sa�l�k kurumlar�nca verilen
raporlar �zerine kullan�lmas� gerekli g�r�len ortez,
protez ve di�er iyile�tirme ara� bedellerinin
kurumlar�nca �denecek k�sm� ve buna ili�kin esas ve usuller Sa�l�k
Bakanl���'n�n g�r��� al�nmak suretiyle Maliye Bakanl���'nca tespit
edilir." h�km� yer alm��t�r.
������������ 3224 say�l� T�rk Di� Hekimleri Birli�i Kanunu'nun 40.
maddesinde; Oda Y�netim Kurullar�nca her y�l di� hekimlerinin
uygulayacaklar� muayene ve tedavi �cretlerinin asgari haddini g�steren
tarifenin haz�rlanaca��, Birlik Merkez Y�netim Kurulunca muhtelif odalar�
i�ine alacak gruplar� ve gruplarda uygulanacak tarifeyi haz�rlayarak Sa�l�k
Bakanl���'na g�nderece�i, Bakanl���n bu tarifeyi aynen ya da gerekli
g�rd��� de�i�iklikleri yaparak onaylayaca��, tarifelerin Resm� Gazete'de
yay�mlanarak y�r�rl��e girece�i kurala ba�lanm��t�r.
������������ �te yandan, Anayasam�z�n "Devletin iktisadi ve sosyal �devlerinin
s�n�rlar�" ba�l�kl� 65. maddesinde, "Devlet, sosyal ve ekonomik
alanlarda Anayasa ile belirlenen g�revlerini, bu g�revlerin ama�lar�na
uygun �ncelikleri g�zeterek mali kaynaklar�n�n yeterlili�i �l��s�nde yerine
getirir." h�km�ne yer verilmi�, uluslararas� s�zle�melerde de;
herkesin ula��labilecek en y�ksek fiziksel ve zihinsel sa�l�k standard�na
sahip olma hakk� kabul edilerek, bu hakk�n tam olarak kullan�labilmesi i�in
hastal�k durumunda herkese t�bbi hizmet ve t�bbi bak�m sa�layacak ko�ullar�n
yarat�lmas� amac�yla s�zle�meyi imzalayan taraf devletlerin tedbir
alacaklar� belirtilmi�tir.
������������ Dosyan�n
incelenmesinden; serbest di� tabibine yapt�rd��� di� tedavisi sonucu daval�
idarece, davac�ya 6 S�ra Nolu Tedavi Yard�m�na
�li�kin Uygulama Tebli�i uyar�nca k�smi �deme yap�ld��� anla��lm��t�r.
������������ Anayasa'n�n
an�lan 65. maddesi h�km�nden bahisle, 5234 say�l� Yasayla 657 say�l�
Yasan�n 209. maddesine�
6. f�kra h�km�n�n eklenmesi yan�nda, 178 say�l� Maliye
Bakanl���n�n Te�kilat ve G�revleri Hakk�nda Kanun H�km�nde Kararnamenin 10.
maddesine eklenen (p) bendi ile Maliye Bakanl���na tebli� ��kar�lmas�
hususunda yetki verilmi�tir.
������������ Ancak 5234 say�l� Yasa h�k�mleri ile verilen bu yetkinin,
tedavi giderleri ile ilgili olarak serbest piyasa ortam�nda sunulan �e�itli
mal ve hizmetler ile olu�an farkl� fiyatlar aras�nda azami fayday� en d���k
maliyetle sa�layacak olan�n se�ilerek bedelinin �denmesinin temin edilmesi,
b�ylelikle gereksiz kaynak aktar�m�n�n �n�ne ge�ilerek kamu kaynaklar�n�n
yerinde kullan�lmas�, yani Devlet b�t�esinden daha az gider yap�larak,
sa�l�k alan�nda azami faydan�n sa�lanmas� ama�lar�na uygun kullan�lmas�
gerekmektedir.
������������ Devlet
Memurlar�n�n Tedavi Yard�m� ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�inin� "�zel sa�l�k kurulu�lar�nda
tedavi" ba�l�kl� 22. ve "�zel sa�l�k kurumlar�nda tedavi"
ba�l�kl� 23. maddelerinde �zel sa�l�k kurulu� veya kurumlar�nda sa�lanan
tedavinin bedelinin, faturan�n ilgili kuruma verilmesi �zerine ilgilisine
�denece�i h�kme ba�lanm�� olup,�
"Di� hastal�klar�n�n tedavisi" ba�l�kl� 31. maddesinde
ise, di� hastal�klar�n�n tedavisinde kullan�lan alt�n veya benzeri di�er
k�ymetli madenlerin bedelinin �denmeyece�i ve protezin yenilenebilmesinin,
ancak bunun de�i�tirilmesinin zorunlu oldu�unun raporla belgelendirilmesi
halinde m�mk�n oldu�u yolundaki h�k�m d���nda ba�kaca hi�bir s�n�rlama
getirilmemi�, "Estetik bak�m�ndan yap�lan m�dahaleler" ba�l�kl�
36. maddesinde de, estetik bak�m�ndan yap�lan t�bbi ve cerrahi
m�dahalelerin paras�n�n �denmeyece�i h�km�ne yer verilmi�, Ek-1. maddesinde
de; bu y�netmelikte �ng�r�len yurti�i ve yurtd��� t�m tedavi �cretlerini ve
i�itme cihaz�, tekerlekli sandalye, g�zl�k, suni aza, organ protezi, di�
tedavisi ve protez gibi cihaz �cretlerini
kapsayacak �ekilde gerekli s�n�rlamalar�n konmas�n�n g�n�n �artlar�na g�re
her iki y�lda bir ve dengeli bir �ekilde birim fiyatlar�n�n saptanmas�n�n,
Maliye, Milli Savunma, D��i�leri ve Sa�l�k ve Sosyal Yard�m Bakanl�klar�nca
m��tereken yap�laca�� belirtilmi�tir.
������������ Resmi sa�l�k kurum ve kurulu�lar� d���nda yap�lan tedaviye ili�kin
�cretlerin ne kadar�n�n Devlet�e �denece�inin ��z�m� bak�m�ndan, 3224
say�l� T�rk Di� Hekimleri Birli�i Kanunu ile olu�turan, kamu kurumu
niteli�inde meslek kurulu�u stat�s�ndeki Di� Hekimleri Odalar�nca �n
haz�rl��� yap�lan ve an�lan yasan�n 40. maddesi h�km� uyar�nca Sa�l�k
Bakanl���'nca de�erlendirilerek aynen veya de�i�tirilerek onaylanmak
suretiyle T�rk Di� Hekimleri Birli�ince Resmi Gazete'de yay�mlanan asgari
di� tedavi ve muayene �cretine ili�kin tarifelerinde belirtilen fiyat�n
alt�nda bir fiyatla �zelde di� tedavi hizmeti al�nmas�n�n m�mk�n olmad���
bilinen bir ger�ektir.
������������ Buna
g�re, ki�iye serbest di� hekimleri i�in� belirlenmi� olan asgari fiyat�n
alt�nda �denen bir bedelin; yukar�da s�z� edilen uluslararas� ve ulusal
d�zenlemeler ile sosyal devlet ilkesinin gerekleri kar��s�nda,� tedavisini resmi sa�l�k kurumlar�nda
yapt�rmak imkan� bulan ve bu �ekilde hi�bir �cret �demeyen ki�ilerle, bu
imkan� kendi kusuru olmaks�z�n bulamayan ki�iler aras�nda e�itlik ilkesini
bozaca��, ilgilinin azami fayday� sa�layacak sa�l�k hizmetine ula�mas�n�
engelleyece�i, dengeli ve adil olamayaca��, bu nedenle hukuka ayk�r� oldu�u
sonucuna var�lm��t�r.
