Türk Eğitim-Sen, Ankara, İzmir, Kocaeli, Samsun, Erzurum, Mersin ve Kırşehir illerinde 1.100 lise son sınıf öğrencisi üzerinde ÖSS ile ilgili bir anket çalışması gerçekleştirdi. ÖSS’ye sayılı günler kala, anketten çıkan sonuçlar ÖSS’nin öğrenciler üzerinde nasıl bir etki yaptığını gözler önüne serdi.
ANKETE KATILAN ÖĞRENCİLERİN YÜZDE 68.5’İ ÖSS’YE DERSHANEYE GİDEREK HAZIRLANIYOR, YÜZDE 8.5’İ DE HEM DERSHANEYE GİDİYOR HEM ÖZEL DERS ALIYOR
Ankete göre öğrencilerin büyük çoğunluğu ÖSS’ye dershaneye giderek hazırlanmaktadır. Üniversite sınavına dershaneye giderek hazırlandığını söyleyenlerin oranı yüzde 68.5, sadece okulda aldığı eğitimle sınava hazırlandığını belirtenlerin oranı yüzde 19.3, hem dershaneye gittiğini hem de özel ders aldığını ifade edenlerin oranı ise yüzde 8.5’tir. “ÖSS’ye girmeyeceğim” diyen öğrencilerin oranı da yüzde 3.7’dir.
ÖĞRENCİLER ÖSS’NİN NİTELİKLİ BİR EĞİTİM VE İYİ BİR KARİYER İÇİN GEREKLİ OLDUĞU GÖRÜŞÜNDE
Ankete katılan öğrencilerin yüzde 55’i ÖSS’nin nitelikli bir eğitim almak ve iyi bir kariyer yapmak için gerekli olduğunu düşünürken; yüzde 32.2’si ÖSS’yi yaşamının dönüm noktası olarak nitelendirmekte, yüzde 5.5’i ÖSS’nin ailesini mutlu etmek için önemli olduğunu belirtmektedir. Öğrencilerin sadece yüzde 1.8’i ÖSS’nin bilgi düzeyi ve performansı ölçtüğüne inanmaktadır. “ÖSS’nin benim için herhangi bir önemi yok” diyenlerin oranı ise yüzde 5.5’tir.
ANKETE KATILAN LİSE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YÜZDE 71.5’İ ÜNİVERSİTEYİ KAZANAMAZSA YENİDEN SINAVA HAZIRLANACAK
Ankete katılan öğrencilere “üniversiteyi kazamazsanız ne yapmayı düşünüyorsunuz?” sorusunu yönelttik. Buna göre ankete katılanların yüzde 71.5’i yeniden sınava hazırlanacağını, yüzde 16.9’u hem sınava hazırlanıp hem çalışacağını, yüzde 11.6’sı da üniversite sınavına bir daha girmeyi düşünmediğini belirtmiştir.
ÖSS ÖĞRENCİLERİN PSİKOLOJİSİNİ OLUMSUZ ETKİLİYOR. ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 8.6’SI DEPRESYONDA
ÖSS’nin öğrencilerin psikolojini nasıl etkilediğini de araştırdık. Ankete katılan öğrencilerin yüzde 43.3’ü ÖSS dolayısıyla kaygı ve endişe gibi duygularında artış olduğunu, yüzde 15.6’sı büyük stres ve baskı altında olduğunu, yüzde 12’si sinirli ve alıngan olduğunu, yüzde 9’u dikkat ve konsantrasyonunun bozulduğunu, yüzde 8.6’sı da depresyonda olduğunu dile getirmiştir. ÖSS’nin psikolojisini olumsuz etkilemediğini söyleyenlerin oranı ise yüzde 11.3’tür.
ÖSS’YE HAZIRLANAN ÖĞRENCİLERİN BİR KISMI UYKUSUZLUK, BAŞ AĞRISI, KARIN AĞRISI GİBİ FİZİKSEL SORUNLAR YAŞIYOR
Öğrencilere ÖSS’nin fiziksel olarak kendilerini nasıl etkilediğini de sorduk. Buna göre öğrencilerin yüzde 33’ü ÖSS’nin kendisini fiziksel olarak etkilemediğini belirtirken; yüzde 26’sı uykusuzluk, yüzde 16.6’sı baş ağrısı, baş dönmesi, yüzde 8.9’u karın ağrısı, midede kasılma, bulantı, yüzde 4.6’sı görme bozukluğu, yüzde 4.2’si nefes daralması, yüzde 3’ü ateş basması, üşüme, terleme, yüzde 2.1’i göğüs ağrısı, yüzde 1.5’i de bayılacak gibi olma cevabını vermiştir.
ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 47.7’Sİ AİLESİNİN ÖSS’Yİ KAZANMASI İÇİN BASKI YAPTIĞINI SÖYLÜYOR
Ankete katılan öğrencilerin yüzde 47.7.’si ailesinin üniversiteyi kazanması için baskı yaptığını söylerken, yüzde 52.3’ü böyle bir baskının söz konusu olmadığını ifade etti.
ÖĞRENCİLERİN YÜZDE 70’İ DERSHANEYE GİTMEDEN ÖSS’Yİ KAZANABİLECEĞİNE İNANMIYOR
Ankete katılanların yüzde 70’i dershaneye gitmeden üniversiteyi kazabileceğine inanmazken, yüzde 30’u dershaneye gitmeden üniversiteyi kazanabileceğini düşünmektedir.
Lise son sınıf öğrencilerine “İlköğretimden bugüne kadar kaç yıl dershane eğitimi aldınız?” sorusunu yönelttik. Buna göre öğrencilerin yüzde 41.3’ü 1-3 yıl, yüzde 40.8’i 3-5 yıl, yüzde 13.4’ü 5-8 yıl, yüzde 4.5’i de 8 yıl ve üzeri cevabını vermiştir.
Ankete katılan öğrencilerin yüzde 45.1’i ailesinin dershane için bugüne kadar 1-3 bin TL, yüzde 35.7’si 3-5 bin TL, yüzde 14.4’ü 5-10 bin TL, yüzde 4.8’i de 10-15 bin TL arasında masraf yaptığını söyledi.
Öğrenciler okul ve dershane dışında kaç saatini ders çalışmaya ayırıyor? Ankete katılan öğrencilerin yüzde 53.5’i 1-3 saat, yüzde 33.1’i 3-5 saat, yüzde 7.8’i 5-7 saat, yüzde 5.5’i de 7-9 saat okul ve dershane dışında ders çalıştığını ifade etmektedir.
ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 42.8’İ ÜNİVERSİTE SINAVININ GELECEK YIL İKİ AŞAMALI OLMASINI ÖĞRENCİLERİ OLUMSUZ ETKİLEYECEĞİNE İNANIYOR
Lise son sınıf öğrencileri üniversite sınavının gelecek yıl iki aşamada yapılacak olmasını nasıl değerlendiriyor? Ankete katılanların yüzde 42.8’i “olumsuz etkileyecektir” derken, yüzde 27.2’si olumlu etkileyeceğini düşünmektedir. Bu soruya “fikrim yok” diyenlerin oranı ise yüzde 29.9’dur.
Ankete katılan öğrencilerin yüzde 69.5’i ÖSS’de katsayı adaletsizliği olduğuna inanırken, yüzde 30.5’i adaletsizlik olduğuna inanmamaktadır.
Konuyla ilgili açıklama yapan Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail KONCUK şunları söyledi: “Sendikamızın yaptığı bu araştırma, Türkiye gerçeklerine ışık tutmaktadır. Öğrenciler ÖSS’yi hayatlarının merkezine yerleştirmiştir. ÖSS’ye kısa bir süre kala, kendisini büyük baskı altında hisseden öğrenciler, psikolojik ve fiziksel birtakım sorunlar yaşamaktadır. Üstelik sınava endeksli yaşayan çocuklarımız, dershaneye gitmeden ÖSS’yi kazanabileceklerine inanmamaktadır. Bu durum Türkiye’de okullarda verilen eğitimin yetersizliğine dair yerleşik bir kanaat olduğunu işaret etmektedir. Bu anlayış eğitim öğretimimiz açısından büyük bir tehlikedir. Milli Eğitim Bakanlığı eliyle öğrencilere ÖSS izni veriliyorsa, eğitim için dershaneler adres gösteriliyorsa eğitim sistemini tartışmaya açmak gerekir.
Yanlış eğitim sistemi ve ÖSS’de sorulan sorularla müfredat programları arasında ağırlık yönünden uyumun olmaması öğrencileri okullar yerine, dershanelere yönlendirmektedir. İşte böyle bir ortamda gençlerimiz 14 Haziran tarihinde ÖSS’de ter dökecektir. Artık Milli Eğitim Bakanlığı ve YÖK’ün beraberce ayakları yere sağlam basan, ÖSS ile uyumlu, öğrencileri eğitimin içinde tutacak bir sistem ihdas etmesi gereklidir.”
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.