2 Ekim 2009 CUMA

Resm� Gazete

Say� : 27364

DANI�TAY KARARI

Dan��tay �kinci Daire Ba�kanl���ndan:

������������ Esas No��� : 2009/1338

������������ Karar No : 2009/1799

������������ Kanun Yarar�na

������������ Temyiz �steminde Bulunan: Dan��tay Ba�savc�l��� - ANKARA

������������ Davac�: Ahmet Sar�aslan - G�kp�nar Vergi Dairesi M�d�rl��� Gazi Mustafa Kemal Bulvar� No:104K:1 - DEN�ZL�

������������ Daval�: Denizli Vergi Dairesi Ba�kanl��� - DEN�ZL�

������������ �ste�in �zeti: Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin 11.06.2007 tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar� ile bu karar�n d�zeltilmesi isteminin reddine ili�kin 08.10.2007 tarih ve E:2007/355, K:2007/302 say�l� karar�n�n Dan��tay Ba�savc�l��� taraf�ndan 2577 say�l� �dari Yarg�lama Usul� Kanunu'nun 51. maddesi uyar�nca kanun yarar�na bozulmas� istenilmektedir.

������������ Dan��tay Tetkik Hakimi: Fetih Say�n

������������ D���ncesi: Taraf� oldu�umuz uluslararas� s�zle�meler ve i� hukuk kaynaklar�m�zda yer alan h�k�mler kar��s�nda, 5234 say�l� Yasa ile 657 say�l� yasan�n 209. ve 178 say�l� KHK'nin 10. maddesine eklenen h�k�mler; Anayasan�n 65. maddesi h�km� do�rultusunda, kamu kaynaklar�n�n etkin ve verimli kullan�lmas� ama�l� olup, belirtilen hukuk kaynaklar� ile Devlete g�rev olarak y�klenen, ki�ilerin ya�ama hakk�n� korumak, ya�amlar�n� fiziksel ve ruhsal sa�l�k i�inde s�rd�rmesini sa�lamak g�revini ortadan kald�r�r �ekilde yorumlanmas�n�n m�mk�n olmad���; makul bir s�rede di� tedavisi resmi sa�l�k kurumunca yap�lamad��� i�in serbest di� hekimine sevki yap�lan ki�ilerle ilgili olarak 3224 say�l� Yasan�n 40. maddesinde belirtildi�i �ekilde Sa�l�k Bakanl���'n�n onay�ndan ge�irilerek T�rk Di� Hekimleri Birli�i'nce Resmi Gazete'de yay�mlanarak y�r�rl��e giren "Di� Hekimlerinin Yapacaklar� Muayene ve Tedavilere Uygulanacak �cretlerin Asgari Hadleri Hakk�nda Tebli�" ekinde yer alan �cretler baz al�narak �deme yap�lmas� gerekti�i; Tebli� h�k�mlerinden bahisle eksik �deme yap�lmas�na ili�kin i�lemin hukuka ve mevzuata ayk�r� oldu�u, davac�n�n tazminat istemini kabul eden Denizli �dare Mahkemesi Hakimli�i'nce verilen karar�n bozulmas� ve davan�n reddi y�n�nde B�lge �dare Mahkemesi'nce verilen karar ile bu karar�n d�zeltilmesi isteminin reddine ili�kin karar�n kanun yarar�na bozulmas� gerekti�i d���n�lmektedir.

������������ Dan��tay Ba�savc�s�: Y�lmaz �imen

������������ D���ncesi: Denizli Vergi Dairesi Ba�kanl��� G�kp�nar Vergi Dairesi M�d�rl���nde Veri Haz�rlama ve Kontrol ��letmeni olarak g�rev yapan davac�n�n, kendisi i�in resmi tabip taraf�ndan yap�lan sevk �zerine serbest tabibe yapt�rm�� oldu�u di� tedavisi sonucu 3.7.2006 tarih ve 058835 nolu fatura ile �demi� oldu�u 580,30 YTL tedavi giderinin k�smen �denmesi sonucu �denmeyen 329.74 YTL'nin i�leyecek yasal faizi ile birlikte �denmesine karar verilmesi istemiyle a�t��� davada, Denizli �dare Mahkemesince verilen ve davan�n kabul�ne ili�kin bulunan 7.2.2007 g�nl�, E:2006/1486,K:2007/80say�l�kararaitiraz edilmesi �zerine, daval� idare isteminin kabul edilerek an�lan karar�n bozulmas�na ve davan�n reddine ili�kin Denizli B�lge �dare Mahkemesinin 11.6.2007 g�nl�, E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar� ile karar d�zeltme isteminin reddine dair 8.10.2007 g�nl�, E:2007/355, K:2007/302 say�l� karar�n�n hukuka ayk�r� oldu�u belirtilerek kanun yarar�na bozulmas� istemi �zerine konu incelendi.

������������ 2577 say�l� �dari Yarg�lama Usul� Kanununun 51. maddesinde; B�lge �dare Mahkemesi kararlar� ile idare ve vergi mahkemelerince veDan��tayca ilk derece mahkemesi olarak verilip temyiz incelemesinden ge�meden kesinle�mi� bulunan kararlardan niteli�i bak�m�ndan y�r�rl�kteki hukuka ayk�r� bir sonu� ifade edenlerin, ilgili Bakanl�klar�n g�sterece�i l�zum �zerine veya kendili�inden Ba�savc� taraf�ndan kanun yarar�natemyiz olunabilece�i, temyiz iste�i yerinde g�r�ld��� takdirde karar�n kanun yarar�na bozulaca��, bu bozma karar�n�n daha �nce kesinle�mi� olan mahkeme veya Dan��tay karar�n�n hukuki sonu�lar�n� ortadan kald�rmayaca�� h�kme ba�lanm��t�r.

������������ 21.9.2004 g�nl�, 25590 say�l� Resm� Gazete'de yay�mlanan 5234 say�l� Baz� Kanun ve Kanun H�km�nde Kararnamelerde De�i�iklik Yap�lmas�na Dair Kanun'un 1/f maddesi ile 657 say�l� Devlet Memurlar� Kanunu'nun 209. maddesinin sonuna eklenen f�krada, "Tedavi kurum ve kurulu�lar�nda yap�lan tedavilere (di� tedavileri dahil) ili�kin �cretlerle, sa�l�k kurumlar�nca verilen raporlar �zerine kullan�lmas� gerekli g�r�len ortez, protez ve di�er iyile�tirme ara� bedellerinin kurumlar�nca �denecek k�sm� ve buna ili�kin esas ve usuller Sa�l�k Bakanl���'n�n g�r��� al�nmak suretiyle Maliye Bakanl���'nca tespit edilir." h�km� yer alm��t�r.

������������ 3224 say�l� T�rk Di� Hekimleri Birli�i Kanunu'nun 40. maddesinde; Oda Y�netim Kurullar�nca her y�l di� hekimlerinin uygulayacaklar� muayene ve tedavi �cretlerinin asgari haddini g�steren tarifenin haz�rlanaca��, Birlik Merkez Y�netim Kurulunca muhtelif odalar� i�ine alacak gruplar� ve gruplarda uygulanacak tarifeyi haz�rlayarak Sa�l�k Bakanl���'na g�nderece�i, Bakanl���n bu tarifeyi aynen ya da gerekli g�rd��� de�i�iklikleri yaparak onaylayaca��, tarifelerin Resm� Gazete'de yay�mlanarak y�r�rl��e girece�i kurala ba�lanm��t�r.

������������ �te yandan, Anayasam�z�n "Devletin iktisadi ve sosyal �devlerinin s�n�rlar�" ba�l�kl� 65. maddesinde, "Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen g�revlerini, bu g�revlerin ama�lar�na uygun �ncelikleri g�zeterek mali kaynaklar�n�n yeterlili�i �l��s�nde yerine getirir." h�km�ne yer verilmi�, uluslararas� s�zle�melerde de; herkesin ula��labilecek en y�ksek fiziksel ve zihinsel sa�l�k standard�na sahip olma hakk� kabul edilerek, bu hakk�n tam olarak kullan�labilmesi i�in hastal�k durumunda herkese t�bbi hizmet ve t�bbi bak�m sa�layacak ko�ullar�n yarat�lmas� amac�yla s�zle�meyi imzalayan taraf devletlerin tedbir alacaklar� belirtilmi�tir.