������������ Bu
durumda, resmi tabip raporunda g�sterilen l�zum ve zorunluluk �zerine
yap�lan di� tedavi giderlerinin k�s�tlanaca�� yolunda mevzuatta a��k bir
h�k�m olmad��� gerek�esiyle davan�n kabul� yolunda verilen Denizli �dare
Mahkemesi karar�na yap�lan itiraz� kabul ederek bu karar� bozan ve karar
d�zeltme istemini reddeden B�lge �dare Mahkemesi karar�nda hukuka uygunluk g�r�lmemi�tir.
������������ A��klanan nedenlerle, Denizli �dare Mahkemesinin davan�n
kabul�ne ili�kin 7.2.2007 g�nl�, E:2006/1486, K:2007/80 say�l� karar�n�n
bozulmas�na ve davan�n reddine ili�kin Denizli B�lge �dare Mahkemesinin
11.6.2007 g�nl� E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar�n�n ve karar d�zeltme
isteminin reddine dair 8.10.2007 g�nl�, E:2007/355, K:2007/302 say�l�
karar�n�n, niteli�i itibariyle y�r�rl�kteki hukuka ayk�r� bir sonucu ifade
etmesi nedeniyle 2577 say�l� �dari Yarg�lama Usul� Kanununun 51. maddesi uyar�nca
kanun yarar�na bozulmas�n�n uygun olaca�� d���n�lmektedir.
T�RK
M�LLET� ADINA
������������ H�k�m
veren Dan��tay �kinci Dairesi'nce i�in gere�i g�r���ld�:
������������ Dava,
Denizli Vergi Dairesi Ba�kanl���, G�kp�nar Vergi
Dairesi M�d�rl���'nde Veri Haz�rlama ve Kontrol ��letmeni olarak g�rev
yapmakta olan davac�n�n, resmi sa�l�k kurumunca sevki �zerine, serbest di�
hekimince yap�lan tedavisi i�in �demi� oldu�u bedelin, kurumunca �denmeyen
329,74 TL'sinin yasal faiziyle taraf�na �denmesine h�kmedilmesi istemiyle
a��lm��t�r.
������������ Denizli
�dare Mahkemesi'nin 07.02.2007 tarih ve E:2006/1486, K:2007/80 say�l�
karar�yla; 657 say�l� Devlet Memurlar� Kanununun 209. maddesi ile tedavi ve
yol masraflar�n�n �denebilmesi i�in tedaviye tabip raporu ile l�zum
g�sterilmesi �art�n�n getirildi�i, "Devlet Memurlar�n�n Tedavi Yard�m�
ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�i"nin 22. maddesinde �zel sa�l�k
kurulu�lar�nda tedavi sa�land��� takdirde, talep edilen paran�n hasta
taraf�ndan tabibe �denece�i al�nacak faturan�n ilgili kuruma verilerek
bedelinin al�naca��n�n �ng�r�ld���, "Di� Hastal�klar�n�n
Tedavisi" ba�l�kl� 31. maddesinde ise di� hastal�klar�n�n tedavisinde
kullan�lan alt�n�
ve�� benzeri� di�er�
k�ymetli� madenlerin� bedelinin�
�denmeyece�inin� h�kme� ba�land���, an�lan mevzuat h�k�mleri
do�rultusunda tedaviye tabip raporuyla l�zum g�sterilmesi ve k�ymetli
madenlerin kullan�lmamas� d���nda ba�kaca bir ko�ul ve s�n�rlama
getirilmedi�i, 657 say�l� Yasan�n 209. maddesine 5234 say�l� Yasa ile
eklenen son f�kra h�km�n�n ise zaman i�inde meydana gelecek de�i�ikliklere
uyum sa�lamak, gereksiz ve l�ks t�ketimi �nlemek ama�l� oldu�u, tedavi i�in
gerekli olan giderlerin bir k�sm�n�n ilgililerince kar��lanmas�n�n
�ng�r�lmedi�i, bu nedenle davac�ya tedavi giderinin tamam�n�n �denmesi
gerekir iken Tedavi Yard�m�na �li�kin Uygulama Tebli�i ile miktar y�n�nden
getirilen k�s�tlay�c� h�kme dayan�larak yap�lan eksik �demede hukuka
uygunluk bulunmad��� gerek�esiyle tazminat istemi kabul edilerek davac�ya
eksik �denen 329,74 TL'nin dava tarihinden itibaren i�letilecek yasal
faiziyle hesaplanarak daval� idarece �denmesine karar verilmi�tir. Bu
karara kar�� daval� idarece yap�lan itiraz �zerine Denizli B�lge �dare
Mahkemesi'nin 11.06.2007 tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar�yla;
657 say�l� Yasan�n 209. maddesine 5234 say�l� Yasayla eklenen son f�kra h�km�� uyar�nca
Maliye Bakanl���'nca ��kar�lan 2006-6 say�l� Tedavi Yard�m�na �li�kin
Uygulama Tebli�i'nin y�r�rl��e girdi�i 01.05.2006 tarihi sonras� i�in,
idarece, resmi tabip raporunda g�sterilen l�zum ve zorunluluk �zerine
serbest di� hekimine yapt�r�lan di� tedavi giderlerinin tamam�n�n de�il bir
k�sm�n�n �denmesinin yasal dayana��n�n mevcut oldu�u ve "Devlet
Memurlar�n�n Tedavi Yard�m� ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�i"nin Ek 2.
maddesi ile de kurumlarca �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na yap�lacak
�demelerin Tebli� ile belirlenece�i y�n�nde d�zenleme getirildi�i, bu nedenle
Tebli� uyar�nca yap�lan k�smi �demede hukuka ayk�r�l�k bulunmad���
gerek�esiyle daval� idare itiraz� kabul edilerek itiraza konu karar�n
bozulmas�na ve davan�n reddine karar verilmi�; bu karar�n d�zeltilmesi
yolundaki davac� taraf istemi ise Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nce verilen
08.10.2007 tarih ve E:2007/355, K:2007/302 say�l� karar ile reddedilmi�tir.
������������ Davac� taraf�ndan, Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin 11.06.2007
tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar� ile bu karar�n d�zeltilmesi
isteminin reddine ili�kin 08.10.2007 tarih ve E:2007/355, K:2007/302 say�l�
karar�n�n hukuka ayk�r� oldu�u belirtilerek kanun yarar�na bozulmas�
talebiyle yap�lan ba�vuru, Dan��tay Ba�savc�l���'nca uygun g�r�lerek an�lan
kararlar�n kanun yarar�na bozulmas� istenilmi�tir.
������������ 2577 say�l� "�dari Yarg�lama Usul� Kanunu"nun
"Kanun Yarar�na Bozma" ba�l�kl� 51. maddesinin birinci f�kras�nda;
"B�lge idare mahkemesi kararlar� ile idari ve vergi mahkemelerince ve Dan��tayca ilk derece mahkemesi olarak verilip temyiz
incelemesinden ge�meden kesinle�mi� bulunan kararlardan niteli�i bak�m�ndan
y�r�rl�kteki hukuka ayk�r� bir sonucu ifade edenler, ilgili bakanl�klar�n
g�sterece�i l�zum �zerine veya kendili�inden ba�savc� taraf�ndan kanun
yarar�na temyiz olunabilir." h�km�ne, ikinci f�kras�nda; "Temyiz
iste�i yerinde g�r�ld��� takdirde karar, kanun yarar�na bozulur.� Bu bozma karar�,� daha� �nce kesinle�mi� olan mahkeme veya
Dan��tay karar�n�n hukuki sonu�lar�n� kald�rmaz." h�km�ne, ���nc�
f�kras�nda ise; "Bozma karar�n�n bir �rne�i ilgili Bakanl��a g�nderilir
ve Resmi Gazete'de yay�mlan�r." �eklindeki h�kme yer verilmi�tir.
