GENEL BAŞKAN YENİ SINAV SİSTEMİNİ DEĞERLENDİRDİ


BAKAN AVCI’NIN AYAKLARI YERE BASMALIDIR

Türkiye Kamu-Sen ve Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk, Bengütürk Televizyonu’nda yeni sınav sistemini değerlendirdi. Bu sistemin sınav stresini ortadan kaldıracağı iddiasının kabul edilebilir olmadığını söyleyen Koncuk “Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı çok iddialı bir sistem ortaya koyduklarını, çocuklarımızın stresten uzak olacaklarını söyledi. Bu sistemin, sınav stresini ortadan kaldıracağı iddiası kabul edilebilir değildir. Bu sistemde sınav her halükarda vardır. Bir sınav kaldırılıp, başka bir sınav getirilecektir. Şu anda sadece sınavın şekli değişmiştir. Şöyle ki; 6, 7 ve 8’inci sınıftaki ders başarısının ağırlıklı ortalaması alınacak. Yani haftada iki saat olan bir dersi aldığınızda haftalık ders saatiyle alınan not çarpılıyor ve ağırlıklı başarınız bulunuyor. Bu puanlarla yerleştirme yapmak problemlidir. Çünkü okullar arasında kalite farkı var, okulların gelişmişlik düzeyleri birbirinden farklı. Bu nedenle Bakanlık liselere girişte 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasının yüzde 30'unu alıyor. Bakanlık esas belirlemeyi şurada yapıyor: MEB; Fen ve teknoloji, matematik, Türkçe, yabancı dil, din kültürü ve ahlak bilgisi ile inkılap tarihi ve Atatürkçülük derslerinden sınav yapacak. Merkezi değerlendirmeler iki yazılısı olan derslerden birincisi, üç yazılısı olan derslerden ise ikincisi olmak üzere yapılacak. Ortaöğretime yerleştirmede, öğrencinin 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasının yüzde 30'u ile 8. sınıf ağırlıklandırılmış merkezi sınav puanının yüzde 70'inin toplamı, yerleştirme için esas puanı oluşturacak. Yani belirleyici olan öğrencilerin 8. sınıfta 6 temel dersten yapılacak merkezi sınavda alacağı notun ağırlıklı ortalaması olacaktır. Bu da bir merkezi sınavı kaldırıp, başka bir merkezi sınavı getirmek anlamına gelmektedir” diye konuştu.

SINAVLARIN ÖNÜMÜZDEKİ YILLARDA AÇIK UÇLU YAPILMASI ŞAİBE VE TARTIŞMALARA NEDEN OLUR

Bakan Avcı’nın sınavların önümüzdeki yıllarda açık uçlu yapılacağını söylediğini hatırlatan Koncuk, açık uçlu sorular nedeniyle yaşanacak sıkıntılara değindi. Koncuk şunları kaydetti: “Önümüzdeki yıl 6 temel dersten yapılacak sınavlar çoktan seçmeli olacak, daha sonraki yıllarda sorular açık uçlu olacaktır. Soruların açık uçlu olması çok iyi tartışılmalıdır. Çünkü açık uçlu sorular ile yapılacak değerlendirmeler açık uçlu olabilir. Çoktan seçmeli test usulü sınavlarda bile netlerin eksik hesaplandığı iddiaları gündeme gelebiliyor. Dolayısıyla bu sınavlar açık uçlu yapılırsa, değerlendirmede ciddi problemler yaşanabilir. Zaten MEB’de bu tereddütten dolayı gelecek yıl değil, önümüzdeki dönemlerde açık uçlu sorularla yapılacağını söyledi. Açık uçlu sorular, öğrencinin bilgisini ölçmek ve ezberci eğitimden uzaklaşmak bakımından önemlidir ama onun kadar önemli olan bir şey daha vardır: O da ölçme ve değerlendirmedir. Sağlıklı bir ölçme değerlendirme yapamıyorsanız, sınavlara gölge düşer. Bu nedenle açık uçlu sorular konusunun uzmanlar tarafından çok iyi değerlendirilmesi gerekir. Açık uçlu soruların hiç uygulanmaması daha doğru olacaktır. Açık uçlu soruların yer aldığı bir yazılı kâğıdını 10 ayrı öğretmene değerlendirirseniz, 10 ayrı not ortaya çıkar. Bu soruları bilgisayar ortamında değerlendirirsek, yaşayabileceğimiz sorunların boyutlarını çok daha büyük olur. Bu durum şaibe ve tartışmaları beraberinde getirir.”

“Türkiye’de sınavlarda yaşanan adam kayırmaları düşündüğümüzde sınav güvenliği konusunu da masaya yatırmamız lazım” diyen Koncuk,  “Bakan Nabi Avcı ‘Sınavlar güvenli ve stresten uzak olacak’ diyor. Hem 6 temel dersten sınav yapacaksınız, açık uçlu sorular soracaksınız, hem de sınavlar güvenilir olacak, ölçme değerlendirmede sorun yaşanmayacak ve sınav stresi olmayacak. Şunu herkes bilmelidir ki; merkezi yapılan her sınav ‘stres’ demektir. Zira 8. sınıf ağırlıklandırılmış merkezi sınav puanının yüzde 70'i liselere girişte etkilidir.” diye konuştu.

