T.C.
ESKİŞEHİR
İDARE MAHKEMESİ
ESAS NO :2001/1113
KARAR NO : 2002/599
DAVACI : Yusuf Aygüzer, Işıklar Mah. Okul Sk. Turanbey Apt. No :56/4
ESKİŞEHİR
DAVALI : Eskişehir Valiliği
DAVA ÖZETİ : Öğretmen olan davacı, görev yaptığı okuldaki haftalık ders programına ilişkin Eskişehir Atatürk Anadolu Meslek Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Müdürlüğünün 10.09.2001 Günlü işleminin ; Döküm Bölümü öğretmeni olmasına rağmen ders programı ile branş dersi yerine idari görev ve nöbet adı altında görevlendirme yapıldığı, branşı ile ilgili ders verilmesi talebinin kabul edilmediği ve norm kadro fazlası olarak bekletildiği, uygulamanın 4359 sayılı yasanın geçici 3. üncü ve 98/12120 sayılı bakanlar kurulu kararının 19. uncu maddesine aykırı olduğu, branşı ile ilgili ders verilmeyerek kamunun zarara uğratıldığı, kendisine maaş karşılığı verilmesi gereken ders yükünün branşındaki bir başka öğretmene ilave ücret karşılığı yaptırıldığı ileri sürülerek iptali istenilmektedir.
SAVUNMANIN ÖZETİ : Davacının okulunda 192 saat haftalık branş dersi, 10 branş öğretmeni bulunduğu, ilgili yönetmelik uyarınca 20 saat maaş karşılığı, 20 saat zorunlu ek ders görevi nedeniyle, bir öğretmene haftalık toplam 40 saat ders görevi verileceğinden 5 öğretmenin hizmet puanı üstünlüğüne göre norm kadro ile ilişkilendirildiği, bu nedenle davacının da aralarında bulunduğu diğer öğretmenlerin norm kadro fazlası konumunda oldukları ve maaş karşılığını doldurmaları için nöbet ve idari görev verildiği ileri sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Eskişehir İdare Mahkemesince duruşma için önceden belirlenen 5.3.2002 tarihinde davacının ve davalı idareyi temsilen Eskişehir İlköğretim Müfettişleri başkanı H.Gürbüz Söğütlü’nün geldiği görülerek açık duruşmaya başlandı.Tarafların konu ile ilgili açıklamaları dinlendikten sonra duruşmaya son verilerek ara kararı cevabı geldikten sonra dava dosyası incelenmekle işin gereği görüşüldü:
Dava, öğretmen olan davacıya görev yaptığı okulda branşı ile ilgili ders görevi verilmemesine yönelik söz konusu haftalık ders programının iptali istemi ile açılmıştır.
4 Nisan 1998 gün ve 23307 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 222, 3797, 439…. sayılı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair 4359 sayılı kanunun geçici 3. maddesinin 2 ve 3.ncü fıkralarında;
"Kadroların belirlenecek norm kadro sayılarına göre dağıtılmasından sonra mevcut personel bu kadrolar ile ilişkilendirilir. İhtiyaç fazlası personelin memuriyet mahalli içerisindeki yada istekleri halinde memuriyet mahalli dışındaki boş kadrolara atamaları yapılır.
Bu şekilde atamaları yapılamayan personel, bulundukları birimde şahsi bağlı olarak eski görevlerini yapmaya devam ederler ve boş kadro temin edilmedikçe başka birimlere atanamazlar. Bu durumdaki personelin herhangi bir şekilde görevden ayrılması halinde, yerlerine başka personel atanamaz. Şahsa bağlı olarak görev yapan personele en son kadrosu esas alınarak aylık ve diğer özlük haklarının ödenmesine devam edilir." hükmü yer almıştır.
16 Aralık 1998 gün ve 23555 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen ve Yöneticilerin Ders ve Ek Ders Saatlerine ilişkin Esasların, 5/d maddesinde, atölye ve laboratuar öğretmenlerinin haftada 20 saat branşlarında aylıkları karşılığında ders okutmakla yükümlü oldukları, 6/c maddesinde, bu kişilerin 20 saati zorunlu olmak üzere 24 saate kadar branşlarında ek ders görevinin verilebileceği belirtilmiştir.
10 Ağustos 1999gün ve 23782 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumların Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm kadrolarına ilişkin Yönetmeliğin Temel İlkeleri başlıklı 5. maddesinin (b) fıkrasında, bu yönetmelik ile düzenlenen esas ve usullerin belirlenmesinde kabul edilecek temel ilkeler arasında ”Personel boyutunda kapasite yaratılmaması, var olan atıl kapasitenin ihtiyaç duyulan okul ve kurumlara yönlendirilmesine zemin oluşturacak verimliliğe dönüştürülmesi ”yer almış,11,12 ve izleyen maddelerinde kurumlar itibariyle norm öğretmen kadro sayısı ve bu öğretmenlerle ilişkilendirilecek ders saatlerine ilişkin esas ve usuller düzenlenmiş 23. maddesinde, ”öğretmenlerin,aylık karşılığı ders ve zorunlu ek ders saatlerini kendi alan ve kurumlarında doldurmaları halinde eğitim ve öğretim alanında ihtiyaç bulunan okul ve kurumlarda geçici olarak görevlendirilecekleri,geçici 1.maddesinde ,okul ve kurumlarda görevli mevcut personel ve öğretmenlerin branşları itibariyle olmak üzere belirlenen norm kadrolarla ilişkilendirilecekleri, bu işlemi takiben herhangi bir branştaki öğretmen sayısının o okul ve kuruma aynı branş için verilen norm kadro sayısından fazla olması halinde bu fazlalığın il içinde bulunan okul ve kurumlara yer değiştirme suretiyle atamaları yapılarak giderileceği belirtilmiştir.