������������ Dosyan�n incelenmesinden; serbest di� tabibine yapt�rd��� di� tedavisi sonucu daval� idarece, davac�ya 6 S�ra Nolu Tedavi Yard�m�na �li�kin Uygulama Tebli�i uyar�nca k�smi �deme yap�ld��� anla��lm��t�r.

������������ Anayasa'n�n an�lan 65. maddesi h�km�nden bahisle, 5234 say�l� Yasayla 657 say�l� Yasan�n 209. maddesine6. f�kra h�km�n�n eklenmesi yan�nda, 178 say�l� Maliye Bakanl���n�n Te�kilat ve G�revleri Hakk�nda Kanun H�km�nde Kararnamenin 10. maddesine eklenen (p) bendi ile Maliye Bakanl���na tebli� ��kar�lmas� hususunda yetki verilmi�tir.

������������ Ancak 5234 say�l� Yasa h�k�mleri ile verilen bu yetkinin, tedavi giderleri ile ilgili olarak serbest piyasa ortam�nda sunulan �e�itli mal ve hizmetler ile olu�an farkl� fiyatlar aras�nda azami fayday� en d���k maliyetle sa�layacak olan�n se�ilerek bedelinin �denmesinin temin edilmesi, b�ylelikle gereksiz kaynak aktar�m�n�n �n�ne ge�ilerek kamu kaynaklar�n�n yerinde kullan�lmas�, yani Devlet b�t�esinden daha az gider yap�larak, sa�l�k alan�nda azami faydan�n sa�lanmas� ama�lar�na uygun kullan�lmas� gerekmektedir.

������������ Devlet Memurlar�n�n Tedavi Yard�m� ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�inin"�zel sa�l�k kurulu�lar�nda tedavi" ba�l�kl� 22. ve "�zel sa�l�k kurumlar�nda tedavi" ba�l�kl� 23. maddelerinde �zel sa�l�k kurulu� veya kurumlar�nda sa�lanan tedavinin bedelinin, faturan�n ilgili kuruma verilmesi �zerine ilgilisine �denece�i h�kme ba�lanm�� olup,"Di� hastal�klar�n�n tedavisi" ba�l�kl� 31. maddesinde ise, di� hastal�klar�n�n tedavisinde kullan�lan alt�n veya benzeri di�er k�ymetli madenlerin bedelinin �denmeyece�i ve protezin yenilenebilmesinin, ancak bunun de�i�tirilmesinin zorunlu oldu�unun raporla belgelendirilmesi halinde m�mk�n oldu�u yolundaki h�k�m d���nda ba�kaca hi�bir s�n�rlama getirilmemi�, "Estetik bak�m�ndan yap�lan m�dahaleler" ba�l�kl� 36. maddesinde de, estetik bak�m�ndan yap�lan t�bbi ve cerrahi m�dahalelerin paras�n�n �denmeyece�i h�km�ne yer verilmi�, Ek-1. maddesinde de; bu y�netmelikte �ng�r�len yurti�i ve yurtd��� t�m tedavi �cretlerini ve i�itme cihaz�, tekerlekli sandalye, g�zl�k, suni aza, organ protezi, di� tedavisi ve protez gibi cihaz �cretlerini kapsayacak �ekilde gerekli s�n�rlamalar�n konmas�n�n g�n�n �artlar�na g�re her iki y�lda bir ve dengeli bir �ekilde birim fiyatlar�n�n saptanmas�n�n, Maliye, Milli Savunma, D��i�leri ve Sa�l�k ve Sosyal Yard�m Bakanl�klar�nca m��tereken yap�laca�� belirtilmi�tir.

������������ Resmi sa�l�k kurum ve kurulu�lar� d���nda yap�lan tedaviye ili�kin �cretlerin ne kadar�n�n Devlet�e �denece�inin ��z�m� bak�m�ndan, 3224 say�l� T�rk Di� Hekimleri Birli�i Kanunu ile olu�turan, kamu kurumu niteli�inde meslek kurulu�u stat�s�ndeki Di� Hekimleri Odalar�nca �n haz�rl��� yap�lan ve an�lan yasan�n 40. maddesi h�km� uyar�nca Sa�l�k Bakanl���'nca de�erlendirilerek aynen veya de�i�tirilerek onaylanmak suretiyle T�rk Di� Hekimleri Birli�ince Resmi Gazete'de yay�mlanan asgari di� tedavi ve muayene �cretine ili�kin tarifelerinde belirtilen fiyat�n alt�nda bir fiyatla �zelde di� tedavi hizmeti al�nmas�n�n m�mk�n olmad��� bilinen bir ger�ektir.

������������ Buna g�re, ki�iye serbest di� hekimleri i�inbelirlenmi� olan asgari fiyat�n alt�nda �denen bir bedelin; yukar�da s�z� edilen uluslararas� ve ulusal d�zenlemeler ile sosyal devlet ilkesinin gerekleri kar��s�nda,tedavisini resmi sa�l�k kurumlar�nda yapt�rmak imkan� bulan ve bu �ekilde hi�bir �cret �demeyen ki�ilerle, bu imkan� kendi kusuru olmaks�z�n bulamayan ki�iler aras�nda e�itlik ilkesini bozaca��, ilgilinin azami fayday� sa�layacak sa�l�k hizmetine ula�mas�n� engelleyece�i, dengeli ve adil olamayaca��, bu nedenle hukuka ayk�r� oldu�u sonucuna var�lm��t�r.

������������ Bu durumda, resmi tabip raporunda g�sterilen l�zum ve zorunluluk �zerine yap�lan di� tedavi giderlerinin k�s�tlanaca�� yolunda mevzuatta a��k bir h�k�m olmad��� gerek�esiyle davan�n kabul� yolunda verilen Denizli �dare Mahkemesi karar�na yap�lan itiraz� kabul ederek bu karar� bozan ve karar d�zeltme istemini reddeden B�lge �dare Mahkemesi karar�nda hukuka uygunluk g�r�lmemi�tir.

������������ A��klanan nedenlerle, Denizli �dare Mahkemesinin davan�n kabul�ne ili�kin 7.2.2007 g�nl�, E:2006/1486, K:2007/80 say�l� karar�n�n bozulmas�na ve davan�n reddine ili�kin Denizli B�lge �dare Mahkemesinin 11.6.2007 g�nl� E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar�n�n ve karar d�zeltme isteminin reddine dair 8.10.2007 g�nl�, E:2007/355, K:2007/302 say�l� karar�n�n, niteli�i itibariyle y�r�rl�kteki hukuka ayk�r� bir sonucu ifade etmesi nedeniyle 2577 say�l� �dari Yarg�lama Usul� Kanununun 51. maddesi uyar�nca kanun yarar�na bozulmas�n�n uygun olaca�� d���n�lmektedir.

T�RK M�LLET� ADINA

������������ H�k�m veren Dan��tay �kinci Dairesi'nce i�in gere�i g�r���ld�:

������������ Dava, Denizli Vergi Dairesi Ba�kanl���, G�kp�nar Vergi Dairesi M�d�rl���'nde Veri Haz�rlama ve Kontrol ��letmeni olarak g�rev yapmakta olan davac�n�n, resmi sa�l�k kurumunca sevki �zerine, serbest di� hekimince yap�lan tedavisi i�in �demi� oldu�u bedelin, kurumunca �denmeyen 329,74 TL'sinin yasal faiziyle taraf�na �denmesine h�kmedilmesi istemiyle a��lm��t�r.

