KRİZ EĞİTİM ÇALIŞANLARINI TEĞET GEÇMEDİ

Türk Eğitim-Sen, ekonomik krizin eğitim çalışanlarını ne ölçüde etkilediğini ortaya koyabilmek için bir anket çalışması gerçekleştirdi. 1.013 eğitim çalışanı üzerinde yapılan anket çalışması, ekonomik krizin etkilerini gözler önüne serdi.
Ankete katılanların yüzde 58.5’i öğretmen, yüzde 19’u müdür yardımcısı, yüzde 7.8’i müdür, yüzde 5.6’sı memur, yüzde 2.5’i şef ve şube müdürü, yüzde 2.2’si hizmetli, yüzde 1.8’i de üniversitede görev yapan idari personel ve akademisyendir. Bu soruya diğer yanıtını verenlerin oranı yüzde 2.5’tir.
Ankete katılanların yüzde 89’u evli, yüzde 11’i bekardır. Ankete katılanların yüzde 51.3’ü eşinin çalışmadığını, yüzde 48.6’sı eşinin çalıştığını belirtmektedir. Ankete katılanların yüzde 81’inin çocuğu varken, yüzde 19’unun çocuğu yoktur. Eğitim çalışanlarının yüzde 26.7’si 1, yüzde 47.3’ü 2, yüzde 20.8’i 3, yüzde 4.5’i 4 çocuğu olduğunu belirtmektedir.
Ankete katılanların yüzde 10.9’u 1-5 yıl, yüzde 24.7’si 5-10 yıl, yüzde 37.2’si 10-20 yıl, yüzde 27.2’si de 20 yıl üzerinde görev yapmaktadır.

ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 50.8’İ KENDİSİNİ ORTA, YÜZDE 48.5’İ DE ALT GELİR GRUBUNDA TANIMLIYOR
Ankete katılanların yüzde 50.8’i kendisini orta, yüzde 48.5’i ise alt gelir grubunda değerlendirmektedir. Ankete katılanların sadece yüzde 0.7’si kendisini yüksek gelir grubunda tanımlamaktadır.

EĞİTİM ÇALIŞANLARININ YÜZDE 92’Sİ EKONOMİK KRİZDEN ETKİLENDİĞİNİ BELİRTİYOR
Eğitim çalışanlarının yüzde 92’si ekonomik krizden etkilediğini söylerken, yüzde 8’i ekonomik krizden etkilenmediğini belirtmektedir.
Eğitim çalışanlarına ekonomik krizden maddi olarak nasıl etkilendiğini sorduk. Buna göre ankete katılanların yüzde 27.5’i maaşının günden güne eridiğini, yine yüzde 27.5’i eş/dosttan borç para aldığını söylerken; yüzde 20.2’si sadece temel ihtiyaçlarını karşılayabildiğini, yüzde 13.4’ü yeme, içme ısınma gibi temel ihtiyaçlardan da kesintiye gittiğini, yüzde 11.3’ü de birikim yapamadığını belirtmektedir.

ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 41.6’SI KRİZ DOLAYISIYLA SOSYAL FAALİYETLERDE BULUNAMADIĞINI SÖYLÜYOR
Eğitim çalışanlarına “ekonomik krizden sosyal olarak nasıl etkilendiniz?” sorusunu da yönelttik. Buna göre ankete katılanların yüzde 41.6’sı sinema, tiyatro, konser gibi sosyal faaliyetlerde bulunamadığını, yüzde 33.5’i tatil planları yapamadığını, yüzde 19.7’si ailesini restoranda yemeğe bile götüremediğini ifade etmektedir. Bu soruya diğer cevabını verenlerin oranı ise yüzde 5.2’dir.

