Eğitim Bir Sen resmi internet sitesinde 4+4+4 istemi ile
ilgili bir değerlendirme yazısı yayınladı. Yazının bir bölümü sınıf
öğretmenlerinin durumu ile ilgilidir. Bu yazı dikkatle incelendiğinde Eğitim
Bir Sen’in sınıf öğretmenlerinin norm kadro fazlası olup olmayacağı konusunda
bir kafa karışıklığı ve telaş içinde oldukları görünmektedir. Yazıdaki bu
değerlendirme kendi içinde çelişmektedir. Önce yazıyı okuyarak Eğitim Bir
Sen’in ne demeye çalıştığını anlamaya çalışalım.
EĞİTİM BİR SEN’İN
SINIF ÖĞRETMENLERİ İLE İLGİLİ DEĞERLENDİRMESİ
3-Yeni Sistemde Sınıf
Öğretmenlerinin Durumu
Yeni sistemin, sınıf
öğretmenlerinin görev yaptığı ilkokul sürecini 5 yıldan 4 yıla indirmesinin,
diğer parametreler dikkate alınmadan sınıf öğretmenleri bakımından norm kadro
fazlası olmak yönüyle olumsuz sonuç doğuracağı şeklinde yanlış bir algı
oluşturulmaktadır.
Halen 4. sınıfa devam
etmekte olan öğrencilerin 5. sınıfa devam edecekleri, bu yönüyle gelecek yıl
sınıf öğretmenleriyle beraber olma algısına sahip olacakları da dikkate
alınarak, yeni sistemin tam anlamıyla uygulanmasına ilişkin süre göz önünde
bulundurularak, geçici bir süre için (örneğin 3 yıl süreyle) ortaokulun birinci
sınıfında ihtiyaç olması ve sınıf öğretmeninin rızası alınmak suretiyle bazı
derslerin sınıf öğretmenleri tarafından okutulmasına imkân sağlanmalıdır.
Diğer taraftan,
ilkokulun birinci sınıfına kaydolan öğrenci sayısına ilişkin değişikliklerin
yerleşim alanları itibariyle farklılık göstermesine bağlı olarak, sınıf
öğretmeni norm kadro sayısına ilişkin kısmi değişiklikler olabileceği ihtimali
göz önünde bulundurularak aşağıdaki tedbirlerin alınması uygun olacaktır.
Sistemin yeni
oluşacağı ve bu süreçte özellikle öğretmenlerin desteğine ihtiyaç duyulacağı
açıktır. Sistemin sağlıklı bir şekilde uygulamaya geçmesi ve sürdürülebilir
hale gelmesi, uygulama açısından ana taşıyıcı unsur olan öğretmenlerin sistem
dolayısıyla olumsuz etkilere maruz kalmamasıyla doğrudan ilgilidir. Bu amaçla,
olası norm kadro değişiklikleriyle öğretmenlerin eğitim kurumu, eğitim bölgesi
veya hizmet alanı noktasında yer değişikliğiyle karşı karşıya kalma riskine
fırsat vermemek için, norm kadroyla ilgili yönetmeliğe “Öğretmenlerin,
2011-2012 öğretim yılındaki norm kadro bakımından durumlarında istekleri
dışında üç yıl süreyle herhangi bir değişiklik yapılmaz” hükmünü içeren bir geçici
madde eklenmelidir.
Ayrıca, mevcut sınıf
öğretmenlerinden, mezun oldukları yükseköğretim programları itibariyle branş
öğretmenliğiyle ilişkilendirilmesi mümkün olanların, (ortaokulların dört yıl
olması kaynaklı branş öğretmeni ihtiyacı da dikkate alınarak) istekleri
çerçevesinde branş değişikliği yapmaları da ivedilikle sağlanmalıdır. Diğer
taraftan, yeni sınıf açma imkânı bulunan ilkokullarda mevcut durum itibariyle
öğrenci mevcudu 30’dan fazla olan sınıflar bölünmelidir.
Eğitim Bir Sen hangi değerlendirmeleri yapmış, sırayla
bakalım.
1- Yeni sistemin,
sınıf öğretmenlerinin görev yaptığı ilkokul sürecini 5 yıldan 4 yıla
indirmesinin, diğer parametreler dikkate alınmadan sınıf öğretmenleri
bakımından norm kadro fazlası olmak yönüyle olumsuz sonuç doğuracağı şeklinde
yanlış bir algı oluşturulmaktadır.
2- yeni sistemin
tam anlamıyla uygulanmasına ilişkin süre göz önünde bulundurularak, geçici bir
süre için (örneğin 3 yıl süreyle) ortaokulun birinci sınıfında ihtiyaç olması
ve sınıf öğretmeninin rızası alınmak suretiyle bazı derslerin sınıf
öğretmenleri tarafından okutulmasına imkân sağlanmalıdır.