������������ Denizli �dare Mahkemesi'nin 07.02.2007 tarih ve E:2006/1486, K:2007/80 say�l� karar�yla; 657 say�l� Devlet Memurlar� Kanununun 209. maddesi ile tedavi ve yol masraflar�n�n �denebilmesi i�in tedaviye tabip raporu ile l�zum g�sterilmesi �art�n�n getirildi�i, "Devlet Memurlar�n�n Tedavi Yard�m� ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�i"nin 22. maddesinde �zel sa�l�k kurulu�lar�nda tedavi sa�land��� takdirde, talep edilen paran�n hasta taraf�ndan tabibe �denece�i al�nacak faturan�n ilgili kuruma verilerek bedelinin al�naca��n�n �ng�r�ld���, "Di� Hastal�klar�n�n Tedavisi" ba�l�kl� 31. maddesinde ise di� hastal�klar�n�n tedavisinde kullan�lan alt�nve�� benzeridi�erk�ymetlimadenlerinbedelinin�denmeyece�ininh�kmeba�land���, an�lan mevzuat h�k�mleri do�rultusunda tedaviye tabip raporuyla l�zum g�sterilmesi ve k�ymetli madenlerin kullan�lmamas� d���nda ba�kaca bir ko�ul ve s�n�rlama getirilmedi�i, 657 say�l� Yasan�n 209. maddesine 5234 say�l� Yasa ile eklenen son f�kra h�km�n�n ise zaman i�inde meydana gelecek de�i�ikliklere uyum sa�lamak, gereksiz ve l�ks t�ketimi �nlemek ama�l� oldu�u, tedavi i�in gerekli olan giderlerin bir k�sm�n�n ilgililerince kar��lanmas�n�n �ng�r�lmedi�i, bu nedenle davac�ya tedavi giderinin tamam�n�n �denmesi gerekir iken Tedavi Yard�m�na �li�kin Uygulama Tebli�i ile miktar y�n�nden getirilen k�s�tlay�c� h�kme dayan�larak yap�lan eksik �demede hukuka uygunluk bulunmad��� gerek�esiyle tazminat istemi kabul edilerek davac�ya eksik �denen 329,74 TL'nin dava tarihinden itibaren i�letilecek yasal faiziyle hesaplanarak daval� idarece �denmesine karar verilmi�tir. Bu karara kar�� daval� idarece yap�lan itiraz �zerine Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin 11.06.2007 tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar�yla; 657 say�l� Yasan�n 209. maddesine 5234 say�l� Yasayla eklenen son f�kra h�km�uyar�nca Maliye Bakanl���'nca ��kar�lan 2006-6 say�l� Tedavi Yard�m�na �li�kin Uygulama Tebli�i'nin y�r�rl��e girdi�i 01.05.2006 tarihi sonras� i�in, idarece, resmi tabip raporunda g�sterilen l�zum ve zorunluluk �zerine serbest di� hekimine yapt�r�lan di� tedavi giderlerinin tamam�n�n de�il bir k�sm�n�n �denmesinin yasal dayana��n�n mevcut oldu�u ve "Devlet Memurlar�n�n Tedavi Yard�m� ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�i"nin Ek 2. maddesi ile de kurumlarca �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na yap�lacak �demelerin Tebli� ile belirlenece�i y�n�nde d�zenleme getirildi�i, bu nedenle Tebli� uyar�nca yap�lan k�smi �demede hukuka ayk�r�l�k bulunmad��� gerek�esiyle daval� idare itiraz� kabul edilerek itiraza konu karar�n bozulmas�na ve davan�n reddine karar verilmi�; bu karar�n d�zeltilmesi yolundaki davac� taraf istemi ise Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nce verilen 08.10.2007 tarih ve E:2007/355, K:2007/302 say�l� karar ile reddedilmi�tir.

������������ Davac� taraf�ndan, Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin 11.06.2007 tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar� ile bu karar�n d�zeltilmesi isteminin reddine ili�kin 08.10.2007 tarih ve E:2007/355, K:2007/302 say�l� karar�n�n hukuka ayk�r� oldu�u belirtilerek kanun yarar�na bozulmas� talebiyle yap�lan ba�vuru, Dan��tay Ba�savc�l���'nca uygun g�r�lerek an�lan kararlar�n kanun yarar�na bozulmas� istenilmi�tir.

������������ 2577 say�l� "�dari Yarg�lama Usul� Kanunu"nun "Kanun Yarar�na Bozma" ba�l�kl� 51. maddesinin birinci f�kras�nda; "B�lge idare mahkemesi kararlar� ile idari ve vergi mahkemelerince ve Dan��tayca ilk derece mahkemesi olarak verilip temyiz incelemesinden ge�meden kesinle�mi� bulunan kararlardan niteli�i bak�m�ndan y�r�rl�kteki hukuka ayk�r� bir sonucu ifade edenler, ilgili bakanl�klar�n g�sterece�i l�zum �zerine veya kendili�inden ba�savc� taraf�ndan kanun yarar�na temyiz olunabilir." h�km�ne, ikinci f�kras�nda; "Temyiz iste�i yerinde g�r�ld��� takdirde karar, kanun yarar�na bozulur.Bu bozma karar�,daha�nce kesinle�mi� olan mahkeme veya Dan��tay karar�n�n hukuki sonu�lar�n� kald�rmaz." h�km�ne, ���nc� f�kras�nda ise; "Bozma karar�n�n bir �rne�i ilgili Bakanl��a g�nderilir ve Resmi Gazete'de yay�mlan�r." �eklindeki h�kme yer verilmi�tir.

������������ Birle�mi� Milletler Genel Kurulu'nca kabul edilen ve bizim de taraf� oldu�umuz "�nsan Haklar� Evrensel Beyannamesi"nin 22. maddesinde; "her �ahs�n, cemiyetin bir �yesi olmak itibariyle, sosyal g�venli�e hakk� vard�r; haysiyeti i�in ve �ahsiyetinin serbest�e geli�mesi i�in zaruri olan ekonomik, sosyal ve k�lt�rel haklar�n milli gayret ve milletleraras� i�birli�i yoluyla ve her devletin te�kilat� ve kaynaklar�yla m�tenasip olarak ger�ekle�tirilmesine hakk� vard�r." h�km�ne; 25. maddesinin birinci f�kras�nda da; "her �ahs�n, gerek kendisi gerekse ailesi i�in, yiyecek, giyim, mesken, t�bbi bak�m, gerekli sosyal hizmetler dahil olmak �zere sa�l��� ve refah�n� temin edecek uygun bir hayat seviyesine ve i�sizlik, hastal�k, sakatl�k, dulluk, ihtiyarl�k veya ge�im imk�nlar�ndan iradesi d���nda mahrum b�rakacak di�er hallerde g�venli�e hakk� vard�r." h�km�neyer verilmi�tir.

������������ Bakanlar Kurulu'nun 10.07.2003 tarih ve 2003/5923 say�l� kararnamesi ile y�r�rl��e giren(11.08.2003 tarih, 25196 say�l� Resmi Gazete) "Ekonomik, Sosyal ve K�lt�rel Haklara �li�kin Uluslararas� S�zle�me"nin 9. f�kras�nda; bu S�zle�me'ye Taraf Devletlerin, herkesin sosyal sigorta da dahil olmak �zere sosyal g�venlik hakk�n� tan�d��� belirtilmi�, 12. maddesinin birinci f�kras�nda; "bu S�zle�me'ye Taraf Devletler, herkesin, ula��labilecek en y�ksek fiziksel ve zihinsel sa�l�k standard�na sahip olma hakk�n� kabul ederler." h�km�ne yer verilerek, ikinci f�kras�nda s�zle�meye taraf devletlerin bu hakk�n tam olarak kullan�lmas�n� sa�lamak i�in alacaklar� tedbirler say�lm��, (c) bendinde; salg�n; y�resel, mesleki ve di�er hastal�klar�n �nlenmesi, tedavisi ve kontrol�, (d) bendinde ise; hastal�k durumunda herkese t�bbi hizmet ve t�bbi bak�m sa�layacak ko�ullar�n yarat�lmas� amac�yla taraf devletlerin gerekli tedbirleri alacaklar� h�kme ba�lanm��t�r.