Yukarıda anılan 4359 sayılı Kanunun geçici 3. maddesi hükmü ile, norm kadro fazlası personelden atamaları yapılamayanların eski görevlerini yapmaya devam edeceklerinin öngörülmesi, anılan yasa hükmünün yönetmelik hükmü ile değiştirilmesinin mümkün bulunmaması karşısında, norm kadro fazlası olup da ataması yapılamayarak bulundukları kadroda bırakılan personelin kendilerine maaş karşılığı ders görevi verilmesi gerektiği açıktır.
Ancak, ihtiyaç fazlası olan öğretmenlere, norm kadro ile ilişkilendirilen öğretmenlere söz konusu esaslarda belirtildiği üzere okutulması zorunlu olan en az 20 saat maaş karşılığı ders görevi verildikten sonra, kalan derslerin en az 20 saat zorunlu ders sayısına ulaşıncaya kadar norm kadrosu öğretmenler arasında eşit ve adil biçimde dağıtılması yasa ile güdülen amaca, verimliliğe ve hakkaniyete daha uygun düşecektir.
Olayda, Eskişehir Atatürk Anadolu Meslek Teknik ve Endüstri Meslek Lisesinde döküm bölümü branş öğretmeni olarak görev yapan davacıya, 192 saat branş dersi işlem tarihi itibariyle 10 branş öğretmeni bulunduğu belirtilen okulda 20 saat zorunlu, 20 saat ek ders görevini hizmet puan üstünlüğüne göre norm kadrolu öğretmenler arasında dağıtımı sonucu davacının norm kadro fazlası olması ve okutacağı branş dersi bulunmaması nedeniyle ilgili yönetmelik hükümleri gerekçe gösterilerek maaşı karşılığını doldurması için diğer norm fazlası öğretmenler ile nöbet ve idari görev verildiği anlaşılmaktadır.
Mahkememizin ara kararına cevaben gönderilen belgede, söz konusu okulda döküm bölümünde görevli norm kadro ile ilişkilendirilen branş öğretmenine sırasıyla toplam 45,45,42,43,43 saat branş dersi verildiği, davacı dahil 4 öğretmene hiç branş dersi verilmediği, yine branş dersi verilen öğretmenlerin sırasıyla 7,6,4,6 ve 3 ayrı sınıfta branş dersine girdiği görülmüş olup, hizmet gereği bir sınıfa ait dersi aynı öğretmenin yürütmesi esas olduğundan, sınıf sayısının çokluğu nedeniyle bir sınıfa ait ders, birden fazla öğretmen arasında bölünmeden öncelikle norm kadro ile ilişkilendirilen öğretmenlere en az20 saat zorunlu ders vermek suretiyle, mevcut tüm öğretmenler arasında branş derslerinin dağıtılabileceği anlaşılmaktadır.
Buna göre, bir sınıfın branş dersinin aynı öğretmene verilmesi suretiyle mevcut 9 öğretmenden norm kadrosu bulunan 5 öğretmene en az 20 saat zorunlu branş dersi verildikten sonra norm kadro fazlası öğretmenlere, başka bir okulda atama yada görevlendirme yapılıncaya kadar kalan branş derslerinin eşit ve adil dağılım esasları gözetilerek dağıtılması, bu öğretmenlere verilen zorunlu branş ders sayısının da en az 20 saati bulunması halinde, kalan derslerin (yine bir sınıfa ait dersin birden fazla öğretmen arasında bölünmemesi ve bir dersin aynı öğretmene verilmesi esası gözetilerek) mümkün olduğunca tüm öğretmenler arasında ek ders olarak paylaştırılması gerekmektedir.
Bu durumda, norm kadro fazlası döküm bölümü branş öğretmeni davacıya branş dersi verilmemesine ilişkin dava konusu haftalık ders programı ile ilgili işlemde hukuka uygunluk görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, Dava konusu işlemin İPTALİNE, aşağıda dökümü yapılan 33.010.000 TL. yargılama giderlerinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine, artan posta avansının istek halinde davacıya iadesine, 25.04.2002 tarihinde oybirliği ile karar verildi.
BAŞKAN
Ekrem ATICI
ÜYE
Osman ÇIRAK
ÜYE
Gökhan DURAN