3- Diğer
taraftan, ilkokulun birinci sınıfına kaydolan öğrenci sayısına ilişkin
değişikliklerin yerleşim alanları itibariyle farklılık göstermesine bağlı
olarak, sınıf öğretmeni norm kadro sayısına ilişkin kısmi değişiklikler
olabileceği ihtimali göz önünde bulundurularak aşağıdaki tedbirlerin alınması
uygun olacaktır.
4- …olası norm
kadro değişiklikleriyle öğretmenlerin eğitim kurumu, eğitim bölgesi veya hizmet
alanı noktasında yer değişikliğiyle karşı karşıya kalma riskine fırsat vermemek
için, norm kadroyla ilgili yönetmeliğe “Öğretmenlerin, 2011-2012 öğretim
yılındaki norm kadro bakımından durumlarında istekleri dışında üç yıl süreyle
herhangi bir değişiklik yapılmaz” hükmünü içeren bir geçici madde eklenmelidir.
5-Ayrıca, mevcut sınıf öğretmenlerinden, mezun oldukları
yükseköğretim programları itibariyle branş öğretmenliğiyle ilişkilendirilmesi
mümkün olanların, (ortaokulların dört yıl olması kaynaklı branş öğretmeni
ihtiyacı da dikkate alınarak) istekleri çerçevesinde branş değişikliği
yapmaları da ivedilikle sağlanmalıdır. Diğer taraftan, yeni sınıf açma imkânı
bulunan ilkokullarda mevcut durum itibariyle öğrenci mevcudu 30’dan fazla olan
sınıflar bölünmelidir.
Yukarda açıkça belirtilen, EBS tarafından söylenen maddeler
incelendiğinde, birinci maddede, “öğretmenlerin norm kadro fazlası olacağı
konusunda yanlış bir algı oluşturulduğu”, daha sonraki tüm maddelerde ise,
sınıf öğretmenlerinin norm kadro fazlası olması ihtimalleri üzerinde yorumlar
yapılmıştır. Bunları okuduktan sonra, insan ister istemez hangisi doğru diye
düşünüyor.Kendi içinde çelişen bu görüşler, bir sendikaya yakışmakta mıdır, diye
de düşünmeden edemiyorsunuz?
4+4+4 sistemi tartışılırken, Türk Eğitim Sen’in öğretmenleri
aldattığı, tek bir sınıf öğretmeninin norm kadro fazlası olmayacağını iddia
edenlerin, bugün tam tersi ihtimalleri sıralaması nasıl izah edilebilir?
Kanun çıkmadan önce öğretmenler norm kadro fazlası
olmayacak, hatta yeni öğretmen ihtiyacı olacak diyenlerin, bugün,
“Öğretmenlerin, 2011-2012 öğretim yılındaki norm kadro bakımından durumlarında
istekleri dışında üç yıl süreyle herhangi bir değişiklik yapılmaz” hükmünü
içeren bir geçici madde eklenmelidir.” demesi ne anlama gelmektedir?
Türk Eğitim Sen, bu ihtimalleri ilk günden bu yana söylerken,
EBS'ye göre, öğretmenleri aldatan sendika oluyordu, sınıf öğretmenlerini kandırmak ve üye
yapmak için bunları söylüyordu, peki siz neden, bugün bu ihtimalleri söylemek
durumunda kalıyorsunuz?
Bütün bu söyledikleriniz, Türk Eğitim Sen'in ne kadar haklı olduğunu göstermektedir.
Bu ihtimaller, bir bir gerçekleştiğinde, dün, tek bir
öğretmen norm kadro fazlası olmayacaktır, sözünün altında kalmamak için mi, biz
de söylemiştik, demek için mi bunları söylüyorsunuz?Sınıf öğretmenlerinin
tepkisinden kaçmak için mi, bugün, bunları söylüyorsunuz?
Kıymetli eğitim çalışanları, biz, bizlere söylenen her yalanı
sineye çektiğimiz sürece, biz, her yalana bir kılıf bulanların tezgahına
düştüğümüz sürece, her zaman bizleri aldatanlar, yanıltanlar olacaktır. Türk
Eğitim Sen size hiç yalan söylemedi, sizi hiç aldatmadı, tüm
değerlendirmelerimiz, eğitim çalışanlarının hak ve hukuku, milletimizin
menfaati gereği olmuştur.
Yalanı ve aldatmayı kendilerine metot olarak seçmiş
olanlara, yol almak için her yolu mübah görenlere dikkat edin. Onların her
söylediklerini, akıl ve tecrübe süzgecinden geçirerek değerlendirin. Bizden
söylemesi.
TÜRK EĞİTİM-SEN GENEL MERKEZİ