������������ 1451 say�l� Yasa ile kabul edilerek (10.08.1971 tarihli, 13922 say�l� Resmi Gazete) 01.04.1974 tarih ve 7-7964 say�l� Bakanlar Kurulu karar� (15.10.1974 tarihli, 15037 say�l� Resmi Gazete) ile y�r�rl��e giren "Sosyal G�venli�in Asgari Normlar� Hakk�nda S�zle�me"nin (102 Nolu S�zle�me) 7. maddesinde; "s�zle�menin bu b�l�m�n� tatbik eden her �ye, korunan kimselere sa�l�k durumlar� gerektirdi�i zaman, bu b�l�m�n a�a��daki maddelerine uygun olarak, koruyucu mahiyette veya tedavi �eklinde sa�l�k yard�mlar� yap�lmas�n� teminat alt�na al�r" h�km�ne yer verilmi�, ayn� b�l�mde yer alan 10. maddesinde de yard�mlar�n en az neler oldu�u sayma suretiyle belirtilmi�, bunlar aras�nda; hastal�k halinde; evde yap�lacak muayeneler dahil, pratisyen hekimler taraf�ndan yap�lacak muayene ve tedaviler, m�tehass�s hekimler taraf�ndan hastanelerde yatarak veya ayakta yap�lacak muayene ve tedavilerle hastane d���nda sa�lanabilecek tedaviler say�lm��olup, maddenin ikinci f�kras�nda; "yard�mdan faydalananlar veya bunlar�n aile reisleri, hastal�k halinde yap�lacak sa�l�k yard�m� masraflar�na i�tirak ettirilebilir. Bu i�tirake taall�k eden esaslar ilgiliye a��r bir y�k te�kil etmeyecek �ekilde tesbit edilmelidir" h�km�ne yer verilmi�, ���nc� f�kras�nda; "bu madde gere�ince yap�lacak yard�mlar�n, korunan kimsenin sa�l���n� korumaya, �al��ma g�c�n� iadeye ve �ahsi ihtiya�lar�n� kar��layabilme kabiliyetini art�rmaya matuftur" h�km�ne yer verilmi�tir.

������������ 5013 say�l� Yasa ile kabul edilerek (09.12.2003 tarih ve 25311 say�l� Resmi Gazete) 16.03.2004 tarih ve 2004/7024 say�l� kararname (20.04.2004 tarih ve 25439 say�l� Resmi Gazete)ile y�r�rl��e giren "Biyoloji ve T�bb�n Uygulanmas� Bak�m�ndan �nsan Haklar� ve �nsan Haysiyetinin Korunmas� S�zle�mesi (�nsan Haklar� ve Biyot�p S�zle�mesi)"nin 3. maddesinde; "taraflar, sa�l��a duyulan ihtiya�lar� ve kullan�labilir kaynaklar� g�z �n�ne alarak, kendi egemenlik alanlar�nda, uygun nitelikteki sa�l�k hizmetlerinden adil bir �ekilde yararlan�lmas�n� sa�layacak uygun �nlemleri alacaklard�r" h�km�ne, 4. maddesinde ise; "ara�t�rma dahil, sa�l�k alan�nda herhangi bir m�dahalenin, ilgili mesleki y�k�ml�l�kler ve standartlara uygun olarak yap�lmas� gerekir" h�km�ne yer verilmi�tir.

������������ �� hukukumuza bakt���m�zda ise �ncelikle Anayasam�z�n 2. maddesinde Devletimizin nitelikleri say�lm�� ve sosyal bir hukuk Devleti oldu�uvurgulanm��, 5. maddesinde Devletin temel ama� ve g�revleri say�larak; ki�ilerin ve toplumun refah, huzur ve mutlulu�unu sa�lamak; ki�inin temel hak ve h�rriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle ba�da�mayacak surette s�n�rlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kald�rmaya, insan�n maddi ve manevi varl���n�n geli�mesi i�in gerekli �artlar� haz�rlamaya �al��mak g�revine yer verilmi�tir.

������������ Yine Anayasam�z�n "Sa�l�k hizmetleri ve �evrenin korunmas�" ba�l�kl� 56. maddesinin ���nc� f�kras�nda; "Devlet, herkesin hayat�n�, beden ve ruh sa�l��� i�inde s�rd�rmesini sa�lamak; insan ve madde g�c�nde tasarruf ve verimi art�rarak, i�birli�ini ger�ekle�tirmek amac�yla sa�l�k kurulu�lar�n� tek elden planlay�p hizmet vermesini d�zenler" h�km�ne, d�rd�nc� f�kras�nda ise; "Devlet, bu g�revini kamu ve �zel kesimlerdeki sa�l�k ve sosyal kurumlar�ndan yararlanarak, onlar� denetleyerek yerine getirir" h�km�ne yer verilmi�, "Sosyal g�venlik hakk�" ba�l�kl� 60. maddesinin birinci f�kras�nda; "Herkes, sosyal g�venlik hakk�na sahiptir" h�km�ne, ikinci f�kras�nda; "Devlet, bu g�venli�i sa�layacak gerekli tedbirleri al�r ve te�kilat� kurar" h�km�ne yer verilmi�, "Devletin iktisadi ve sosyal �devlerinin s�n�rlar�" ba�l�kl� 65. maddesinde; "Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen g�revlerini, bu g�revlerin ama�lar�na uygun �ncelikleri g�zeterek mal� kaynaklar�n�n yeterlili�i �l��s�nde yerine getirir" h�km�ne yer verilmi�tir.

������������ Anayasam�z�n "Kamu hizmeti g�revlileriyle ilgili h�k�mler" ba�l�kl� 128. maddesinin ikinci f�kras�nda ise; "memurlar�n ve di�er kamu g�revlilerinin nitelikleri, atanmalar�, g�rev ve yetkileri, haklar� ve y�k�ml�l�kleri, ayl�k ve �denekleri ve di�er �zl�k i�leri kanunla d�zenlenir" h�km�ne yer verilmi�tir.

������������ Konuyla ilgili temel Yasa niteli�inde olan 657 say�l� "Devlet Memurlar� Kanunu"nun "tedavi yard�m�" ba�l�kl� 209. maddesinin birinci f�kras�nda; "Devlet memurlar� ile herhangi bir �ekilde sa�l�k yard�m�ndan yararlanmayan e�lerinin veya bakmakla y�k�ml� bulunduklar� ana, baba ve ikiden fazla dahi olsa aile yard�m� �dene�ine m�stehak �ocuklar�n�n hastalanmalar� halinde, evlerinde veya resm� veya �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda ayakta veya yatarak tedavileri kurumlar�nca sa�lan�r. Ancak, tedavi ve yol masraflar�n�n �denebilmesi i�in, tedaviye tabip raporu ile l�zum g�sterilmesi �artt�r" h�km�ne, be�inci f�kras�nda; "bu madde gere�ince sa�lanacak yard�mlardan, topluma uyumu kolayla�t�racak her t�rl� ortopedik ve di�er yard�mc� ara� ve gere�lerin standartlara uygunlu�u sa�lan�r" h�km�ne, 17.09.2004 tarih ve 5234 say�l� Yasan�n 1. maddesi ile eklenen 6.f�kras�nda ise; "tedavi kurum ve kurulu�lar�nda yap�lan tedavilere (di� tedavileri dahil) ili�kin �cretlerle sa�l�k kurumlar�nca verilen raporlar �zerine kullan�lmas� gerekli g�r�len ortez, protez ve di�er iyile�tirme ara� bedellerinin kurumlar�nca �denecek k�sm� ve buna ili�kin esas ve usuller Sa�l�k Bakanl���n�n g�r��� al�nmak suretiyle Maliye Bakanl���nca tespit edilir." h�km�ne yer verilmi�tir.

������������ 178 Say�l� "Maliye Bakanl���'n�n Te�kilat ve G�revleri Hakk�nda Kanun H�km�nde Kararname"nin B�t�e ve Mali Kontrol Genel M�d�rl���'n�n g�revlerini d�zenleyen 10. maddesinin (f) bendinde; "kamu harcamalar�nda tasarruf sa�lanmas�, tutarl�, dengeli ve etkili bir b�t�e politikas�n�n y�r�t�lmesi amac�yla kamu istihdam politikas� ve giderlerle ilgili kanun, t�z�k, kararname ve y�netmeliklerin uygulanmas�n� d�zenlemek, standartlar� tespit etmek ve s�n�rlamalar koymak, bu hususlarda t�m kamu kurum ve kurulu�lar� i�in uyulmas� zorunlu d�zenlemeleri yapmak ve tedbirleri almak" g�revine yer verildi�i gibi, yukar�da belirtti�imiz 17.09.2004 tarih ve 5234 say�l� Yasan�n 10. maddesi ile bu maddeye eklenen (p) bendinde; "Devlet memurlar� ve di�er kamu g�revlileri ile bunlar�n emekli, dul ve yetimlerinin (bakmakla y�k�ml� olduklar� aile fertleri dahil) ve 18.6.1992 tarihli ve 3816 say�l� Kanun kapsam�ndaki ye�il kart sahiplerinin tedavi kurum ve kurulu�lar�nda yap�lan tedavilerine (di� tedavileri dahil) ili�kin �cretlerle sa�l�k kurumlar�nca verilen raporlar �zerine kullan�lmas� gerekli g�r�len ortez, protez ve di�er iyile�tirme ara� bedellerinin kurumlar�nca �denecek k�sm�n� ve bu konuya ili�kin esas ve usulleri Sa�l�k Bakanl���n�n g�r���n� almak suretiyle tespit etmek" g�revine yer verilmi�tir.