������������ Birle�mi�
Milletler Genel Kurulu'nca kabul edilen ve bizim de taraf� oldu�umuz
"�nsan Haklar� Evrensel Beyannamesi"nin 22. maddesinde; "her
�ahs�n, cemiyetin bir �yesi olmak itibariyle, sosyal g�venli�e hakk�
vard�r; haysiyeti i�in ve �ahsiyetinin serbest�e geli�mesi i�in zaruri olan
ekonomik, sosyal ve k�lt�rel haklar�n milli gayret ve milletleraras�
i�birli�i yoluyla ve her devletin te�kilat� ve kaynaklar�yla m�tenasip
olarak ger�ekle�tirilmesine hakk� vard�r." h�km�ne; 25. maddesinin
birinci f�kras�nda da; "her �ahs�n, gerek kendisi gerekse ailesi i�in,
yiyecek, giyim, mesken, t�bbi bak�m, gerekli sosyal hizmetler dahil olmak
�zere sa�l��� ve refah�n� temin edecek uygun bir hayat seviyesine ve
i�sizlik, hastal�k, sakatl�k, dulluk, ihtiyarl�k veya ge�im imk�nlar�ndan
iradesi d���nda mahrum b�rakacak di�er hallerde g�venli�e hakk�
vard�r." h�km�ne�
yer verilmi�tir.
������������ Bakanlar
Kurulu'nun 10.07.2003 tarih ve 2003/5923 say�l� kararnamesi ile y�r�rl��e
giren� (11.08.2003 tarih, 25196
say�l� Resmi Gazete) "Ekonomik, Sosyal ve K�lt�rel Haklara �li�kin
Uluslararas� S�zle�me"nin 9. f�kras�nda; bu S�zle�me'ye Taraf
Devletlerin, herkesin sosyal sigorta da dahil
olmak �zere sosyal g�venlik hakk�n� tan�d��� belirtilmi�, 12. maddesinin
birinci f�kras�nda; "bu S�zle�me'ye Taraf Devletler, herkesin,
ula��labilecek en y�ksek fiziksel ve zihinsel sa�l�k standard�na sahip olma
hakk�n� kabul ederler." h�km�ne yer verilerek, ikinci f�kras�nda
s�zle�meye taraf devletlerin bu hakk�n tam olarak kullan�lmas�n� sa�lamak
i�in alacaklar� tedbirler say�lm��, (c) bendinde; salg�n; y�resel, mesleki
ve di�er hastal�klar�n �nlenmesi, tedavisi ve kontrol�, (d) bendinde ise;
hastal�k durumunda herkese t�bbi hizmet ve t�bbi bak�m sa�layacak
ko�ullar�n yarat�lmas� amac�yla taraf devletlerin gerekli tedbirleri
alacaklar� h�kme ba�lanm��t�r.
������������ 1451
say�l� Yasa ile kabul edilerek (10.08.1971 tarihli, 13922 say�l� Resmi
Gazete) 01.04.1974 tarih ve 7-7964 say�l� Bakanlar Kurulu karar�
(15.10.1974 tarihli, 15037 say�l� Resmi Gazete) ile y�r�rl��e giren
"Sosyal G�venli�in Asgari Normlar� Hakk�nda S�zle�me"nin (102 Nolu S�zle�me) 7. maddesinde; "s�zle�menin bu
b�l�m�n� tatbik eden her �ye, korunan kimselere sa�l�k durumlar�
gerektirdi�i zaman, bu b�l�m�n a�a��daki maddelerine uygun olarak, koruyucu
mahiyette veya tedavi �eklinde sa�l�k yard�mlar� yap�lmas�n� teminat alt�na
al�r" h�km�ne yer verilmi�, ayn� b�l�mde yer alan 10. maddesinde de
yard�mlar�n en az neler oldu�u sayma suretiyle belirtilmi�, bunlar
aras�nda; hastal�k halinde; evde yap�lacak muayeneler dahil, pratisyen
hekimler taraf�ndan yap�lacak muayene ve tedaviler, m�tehass�s hekimler
taraf�ndan hastanelerde yatarak veya ayakta yap�lacak muayene ve
tedavilerle hastane d���nda sa�lanabilecek tedaviler say�lm��� olup, maddenin ikinci f�kras�nda;
"yard�mdan faydalananlar veya bunlar�n aile reisleri, hastal�k halinde
yap�lacak sa�l�k yard�m� masraflar�na i�tirak ettirilebilir. Bu i�tirake taall�k eden esaslar ilgiliye a��r bir y�k te�kil
etmeyecek �ekilde tesbit edilmelidir"
h�km�ne yer verilmi�, ���nc� f�kras�nda; "bu madde gere�ince yap�lacak
yard�mlar�n, korunan kimsenin sa�l���n� korumaya, �al��ma g�c�n� iadeye ve
�ahsi ihtiya�lar�n� kar��layabilme kabiliyetini art�rmaya matuftur"
h�km�ne yer verilmi�tir.
������������ 5013
say�l� Yasa ile kabul edilerek (09.12.2003 tarih ve 25311 say�l� Resmi
Gazete) 16.03.2004 tarih ve 2004/7024 say�l� kararname (20.04.2004 tarih ve
25439 say�l� Resmi Gazete)� ile
y�r�rl��e giren "Biyoloji ve T�bb�n Uygulanmas� Bak�m�ndan �nsan
Haklar� ve �nsan Haysiyetinin Korunmas� S�zle�mesi (�nsan Haklar� ve Biyot�p
S�zle�mesi)"nin 3. maddesinde;
"taraflar, sa�l��a duyulan ihtiya�lar� ve kullan�labilir kaynaklar�
g�z �n�ne alarak, kendi egemenlik alanlar�nda, uygun nitelikteki sa�l�k
hizmetlerinden adil bir �ekilde yararlan�lmas�n� sa�layacak uygun �nlemleri
alacaklard�r" h�km�ne, 4. maddesinde ise; "ara�t�rma dahil, sa�l�k alan�nda herhangi bir m�dahalenin, ilgili
mesleki y�k�ml�l�kler ve standartlara uygun olarak yap�lmas� gerekir"
h�km�ne yer verilmi�tir.
������������ ��
hukukumuza bakt���m�zda ise �ncelikle Anayasam�z�n 2. maddesinde
Devletimizin nitelikleri say�lm�� ve sosyal bir hukuk Devleti oldu�u� vurgulanm��,
5. maddesinde Devletin temel ama� ve g�revleri say�larak; ki�ilerin ve
toplumun refah, huzur ve mutlulu�unu sa�lamak; ki�inin temel hak ve
h�rriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle ba�da�mayacak
surette s�n�rlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kald�rmaya,
insan�n maddi ve manevi varl���n�n geli�mesi i�in gerekli �artlar�
haz�rlamaya �al��mak g�revine yer verilmi�tir.