SINAV VE YARIŞ OLDUĞU SÜRECE ALTERNATİF SİSTEMLERE MUTLAKA İHTİYAÇ DUYULACAKTIR

Bu sistemin dershaneleri ortadan kaldırmayacağını belirten Koncuk, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu sistemi dershanecilik yönüyle de değerlendirmek lazım. Sınavları yine bu iktidarın uzmanları getirmiştir. Milli Eğitim Eski Bakanı Hüseyin Çelik’in sınav değişikliği ile ilgili açıklamalarını hatırlıyorum. Çelik, ‘Bu sistemle dershaneler kapanacak’ demişti. Peki dershaneleri kapatabildiniz mi? Aksine dershanelerde patlama yaşandı. Şimdi de Sayın Bakan Nabi Avcı, Hüseyin Çelik’in iddiasına benzer bir iddiada bulunuyor. Ne yazık ki bu iddianın altı boştur. Sınav yaptığınız ve yarış olduğu sürece alternatif sistemlere mutlaka ihtiyaç duyulacaktır. İktidar olarak yasa çıkarır ve dershaneleri kapatabilirsiniz ama bu kez illegal dershaneler faaliyetlerini yürütür, öğrenciler yarışta öne geçebilmek için özel ders alır. Yarış olduğu sürece alternatif sistemler her zaman revaçta olacaktır. Bu noktada Nabi Avcı toplumu yanlış bilgilendirmektedir. ‘Bu sistemle alternatif eğitim kurumları ihtiyaç olmaktan çıkacak’ iddiası gülünçtür.”

        OKULLAR ARASINDAKİ KALİTE FARKI DEĞERLENDİRİLMELİDİR

Okullardaki kalite farkına da dikkat çeken Koncuk, “Okullarımız arasındaki kalite farklılıkları değerlendirilmelidir. 8’inci sınıfta 6 dersten ortak sınav yapacaksınız. Bu; Hakkari’de, İstanbul’da, Bursa’da, Ankara’da, Ağrı’da aynı anda, aynı sorularla sınav yapmak demektir. Ancak bazı illerimizde çok ciddi öğretmen ihtiyacı bulunmaktadır. Sadece Muş’ta 2 bin sınıf öğretmenine ihtiyaç vardır. 9-10 Eylül tarihlerinde Türkiye genelinde atanacak sınıf öğretmeni sayısı ise 1.820’dir. İki yıllık meslek lisesi mezunu ya da açık öğretim mezunu ücretli öğretmenler ile eğitim-öğretim yapan gelişmemiş bölgelerdeki çocuklar, gelişmiş bölgelerdeki çocuklar ile aynı yarış içinde olacaktır.” diye konuştu.

HİÇBİR PROBLEM YOK VE İNSANLAR GÜL BAHÇESİNDE GİBİ BİR SUNUMLA BİRTAKIM YANLIŞ BİLGİLERİ POMPALAMAYA ÇALIŞMAK BAKAN OLMASININ YANINDA AKADEMİK KARİYERİ DE OLAN BİR BİLİM ADAMINA YAKIŞMAZ

Bu sistemin müfredat yönüyle de problemli olduğunu ifade eden Genel Başkan İsmail Koncuk,  “Sınavları yıl sonunda yapmak ayrı, yıl içinde yapmak ayrı bir şeydir. Bazı okullarda öğretmen açığı vardır, derslikler yetersiz sayıdadır. Dolayısıyla bazı öğretmenler, müfredat yönünden geride kalabilir. Dolayısıyla, müfredatta geride kalmış öğrencileri aynı merkezi sınava tabi tutmak ne kadar adil olacaktır? Bu problemleri nasıl düzelteceğimizi düşünmemiz lazım. Bu minvalde Bakan Avcı’nın ayakları yere basmalıdır. Toplum doğru  bilgilendirilmelidir. ‘Hiçbir problem yok, insanlar gül bahçesinde’ gibi bir sunumla birtakım yanlış bilgileri pompalamaya çalışmak Bakan olmasının yanında akademik kariyeri de olan bir bilim adamına hiç yakışmaz” dedi.

6, 7 ve 8. SINIFLARDA AĞIRLIKLI BAŞARI ORTALAMASININ LİSELERE GİRİŞTE ETKİLİ OLMASI ÖĞRENCİNİN OKULA DEVAMINI SAĞLAYACAKTIR

Koncuk bu sistemle birlikte öğrencinin 6, 7 ve 8. sınıf yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasının yüzde 30’nun liselere girişte etkili olmasının okula devamı sağlamada önemli olacağını kaydetti. Koncuk şöyle konuştu: “Bu sistemin olumlu yönü 6, 7 ve 8. sınıflarda ağırlıklı başarı ortalamasının liselere girişte etkili olmasıdır. Keşke bu yönüyle üniversiteye girişte de bir sınav modeli oluşturabilsek. Çünkü üniversite sınavı arifesinde öğrenciler devamsızlık yapıyor, öğretmenlerini ciddiye almıyor, okullar yerine dershaneleri tercih ediyor. Yeni sistemle getirilen bu uygulama öğrencilerin okula devamını sağlamak, okulu önemli hale getirmek bakımından yerindedir.”

 

 

          ...:: GENEL BAŞKANIN AÇIKLAMASI İÇİN TIKLAYINIZ ::...