������������ �te yandan 3224 say�l� "T�rk Di� Hekimleri Birli�i Kanunu"nun "tan�mlar" ba�l�kl� ikinci maddesinde; Kanunda s�z� ge�en deyimlerden "oda" kavram�n�n di� hekimleri odalar�n�, "birlik" kavram�n�n T�rk Di� Hekimleri Birli�ini, "Bakanl�k" kavram�n�n ise Sa�l�k ve Sosyal Yard�m Bakanl���'n� (Sa�l�k Bakanl���) ifade etti�i belirtilmi�, "Odalar�n kurulu� ama�lar�, nitelikleri ve faaliyet s�n�r�" ba�l�kl� 3. maddesinde; "Odalar, bu Kanunda yaz�l� esaslar uyar�nca di� hekimli�i mesle�ine mensup olanlar�n m��terek ihtiya�lar�n� kar��lamak, mesleki faaliyetlerini kolayla�t�rmak, bu mesle�in genel menfaatlere uygun olarak geli�mesini sa�lamak, meslek mensuplar�n�n birbirleri ve hastalar� ile olan ili�kilerinde d�r�stl��� ve g�veni hakim k�lmak �zere meslek disiplini ve ahlak�n� korumak maksad� ile kurulan t�zelki�ili�e sahip kamu kurumu niteli�inde meslek kurulu�lar�d�r" h�km�ne yer verilmi�, 11. maddesinde Oda Y�netim Kurullar�n�n g�revleri aras�nda; faaliyet alan� i�erisinde uygulanacak asgari muayene ve tedavi �cret tarife tekliflerini d�zenleyip, Birlik Merkez Y�netim Kuruluna g�ndermek, 26. maddesinde Birlik Merkez Y�netim Kurulunun g�revleri aras�nda; "odalarca �nerilen asgari muayene ve tedavi �creti tarifeleri hakk�nda verece�i karar� Bakanl���n onay�na sunmak g�revine yer verilmi�, "Asgari muayene ve tedavi �cretinin tespiti" ba�l�kl� 40. maddesinin birinci f�kras�nda; Oda Y�netim Kurullar�n�n her y�l aral�k ay� i�inde, di� hekimlerinin uygulayacaklar� muayene ve tedavi �cretlerinin asgari haddini g�steren birer tarife haz�rlayarak Birlik Merkez Y�netim Kuruluna g�nderecekleri, ikinci f�kras�nda; Birlik Merkez Y�netim Kurulu'nun, Oda Y�netim Kurullar�n�n tekliflerini de g�z�n�nde bulundurarak muhtelif Odalar� i�ine alacak gruplar� tespit ve gruplarda uygulanacak tarifeleri haz�rlayarak Bakanl��a g�nderece�i, ���nc� f�kras�nda; Bakanl���n bu tarifeyi aynen ya da gerekli g�rd��� de�i�iklikleri yaparak onaylayaca��, Tarifelerin Resm� Gazete'de yay�mlanarak y�r�rl��e girece�i, son f�kras�nda ise; yeni bir tarife y�r�rl��e girinceye kadar eski tarife h�k�mlerinindevam edece�i h�kme ba�lanm��t�r.

������������ "Devlet Memurlar�n�n Tedavi Yard�m� ve Cenaze Giderleri Y�netmeli�i"nin "Hastan�n g�nderildi�i resmi sa�l�k kurumunda tedavinin sa�lanamamas� hali" ba�l�kl� 10. maddesinde; "hastan�n g�nderildi�i resmi sa�l�k kurumunda yer bulunmad��� veya teknik sebepler dolay�siyle burada tedavisine imkan olmad��� kurumun ba�tabibi taraf�ndan resmen bildirildi�i takdirde hasta, ba�l� oldu�u kurumun tabibi varsa buraca, yoksa h�k�met tabipli�ince, ayn� yerde istenilen tedaviyi sa�l�yabilecek ba�ka bir resmi sa�l�k kurumu bulunuyorsa oraya, yoksa bunu sa�l�yabilecek en yak�n di�er bir yerdeki resmi bir sa�l�k kurumuna veya �zel bir sa�l�k kurumuna g�nderilerek buraca tedavisi sa�lan�r." h�km�ne, "�zel sa�l�k kurulu�lar�nda tedavi" ba�l�kl� 22. maddesinin birinci f�kras�nda; "tedavi �zel sa�l�k kurulu�lar�nda sa�land��� takdirde, (tabip taraf�ndan kabul edilmek �artiyle) muayene�creti ve yap�lm��sa sair giderler hastadan al�nmaz. Tabip taraf�ndan bunlar g�sterilmek suretiyle bir fatura d�zenlenerek ilgili kuruma g�nderilir, bedeli en ge� ayn� mali y�l sonuna kadar bu kurumca tabibe �denir. Bu yol tabip taraf�ndan kabul edilmedi�i takdirde, talep edilen para hasta taraf�ndan tabibe �denir. Al�nacak fatura ilgili kuruma verilerek bedeli kurumdan al�n�r" h�km�ne yer verilmi�, "�zel sa�l�k kurumlar�nda tedavi" ba�l�kl� 23. maddesinde de benzer d�zenlemeye yer verilerek bu kurumlarda sa�lanan tedavi bedelinin faturan�n ilgili kuruma verilmesi �zerine ilgilisine �denece�i h�kme ba�lanm��, "Di� hastal�klar�n�n tedavisi" ba�l�kl� 31. maddesinin birinci f�kras�nda; "di� hastal�klar�n�n tedavisinde kullan�lan alt�n veya benzeri di�er k�ymetli madenlerin bedeli �denmez." h�km�ne, ikinci f�kras�nda ise; "protezin yenilenebilmesi, bunun de�i�tirilmesinin zorunlu oldu�unun raporla belgelendirilmesi halinde m�mk�nd�r" h�km�ne yer verilmi� ve ba�kaca bir s�n�rlama getirilmemi� olup, genel d�zenleme niteli�indeki "Estetik bak�mdan yap�lan m�dahaleler" ba�l�kl� 36. maddesinde ise; estetik bak�mdan yap�lan t�bbi ve cerrahi m�dahalelerin paras�n�n �denmeyece�i h�kme ba�lanm��t�r.

������������ An�lan Y�netmeli�in Ek 1. maddesinde; "Bu Y�netmelikte �ng�r�len yurti�i ve yurtd��� t�m tedavi �cretlerini ve i�itme cihaz�, tekerlekli sandalye, g�zl�k, suni aza, organ protezi, di� tedavisi ve protez gibi cihaz �cretlerini kapsayacak �ekilde gerekli s�n�rlamalar�n konmas�, g�n�n �artlar�na g�re her iki y�lda bir ve dengeli bir �ekilde birim fiyatlar�n�n saptanmas�, Maliye, Milli Savunma, D��i�lerive Sa�l�k ve Sosyal Yard�m Bakanl�klar�nca m��tereken yap�l�r" h�km�ne yer verilmi�, "�zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda tedavi" ba�l�kl� Ek 2. maddesinin birinci f�kras�nda; Bu Y�netmeli�in 3 �nc� maddesine g�re tedavi ve yol giderlerinden yararlanacak olanlar�n resmi sa�l�k kurum ve kurulu�lar� taraf�ndan, tedavi amac�yla, �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na sevk edilebilece�i belirtilmi�, ikinci f�kras�nda; hangi �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na do�rudan sevk yap�labilece�i, hangi t�r tedaviler i�in hasta g�nderilece�i hususlar� ile uygulamaya ili�kin usul ve esaslar�n, Maliye Bakanl��� ile Sa�l�k Bakanl���'nca m��tereken tespit edilece�i, ���nc� f�kras�nda; �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�ndan sa�l�k hizmeti al�m� ve bunlara ili�kin fiyatland�rma i�lemleri ile ilgili olarak �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar� ile Maliye Bakanl��� aras�nda anla�ma yap�labilece�i, d�rd�nc� f�kras�nda ise; kurumlarca �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na yap�lacak �demelerin, Sa�l�k Bakanl���'n�n g�r��� �zerine Maliye Bakanl���'nca tedavi yard�m�na ili�kin uygulama tebli�leri ile belirlenece�i h�kme ba�lanm��t�r.