������������ Yine Anayasam�z�n "Sa�l�k hizmetleri ve �evrenin
korunmas�" ba�l�kl� 56. maddesinin ���nc� f�kras�nda; "Devlet,
herkesin hayat�n�, beden ve ruh sa�l��� i�inde s�rd�rmesini sa�lamak; insan
ve madde g�c�nde tasarruf ve verimi art�rarak, i�birli�ini ger�ekle�tirmek
amac�yla sa�l�k kurulu�lar�n� tek elden planlay�p hizmet vermesini d�zenler"
h�km�ne, d�rd�nc� f�kras�nda ise; "Devlet, bu g�revini kamu ve �zel
kesimlerdeki sa�l�k ve sosyal kurumlar�ndan yararlanarak, onlar�
denetleyerek yerine getirir" h�km�ne yer verilmi�, "Sosyal g�venlik
hakk�" ba�l�kl� 60. maddesinin birinci f�kras�nda; "Herkes,
sosyal g�venlik hakk�na sahiptir" h�km�ne, ikinci f�kras�nda;
"Devlet, bu g�venli�i sa�layacak gerekli tedbirleri al�r ve te�kilat�
kurar" h�km�ne yer verilmi�, "Devletin iktisadi ve sosyal
�devlerinin s�n�rlar�" ba�l�kl� 65. maddesinde; "Devlet, sosyal
ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen g�revlerini, bu g�revlerin
ama�lar�na uygun �ncelikleri g�zeterek mal� kaynaklar�n�n yeterlili�i
�l��s�nde yerine getirir" h�km�ne yer verilmi�tir.
������������ Anayasam�z�n
"Kamu hizmeti g�revlileriyle ilgili h�k�mler" ba�l�kl� 128.
maddesinin ikinci f�kras�nda ise; "memurlar�n ve di�er kamu
g�revlilerinin nitelikleri, atanmalar�, g�rev ve yetkileri, haklar� ve
y�k�ml�l�kleri, ayl�k ve �denekleri ve di�er �zl�k i�leri kanunla
d�zenlenir" h�km�ne yer verilmi�tir.
������������ Konuyla ilgili temel Yasa niteli�inde olan 657 say�l�
"Devlet Memurlar� Kanunu"nun "tedavi yard�m�" ba�l�kl�
209. maddesinin birinci f�kras�nda; "Devlet memurlar� ile herhangi bir
�ekilde sa�l�k yard�m�ndan yararlanmayan e�lerinin veya bakmakla y�k�ml�
bulunduklar� ana, baba ve ikiden fazla dahi olsa aile yard�m� �dene�ine m�stehak �ocuklar�n�n hastalanmalar� halinde, evlerinde
veya resm� veya �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda ayakta veya yatarak
tedavileri kurumlar�nca sa�lan�r. Ancak, tedavi ve yol masraflar�n�n
�denebilmesi i�in, tedaviye tabip raporu ile l�zum g�sterilmesi
�artt�r" h�km�ne, be�inci f�kras�nda; "bu madde gere�ince
sa�lanacak yard�mlardan, topluma uyumu kolayla�t�racak her t�rl� ortopedik
ve di�er yard�mc� ara� ve gere�lerin standartlara uygunlu�u sa�lan�r"
h�km�ne, 17.09.2004 tarih ve 5234 say�l� Yasan�n 1. maddesi ile eklenen
6.f�kras�nda ise; "tedavi kurum ve kurulu�lar�nda yap�lan tedavilere
(di� tedavileri dahil) ili�kin �cretlerle sa�l�k kurumlar�nca verilen
raporlar �zerine kullan�lmas� gerekli g�r�len ortez,
protez ve di�er iyile�tirme ara� bedellerinin
kurumlar�nca �denecek k�sm� ve buna ili�kin esas ve usuller Sa�l�k
Bakanl���n�n g�r��� al�nmak suretiyle Maliye Bakanl���nca tespit
edilir." h�km�ne yer verilmi�tir.�
������������ 178
Say�l� "Maliye Bakanl���'n�n Te�kilat ve G�revleri Hakk�nda Kanun
H�km�nde Kararname"nin B�t�e ve Mali Kontrol Genel M�d�rl���'n�n
g�revlerini d�zenleyen 10. maddesinin (f) bendinde; "kamu
harcamalar�nda tasarruf sa�lanmas�, tutarl�, dengeli ve etkili bir b�t�e
politikas�n�n y�r�t�lmesi amac�yla kamu istihdam politikas� ve giderlerle
ilgili kanun, t�z�k, kararname ve y�netmeliklerin uygulanmas�n� d�zenlemek,
standartlar� tespit etmek ve s�n�rlamalar koymak, bu hususlarda t�m kamu
kurum ve kurulu�lar� i�in uyulmas� zorunlu d�zenlemeleri yapmak ve tedbirleri
almak" g�revine yer verildi�i gibi, yukar�da belirtti�imiz 17.09.2004
tarih ve 5234 say�l� Yasan�n 10. maddesi ile bu maddeye eklenen (p)
bendinde; "Devlet memurlar� ve di�er kamu g�revlileri ile bunlar�n
emekli, dul ve yetimlerinin (bakmakla y�k�ml� olduklar� aile fertleri
dahil) ve 18.6.1992 tarihli ve 3816 say�l� Kanun kapsam�ndaki ye�il kart
sahiplerinin tedavi kurum ve kurulu�lar�nda yap�lan tedavilerine (di�
tedavileri dahil) ili�kin �cretlerle sa�l�k kurumlar�nca verilen raporlar
�zerine kullan�lmas� gerekli g�r�len ortez, protez ve di�er iyile�tirme ara� bedellerinin
kurumlar�nca �denecek k�sm�n� ve bu konuya ili�kin esas ve usulleri Sa�l�k
Bakanl���n�n g�r���n� almak suretiyle tespit etmek" g�revine yer
verilmi�tir.
������������ �te
yandan 3224 say�l� "T�rk Di� Hekimleri Birli�i Kanunu"nun
"tan�mlar" ba�l�kl� ikinci maddesinde; Kanunda s�z� ge�en
deyimlerden "oda" kavram�n�n di� hekimleri odalar�n�,
"birlik" kavram�n�n T�rk Di� Hekimleri Birli�ini,
"Bakanl�k" kavram�n�n ise Sa�l�k ve Sosyal Yard�m Bakanl���'n�
(Sa�l�k Bakanl���) ifade etti�i belirtilmi�, "Odalar�n kurulu�
ama�lar�, nitelikleri ve faaliyet s�n�r�" ba�l�kl� 3. maddesinde;
"Odalar, bu Kanunda yaz�l� esaslar uyar�nca di� hekimli�i mesle�ine
mensup olanlar�n m��terek ihtiya�lar�n� kar��lamak, mesleki faaliyetlerini
kolayla�t�rmak, bu mesle�in genel menfaatlere uygun olarak geli�mesini
sa�lamak, meslek mensuplar�n�n birbirleri ve hastalar� ile olan ili�kilerinde
d�r�stl��� ve g�veni hakim k�lmak �zere meslek disiplini ve ahlak�n�
korumak maksad� ile kurulan t�zelki�ili�e sahip kamu kurumu niteli�inde
meslek kurulu�lar�d�r" h�km�ne yer verilmi�, 11. maddesinde Oda
Y�netim Kurullar�n�n g�revleri aras�nda; faaliyet alan� i�erisinde
uygulanacak asgari muayene ve tedavi �cret tarife tekliflerini d�zenleyip,
Birlik Merkez Y�netim Kuruluna g�ndermek, 26. maddesinde Birlik Merkez
Y�netim Kurulunun g�revleri aras�nda; "odalarca �nerilen asgari
muayene ve tedavi �creti tarifeleri hakk�nda verece�i karar� Bakanl���n
onay�na sunmak g�revine yer verilmi�, "Asgari muayene ve tedavi
�cretinin tespiti" ba�l�kl� 40. maddesinin birinci f�kras�nda; Oda
Y�netim Kurullar�n�n her y�l aral�k ay� i�inde, di� hekimlerinin
uygulayacaklar� muayene ve tedavi �cretlerinin asgari haddini g�steren
birer tarife haz�rlayarak Birlik Merkez Y�netim Kuruluna g�nderecekleri,
ikinci f�kras�nda; Birlik Merkez Y�netim Kurulu'nun, Oda Y�netim
Kurullar�n�n tekliflerini de g�z�n�nde
bulundurarak muhtelif Odalar� i�ine alacak gruplar� tespit ve gruplarda
uygulanacak tarifeleri haz�rlayarak Bakanl��a g�nderece�i, ���nc�
f�kras�nda; Bakanl���n bu tarifeyi aynen ya da gerekli g�rd���
de�i�iklikleri yaparak onaylayaca��, Tarifelerin Resm� Gazete'de yay�mlanarak
y�r�rl��e girece�i, son f�kras�nda ise; yeni bir tarife y�r�rl��e girinceye
kadar eski tarife h�k�mlerinin� devam edece�i h�kme ba�lanm��t�r.