EKONOMİK KRİZ EĞİTİM ÇALIŞANLARININ PSİKOLOJİSİNİ BOZDU. ANKETE KATILAN HER 100 ÖĞRETMENDEN 43’Ü İŞİNE DİKKAT VE KONSANTRASYONDA SORUN YAŞIYOR, YÜZDE 8.8’İ DEPRESYONDA, YÜZDE 2.6’SI BORÇLARI DOLAYISIYLA İNTİHARI DÜŞÜNÜYOR.
Eğitim çalışanlarının ekonomik krizden psikolojik olarak nasıl etkilendiğini sorusuna da cevap aradık.
Ankete katılanların yüzde 43’ü “işime dikkat ve konsantrasyonda sorun yaşıyorum”, yüzde 31.2’si “korku/öfke/stres/endişe gibi duygularımda ciddi artış oldu”, yüzde 14.4’ü “kendime olan güvenimi yitirdim/kendimi çaresiz hissediyorum”, yüzde 8.8’i “depresyondayım”, yüzde 2.6’sı da “borçlarım nedeniyle intiharı düşünüyorum” dedi.
EKONOMİK KRİZ DOLAYISIYLA ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 11’İ EŞİYLE ARASINDAKİ İLETİŞİM BOZULDUĞUNU, YÜZDE 16.4’Ü DE AİLE BİREYLERİNE SALDIRGAN VE ÖFKELİ BİR TUTUM İÇERİSİNDE OLDUĞUNU SÖYLÜYOR
Eğitim çalışanlarına ekonomik krizin aile hayatlarını nasıl etkilediğini sorduk. Ankete katılanların yüzde 43.7’si “bir ebeveyn olarak görevimi yeteri kadar yapamadığımı düşünüyorum” derken; yüzde 28.9’u “ailemle yeteri kadar ilgilenemiyorum”, yüzde 16.4’ü “aile bireylerine yönelik saldırgan ve öfkeli bir tutum içerisindeyim”, yüzde 11’i de “eşimle aramızdaki iletişim bozuldu” cevabını vermiştir,

EĞİTİM ÇALIŞANLARININ YÜZDE 92.8’İ HÜKÜMETİ KRİZE KARŞI HAZIRLIK VE MÜCADELEDE BAŞARILI BULMUYOR
Ankete katılanların yüzde 92.8’i hükümeti krize karşı hazırlık ve mücadelede başarılı bulmazken, yüzde 7.2’si başarılı bulmaktadır.

ÇALIŞANLARI EN FAZLA ETKİLEYEN ZAM: ELEKTRİK
 “Yapılan zamlardan en çok hangisi sizi olumsuz etkiledi?” sorusuna da ankete katılanların yüzde 39.4’ü elektrik, yüzde 30.7’si gıda ve giyim, yüzde 26.9’u doğalgaz, yüzde 2.3’ü de ulaşım, yüzde 0.7’si su cevabını vermiştir.

EĞİTİM ÇALIŞANLARININ YÜZDE 36’SI EKONOMİK KRİZİN 5 YILDAN FAZLA SÜRECEĞİNİ DÜŞÜNÜYOR
Ankete katılanların yüzde 3.5’i ekonomik krizin bir yıldan az, yüzde 23.8’i 1-2 yıl, yüzde 21.2’si 2-3 yıl, 15.5’i 3-5 yıl, yüzde 36’sı da 5 yıldan daha fazla süreceğini düşünmektedir.

ANKETE KATILANLARIN YÜZDE 94’Ü KRİZİ FIRSATA ÇEVİREMEDİ
Başbakan bir açıklamasında “krizi fırsata çevireceğiz” demişti. “Siz krizi fırsata çevirebildiniz mi?” sorusunu da yönelttik. Buna göre ankete katılanların yüzde 94’ü krizi fırsata çeviremediğini söylerken, yüzde 6’sı krizi fırsata çevirdiğini belirtti.

Krize karşı acil önlem paketi
Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail KONCUK şunları söyledi: “Anket sonuçları ekonomik krizin eğitim çalışanlarını nasıl vurduğunu gözler önüne sermektedir.

Küresel krizin ülkemizi etkisi altında aldığı bugünlerde, krizin etkilerini en aza indirebilmek amacıyla Türk Eğitim-Sen olarak “Acil Önlem Paketi” hazırladık. Kadrolu, sözleşmeli, ücretli vekil öğretmen, okul idarecisi, hizmetli, şef, memur, daktilograf, veri hazırlayıcısı, şube müdürü olarak bir bütün olan eğitim çalışanlarının ekonomik krizden en az hasarla çıkabilmesi ve eğitim-öğretimin sağlıklı olarak devam edebilmesi için alınması gereken tedbirler şunlardır:

•    Eğitim sektöründe kriz, aslında yeni başlamamıştır. Diğer sektörlerde olduğu gibi eğitimde de uzun bir süredir gerileme dönemi yaşanmaktadır. Üstelik eğitim sektöründe kriz 2009 yılında etkisini daha da artıracaktır. Aldığı ücret giderek eriyen eğitim çalışanları çareyi borçlanmakta görmüştür. Borcunu kapatabilmek için bankalardan kredi çeken, bu kez çektiği krediyi ödeyemeyen eğitim çalışanları kanuni takibe girmiş durumdadır. Hatta banka borçları nedeniyle evine haciz gelen eğitim çalışanları bulunmaktadır. Ayrıca kredi kartı borcu giderek katlanan eğitim çalışanları da, kredi mağdurları kategorisinde yer almaktadır. Bu nedenle Türk Eğitim-Sen olarak talebimiz, bankaların eğitim çalışanlarının borçlarının vadesini uzatması, gecikme faizi uygulamasını kaldırılması ve faiz oranlarını düşürmesidir.
•    Eğitim çalışanlarının ücretleri yeniden revize edilmelidir. Bu noktada çalışanların maaşlarına aylık 200 TL iyileştirme yapılmalıdır. Ekonomik krizdeki kayıplar tespit edilerek, telafisi sağlanmalıdır. Çalışanların gereksinimlerini karşılayabilmesi, ailesinin geçimini sağlayabilmesi, kendini geliştirebilmesi ve iç piyasanın canlı tutulabilmesi için ücretlerde revizyon şarttır.
•    İMF politikalarıyla başarıya ulaşılamadığı aşikardır. Zira bunun en canlı örneğini 2001 krizinde toplum olarak yaşadık. 2001 krizinde kurtarıcı olarak görülen İMF, ne yazık ki tüm sektörlere büyük darbe vurmuştur. Bu nedenle bugün yaşadığımız krizde IMF kurtarıcı olarak görülmemeli, farklı bir ‘kurtuluş modeli’ arayışına girilmelidir.   
•    Ülkemizde eğitim bütçesi, 27 milyar 883 milyon YTL`dir. Bunun 18 milyar 488 milyon YTL`si personel maaşlarına, 2 milyar 131 milyon YTL`si ise sosyal güvenlik primlerine gitmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinin yalnızca yüzde 10`u olan 2 milyar 780 milyon YTL`si yatırımlara ayrılmıştır. 2009 yılında MEB bütçesinin milli gelire oranı sadece yüzde 2.5’tir. Dolayısıyla eğitim bütçesi gözden geçirilmeli ve eğitime ayrılan kaynak artırılmalıdır.
•    Bilindiği üzere okullar devletten yeteri kadar ödenek alamamaktadır. Dolayısıyla okullar elektrik, su, telefon, yakıt paralarını ya velilerden tahsil etmekte ya da okul idarecileri kendi ceplerinden karşılamaktadır. Hatırlanacağı üzere bundan kısa bir süre önce borcunu ödeyemeyen bazı okullar elektriksiz kalmıştır.  Bu nedenle Milli Eğitim Bakanlığı, tüm okulların elektrik ve su borçlarını ödemelidir. Elektrik ve doğalgaz okullara yüzde 70 indirimli satılmalıdır. Ayrıca velilerin maddi imkânsızlıklarla mücadele ettiği göz önüne alınarak, okullara daha fazla kaynak sağlanarak, velilerden para istenmesinin önüne geçilmelidir.”

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.

Son Haberler

ORTAK ALFABENİN ARDINDAN ORTAK MÜFREDAT, ORTAK DERS KİTAPLARI DA GÜNDEME GELMELİ!

UAESEB ve Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, Kırgızistan Cumhuriyeti Eğitim ve Bilim Çalışanları Sendikası Genel Başkanlığına seçilen Primkulov Musabay Mamatoviç’i tebrik etti. Online gerçekleştirilen toplantıda Genel Başkan Yardımcımız Cengiz Kocakaplan da hazır bulundu.

TÜM KONTENJANLAR DUYURUYA ÇIKARILSIN ATAMA İŞLEMLERİ YAPILSIN!

Öğretmenlerimizden çok sayıda alan değişikliğine bağlı atama yapılması yönünde talep gelmektedir. Bilindiği gibi eğitimini aldıkları kendi...

ÖMK TEKLİFİ YENİ KAZANIMLAR GETİRİYOR ANCAK… EKSİKLİKLER NE OLACAK?

Bilindiği gibi 43 maddelik Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifinin 22 maddesi TBMM tatile girmeden kabul...

EK ZAM VE REFAH PAYI OLMADAN MEMURA RAHAT YOK!

Türkiye Kamu-Sen Genel Başkanı Önder Kahveci Eylül ayı enflasyon rakamlarını değerlendirdi.