������������ 29.04.2006 tarih ve 26153 say�l� Resm� Gazete'de yay�mlanan 6 s�ra nolu Tedavi Yard�m�na �li�kin Uygulama Tebli�'nin (TY�UT) "di� tedavileri" ba�l�kl� 5. maddesinin "Resmi Sa�l�k Kurum ve Kurulu�lar�nda Yap�lacak Di� Tedavileri" ba�l�kl� 1. f�kras�nda yer alan 5.1.2. nolu bendinde; "Resmi sa�l�k kurumlar�nda yap�lan di� tedavileri i�in(EK-7)say�l�listede yer alan 'Di� Tedavileri Fiyat Tarifesi' uygulanacakt�r" h�km�ne yer verilmi�, "�zel Sa�l�k Kurum ve Kurulu�lar�nda Di� Tedavisi" ba�l�kl� 2. f�kras�nda yer alan 5.2.1. nolu bendinde; "�zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�ndaki di� �nitelerinde yap�lan tedavi giderlerinin �denebilmesi i�in Tebli�in bu b�l�m�nde belirtilen sevk usul ve esaslar�na uyulmas� zorunludur. Di� tedavisi amac�yla �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na do�rudan yap�lan ba�vurularda tedavi gideri �denmez." h�km�ne, 5.2.2. nolu bendinde; "Y�netmeli�in 8 ve 10 uncu maddelerinde, �zel sa�l�k kurulu�lar� say�lan serbest hekimliklere sevk ilke olarak �ng�r�lmemi�tir. Bu nedenle, di� tedavileri i�in hastalar�n kendilerine en yak�n resmi sa�l�k kurumlar�na sevk edilmeleri gerekmektedir. Ancak, di� tedavisi s�ras�nda kar��la��lan g��l�kler dikkate al�narak Tebli� kapsam�nda yer alan ki�ilerin, do�acak fiyat fark�n� kendilerinin �demesi kayd�yla, kendilerinin talepleri �zerine serbest di� hekimliklerine, a�a��da belirtilen esaslara g�re sevkleri yap�labilecektir:" h�km�ne, 5.2.3. nolu bendinde; "Di� tedavisi i�in sevk edildi�i resmi sa�l�k kurumunda herhangi bir sebeple tedaviye 90 g�n i�inde ba�lanamayaca��n�n ilgili di� hekimi taraf�ndan belirtilmesi ve ayn� sa�l�k kurumu ba�hekimi taraf�ndan onaylanmas� suretiyle istekli olan hastalar�n serbest di� hekimliklerine veya �zel sa�l�k kurum/kurulu�lar�na sevkleri yap�labilecektir. Ancak, bunun i�in kurumca g�nderildi�i resmi sa�l�k kurumu di� hekimi taraf�ndan hasta muayene edilip te�his konulduktan sonra, yap�lmas� gereken b�t�n tedaviler ve bo�luklar�n ayr�nt�l� olarak belirlenmesi ve hangi di�in tedavi edilece�inin a��z �emas� �zerinde i�aretlenmesi gerekmektedir. Yaln�z �ocukluk ve okul �a�� olarak kabul edilen 5-15 ya� grubundaki �ocuklarda yer tutucu ve ortodontik tedaviler ile 6 ve 12 ya� (1. ve 2. daimi b�y�k az�) di�lerinin tedavilerinde (m�nhas�ran kanal, dolgular) 90 g�nl�k s�re kayd� aranmaz ve birinci basamak resmi sa�l�k kurulu�unda g�revli di� hekimlerince de yukar�da belirlenen usul ve esaslar �er�evesinde serbest di� hekimliklerine veya �zel sa�l�k kurum/kurulu�lar�na sevkleri yap�labilir. Tedavi sa�land�ktan sonra sevk k���d�nda belirtilen tedavinin yap�ld���n�n, kurumun di� hekimi veya sevki yapan resmi kurum veya kurulu�taki di� hekimlerince onaylanmas� zorunludur." h�km�ne, 5.2.4. nolu bendinde; "Resmi sa�l�k kurumu b�nyesinde di� hekimi bulunmayan il�elerde serbest di� hekimi bulunmas� halinde, resmi sa�l�k kurumu ba�hekimi taraf�ndan serbest di� hekimliklerine sevk yap�labilecektir. Bu �ekilde sa�lanan tedavilerde, sevk ka��d�nda ve serbest meslek makbuzunda belirtilen tedavinin usul�ne uygun yap�ld���n�n il�enin ba�l� oldu�u b�lge di� hekimleri odas�n�n temsilcisi taraf�ndan onaylanmas� gerekmektedir. Ancak, �zel kurumlarda tedaviyi yapan di� hekiminin oda temsilcisi olmas� halinde, onaylama i�lemi en yak�n yerdeki oda temsilcisi taraf�ndan yap�lacakt�r." h�km�ne, 5.2.5. nolu bendinde; "Hastalar�n do�acak fiyat farklar�n� kendilerinin �deyece�ini beyan ederek yap�lan sevkler �zerine, yukar�da(5.2.3.)ve(5.2.4.)numaral�bentlerdebelirlenen usullere uygun olarak serbest di� hekimliklerinde veya �zel sa�l�k kurum/kurulu�lar�nda yapt�r�lan te�his, tedavi veya proteze ili�kin giderlerden (EK-7) say�l� listede yer alan di� tedavileri fiyat tarifesindeki kadar� kar��lanacak, bunu a�an k�sm� ise hasta taraf�ndan �denecektir." h�km�ne, 5.2.6. nolu bendinde; "Bu Tebli�in eki �Di� Tedavileri Fiyat Tarifesi�nde (EK-7) tespit edilen, beher kron i�in 40 YTL ve alt ve �st �enede tam protez i�in 300 YTL esas al�nmak suretiyle, serbest di� hekimliklerinde veya �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda yapt�r�lan kron ve proteze ili�kin giderlerden;

������������ 1- Tek �enede kronlar ile protezin (seramik kron ve protez dahil) birlikte veya ayr� ayr� yapt�r�lmas� halinde toplam olarak 150 YTL

������������ 2- Alt-�st �enede kronlar ile protezin (seramik kron ve protez dahil) birlikte veya ayr� ayr� yapt�r�lmas� halinde toplam olarak 300 YTL

������������ �zerinden �deme yap�lacakt�r.

������������ En son tedavi tarihi esas al�narak bir y�l i�inde yeniden kron ve protez yapt�r�lmas� halinde, bu tedavilerin bir y�ll�k toplam� i�in �denecek tutar yukar�da belirtilen miktarlar� hi� bir �ekilde ge�emez." h�km�ne, 5.2.7. nolu bendinde ise; "Bu Tebli�in (5.2.6.) bendinde yer alan s�n�rlama sadece kron ve protez bedelleri i�in getirilmi� olup, di�er di� tedavilerine ait giderler an�lan listede yer ald��� �ekilde kar��lanacakt�r. Ancak, an�lan listede (*) i�aretli olan tedavilere ait giderlerin kar��lanabilmesi i�in, tedavinin konular�nda uzman veya doktoral� di� hekimleri taraf�ndan yap�ld���n�n belgelendirilmesi gerekmektedir." h�km�ne yer verilmi�tir.