������������ "Devlet
Memurlar�n�n Tedavi Yard�m� ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�i"nin
"Hastan�n g�nderildi�i resmi sa�l�k kurumunda tedavinin sa�lanamamas�
hali" ba�l�kl� 10. maddesinde; "hastan�n g�nderildi�i resmi
sa�l�k kurumunda yer bulunmad��� veya teknik sebepler dolay�siyle
burada tedavisine imkan olmad��� kurumun ba�tabibi taraf�ndan resmen
bildirildi�i takdirde hasta, ba�l� oldu�u kurumun tabibi varsa buraca,
yoksa h�k�met tabipli�ince, ayn� yerde istenilen tedaviyi sa�l�yabilecek ba�ka bir resmi sa�l�k kurumu
bulunuyorsa oraya, yoksa bunu sa�l�yabilecek en
yak�n di�er bir yerdeki resmi bir sa�l�k kurumuna veya �zel bir sa�l�k
kurumuna g�nderilerek buraca tedavisi sa�lan�r." h�km�ne, "�zel
sa�l�k kurulu�lar�nda tedavi" ba�l�kl� 22. maddesinin birinci
f�kras�nda; "tedavi �zel sa�l�k kurulu�lar�nda sa�land��� takdirde,
(tabip taraf�ndan kabul edilmek �artiyle) muayene� �creti ve
yap�lm��sa sair giderler hastadan al�nmaz. Tabip taraf�ndan bunlar
g�sterilmek suretiyle bir fatura d�zenlenerek ilgili kuruma g�nderilir,
bedeli en ge� ayn� mali y�l sonuna kadar bu
kurumca tabibe �denir. Bu yol tabip taraf�ndan kabul edilmedi�i takdirde,
talep edilen para hasta taraf�ndan tabibe �denir. Al�nacak fatura ilgili
kuruma verilerek bedeli kurumdan al�n�r" h�km�ne yer verilmi�,
"�zel sa�l�k kurumlar�nda tedavi" ba�l�kl� 23. maddesinde de
benzer d�zenlemeye yer verilerek bu kurumlarda sa�lanan tedavi bedelinin
faturan�n ilgili kuruma verilmesi �zerine ilgilisine �denece�i h�kme
ba�lanm��, "Di� hastal�klar�n�n tedavisi" ba�l�kl� 31. maddesinin
birinci f�kras�nda; "di� hastal�klar�n�n tedavisinde kullan�lan alt�n
veya benzeri di�er k�ymetli madenlerin bedeli �denmez." h�km�ne,
ikinci f�kras�nda ise; "protezin
yenilenebilmesi, bunun de�i�tirilmesinin zorunlu oldu�unun raporla
belgelendirilmesi halinde m�mk�nd�r" h�km�ne yer verilmi� ve ba�kaca
bir s�n�rlama getirilmemi� olup, genel d�zenleme niteli�indeki
"Estetik bak�mdan yap�lan m�dahaleler" ba�l�kl� 36. maddesinde
ise; estetik bak�mdan yap�lan t�bbi ve cerrahi m�dahalelerin paras�n�n
�denmeyece�i h�kme ba�lanm��t�r.
������������ An�lan
Y�netmeli�in Ek 1. maddesinde; "Bu Y�netmelikte �ng�r�len yurti�i ve
yurtd��� t�m tedavi �cretlerini ve i�itme cihaz�, tekerlekli sandalye,
g�zl�k, suni aza, organ protezi, di� tedavisi ve protez gibi cihaz
�cretlerini kapsayacak �ekilde gerekli s�n�rlamalar�n konmas�, g�n�n
�artlar�na g�re her iki y�lda bir ve dengeli bir �ekilde birim fiyatlar�n�n
saptanmas�, Maliye, Milli Savunma, D��i�leri� ve Sa�l�k ve Sosyal Yard�m
Bakanl�klar�nca m��tereken yap�l�r" h�km�ne yer verilmi�, "�zel
sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda tedavi" ba�l�kl� Ek 2. maddesinin
birinci f�kras�nda; Bu Y�netmeli�in 3 �nc� maddesine g�re tedavi ve yol
giderlerinden yararlanacak olanlar�n resmi sa�l�k kurum ve kurulu�lar�
taraf�ndan, tedavi amac�yla, �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na sevk
edilebilece�i belirtilmi�, ikinci f�kras�nda; hangi �zel sa�l�k kurum ve
kurulu�lar�na do�rudan sevk yap�labilece�i, hangi t�r tedaviler i�in hasta
g�nderilece�i hususlar� ile uygulamaya ili�kin usul ve esaslar�n, Maliye
Bakanl��� ile Sa�l�k Bakanl���'nca m��tereken tespit edilece�i, ���nc�
f�kras�nda; �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�ndan sa�l�k hizmeti al�m� ve
bunlara ili�kin fiyatland�rma i�lemleri ile ilgili olarak �zel sa�l�k kurum
ve kurulu�lar� ile Maliye Bakanl��� aras�nda anla�ma yap�labilece�i, d�rd�nc�
f�kras�nda ise; kurumlarca �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na yap�lacak
�demelerin, Sa�l�k Bakanl���'n�n g�r��� �zerine Maliye Bakanl���'nca tedavi
yard�m�na ili�kin uygulama tebli�leri ile belirlenece�i h�kme ba�lanm��t�r.
������������ 29.04.2006
tarih ve 26153 say�l� Resm� Gazete'de yay�mlanan 6 s�ra nolu
Tedavi Yard�m�na �li�kin Uygulama Tebli�'nin
(TY�UT) "di� tedavileri" ba�l�kl� 5. maddesinin "Resmi
Sa�l�k Kurum ve Kurulu�lar�nda Yap�lacak Di� Tedavileri" ba�l�kl� 1.
