Bilindiği üzere, Türk Eğitim-Sen olarak, 2023 Yaz Tatili Öğretmenlerin Mazerete Bağlı Yer Değiştirme Duyurusu’nun başvuru yapmak için, sözleşmeli ve kadrolu toplam üç yıl çalışma süresi şartı getiren düzenlemelerinin öncelikle yürütmesinin durdurulması ve devamında iptali ile dayanak 7433 sayılı Kanun’un 2. Maddesinin 2. Fıkrasında yer alan; “Bu personel can güvenliği ve sağlık sebepleri hariç olmak üzere üç yıl süreyle başka bir yere atanamaz.” ibaresinin ANAYASAYA AYKIRI olması nedeniyle somut norm denetimi yapılmak üzere dosyanın Anayasa Mahkemesine gönderilmesi talebiyle dava açmıştık.
Açmış olduğumuz davada, Danıştay 2. Dairesi’nin 2023/3290 Esas sayılı ve 05.12.2023 tarihli kararında; Anayasa’ya aykırılık başvurumuzla ilgili yapılan değerlendirmede Anayasa’ya aykırılık iddiamız yerinde görülmemiş ve yürütmeyi durdurma talebimiz reddedilmişse de, Anayasa’ya aykırılık itirazımızla ilgili yapılan değerlendirmede Mahkeme Başkanı tarafından Anayasa’ya aykırılık iddiasında bulunduğumuz kanun maddesinin Anayasa’ya aykırı olduğu gerekçesi ile Ayrışık Oy kullanılmıştır. Ayrışık Oyda yer alan gerekçeler iş bu davadaki haklılığımızı ortaya koymaktadır.
Ayrışık Oyun gerekçesinde; sözleşmeli öğretmen pozisyonunda görev yapmakta iken 7433 sayılı Kanun’un 3. maddesiyle 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na eklenen Geçici 48. maddede belirlenen usul ve esaslara göre kadroya geçirilenlerin, kadrolu öğretmenlerle aynı statüde olduğu, aynı görevi yürüttüğü ve aynı haklara sahip bulunduğu; mevzuat hükümleri birlikte değerlendirildiğinde, toplumun temeli olan ailenin korunması, huzur ve refahı için gerekli tedbirlerin alınmasının Anayasal bir yükümlülük olduğu ve bu yükümlülüğü yerine getirmede tanınmış herhangi bir istisnanın da Anayasa’da yer almadığı; ailenin korunması, gelişimi ve Devlet tarafından alınması gerekli olan tedbirlerin gerek Anayasa gerekse Uluslararası sözleşmelerle teminat altına alınmış olduğu; bu durumda, 657 sayılı Kanuna tabi olan kadrolu öğretmenlere şartsız eş mazeret hakkı tanınırken 7433 sayılı Yasa ile kadroya geçenlerin aynı yasaya (657 sayılı Yasa) tabi olduğu halde belli bir sürenin doldurulmadığı gerekçesiyle eş mazeretine yönelik nakil taleplerinin karşılanmamasının Anayasa’nın 10. maddesinde düzenlenen “kanun önünde eşitlik” ilkesine ve yine 41. maddesinin ikinci fıkrasında ifadesinde bulunan “aile birliğinin sağlanması” ilkesine aykırılığı nedeniyle dava konusu işlemin kaynağı olan anılan Kanun hükümlerinin iptali istemiyle Anayasa Mahkemesine başvurulması gerektiği, açıkça ifade edilmiştir.
Danıştay 2. Dairesi’nin 2023/3290 Esas sayılı ve 05.12.2023 tarihli kararına karşı, tarafımızdan Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna itiraz başvurusu yapılmıştır. Türk Eğitim-Sen olarak bu sürecin takipçisi olmaya devam edeceğiz.