������������ Yukar�da yer verilen t�m hukuk kaynaklar�n�n bir arada de�erlendirilmesi sonucunda; �ncelikle an�lan uluslararas� s�zle�me h�k�mleriyle; herkesin, ula��labilecek en y�ksek fiziksel ve zihinsel sa�l�k standard�na sahip olma hakk� kabul edilmi�, bu hakk�n tam olarak kullan�labilmesi i�in, hastal�k durumunda herkese t�bbi hizmet ve t�bbi bak�m sa�layacak ko�ullar�n yarat�lmas� amac�yla s�zle�meci taraf devletlerin tedbir alacaklar� (Ekonomik, Sosyal ve K�lt�rel Haklara �li�kin Uluslararas� S�zle�me md.12/1, 12/2-d) belirtilmi�, �te yandan; "Sosyal G�venli�in Asgari Normlar� Hakk�nda S�zle�me" imzalanmak suretiyle korunan ki�ilere sa�l�k durumlar� gerektirdi�i zaman belirtilen h�k�mlere uygun olarak, koruyucu mahiyette veya tedavi �eklinde sa�l�k yard�m� yap�lmas� teminat alt�na al�narak sa�lanacak asgari tedavi yard�mlar� say�lm��, tedavi yard�m�ndan faydalananlar veya bunlar�n aile reislerinin, hastal�k halinde yap�lacak sa�l�k yard�m� masraflar�na i�tirak ettirilebilecekleri bir ba�ka ifade ile katk� pay� al�nabilece�i kabul edilmekle birlikte, bu i�tirake taall�k eden esaslar�n ilgiliye a��r bir y�k te�kil etmeyecek �ekilde tesbit edilmesi gerekti�i vurgulanm��, (102 say�l� �LO S�zle�mesi md:7, 10/2, 3, 4) yine �nsan Haklar� ve Biyot�p S�zle�mesinin3. maddesiyle de sa�l��a duyulan ihtiya�lar� ve kullan�labilir kaynaklar� g�z �n�ne alarak, kendi egemenlik alanlar�nda,uygunniteliktekisa�l�khizmetlerindenadilve standartlara uygun bir �ekilde yararlan�lmas�n� sa�layacak uygun �nlemleri almak taraf devletlere g�rev olarak verilmi� olup, Devletimizce bu andla�malar onaylanmak suretiyle �zellikle Anayasan�n 90. maddesi h�km� ile etkinli�i artt�r�larak i� hukukumuza ta��nm��, uyulmas� zorunlu h�k�mler halini alm��t�r.

������������ �te yandan, Anayasam�zda Devletimizin nitelikleri aras�nda say�lan sosyal hukuk Devletinin tan�m� �nem kazanmaktad�r. Sosyal hukuk devleti; "insan haklar�na dayanan, ki�ilerin huzur, refah ve mutluluk i�inde ya�amalar�n� g�vence alt�na alan, ki�i hak ve �zg�rl�kleriyle kamu yarar� aras�nda adil bir denge kurabilen, �al��ma hayat�n� geli�tirerek ve ekonomik �nlemler alarak �al��anlar�n� koruyan, onlar�n insan onuruna uygun hayat s�rd�rmelerini sa�layan, milli gelirin adalete uygun bi�imde da��t�lmas� i�in gereken �nlemleri alan, sosyal g�venlik hakk�n� ya�ama ge�irebilen, g��s�zleri g��l�ler kar��s�nda koruyarak sosyal adaleti ve toplumsal dengeleri g�zeten devlettir. �a�da� devlet anlay��� sosyal hukuk devletinin t�m kurum ve kurallar�yla Anayasa�n�n �z�ne ve ruhuna uygun bi�imde kurularak i�letilmesini, bu yolla bireylerin refah, huzur ve mutlulu�unun sa�lanmas�n� gerekli k�lar.

������������ Yine Anayasa�n�n 5. maddesinde, ��nsan�n maddi ve manevi varl���n�n geli�mesi i�in gerekli ko�ullar� haz�rlamaya �al��mak� devletin temel ama� ve g�revleri aras�nda say�lm�� olup, bu kapsam i�inde ki�ileri mutlu k�lmak, onlar�n hayat m�cadelesini kolayla�t�rmak, insan haysiyetine yara��r onurlu bir hayat s�rd�rmelerini sa�lamak gibi hususlar�n da yer ald��� ku�kusuzdur. Anayasan�n 56. maddesinde ise; herkesin hayat�n�, beden ve ruh sa�l��� i�inde s�rd�rmesini sa�lamak; insan ve madde g�c�nde tasarruf ve verimi art�rarak, i�birli�ini ger�ekle�tirmek amac�yla sa�l�k kurulu�lar�n� tek elden planlay�p hizmet vermesini d�zenlemek Devletin g�revi olarak belirtilmi�tir.

������������ Sosyal hukuk devletinin somut g�stergelerinden biri olan sosyal g�venlik hakk�n�n yer ald���, Anayasa�n�n 60. maddesinde ise; �Herkes, sosyal g�venlik hakk�na sahiptir. Devlet, bu g�venli�i sa�layacak gerekli tedbirleri al�r ve te�kilat� kurar� denilmektedir.

������������ Sosyal g�venlik, bireylerin istek ve iradeleri d���nda olu�an sosyal risklerin, kendilerinin ve ge�indirmekle y�k�ml� olduklar� ki�ilerin �zerlerindeki gelir azalt�c� ve harcama art�r�c� etkilerini en aza indirmek, ayr�ca sa�l�kl� ve asgari hayat standard�n� g�vence alt�na alabilmektir. Bu g�vencenin ger�ekle�tirilebilmesi i�in sosyal g�venlik kurulu�lar� olu�turularak, ki�ilerin ya�l�l�k, hastal�k, mal�ll�k, kaza ve �l�m gibi sosyal risklere kar�� asgari ya�am d�zeylerinin korunmas� ama�lanmaktad�r. (Anayasa Mahkemesi'nin 15.12.2006 tarih ve E:2006/111, K:2006/112 say�l� karar�)

������������ Bu kapsamda Anayasam�z�n "Devletin iktisadi ve sosyal �devlerinin s�n�rlar�" ba�l�kl� 65. maddesinde yer alan; "Devlet, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen g�revlerini,�� bug�revlerinama�lar�nauygun�ncelikleri g�zeterekmal�kaynaklar�n�n yeterlili�i �l��s�nde yerine getirir" h�km� ile Devlete Anayasa ile y�klenen �devler aras�nda �ncelikler g�zetilmek suretiyle mali kaynaklar�n yeterlili�i �l��s�nde g�revlerini yerine getirme imkan� tan�nm�� olup, bu �ncelikler aras�nda ya�ama hakk� da dahil olmak �zere ki�ilerin ruh ve fizik sa�l��� i�inde insana yara��r bir hayat s�rd�rmesini sa�lama g�revinin en �nde geldi�i tart��mas�zd�r.

������������ Dava dosyas� ile benzer dosyalarda daval� s�fat�yla yer alan Maliye Bakanl���'nca Tebli� h�k�mlerine dayanak olarak; Anayasa'n�n an�lan 65. maddesi h�km�nden bahisle, 5234 say�l� yasayla 657 say�l� Yasan�n 209. maddesine eklenen 6. f�kra h�km� yan�nda, 178 say�l� KHK'nin 10. maddesine eklenen (p) bendi ile idarelerine bu hususta yetki verilmi� olmas� g�sterilmektedir. Nitekim kanun yarar�na bozulmas� istenilen Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nce verilen bozma karar�nda da bu y�nde de�erlendirme yap�lm��t�r. An�lan h�k�mler ile Maliye Bakanl���'na (B�t�e ve Mali Kontrol Genel M�d�rl���) yetki verildi�i a��kt�r. Ancak, 5234 say�l� Yasa h�k�mleri ile verilen yetkinin, tedavi giderleri ile ilgili olarak serbest piyasa ortam�nda sunulan �e�itli mal ve hizmetler ile olu�an farkl� fiyatlar aras�nda azami fayday� en d���k maliyetle sa�layacak olan�n se�ilerek bedelinin �denmesinin temin edilmesi, b�ylelikle gereksiz kaynak aktar�m�n�n �n�ne ge�ilerek kamu kaynaklar�n�n yerinde kullan�lmas�, ayr�ca planlama ve baz� d�zenlemelerin yap�labilmesi ama�lar�yla kullan�lmas� gerekti�i a��k olup, bunun haricinde, bu yetkinin verili� amac� a��larak asgari tedavi �cretinin alt�nda bir fiyat belirlemek suretiyle ilgililerin sa�l�k hizmetine ula�mas�n�n engellenmesi veya a��r bir y�k alt�nda b�rak�lmas� sonucunu do�uracak �ekilde uygulanmas� hukuken m�mk�n de�ildir.