f�kras�nda yer alan 5.1.2. nolu bendinde;
"Resmi sa�l�k kurumlar�nda yap�lan di� tedavileri i�in� (EK-7)�
say�l��
listede yer alan 'Di� Tedavileri Fiyat Tarifesi'
uygulanacakt�r" h�km�ne yer verilmi�, "�zel Sa�l�k Kurum ve
Kurulu�lar�nda Di� Tedavisi" ba�l�kl� 2. f�kras�nda yer alan 5.2.1. nolu bendinde; "�zel sa�l�k kurum ve
kurulu�lar�ndaki di� �nitelerinde yap�lan tedavi giderlerinin �denebilmesi
i�in Tebli�in bu b�l�m�nde belirtilen sevk usul ve esaslar�na uyulmas�
zorunludur. Di� tedavisi amac�yla �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na
do�rudan yap�lan ba�vurularda tedavi gideri �denmez." h�km�ne, 5.2.2. nolu bendinde; "Y�netmeli�in 8 ve 10 uncu
maddelerinde, �zel sa�l�k kurulu�lar� say�lan serbest hekimliklere sevk
ilke olarak �ng�r�lmemi�tir. Bu nedenle, di� tedavileri i�in hastalar�n
kendilerine en yak�n resmi sa�l�k kurumlar�na sevk edilmeleri
gerekmektedir. Ancak, di� tedavisi s�ras�nda kar��la��lan
g��l�kler dikkate al�narak Tebli� kapsam�nda yer alan ki�ilerin, do�acak
fiyat fark�n� kendilerinin �demesi kayd�yla, kendilerinin talepleri �zerine
serbest di� hekimliklerine, a�a��da belirtilen esaslara g�re sevkleri
yap�labilecektir:" h�km�ne, 5.2.3. nolu
bendinde; "Di� tedavisi i�in sevk edildi�i resmi sa�l�k kurumunda
herhangi bir sebeple tedaviye 90 g�n i�inde ba�lanamayaca��n�n ilgili di�
hekimi taraf�ndan belirtilmesi ve ayn� sa�l�k kurumu ba�hekimi taraf�ndan
onaylanmas� suretiyle istekli olan hastalar�n serbest di� hekimliklerine
veya �zel sa�l�k kurum/kurulu�lar�na sevkleri yap�labilecektir. Ancak,
bunun i�in kurumca g�nderildi�i resmi sa�l�k kurumu di� hekimi taraf�ndan
hasta muayene edilip te�his konulduktan sonra, yap�lmas� gereken b�t�n
tedaviler ve bo�luklar�n ayr�nt�l� olarak belirlenmesi ve hangi di�in
tedavi edilece�inin a��z �emas� �zerinde i�aretlenmesi gerekmektedir. Yaln�z �ocukluk ve okul �a�� olarak kabul edilen 5-15 ya�
grubundaki �ocuklarda yer tutucu ve ortodontik
tedaviler ile 6 ve 12 ya� (1. ve 2. daimi b�y�k az�) di�lerinin
tedavilerinde (m�nhas�ran kanal, dolgular) 90 g�nl�k s�re kayd� aranmaz ve
birinci basamak resmi sa�l�k kurulu�unda g�revli di� hekimlerince de
yukar�da belirlenen usul ve esaslar �er�evesinde serbest di� hekimliklerine
veya �zel sa�l�k kurum/kurulu�lar�na sevkleri yap�labilir. Tedavi
sa�land�ktan sonra sevk k���d�nda belirtilen tedavinin yap�ld���n�n,
kurumun di� hekimi veya sevki yapan resmi kurum veya kurulu�taki di�
hekimlerince onaylanmas� zorunludur." h�km�ne, 5.2.4. nolu bendinde; "Resmi sa�l�k kurumu b�nyesinde di�
hekimi bulunmayan il�elerde serbest di� hekimi bulunmas� halinde, resmi
sa�l�k kurumu ba�hekimi taraf�ndan serbest di� hekimliklerine sevk
yap�labilecektir. Bu �ekilde sa�lanan tedavilerde, sevk ka��d�nda ve serbest meslek makbuzunda belirtilen tedavinin
usul�ne uygun yap�ld���n�n il�enin ba�l� oldu�u b�lge di� hekimleri
odas�n�n temsilcisi taraf�ndan onaylanmas� gerekmektedir. Ancak, �zel
kurumlarda tedaviyi yapan di� hekiminin oda temsilcisi olmas� halinde,
onaylama i�lemi en yak�n yerdeki oda temsilcisi taraf�ndan
yap�lacakt�r." h�km�ne, 5.2.5. nolu
bendinde; "Hastalar�n do�acak fiyat farklar�n� kendilerinin
�deyece�ini beyan ederek yap�lan sevkler �zerine, yukar�da� (5.2.3.)�
ve� (5.2.4.)� numaral�� bentlerde� belirlenen usullere uygun olarak serbest
di� hekimliklerinde veya �zel sa�l�k kurum/kurulu�lar�nda yapt�r�lan
te�his, tedavi veya proteze ili�kin giderlerden (EK-7) say�l� listede yer
alan di� tedavileri fiyat tarifesindeki kadar� kar��lanacak, bunu a�an
k�sm� ise hasta taraf�ndan �denecektir." h�km�ne, 5.2.6. nolu bendinde; "Bu Tebli�in eki �Di� Tedavileri
Fiyat Tarifesi�nde (EK-7) tespit edilen, beher kron i�in 40 YTL ve alt ve
�st �enede tam protez i�in 300 YTL esas al�nmak suretiyle, serbest di�
hekimliklerinde veya �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda yapt�r�lan kron ve
proteze ili�kin giderlerden;
������������ 1-
Tek �enede kronlar ile protezin (seramik kron ve protez
dahil) birlikte veya ayr� ayr� yapt�r�lmas�
halinde toplam olarak 150 YTL
������������ 2-
Alt-�st �enede kronlar ile protezin (seramik kron ve protez
dahil) birlikte veya ayr� ayr� yapt�r�lmas� halinde
toplam olarak 300 YTL
������������ �zerinden �deme yap�lacakt�r.
������������ En
son tedavi tarihi esas al�narak bir y�l i�inde yeniden kron ve protez yapt�r�lmas� halinde, bu tedavilerin bir y�ll�k
toplam� i�in �denecek tutar yukar�da belirtilen miktarlar� hi� bir �ekilde
ge�emez." h�km�ne, 5.2.7. nolu bendinde ise;
"Bu Tebli�in (5.2.6.) bendinde yer alan s�n�rlama sadece kron ve
protez bedelleri i�in getirilmi� olup, di�er di� tedavilerine ait giderler
an�lan listede yer ald��� �ekilde kar��lanacakt�r. Ancak, an�lan listede
(*) i�aretli olan tedavilere ait giderlerin kar��lanabilmesi i�in,
tedavinin konular�nda uzman veya doktoral� di� hekimleri taraf�ndan
yap�ld���n�n belgelendirilmesi gerekmektedir." h�km�ne yer
verilmi�tir.
������������ Yukar�da
yer verilen t�m hukuk kaynaklar�n�n bir arada de�erlendirilmesi sonucunda;
�ncelikle an�lan uluslararas� s�zle�me h�k�mleriyle; herkesin, ula��labilecek
en y�ksek fiziksel ve zihinsel sa�l�k standard�na sahip olma hakk� kabul
edilmi�, bu hakk�n tam olarak kullan�labilmesi i�in, hastal�k durumunda
herkese t�bbi hizmet ve t�bbi bak�m sa�layacak ko�ullar�n yarat�lmas�
amac�yla s�zle�meci taraf devletlerin tedbir alacaklar� (Ekonomik, Sosyal
ve K�lt�rel Haklara �li�kin Uluslararas� S�zle�me md.12/1, 12/2-d)
belirtilmi�, �te yandan; "Sosyal G�venli�in Asgari Normlar� Hakk�nda
S�zle�me" imzalanmak suretiyle korunan ki�ilere sa�l�k durumlar� gerektirdi�i
zaman belirtilen h�k�mlere uygun olarak, koruyucu mahiyette veya tedavi
�eklinde sa�l�k yard�m� yap�lmas� teminat alt�na al�narak sa�lanacak asgari
tedavi yard�mlar� say�lm��, tedavi yard�m�ndan faydalananlar veya bunlar�n
aile reislerinin, hastal�k halinde yap�lacak sa�l�k yard�m� masraflar�na
i�tirak ettirilebilecekleri bir ba�ka ifade ile katk� pay� al�nabilece�i
kabul edilmekle birlikte, bu i�tirake taall�k
eden esaslar�n ilgiliye a��r bir y�k te�kil etmeyecek �ekilde tesbit edilmesi gerekti�i vurgulanm��, (102 say�l� �LO
S�zle�mesi md:7, 10/2, 3, 4) yine �nsan Haklar� ve Biyot�p S�zle�mesinin� 3.
maddesiyle de sa�l��a duyulan ihtiya�lar� ve kullan�labilir kaynaklar� g�z
�n�ne alarak, kendi egemenlik alanlar�nda,�
uygun� nitelikteki� sa�l�k�
hizmetlerinden� adil� ve standartlara uygun bir �ekilde
yararlan�lmas�n� sa�layacak uygun �nlemleri almak taraf devletlere g�rev
olarak verilmi� olup, Devletimizce bu andla�malar
onaylanmak suretiyle �zellikle Anayasan�n 90. maddesi h�km� ile etkinli�i
artt�r�larak i� hukukumuza ta��nm��, uyulmas� zorunlu h�k�mler halini
alm��t�r.
