KİM DOĞRUYU SÖYLÜYOR?

Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk’un, 20.06.2010 tarihinde yaptığı basın açıklamasıdır.

KİM DOĞRUYU SÖYLÜYOR?

Öğretmen açığı eğitimin en önemli sorunlarından birisidir. Ancak öğretmen açığı konusunda Milli Eğitim Bakanlığı’nda sürekli farklı rakamlar dillendirilmektedir.

Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, 24.11.2009 tarihinde yaptığı açıklamada 76 bin 721 öğretmen açığı olduğunu söylemişti. Oysa Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2009 iç denetim raporunda öğretmen açığının 133 bin 317 olduğu belirtildi. Milli Eğitim Bakanlığı 24.05.2010 tarihinde de açık norm kadro sayısını 141 bin 293 olarak ilan etti. Ve 19.06.2010 tarihinde Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu öğretmen açığı konusunda yine farklı bir rakam verdi. Bakan’ın açıklamasına göre öğretmen açığı 78 bin 321.

Görüldüğü üzere öğretmen açığı ile ilgili Milli Eğitim Bakanlığı’nın verdiği dört farklı rakam bulunmaktadır. Dolayısıyla öğretmen açığının tam olarak ne kadar olduğu bir muammadır.

Şimdi kamuoyu bu farklı rakamlardan hangisine inanacaktır?

Kim doğruyu söylemektedir? Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu mu, yoksa Milli Eğitim Bakanlığı’nın verileri ve raporları mı?

Bakan Çubukçu’nun açıkladığı öğretmen açığı ile Bakanlığı’nın açıkladığı öğretmen açığı arasında niye çelişki vardır?

Bakan Çubukçu, kendi Bakanlığı’nın yayınladığı öğretmen açığı sayılarından bihaber midir? Türkiye’de öğretmen açığı tam olarak ne kadardır?

Ortada farklı rakamların dolaşması skandal değil de nedir?

Öte yandan Türkiye’de OECD ülkeleri baz alındığında, öğretmen açığı bu açıklanan rakamlardan daha fazladır. Örneğin İsviçre baz alındığında ülkemizde öğretmen açığı ilköğretimde 225 bin 586, ortaöğretimde 98 bin 944 olmak üzere toplam 324 bin 530; Finlandiya baz alındığında ülkemizde ilköğretimde öğretmen açığı 216 bin 102, ortaöğretimde 70 bin 931 olmak üzere toplam 287 bin 33; İspanya baz alındığında ülkemizde öğretmen açığı ilköğretimde 288 bin 344, ortaöğretimde ise 157 bin 48 olmak üzere toplam 445 bin 392’dir. Türk Eğitim-Sen olarak Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu’nun öğretmen açığını net bir şekilde ortaya koymakta tereddüt yaşadığını düşünmekteyiz. Oysa öğretmen açığı konusunda Bakan Çubukçu şeffaf olmalı, açığı az göstermek gibi bir gayret içine girmemelidir. Aksi takdirde bu durum hem Bakanlığın kamuoyundaki itibarını zedeleyecek, hem de Bakan Çubukçu’nun güvenirliliği sorgulanacaktır. Zaten Bakan Çubukçu sözleşmeli öğretmenlerin kadroya geçirilmesi konusunda verdiği sözü yerine getirmeyerek, kamuoyu nezdinde güven kaybetmiştir. Bu durum Bakan’ın daha tartışmalı hale gelmesine neden olacaktır.

Eğitimciler şu anda Milli Eğitim Bakanı Çubukçu’dan acil açıklama beklemektedir. Bakan Çubukçu, öğretmen açığına ilişkin farklı rakamların nasıl oluştuğunu ve neye göre bugün 78 bin 321 öğretmen açığı olduğunu açıklamalıdır. Bakan Çubukçu şu anda 370 bin öğretmen adayını ve eğitim fakültesinde okuyan yüz binlerce genci hayal kırıklığına uğratmış ve umutsuzluğa sürüklemiştir. Bu noktada Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu’nun yapması gereken, öğretmen açığını doğru bir şekilde kamuoyuyla paylaşmak ve öğretmen açığını kapatmaya yönelik öğretmen alımı yapmaktır. Bakanlık öğretmen açığını gizleyerek ya da öğretmen açığının fazlalığını görmezden gelerek, bir şey elde edemez. Ayrıca öğretmen açığı her yıl 30 bin, 40 bin öğretmen atayarak kapatılamaz. Bugün yeni mezunlarla birlikte 370 bin öğretmen adayı atanmayı beklemektedir. Tüm bunlar göz önüne alınmalı, beklentilere uygun ve öğretmen açığını giderecek ölçüde alım yapılmalıdır. Öğretmenlere ihdas edilen 70 bin kadro 2010 yılı içinde kullanılmalıdır. Hatta 2010 yılında 70 bin kadroya ek olarak 30 bin kadro daha tahsis edilmeli ve 2010 yılı bitmeden 100 bin öğretmen ataması yapılmalıdır. Kamuoyuna saygıyla duyurulur.