������������ Kald� ki, 5234 say�l� Yasan�n gerek�esi de bu y�nde olup, 178 say�l� KHK'nin 10. maddesine eklenen bentler ile ilgili olarak madde gerek�esinde; bu de�i�iklik ile "sa�l�k harcamalar�n�n etkinle�tirilmesi ve sa�l�kl� bir �ekilde izlenmesi amac�yla Maliye Bakanl���'na verilen yetkilere a��kl�k getirilmesinin ama�land���," belirtilmi�tir. G�r�ld��� �zere madde gerek�esinde sa�l�k harcamalar�n�n etkinle�tirilmesinden bahsedilmekte olup, buradan anla��lmas� gereken; tedavi giderlerinin b�y�k b�l�m�n�n ilgililerinin �zerlerinde b�rak�lmas�na imkan veren bir yetkinin de�il, devlet b�t�esinden minimum gider yap�larak sa�l�k alan�nda azami faydan�n sa�lanmas� ama�l� bir yetkinin verildi�idir.

������������ Aksi bir d���nce �zellikle Anayasam�z�n 128. maddesinde; memurlar�n ve di�er kamu g�revlilerinin nitelikleri, atanmalar�, g�rev ve yetkileri, haklar� ve y�k�ml�l�kleri, ayl�k ve �denekleri ve di�er �zl�k i�lerinin kanunla d�zenlenece�i y�n�nde yer alan h�km� kar��s�nda 657 say�l� yasan�n tedavi yard�m� ile ilgili ana d�zenlemeleri i�eren 209. maddesi ile sa�lanan haklar�n idarece d�zenlenecek d�zenleyici i�lemler ile ortadan kald�r�labilece�inin kabul� anlam�na gelir ki b�yle bir d���ncenin hukuk devletinde yeri olamayaca�� a��kt�r.

������������ Her ne kadar isteme konu Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin bozma karar�nda yukar�da yer verilen Y�netmeli�in Ek 2. maddesinin son f�kras�nda; "Kurumlarca �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na yap�lacak �demeler, Sa�l�k Bakanl���n�n g�r��� �zerine Maliye Bakanl���nca tedavi yard�m�na ili�kin uygulama tebli�leri ile belirlenir" �eklinde yer alan h�k�mkarara dayanak al�nm�� ise de; Ek 2. maddenin do�rudan �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�na sevk ile ilgili d�zenleme getirdi�i, herhangi bir zorunluluk i�ermedi�i a��k oldu�undan uyu�mazl�kda dayanak al�nmas� olanakl� bulunmamaktad�r.

������������ Bu a��klamalar �����nda tedavi yard�m� ile ilgili uyu�mazl�klarda resmi sa�l�k kurum ve kurulu�lar� d���nda yap�lan tedaviye ili�kin �cretlerin ne kadar�n�n Devlet�e �denece�i, bunun nas�l belirlenece�i sorunu kar��m�za ��kmaktad�r.

������������ Bu sorunun ��z�m� bak�m�ndan, 3224 say�l� T�rk Di� Hekimleri Birli�i Kanunu ile olu�turulan, kamu kurumu niteli�inde meslek kurulu�u stat�s�ndeki Di� Hekimleri Odalar�nca �n haz�rl��� yap�lan ve an�lan Yasan�n 40. maddesi h�km� uyar�nca Sa�l�k Bakanl���'nca de�erlendirilerek aynen veya de�i�tirilerek onaylanmak suretiyle T�rk Di� Hekimleri Birli�i'nce Resm� Gazete'de yay�mlanan asgari di� tedavi ve muayene �cretine ili�kin tarifelerin, bu y�n� ile resmi bir belge niteli�i ta��yor olmas� ve serbest faaliyet g�steren t�m di� hekimlerini ba�lad��� ger�e�i �nem arzetmekte olup, belirlenen bu fiyat�n alt�nda bir fiyatla serbest di� hekimliklerinde veya �zel sa�l�k kurum ve kurulu�lar�nda di� tedavi hizmeti al�nmas� olanakl� de�ildir.

������������ Bu durumda, yukar�da yer verdi�imiz uluslararas� ve ulusal hukuk kaynaklar� ile Devlete y�klenen ki�ilere sosyal g�venlik hakk� sa�lanarak tedavi yard�m�n�n yap�lmas� g�revinin tam olarak yerine getirilememesi (nitekim 2006-6 say�l� TY�UT 5.2.2 maddesinde de bu hususda kar��la��lan g��l�klerden bahsedilmektedir) nedeniyle di� hastal�klar�nda 90 g�n gibi olduk�a uzun bir s�re i�inde ilgililerine tedavi imkan�n�n sa�lanamamas� durumunda, art�k hastalarca keyfi bir tercih sonucu de�il zorunluluk nedeniyle �zel sa�l�k kurulu� veya kurumlar�nda tedavi yolunun se�ildi�i a��k olup, serbest faaliyet g�steren t�m di� hekimlerince uyulmas� zorunlu olan ve T�rk Di�hekimleri Birli�i'nce Resm� Gazete'de yay�mlanan tarife uyar�nca belirlenen asgari tedavi �cretinin ilgilisine �denmesi gerekir iken, resmi kurumlarda yap�lan di� tedavisi ile ilgili olarak bu kurumlara �denecek �cretlere ili�kin Ek-7 say�l� listenin baz al�nmas� suretiyle �deme yap�lmas� sonucu ki�ilerin a��r bir y�k alt�nda b�rak�ld���, sosyal devlet ilkesinin zedelendi�i, ayr�ca tedavisini resmi sa�l�k kurumlar�nda yapt�rmak imkan�n� bulan ve bu �ekilde hi�bir �cret �demeyen ki�ilerle, bu imkan� kendi kusuru olmaks�z�n bulamayan ayn� hukuki mevzuata tabi ki�iler aras�nda e�itlik ilkesinin birincilerle k�yaslanmayacak �l��de ikinci grupta yer alan ki�iler aleyhine bozuldu�u, ki�ilere �dettirilen bu bedelin yukar�da yer verilen mevzuat h�k�mlerinde de yer ald��� gibi dengeli ve adil de olmad���, 2006-6 say�l� TY�UT'nin 5.2.5. ve 5.2.6 maddelerinin an�lan mevzuat ile verilentakdir yetkisinin amac�n� a�ar bir �ekilde kullan�lmas� suretiyle tesis edildi�i, bu y�nleriyle hukuka ve mevzuata ayk�r� oldu�u a��k olup, Tebli� h�k�mleri ve eki liste ile di� tedavileri i�in belirlenen fiyat�n �st�nde kalmas� nedeniyle �denmeyen di� tedavi �cretinin T�rk Di�hekimleri Birli�i'nce Resm� Gazete'de yay�mlanan tarife uyar�nca belirlenen asgari tedavi �cretini a�mamak kayd�yla daval� idarece yasal faiziyle davac�ya �denmesi gerekti�i sonucuna var�lmakta olup, davac�ya Tebli�'de belirlenen �cret �zerinden �deme yap�lmas� gerekti�i gerek�esiyle Denizli �dare Mahkemesi karar�n� bozan Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nin bu karar�nda ve karar d�zeltme isteminin reddi yolunda verilen karar�nda hukuksal isabet bulunmamaktad�r.

������������ A��klanan nedenlerle, Dan��tay Ba�savc�l���n�n kanun yarar�na temyiz isteminin kabul� ile Denizli B�lge �dare Mahkemesi'nce verilen 11.06.2007 tarih ve E:2007/209, K:2007/227 say�l� karar ile bu karar�n d�zeltilmesi isteminin reddine ili�kin 08.10.2007 tarih ve E:2007/355, K:2007/302 say�l� karar�n 2577 say�l� �dari Yarg�lama Usul� Kanunu'nun 51. maddesi uyar�nca h�km�n sonu�lar�na etkili olmamak �zere kanun yarar�na bozulmas�na; karar�n birer suretinin Maliye Bakanl��� ile Dan��tay Ba�savc�l���na g�nderilmesine ve bu karar�n Resm� Gazete'de yay�mlanmas�na, 29.04.2009 tarihinde oybirli�iyle karar verildi.