������������ �te
yandan, Anayasam�zda Devletimizin nitelikleri aras�nda say�lan sosyal hukuk
Devletinin tan�m� �nem kazanmaktad�r. Sosyal hukuk
devleti; "insan haklar�na dayanan, ki�ilerin huzur, refah ve mutluluk
i�inde ya�amalar�n� g�vence alt�na alan, ki�i hak ve �zg�rl�kleriyle kamu
yarar� aras�nda adil bir denge kurabilen, �al��ma hayat�n� geli�tirerek ve
ekonomik �nlemler alarak �al��anlar�n� koruyan, onlar�n insan onuruna uygun
hayat s�rd�rmelerini sa�layan, milli gelirin adalete uygun bi�imde
da��t�lmas� i�in gereken �nlemleri alan, sosyal g�venlik hakk�n� ya�ama
ge�irebilen, g��s�zleri g��l�ler kar��s�nda koruyarak sosyal adaleti ve
toplumsal dengeleri g�zeten devlettir. �a�da� devlet anlay��� sosyal
hukuk devletinin t�m kurum ve kurallar�yla Anayasa�n�n �z�ne ve ruhuna
uygun bi�imde kurularak i�letilmesini, bu yolla bireylerin refah, huzur ve
mutlulu�unun sa�lanmas�n� gerekli k�lar.
������������ Yine
Anayasa�n�n 5. maddesinde, ��nsan�n maddi ve manevi varl���n�n geli�mesi
i�in gerekli ko�ullar� haz�rlamaya �al��mak� devletin temel ama� ve
g�revleri aras�nda say�lm�� olup, bu kapsam i�inde ki�ileri mutlu k�lmak,
onlar�n hayat m�cadelesini kolayla�t�rmak, insan haysiyetine yara��r onurlu
bir hayat s�rd�rmelerini sa�lamak gibi hususlar�n da yer ald���
ku�kusuzdur. Anayasan�n 56. maddesinde ise; herkesin hayat�n�, beden ve ruh
sa�l��� i�inde s�rd�rmesini sa�lamak; insan ve madde g�c�nde tasarruf ve
verimi art�rarak, i�birli�ini ger�ekle�tirmek amac�yla sa�l�k kurulu�lar�n�
tek elden planlay�p hizmet vermesini d�zenlemek Devletin g�revi olarak
belirtilmi�tir.
������������ Sosyal
hukuk devletinin somut g�stergelerinden biri olan sosyal g�venlik hakk�n�n
yer ald���, Anayasa�n�n 60. maddesinde ise; �Herkes, sosyal g�venlik
hakk�na sahiptir. Devlet, bu g�venli�i sa�layacak gerekli tedbirleri al�r
ve te�kilat� kurar� denilmektedir.
������������ Sosyal
g�venlik, bireylerin istek ve iradeleri d���nda olu�an sosyal risklerin,
kendilerinin ve ge�indirmekle y�k�ml� olduklar� ki�ilerin �zerlerindeki gelir
azalt�c� ve harcama art�r�c� etkilerini en aza indirmek, ayr�ca sa�l�kl� ve
asgari hayat standard�n� g�vence alt�na alabilmektir. Bu g�vencenin
ger�ekle�tirilebilmesi i�in sosyal g�venlik kurulu�lar� olu�turularak,
ki�ilerin ya�l�l�k, hastal�k, mal�ll�k, kaza ve �l�m gibi sosyal risklere
kar�� asgari ya�am d�zeylerinin korunmas� ama�lanmaktad�r. (Anayasa
Mahkemesi'nin 15.12.2006 tarih ve E:2006/111, K:2006/112 say�l� karar�)
������������ Bu
kapsamda Anayasam�z�n "Devletin iktisadi ve sosyal �devlerinin
s�n�rlar�" ba�l�kl� 65. maddesinde yer alan; "Devlet, sosyal ve
ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen g�revlerini,�� bu� g�revlerin� ama�lar�na� uygun�
�ncelikleri g�zeterek�
mal�� kaynaklar�n�n yeterlili�i
�l��s�nde yerine getirir" h�km� ile Devlete Anayasa ile y�klenen
�devler aras�nda �ncelikler g�zetilmek suretiyle mali kaynaklar�n
yeterlili�i �l��s�nde g�revlerini yerine getirme imkan� tan�nm�� olup, bu
�ncelikler aras�nda ya�ama hakk� da dahil olmak �zere ki�ilerin ruh ve
fizik sa�l��� i�inde insana yara��r bir hayat s�rd�rmesini sa�lama
g�revinin en �nde geldi�i tart��mas�zd�r.
������������ Dava dosyas� ile benzer dosyalarda daval� s�fat�yla yer alan
Maliye Bakanl���'nca Tebli� h�k�mlerine dayanak olarak; Anayasa'n�n an�lan
65. maddesi h�km�nden bahisle, 5234 say�l� yasayla 657 say�l� Yasan�n 209.
maddesine eklenen 6. f�kra h�km� yan�nda, 178 say�l� KHK'nin 10. maddesine
eklenen (p) bendi ile idarelerine bu hususta yetki verilmi� olmas�
g�sterilmektedir. Nitekim kanun yarar�na bozulmas� istenilen Denizli
B�lge �dare Mahkemesi'nce verilen bozma karar�nda da bu y�nde de�erlendirme
yap�lm��t�r. An�lan h�k�mler ile Maliye Bakanl���'na (B�t�e ve Mali Kontrol
Genel M�d�rl���) yetki verildi�i a��kt�r. Ancak, 5234
say�l� Yasa h�k�mleri ile verilen yetkinin, tedavi giderleri ile ilgili
olarak serbest piyasa ortam�nda sunulan �e�itli mal ve hizmetler ile olu�an
farkl� fiyatlar aras�nda azami fayday� en d���k maliyetle sa�layacak olan�n
se�ilerek bedelinin �denmesinin temin edilmesi, b�ylelikle gereksiz kaynak
aktar�m�n�n �n�ne ge�ilerek kamu kaynaklar�n�n yerinde kullan�lmas�, ayr�ca
planlama ve baz� d�zenlemelerin yap�labilmesi ama�lar�yla kullan�lmas�
gerekti�i a��k olup, bunun haricinde, bu yetkinin verili� amac� a��larak
asgari tedavi �cretinin alt�nda bir fiyat belirlemek suretiyle ilgililerin
sa�l�k hizmetine ula�mas�n�n engellenmesi veya a��r bir y�k alt�nda
b�rak�lmas� sonucunu do�uracak �ekilde uygulanmas� hukuken m�mk�n de�ildir.
������������ Kald�
ki, 5234 say�l� Yasan�n gerek�esi de bu y�nde olup, 178 say�l� KHK'nin 10.
maddesine eklenen bentler ile ilgili olarak madde gerek�esinde; bu
de�i�iklik ile "sa�l�k harcamalar�n�n etkinle�tirilmesi ve sa�l�kl�
bir �ekilde izlenmesi amac�yla Maliye Bakanl���'na verilen yetkilere
a��kl�k getirilmesinin ama�land���," belirtilmi�tir. G�r�ld��� �zere
madde gerek�esinde sa�l�k harcamalar�n�n etkinle�tirilmesinden
bahsedilmekte olup, buradan anla��lmas� gereken; tedavi giderlerinin b�y�k
b�l�m�n�n ilgililerinin �zerlerinde b�rak�lmas�na imkan
veren bir yetkinin de�il, devlet b�t�esinden minimum gider yap�larak sa�l�k
alan�nda azami faydan�n sa�lanmas� ama�l� bir yetkinin verildi�idir.
������������ Aksi bir d���nce �zellikle Anayasam�z�n 128. maddesinde;
memurlar�n ve di�er kamu g�revlilerinin nitelikleri, atanmalar�, g�rev ve
yetkileri, haklar� ve y�k�ml�l�kleri, ayl�k ve �denekleri ve di�er �zl�k
i�lerinin kanunla d�zenlenece�i y�n�nde yer alan h�km� kar��s�nda 657
say�l� yasan�n tedavi yard�m� ile ilgili ana d�zenlemeleri i�eren 209.
maddesi ile sa�lanan haklar�n idarece d�zenlenecek d�zenleyici i�lemler ile
ortadan kald�r�labilece�inin kabul� anlam�na gelir ki b�yle bir d���ncenin
hukuk devletinde yeri olamayaca�� a��kt�r.
������������ Her
ne kadar isteme konu Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin bozma karar�nda
yukar�da yer verilen Y�netmeli�in Ek 2. maddesinin son f�kras�nda;
"Kurumlarca �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na yap�lacak �demeler,
Sa�l�k Bakanl���n�n g�r��� �zerine Maliye Bakanl���nca tedavi yard�m�na
ili�kin uygulama tebli�leri ile belirlenir" �eklinde yer alan h�k�m� karara
dayanak al�nm�� ise de; Ek 2. maddenin do�rudan �zel sa�l�k kurum ve
kurulu�lar�na sevk ile ilgili d�zenleme getirdi�i, herhangi bir zorunluluk
i�ermedi�i a��k oldu�undan uyu�mazl�kda dayanak
al�nmas� olanakl� bulunmamaktad�r.
������������ Bu
a��klamalar �����nda tedavi yard�m� ile ilgili uyu�mazl�klarda resmi sa�l�k
kurum ve kurulu�lar� d���nda yap�lan tedaviye ili�kin �cretlerin ne
kadar�n�n Devlet�e �denece�i, bunun nas�l belirlenece�i sorunu kar��m�za ��kmaktad�r.
������������ Bu sorunun ��z�m� bak�m�ndan, 3224 say�l� T�rk Di� Hekimleri
Birli�i Kanunu ile olu�turulan, kamu kurumu niteli�inde meslek kurulu�u
stat�s�ndeki Di� Hekimleri Odalar�nca �n haz�rl��� yap�lan ve an�lan
Yasan�n 40. maddesi h�km� uyar�nca Sa�l�k Bakanl���'nca de�erlendirilerek
aynen veya de�i�tirilerek onaylanmak suretiyle T�rk Di� Hekimleri Birli�i'nce
Resm� Gazete'de yay�mlanan asgari di� tedavi ve muayene �cretine ili�kin
tarifelerin, bu y�n� ile resmi bir belge niteli�i ta��yor olmas� ve serbest
faaliyet g�steren t�m di� hekimlerini ba�lad��� ger�e�i �nem arzetmekte olup, belirlenen bu fiyat�n alt�nda bir
fiyatla serbest di� hekimliklerinde veya �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda
di� tedavi hizmeti al�nmas� olanakl� de�ildir.
������������ Bu
durumda, yukar�da yer verdi�imiz uluslararas� ve ulusal hukuk kaynaklar�
ile Devlete y�klenen ki�ilere sosyal g�venlik hakk� sa�lanarak tedavi
yard�m�n�n yap�lmas� g�revinin tam olarak yerine getirilememesi (nitekim
2006-6 say�l� TY�UT 5.2.2 maddesinde de bu hususda
kar��la��lan g��l�klerden bahsedilmektedir) nedeniyle di� hastal�klar�nda
90 g�n gibi olduk�a uzun bir s�re i�inde ilgililerine tedavi imkan�n�n
sa�lanamamas� durumunda, art�k hastalarca keyfi bir tercih sonucu de�il
zorunluluk nedeniyle �zel sa�l�k kurulu� veya kurumlar�nda tedavi yolunun
se�ildi�i a��k olup, serbest faaliyet g�steren t�m di� hekimlerince uyulmas�
zorunlu olan ve T�rk Di�hekimleri Birli�i'nce
Resm� Gazete'de yay�mlanan tarife uyar�nca belirlenen asgari tedavi
�cretinin ilgilisine �denmesi gerekir iken, resmi kurumlarda yap�lan di�
tedavisi ile ilgili olarak bu kurumlara �denecek �cretlere ili�kin Ek-7
say�l� listenin baz al�nmas� suretiyle �deme yap�lmas� sonucu ki�ilerin
a��r bir y�k alt�nda b�rak�ld���, sosyal devlet ilkesinin zedelendi�i,
ayr�ca tedavisini resmi sa�l�k kurumlar�nda yapt�rmak imkan�n� bulan ve bu
�ekilde hi�bir �cret �demeyen ki�ilerle, bu imkan� kendi kusuru olmaks�z�n
bulamayan ayn� hukuki mevzuata tabi ki�iler aras�nda e�itlik ilkesinin
birincilerle k�yaslanmayacak �l��de ikinci grupta yer alan ki�iler aleyhine
bozuldu�u, ki�ilere �dettirilen bu bedelin yukar�da yer verilen mevzuat
h�k�mlerinde de yer ald��� gibi dengeli ve adil de olmad���, 2006-6 say�l� TY�UT'nin 5.2.5. ve 5.2.6 maddelerinin an�lan mevzuat
ile verilen� takdir
yetkisinin amac�n� a�ar bir �ekilde kullan�lmas� suretiyle tesis edildi�i,
bu y�nleriyle hukuka ve mevzuata ayk�r� oldu�u a��k olup, Tebli� h�k�mleri
ve eki liste ile di� tedavileri i�in belirlenen fiyat�n �st�nde kalmas�
nedeniyle �denmeyen di� tedavi �cretinin T�rk Di�hekimleri
Birli�i'nce Resm� Gazete'de yay�mlanan tarife uyar�nca belirlenen asgari
tedavi �cretini a�mamak kayd�yla daval� idarece yasal faiziyle davac�ya
�denmesi gerekti�i sonucuna var�lmakta olup, davac�ya Tebli�'de belirlenen
�cret �zerinden �deme yap�lmas� gerekti�i gerek�esiyle Denizli �dare
Mahkemesi karar�n� bozan Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin bu karar�nda ve
karar d�zeltme isteminin reddi yolunda verilen karar�nda hukuksal isabet
bulunmamaktad�r.
������������ A��klanan nedenlerle, Dan��tay Ba�savc�l���n�n kanun yarar�na
temyiz isteminin kabul� ile Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nce verilen
11.06.2007 tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar ile bu karar�n
d�zeltilmesi isteminin reddine ili�kin 08.10.2007 tarih ve E:2007/355,
K:2007/302 say�l� karar�n 2577 say�l� �dari Yarg�lama Usul� Kanunu'nun 51.
maddesi uyar�nca h�km�n sonu�lar�na etkili olmamak �zere kanun yarar�na
bozulmas�na; karar�n birer suretinin Maliye Bakanl��� ile Dan��tay
Ba�savc�l���na g�nderilmesine ve bu karar�n Resm� Gazete'de yay�mlanmas�na,
29.04.2009 tarihinde oybirli�iyle karar verildi.
|